Annatko lapsesi olla kaveri köyhän lapsen kanssa?
Vaikuttaako tulot ja asumiset yms lapsesi kaverisuhteisiin?
Kommentit (95)
En toisi mukanaan vain täitä, luteita ja satiaisia.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:28"]Köyhyys tarttuu kuin tauti, eli ei missään nimessä. Köyhät pitäisi lähettää rajan taakse pilaamasta kunnon ihmisten elämää. Haisevatkin pahalle ja ovat rumia. Köyhyys on aina ihmisen oma syy.
[/quote] Arvojesi perusteella sinut pitäisi sinne rajan taakse lähettää.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:19"]
Joo, jos luokalle tulee uusi lapsi, niin olen sanonut, että ennen kuin juttelet hänen kanssaan välitunnilla (mistään vapaa-ajan vietosta puhumattakaan), on mulle toimitettava kirjallinen selvitys perheen tuloista ja menoista ja omaisuudesta. Kummankin vanhemmat allekirjoittamana. jos on uusioperhe, niin sekä isän että äidin perheeltä on kohtuullista odottaa selvitystä. Osa perheistä viivyttelee tällaisen selvityksen antamista, joten heidän lapsia ei kutsuta mun lapsen synttäreille eikä heidän kanssa kaveerata.
[/quote]
Kannattaa jotain sukuselvitystäkin vaatia, onhan ne uusrikkaat aika rappeuttavaa seuraa kuitenkin.
Meillä kiellettyjen listalle kuuluvat kaupungin vuokratalossa asuvat
Kokeneemmat huom! Apuja kaivataan, esikoinen vasta menossa tarhaan, niin nämä kysymykset ovat vasta tulossa ajankohtaisiksi. Millaisia tulorajoja pidätte lapsen kavereille? Meidän asuinalueella moni keskituloinen on muihin nähden kuitenkin sen verran "köyhälistöä", että ollaan miehen kanssa pohdittu olisiko sopiva raja esim. 12000 euroa kuukaudessa perhettä kohden. Entä kannattaako tuijottaa mieluummin ansio- vai pääomatuloja?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:50"]
En. Meillä tulee hissi omakotitaloonkin.
[/quote]
Just ihmeteltiin kaverin kanssa, miten ne hissit on niin halpoja! Kuulemma joku saanut 30 000 hissin omakotitaloon, ei sillä paljoa kannata lesoilla.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:37"]
Ei ikinä köyhien kanssa, köyhyys tarttuu ja periytyy.
Meillä on pienestä pitäen opetettu ero ykkös ja kakkosluokan kansalaisten välillä (yksinhuoltajat yms.) Meillä koulusta pyydettiin keskusteluun kun poika oli heitellut myita lapsia kolikoilla, ja huutanut noukkikaa vitun köyhät.
[/quote]
Siis puhutteluun? Miksi ihmeessä? Noinhan ne asiat on! Olisivat vaan noukkineet kolikkonsa kiitollisina.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:03"]
Kokeneemmat huom! Apuja kaivataan, esikoinen vasta menossa tarhaan, niin nämä kysymykset ovat vasta tulossa ajankohtaisiksi. Millaisia tulorajoja pidätte lapsen kavereille? Meidän asuinalueella moni keskituloinen on muihin nähden kuitenkin sen verran "köyhälistöä", että ollaan miehen kanssa pohdittu olisiko sopiva raja esim. 12000 euroa kuukaudessa perhettä kohden. Entä kannattaako tuijottaa mieluummin ansio- vai pääomatuloja?
[/quote]
Meillä se periaate, että rahat voivat olla myös perittyjä. Eli ei väliä, mistä se raha on tullut, mutta sitä pitää olla.
Mun lapsi käy koulua, jonka kaikki lapset asuu ok- tai rivitalossa, joten mitään äärimmäisen köyhiä sossutapauksia ei alueella ole, kun ei ole kunnan vuokratalojakaan, eikä toisaalta mitään halpoja vanhoja talonrötisköjä. Koko alue rakennettu 90-luvun jälkeen
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:55"]
Yläasteikäisenä minulla oli kaveri, joka oli varakkaasta perheestä. Olin heillä kylässä, asuivat arvokkaalla alueella. Kaverini isä lähti viemään minua kotiin, asuimme ns. köyhemmällä alueella. Liekkö tämä ollut syynä, mutta tämä kaveri ei enää seuraavana päivänä eikä jatkossakaan, ollut tekemisissä kanssani...
[/quote]
Meillä kävi noin kun lapsella oli 5v kaverisynttärit kotona nyt ne vanhemmat karttelee yms.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:06"]
Mun lapsi käy koulua, jonka kaikki lapset asuu ok- tai rivitalossa, joten mitään äärimmäisen köyhiä sossutapauksia ei alueella ole, kun ei ole kunnan vuokratalojakaan, eikä toisaalta mitään halpoja vanhoja talonrötisköjä. Koko alue rakennettu 90-luvun jälkeen
[/quote]
Et taida asua ainakaan Helsingissä, kun sinulle 90-luvun jälkeen rakennetussa talossa asuminen on varakkuuden mittari.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:06"]
[/quote]
Täälläkin kaikki muut asuvat suht uusissa taloissa me asumme talonrötiskössä.
Hei, asumme erittäin arvostetulla ja varakkaalla alueella. Lapseni luokkakaveri, jätti tulematta syntymäpäiville, koska hänellä ei ollut antaa lahjaa. (Köyhän tuntuinen perhe) Lapseni tykkää leikkiä tä,män toisien lapsen kanssa, mutta joissain asioissa heidän köyhyys saattaa vaikuttaa surullisella tavalla sosiaalisiin suhteisiin.
Kaikki myötätuntoni on sen köyhän lapsen puolella ja sanoinkin omalleni, että olisit sanonut ettei tarvitse tuoda lahjaa ja että kutsun sinut ystävyyden takia, en lahjan!
Ymmärrän kyllä,että köyhää lasta saattaa hävettää oma "statusasema" kaveri piirissä, eikä senkään takia kehtaa aina osallistua. Kokemusta on.
Sydämeni särkyy tämän lapsen puolesta.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:11"]
Hei, asumme erittäin arvostetulla ja varakkaalla alueella. Lapseni luokkakaveri, jätti tulematta syntymäpäiville, koska hänellä ei ollut antaa lahjaa. (Köyhän tuntuinen perhe) Lapseni tykkää leikkiä tä,män toisien lapsen kanssa, mutta joissain asioissa heidän köyhyys saattaa vaikuttaa surullisella tavalla sosiaalisiin suhteisiin.
Kaikki myötätuntoni on sen köyhän lapsen puolella ja sanoinkin omalleni, että olisit sanonut ettei tarvitse tuoda lahjaa ja että kutsun sinut ystävyyden takia, en lahjan!
Ymmärrän kyllä,että köyhää lasta saattaa hävettää oma "statusasema" kaveri piirissä, eikä senkään takia kehtaa aina osallistua. Kokemusta on.
[/quote]
Juuri tällaisten ongelmien välttämiseksi olisi ihan hyvä, jos vanhemmat laittaisivat lapsensa sellaiseen kouluun, jossa suurin osa oppilaista kuuluu samaan sosioekonomiseen asemaan kuin he itse. Ts. typerää laittaa köyhän perheen lapsi samaan kouluun rikkaiden kanssa, tulee vain paha mieli lapselle...
[/quote]
Meillä ei ole ongelmaa tuoda kenellekkään lahjaa jos hänet kutsuttaisiin kaverisynttäreille,kukaan vaan ei kutsu. Ainoa on tämä asumisemme mikä ilmeisesti leimasi meidät.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:04"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:50"]
En. Meillä tulee hissi omakotitaloonkin.
[/quote]
Just ihmeteltiin kaverin kanssa, miten ne hissit on niin halpoja! Kuulemma joku saanut 30 000 hissin omakotitaloon, ei sillä paljoa kannata lesoilla.
[/quote]
Ja saahan hissin hankitaan vammaisavustusta, sen kun hakee kunnalta. Hieno juttu, että liikuntakyvyn mentyä yhteiskunta avustaa kotona asumista ettei tarvitse heti muuttaa.
Aika harva lapsi taitaa itse omistaa mitään vaikka vanhemmat ovat varakkaita. Itse en ole vielä rikasta lasta nähnytkään.
[/quote]
Mekään emme todellakaan ole mitään rikkaita. Lapsella on kuitenkin vielä köyhempi kaveri, joka kutsuttiin kaverisynttäreille. Ilmoitti, ettei voi tulla koska ei ole rahaa lahjaan. Tietenkin sanottiin ettei se haittaa laisinkaan, tervetuloa vain mukaan. Ei se lahja ole pääasia.
Tämä tyttö tuli synttäreille kukkakimpun (oli itse kerännyt, kesä kun oli) ja itsetehdyn kortin kanssa =)
Kannattaa olla varovainen sen oman erinomaisuutensa kanssa. Aina löytyy joku rikkaampi, ja miltäs sitten tuntuu, kun teidän lapsenne kaverit hylkää sitten aikanaan, kun teillä ei ole varaa ostaa sitä 200 000 euron superautoa synttärilahjaksi (ihan vaikka esimerkiksi), ostaa lapselle omaa opiskeluasuntoa tai hankkia lapselle 10 000 euron valmennuskurssia.
Vai oliko se niin, että av:lla kaikki on miljonäärejä?
Annan, mutta en anna lapsen olla kaveri sellaisen kanssa, jonka vanhemmat eivät osaa kirjoitaa edes uusperhettä oikein. ;)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:19"]
Joo, jos luokalle tulee uusi lapsi, niin olen sanonut, että ennen kuin juttelet hänen kanssaan välitunnilla (mistään vapaa-ajan vietosta puhumattakaan), on mulle toimitettava kirjallinen selvitys perheen tuloista ja menoista ja omaisuudesta. Kummankin vanhemmat allekirjoittamana. jos on uusioperhe, niin sekä isän että äidin perheeltä on kohtuullista odottaa selvitystä. Osa perheistä viivyttelee tällaisen selvityksen antamista, joten heidän lapsia ei kutsuta mun lapsen synttäreille eikä heidän kanssa kaveerata.
[/quote]
Yläasteikäisenä minulla oli kaveri, joka oli varakkaasta perheestä. Olin heillä kylässä, asuivat arvokkaalla alueella. Kaverini isä lähti viemään minua kotiin, asuimme ns. köyhemmällä alueella. Liekkö tämä ollut syynä, mutta tämä kaveri ei enää seuraavana päivänä eikä jatkossakaan, ollut tekemisissä kanssani...