Annatko lapsesi olla kaveri köyhän lapsen kanssa?
Vaikuttaako tulot ja asumiset yms lapsesi kaverisuhteisiin?
Kommentit (95)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:44"][quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:38"]
Enhän minä voi tietää miten "rikkaita" kaverin vanhemmat ovat? Mistä minä sen voisin tietää muusta kuin perinteisistä kuvitelmistä esim. yksihuoltaja ei voi olla rikas jne.
[/quote]
Jos olet tuonut vaikka lapsen kaverisynttäreille ja huomannut että lapsi asuu vaatimattomasti ja ahtaasti niin mitä mietit?
[/quote]Itsekin elän vanhojen ja käytettyjen tavaroiden keskellä ja olen korkeakoulutettu työssäoleva ihminen. Mitä väliä jos lapsesta pidetään huolta eli on rakastavat vanhemmat!?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:16"]Vaikuttaako tulot ja asumiset yms lapsesi kaverisuhteisiin?
[/quote]
En itselläni on 10000€ kuussa mikä jää käteen palkasta ja muista tuloista lapseni kaveraa vain samaan tulotason vanhempien kanssa. Tarkastan aina uuden kaverin vanhempien verotiedot jos jää tuosta alle kaverille porttikielto ja lentää meidän kodista ja pihalta kuin leppäkeihäs. Takaisin ei ole tulemista. Lapsi oppi olemaan raahaamatta köyhimyksiä kotiini kun pistin 6viikon arestiin kesälomalla.
Tietysti annan. Ei köyhyys ole tarttuvaa. Mutta tietysti, jos köyhyyden taustalla on vaikkapa vanhemman päihteiden käyttö, yleinen asennevamma tai perhe on muuten epämääräinen, niin silloin tietysti pyydän lasta etsimään muita kavereita.
Aika julmaa, jos joku määrää lastensa kaverisuhteet varallisuuden perusteella.
Itselläni oli lapsena hieman samankaltainen tilanne, ei tosin rahan, vaan koulutuksen perusteella. Omat vanhempani olivat kouluttautuneet pitkälle ja etenkin äitini jaksoi halveksua parhaan ystäväni vanhempia, olivat tyyliin siivooja ja roskakuski. Tuli aika ikävää kommenttia kaverini duunarivanhemmista, minulle siis kahden kesken sanottuna. Onneksi ei kielletty sentään leikkimästä hänen kanssaan, kyseinen ihminen on edelleen vuosien jälkeen paras ystäväni, koska vilpittömästi edelleen pidän hänestä, ihmisenä ja ystävänä :) Eipä sitä lapsena osannut perheiden eroja katsella, halusi vain leikkiä sen tyypin kanssa jonka kanssa synkkasi, ja nykyään "aikuisina" noilla asioilla ei ole enää väliä.
Vai oikeastiko tietyt lapset varastelevat teillä? :O
Tosiystävyys ei paljoa katso onko köyhä, keskiluokkaa, vai rikas.
Ap, köyhä voi olla sydämeltään ja päästään rikas. Sama toisinpäin. T.rikkaan perheen lapsi, jolla ei oikeastaan rikkaita kavereita ollut.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:19"]
Joo, jos luokalle tulee uusi lapsi, niin olen sanonut, että ennen kuin juttelet hänen kanssaan välitunnilla (mistään vapaa-ajan vietosta puhumattakaan), on mulle toimitettava kirjallinen selvitys perheen tuloista ja menoista ja omaisuudesta. Kummankin vanhemmat allekirjoittamana. jos on uusioperhe, niin sekä isän että äidin perheeltä on kohtuullista odottaa selvitystä. Osa perheistä viivyttelee tällaisen selvityksen antamista, joten heidän lapsia ei kutsuta mun lapsen synttäreille eikä heidän kanssa kaveerata.
[/quote] on myös ensiarvoisen tärkeää varmistaa ettei suvussa ole maksuhäiriömerkintojä. Lapsen äidistä on selvitettävä onko mahdollisesti WT, isästä sotilasarvo armeijassa, sekä molempien vanhempien keskiarvo peruskoulussa. Itse nyt hieman löysättyäni tarkistan kaikki tiedot enää 7 sukupolvea taaksepäin
En päätä lapseni kavereista vaan lapsi itse. Jos päättäisin, ennemmin syrjisin isotuloisten ja monesti liiankin hemmoteltujen ja pilvilinnoissa elävien perheiden lapsia kuin vähävaraisten.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:50"]
En. Meillä tulee hissi omakotitaloonkin.
[/quote]
Mutta ei ylös asti?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:50"]
[/quote]
Meillä taas on niin iso tontti, ettei ole ollut pakko rakentaa kahta tai useampaa kerrosta.
Tottakai mutta onneksi ei ole näin koska kuopus käy kaverin kanssa reissussa, leffassa, syömässä ja kummallakin on tabletit ja tietokoneet. Tuskin kävisivät noin paljon jossain jos lapsi ei saisi rahaa vanhemmiltansa. Ollaan kyllä keskituloisia kaikki perheet.
Muiden kanssa vaan tavataan meillä ja koskaaan ei käydä missään. Eipä ne lapset koko ikää vaaan leiki , se leikki kyllä jää aikanaan ja kyllä silloin jo raha merkitsee. Tosi en kaveruutta estäisikään.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:57"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 13:33"]
Mun lasta kiusattiin kun olin ostanut toppatakin (siistin ja ehjän) kirpparilta. Ollaan kuulemma niin köyhiä... molemmat olemme lääkäreitä. Surullista kuinka kiusaamiskulttuuri siirtyy vanhemmilta lapsille :(
[/quote]
Vaikka olisitte lääkäreitä, ei se ole tae rikkauksista. Lääkäreitäkin on velkaneuvonnassa. Älä viljele typeryyksiä.
[/quote]
Pointtina tässä oli kirpparilta ostettu takki ja että se, että lastani kiusattiin "köyhyyden takia". Lapsille oli iskostettu, että vain köyhät ostaa kirppareilta ja köyhät ovat huonompia kuin he :(
Todellakin annan leikkiä kaikkien kanssa. Varallisuus nyt on viimeinen asia mihin kiinnitän huomiota. Se on tärkeintä että lapsi on mukava ja hyväkäytöksinen ja kemiat sopii lapsilla yhteen. Sellaisia vähän karsastan jotka tuppaavat olemaan todella määräävän luontoisia ja vaihtavat kavereita lennosta kokoajan. Tyyliin "tänään en leiki sinun kanssa vaan Jessican kanssa."
Ei ikinä köyhien kanssa, köyhyys tarttuu ja periytyy.
Meillä on pienestä pitäen opetettu ero ykkös ja kakkosluokan kansalaisten välillä (yksinhuoltajat yms.) Meillä koulusta pyydettiin keskusteluun kun poika oli heitellut myita lapsia kolikoilla, ja huutanut noukkikaa vitun köyhät.
Enhän minä voi tietää miten "rikkaita" kaverin vanhemmat ovat? Mistä minä sen voisin tietää muusta kuin perinteisistä kuvitelmistä esim. yksihuoltaja ei voi olla rikas jne.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:38"]
[/quote]
Jos olet tuonut vaikka lapsen kaverisynttäreille ja huomannut että lapsi asuu vaatimattomasti ja ahtaasti niin mitä mietit?
Tietenkin antaisin. Ei tuloilla ole väliä, jos lapsi muuten on mukava.
t. itsellä Mersu ja hieno omakotitalo
Mun lapsella on kavereita sekä varakkaista että vähän köyhemmistäkin perheistä. Mutta sitten kun alkoi harrastaa ratsastusta, niin sellaiset kaverit jäi, joilla ei ollut siihen varaa (tai halua). Lapseni saa myös aina ottaa lomamatkoille kaverin mukaan ja näitä ei niin varakkaita on ollut lähinnä mökillä mukana, mutta ulkomaille on valikoitunut mukaan joku jolla on ollut siihen varaa (me ei makseta kaverin matkoja, vaikka palstalla kaikki muut ilmeisesti niin tekee). Väistämättäkin varallisuus ratkaisee joissain asioissa ja nyt kun lapsi on jo yläasteelle, niin kaveripiirit on vaihtuneet lähes kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:35"]
Kannattaa olla varovainen sen oman erinomaisuutensa kanssa. Aina löytyy joku rikkaampi, ja miltäs sitten tuntuu, kun teidän lapsenne kaverit hylkää sitten aikanaan, kun teillä ei ole varaa ostaa sitä 200 000 euron superautoa synttärilahjaksi (ihan vaikka esimerkiksi), ostaa lapselle omaa opiskeluasuntoa tai hankkia lapselle 10 000 euron valmennuskurssia.
Vai oliko se niin, että av:lla kaikki on miljonäärejä?
[/quote]
Jep, ja lisäksi keskimääräistä älykkäämpiä :)