Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neljäsluokkalainen itkee tehdessään läksyjä

Vierailija
19.08.2014 |

Miten voimme tukea häntä käyttämään päättelykykyä ja ajattelua ulkoaopettelun sijasta? Hän on luokkansa parhaita oppilaita mutta jotenkin väärällä tavalla. Oppii nopeasti ja ulkoa mutta ei osaa ajatella, soveltaa. Läksyjen teko on itkeskelyä ja sitä on kauhea seurata. Asiallisia vinkkejä kaivataan!

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin koulussa tein läksyt aina itse. Herranjestas mitä paapontaa, että lapsen itkiessä tehdään se karhunpalvelus hänelle ja madalletaan kynnys ylimatalaksi. Miksi ette anna niiden kersojenne oppia mokaamaan???????????

Lapseni aloitti juuri ekaluokan ja muakin himottais auttaa läksyissä ja katsoa, että niihin ei jää virheitä, mutta EN tee sitä, koska se ei sitten mene miten sen kuuluu mennä. Normaalia on, että lapsi oppii omalla tasollaan. Kun lapsi ei opi odottamaan, että autetaan, oppii selviytymään itse.

Vierailija
2/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäisin saada hänet ottamaan koulunkäynnin rennommin. Puhuisin muina miehinä tällaisia:

"Sauli Niinistö on kyllä Suomelle hyvä presidentti. Ajatella, että hän oli koulussa oikeastaan aika huono, mutta silti opiskeli lakimieheksi ja on nyt peräti presidentti. Mutta niin se menee, että luokan parhaasta oppilaasta ei aina tule menestyvää aikuista. Keskinkertaisuus riittää."

"Elämässä tärkeintä on nauttiminen ja ilo."

"Hei, sovitaanko, että teet enää 15 minuuttia läksyjä, niin ehditään yhdessä vesipuistoon/Mäkkäriin/uimaan tms. Mulla on aina niin kivaa, kun tehdään yhdessä jotakin."

"Läksyjen tekemisessä riittää, kun ne on tehty vähän sinne päin."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:37"]

Meillä tehdään vieläkin läksyjä.. aloitettiin tosiaan 19 aikoihin. Lapsi nukahti jo kerran (tekee sängyssä) mutta pakko se on valmiiksi saada!

[/quote]

Siis kumman mielestä ja miksi? Johan tuossa menee huomisen oppimiskyky, kun unet kärsivät läksyjen takia. Väsynyt ei muista eikä opi. Stressaantunut ei sekään opi. Ahdistunut ei tosiaankaan opi.

Sängyn kuuluu olla turvapaikka, josta ei tule mieleen läksyt vaan nukkuminen. Jos lapsi hakeutuu sänkyyn läksyineen, koska se tuntuu rauhoittavalta, niin miten olisi mieluummin se namittaminen tms?

Vierailija
4/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdet läksyt kerrallaan. Tai sitten katsotte pari tehtävää vaikkapa matikan läksyistä ja pari jostain toisesta aineesta, niin ei kyllästy, ja sitten 5 min tauko. Ja sitten taas jatkuu

Vierailija
5/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättelykykyä parannetaan ulkoaoppimisella. Kun on paljon tietoa, osaa niitä alkaa yhdistää. Mun mielestäni on aina ollut jotenkin naurettavaa erottaa ulkoa oppiminen ja päättelykyky täysin toisistaan.

Voisitteko te auttaa sitä lasta ja selittää asiat ihan normaalisti, niin ette tuhoa koulumotivaatiota kokonaan?

Vierailija
6/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kauppakorkeassa opiskeleva tuttu, joka tenttiin lukiessa aina välillä itki ja heitti kirjan seinään. Ei aina voi nauttia opiskelusta... Mutta kun kyse on nelosluokkalaisesta, kannattaisi opetella ottamaan läksyt vähemmän vakavasti.

Vierailija
7/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autamme häntä jatkuvasti läksyjen kanssa.

ap

Vierailija
8/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa tehdä läksyt itse. Kun lasta auttaa liikaa, hän alkaa kuvittelemaan ettei osaa itse! Lapsen pitää aidosti itse kiinnostua opiskeltavasta asiasta, jos tähdätään syvälliseen oppimiseen. Tuolla menolla lapsi saa burn outin jo ennen lukiota.

Vierailija
9/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:38"]

Mulla oli kauppakorkeassa opiskeleva tuttu, joka tenttiin lukiessa aina välillä itki ja heitti kirjan seinään. Ei aina voi nauttia opiskelusta... Mutta kun kyse on nelosluokkalaisesta, kannattaisi opetella ottamaan läksyt vähemmän vakavasti.

[/quote]

olet aivan oikeassa, mutta miten hän oppisi ottamaan iisimmin?

ap

Vierailija
10/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän pyytää jatkuvasti siis apua.

ap

Vierailija
11/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans tilanne päällä, nelosluokkalainen kirjoitta itkien ainetta tuossa vieressä. Minä vahdin häntä, ettei touhua mitään muuta, kuten värittele vihkon reunoja. Ei kuulemma tule mitään kirjoitettavaa mieleen. Kohta vielä matikka ja enkku. Kaikki arki-illat tällaisia...vasta neljättä vuotta.

Vierailija
12/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miten kauan jaksaa yrittää itse ilman avunantamista? Jos alkaa turhaantua voitte sanoa että katsoo läksyjä parin tunnin päästä uudestaan ja autatte sitten kun hän jaksaa keskittuä taas.

Vierailija
13/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:43"]

Mulla kans tilanne päällä, nelosluokkalainen kirjoitta itkien ainetta tuossa vieressä. Minä vahdin häntä, ettei touhua mitään muuta, kuten värittele vihkon reunoja. Ei kuulemma tule mitään kirjoitettavaa mieleen. Kohta vielä matikka ja enkku. Kaikki arki-illat tällaisia...vasta neljättä vuotta.

[/quote]

Tuttua. Ei keksi mitään, yhyy, mitä nyt. Hermot menee tässä jo vähitellen.

ap

Vierailija
14/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikki lapset marisseet ja kiukutelleet läksyistä. Valitettavasti, niin  kurjaa kuin se onkin, tuo kuuluu kasvamiseen. Vastuu kotitehtävien tekemisestä kuuluu lapselle. Sopeutuminen vie oman aikansa, niinkuin kasvaminen ja uusien asioiden oppiminen muutenkin.

Kasvukipuja.

Vierailija
15/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuvalla kyttäyksellä ja painostuksella läksyistä tulee paha peikko. Yläasteella loppuukin sitten niiden teko kokonaan...

Vierailija
16/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:44"]

No miten kauan jaksaa yrittää itse ilman avunantamista? Jos alkaa turhaantua voitte sanoa että katsoo läksyjä parin tunnin päästä uudestaan ja autatte sitten kun hän jaksaa keskittuä taas.

[/quote]

itku alkaa jos emme auta, kierroksia kerätään, koko asia saa ylisuuren roolin! lopulta pakko auttaa. Olemme aika väsyneitä tähän!

ap

Vierailija
17/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:47"]

Jatkuvalla kyttäyksellä ja painostuksella läksyistä tulee paha peikko. Yläasteella loppuukin sitten niiden teko kokonaan...

[/quote]

Mistä painostuksesta on kyse? Nyt en ymmärtänyt.

Kiitos niille joilla on aitoja vinkkejä asiaan!

ap

Vierailija
18/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei keksi mitä kirjoittaisi niin jättäköön sitten tekemättä ja kuunnelkoot open saarnan. Toiminut meillä.

Vierailija
19/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:44"]

[/quote]

itku alkaa jos emme auta, kierroksia kerätään, koko asia saa ylisuuren roolin! lopulta pakko auttaa. Olemme aika väsyneitä tähän!

ap

[/quote]Kai itkee kun huomaa että annatte sillä periksi. Nyt sanotte että läksyjä katsotaan uudestaan vaikka 2h päästä jos lapsi suostuu marisematta silloin. Jos marina alkaa uudestaan auttaessa niin varoituksen jälkeen läksy jää lapsen omalle vastuulle.

Vierailija
20/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi wilma-merkinnät meillä... Tai no auttaa vähän, vaikutus viikkorahaan auttaa kans vähän, mutta silti illat hankalia. Ollaan koitettu myös että jätetään lapsi yksin tekemään. Silloin läksyihin saattaa mennä 8h illassa. Poika kirjoitti just aineeseen että pahin pelkoni on äiti, joka suuttuu jos en tee läksyjä. En käskenyt pyyhkiä...

8