Neljäsluokkalainen itkee tehdessään läksyjä
Miten voimme tukea häntä käyttämään päättelykykyä ja ajattelua ulkoaopettelun sijasta? Hän on luokkansa parhaita oppilaita mutta jotenkin väärällä tavalla. Oppii nopeasti ja ulkoa mutta ei osaa ajatella, soveltaa. Läksyjen teko on itkeskelyä ja sitä on kauhea seurata. Asiallisia vinkkejä kaivataan!
Kommentit (67)
Meillä oli vähän samanlaista alakoulussa. Sanoin, että tee läksyt heti kun tulee koulusta. Sitten jos ei osaa jotain niin katsotaan yhdessä. Se alko meillä toimia ja helpoimmat tuli tehtyä ilman apua. Tuo tee kun tuut koulusta oli sen takia, että olin töissä niin tämä "pakotti" käyttään omia aivoja.
Kun äiti istuu vieressä niin on helppo olla "ei tu mitään mieleen".
Nyt yläkoulussa ei o tarvinnut kattoa perään /autella.
Meillä on kolmasluokkalaisella alkanut syksy tuolla itkulla. Kun ei keksi!!! Ja alkaa vinkua että minä tekisin läksyt. Olen selittänyt ja selittänyt... Tänään meni ihan hermot, karjaisin että nyt et saatana ulise. Pakko ne on lapsen itse tehdä.
Meillä oli myös suuria vaikeuksia läksyjen kanssa 3-5 lk. pojan kanssa. Itkeskeli, kieriskeli lattialla huutaen inhoavansa koulua, läksyjen tekoon meni monta tuntia päivässä. Kyseessä tosin lapsi, jolla aistiyliherkkyyksiä ja dyspraksia, joten olimme ongelmiin varautuneet. Saimme neuropsykiatrilta oivan neuvon: Antakaa lapselle keksi tai muuta hyvää ennen läksyjen tekoa, niin läksyjen teko alkaa "mukavissa" tunnelmissa. Samaten koulun jälkeen tulisi antaa lapsen levätä, huoahtaa tunti tai kaksi ennen kuin alkaa tekemään kotiläksyjä. Meillä myös tiheät tauot helpottaneet läksyjen tekoa huomattavasti, poika tekee läksyjä n. 10 min., sitten 5 min tauko ja taas jatketaan, 10 min läksyjä, 5 min tauko. Tällä lailla hermot pysyvät kurissa eikä mielipaha pääse liian suureksi. Kuudes luokka meni jo loistavasti näillä apukeinoilla verrattuna aiempaan, läksyt sujuvat yleensä n. puolessa tunnissa tai kolmessa vartissa ja poika on ylpeä saatuaan läksyt tehtyä :).
Nykyään läksyt on liian vaikeita lapsille. Koulupäivät on niin pitkiä, että sen pitäisi riittää...
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:33"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:28"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:15"]
Sama juttu meillä 3-luokkalaisen kanssa. En uskalla neuvomattakaan olla, ettei läksyt jää tekemättä jatkuvasti ja joudu opettajan silmätikuksi. Oon niin väsynyt tähän. Poika kirjoittaa niin hitaasti, että menee kaks tuntia ja itkee ku ei jaksa.
[/quote]
Eli sinulle on tärkeintä, ettei lapsesi vain ei erottuisi joukosta, vaikka sitten hän ehkä saisikin avun kirjoitusvaikeuksiinsa? Mieluummin feikkaat, ja siten laitat lapsesi kärsimään täydellistä huonoudentunnetta vähintään kymmeneksi vuodeksi?
Hyvä tavaton, jos puolet lapsista itkee läksyjen ääressä, ei taida olla mikään ihme jos koulu maittaa niin huonosti. Älkää ihmiset rääkätkö lapsianne. Opettakaa lapsenne suorittamaan tyytyväisesti omalla tasollaan ja etsikää apua, jos se taso on ongelma. Jos tunti ei riitä, ottakaa yhteyttä opettajaan.
[/quote]
Osaa lukea ja kirjoittaakin, kynän käyttö vaan on niin surkeaa, että sääliksi käy, kun joutuu vääntään. Ja joo, kaikki maailman kynätuet käytössä. Ei ehdi tunnilla kirjoittaa kaikkea ja jää tuntitehtävätkin låksyjen lisäksi tehtäväksi. Erottuu ihan tarpeeksi joukosta näinkin, en jaksa alkaa siihen, että jättäkööt läksyt tekemättä. Ei tää jokapäiväistä oo, mutta jos vähänkin on enemmän läksyjä. Ja oon iteki niin yleistiedoton, että joudun googlettaan biologiaa ja maantietoa ja niistä koulun työkirjojen sinisistä karttakuvista ei saa hullukaan selvää. Terv m
[/quote]äiti ei osaa tehdä 3. Luokkalaisen läksyjä?! Jo on kumma! Sieltä kirjastahan ne vastaukset löytyy!
Meillä tulee ainakin törkeesti låksyjä! Tytölle 5-luokkalinen ei niinkään, mutta pojalle tulee. Terv 3-luokkalaisen äiti
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:59"]Sano että katsoo netistä vastaukset
[/quote]Hyvä keino ns. reaaliaineisiin. Saattaa oileasti jäädä mieleen kun miettii millä hakusanoilla se tieto löytyisi.
Läksyjen määrä on ollut nyt jo alkusyksystä aivan järjetön! Meillä myös nelosluokkalainen, jolle tuo läksymäärä tuntuu aivan liian suurelta. Onneksi on sentään pari helpompaa päivää viikossa, joista toisena ei tule ollenkaan läksyjä. Yritetään sillä tsempata tekemään: "kun tänään hoidat kaikki tän päivän läksyt, niin huomenna ei tarvitse tehdä yhtään" :) Mutta tosi rankkaa on :(
Meillä alkaa itkulla, lapsi juoksee karkuun jopa pihalle..
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:03"]
Kiitos ope,
jaksatko neuvoa vielä ainekirjoituksessa? Kun "ei tule mitään mieleen" vaikka vuosia on jo omien tarinoiden keksimistä harjoiteltu.
mulla hajoaa pää, ja niin näyttäis lapsellakin...
t. 8
[/quote] en ole ope mutta sen tiedän että kannattaa lukea muutakin ku aku ankkaa
Onneksi on siis muitakin. Mun tytön kanssa tankattiin ihan itkulla kertotauluja, kun oli 2. luokalla, meni viikonloputkin, kun keksin ja tein kaikenmaailman kertotaulupelejä ja leikkejä. Eikä osaa vieläkään, unohti kesällä, laskee sormilla...
Itse opin kaikki kertotaulut 3. luokalla ja sen jälkeen oon osannut ne unissanikin.
Ja oikeesti, ne maantiedon työkirjan sinivalkoiset kartat on täysoin epäselviä ja erilaisia kuin normaalit lukukirjan kartat. Ja biologiassa kaikenmaailman hedenorkkoja, yhtä epäselvät kuvat, ei todellakaan saa selvää!
Ja siis tulee kaksikin sivua matikkaa plus vihkotehtäviä! Terv se 3. luokkalaisen äiti
Meillä oli samaa vikaa tokalla ja kolmannen luokan alussa, mutta sitten poika jotenkin itsenäistyi ja reipastui ja läksyjen teko alkoi sujua ilman itkuja. Toki taustatukea tarvitsee aina välillä, mutta ihan hyvin sujuu. Toivottavasti ap:n tapauksessakin tämä olisi vain joku ohimenevä vaihe..!
Pojan koulutie on ollut helppo ja mun osa myös. Poika itse tehnyt läksyt suitsait sukkelaan. Yläaste oli painotettu. Lukio menee samaan malliin. Ka yli 9.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:01"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:55"]Ymmärrän ap. Välillä teen itse äkkiä lapsen läksyt jotta marina loppuisi. Tyttöni on huippuoppilaan maineessa ja ahdistunut tilanteesta..
[/quote] huippuoppilas tekee itse läksyt, ei siinä vanhempia tarvita. Älä tee sinä lapsen pulesta läksyjä. Teet karhunpalveluksen. Onko tytöllä jotain häikkää???Å??
Ei tällaisia vanhempia ole olemassa, eihän?
[/quote]Joo. Tiedän että teen väärin, mutta ei mulla ole koko iltaa aikaa auttaa läksyissä. Yleensä kyllä tuon jälkeen käsken vielä miettimään, mistä ne oikeat vastaukset tuli.
[/quote]
No sitten et auta ja lapsi menee kouluun väärien vastausten kanssa ja oppii asiasta jotakin!
Uskomatonta miten jotkut voivat tehdä karhunpalveluksia lapsilleen.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:38"]Autamme häntä jatkuvasti läksyjen kanssa.
ap
[/quote]Kyllä nelosluokkalaisen pitäisi pääsääntöisesti saada itse tehtyä läksynsä ihan omatoimisesti. Ettei hän vain tuolla itkuisuudella pistä teitä tekemään läksyjään?
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:13"]
Hermo menee sen itkun kanssa. Jos läksyssä jotsin mennyt väärin niin itkee seuraavan illan. Jos saa 8 kokeesta itkee ja marisee etten auttanut tarpeeksi. Koko ajan on pakko olla paras.
[/quote] hän on keskitason oppilas ja voi olla että sitä kymppiä ei tule ikinä. Eli älä vaadi liikoja.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:03"]
Kiitos ope,
jaksatko neuvoa vielä ainekirjoituksessa? Kun "ei tule mitään mieleen" vaikka vuosia on jo omien tarinoiden keksimistä harjoiteltu.
mulla hajoaa pää, ja niin näyttäis lapsellakin...
t. 8
[/quote] innosta lastasi lukemaan kirjoja ja lue itekin ääneen. Muodostakaa siitä hauska hetki. Vaikuttaa ainekirjoitukseen positiivisesti.
Meillä esikoinen, viitosluokkalainen poika, oppi lukemaan, kirjoittamaan ja hyvin laskemaankin jo ennen koulua, oli oikein tiedonhaluinen ja motivoitunut. Ekaluokka meni hyvin, mutta tokalla motivaatio romahti. Oli jotenkin tosi turhautunut. Sitten piti alkaa yhtäkkiä vääntää omia tarinoita, kun oli puolitoista vuotta opetellut, että on vain yksi tapa tehdä asiat ja samaan aikaan analysoida omaa toimintaa tavalla, jota ei kaikki aikuisetkaan hallitse. Kolmosella vaihtui opettaja, ja tämä miesope on saanut poikaan hyvän otteen ja vanhempainvarteissa sanoo, että koulu menee hyvin, todistuskin on hyvä.
Mutta ne läksyt... Nytkin 11-vuotias on lojunut pitkin pöytiä ja parkunut, ettei JAKSA, jotain 58+23 -laskuja osasi tosin laskea jo varmaan ennen kouluikää. Mutta nyt kaikki romahtaa. Koulussa on kavereita, ei tule kiusatuksi, eikä mitään ongelmaa pitäisi olla, mutta hän suhtautuu kouluun jo ihan periaatteesta tosi negatiivisesti. Koulussa ilmeisesti sitten sinnittelee, mutta kotiin kun pääsee, on ihan naatti. On luonteeltaan sellainen, että mieluiten puuhailee kotona kaikessa rauhassa (ei siis vain pelaa tms.) tai ulkoilee, jatkuva ohjattu toiminta uuvuttaa. Ja koko ajanhan nuo koulupäivät vaan pitenee. Jos laitan tekemään läksyjä heti koulun jälkeen, ei todellakaan jaksa. Jos syö välipalan, vetkuttelee ja lukee Akuja, ja kun on pakko alkaa läksyt, romahtaa. Jos saisi leikkiä välillä tms., romahtaisi sittenkin, koko ilta olisi pilalla läksyjen takia. Jos en istu hänen vieressään ja näytä kirjasta matikan tehtävän kohtaa, keskittyminen katoaa täysin. Ja sama lapsi on nyt menossa koulussa ylöspäin eriytetylle matikan tunnille, koska se opettajan mielestä sopii hänen tietotasolleen. Useimmiten lapsi on tehnyt läksyt ihan itsenäisesti, mutta huonoina (tavallisina?) päivinä huutaa ja parkuu siinä ja voi käyttää kuuteen matikan tehtävään vaikka pari tuntia, ja siinähän se vapaa-aika sitten menikin. Ei opi yhtään mitään tuosta "karaisusta", menee vain hysteeriseksi.
Minut voi leimata miksi vaan nössöksi curling-vanhemmaksi, mutta en ymmärrä koko läksyjen ideaa. Toki monissa töissäkin töitä joutuu tekemään iltaisin kotona, mutta oikeasti: lapsi väsyy koulupäivän aikana, pääsee kotiin rentoutumaan, ja sitten kukkuu: "tässäpä olisi taas näitä samoja tehtäviä, mitä on päivä väännetty... Tietysti ne olisi voitu tehdä koulussakin, mutta ihan periaatteesta älä nyt luule olevasi vapaalla." Olen lopen uupunut. Miten älykkään, lahjakkaan, innostuneen, suloisen lapsen käsitys oppimisesta on voinut muuttua noin synkäksi :(.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:28"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:15"]
Sama juttu meillä 3-luokkalaisen kanssa. En uskalla neuvomattakaan olla, ettei läksyt jää tekemättä jatkuvasti ja joudu opettajan silmätikuksi. Oon niin väsynyt tähän. Poika kirjoittaa niin hitaasti, että menee kaks tuntia ja itkee ku ei jaksa.
[/quote]
Eli sinulle on tärkeintä, ettei lapsesi vain ei erottuisi joukosta, vaikka sitten hän ehkä saisikin avun kirjoitusvaikeuksiinsa? Mieluummin feikkaat, ja siten laitat lapsesi kärsimään täydellistä huonoudentunnetta vähintään kymmeneksi vuodeksi?
Hyvä tavaton, jos puolet lapsista itkee läksyjen ääressä, ei taida olla mikään ihme jos koulu maittaa niin huonosti. Älkää ihmiset rääkätkö lapsianne. Opettakaa lapsenne suorittamaan tyytyväisesti omalla tasollaan ja etsikää apua, jos se taso on ongelma. Jos tunti ei riitä, ottakaa yhteyttä opettajaan.
[/quote]
Osaa lukea ja kirjoittaakin, kynän käyttö vaan on niin surkeaa, että sääliksi käy, kun joutuu vääntään. Ja joo, kaikki maailman kynätuet käytössä. Ei ehdi tunnilla kirjoittaa kaikkea ja jää tuntitehtävätkin låksyjen lisäksi tehtäväksi. Erottuu ihan tarpeeksi joukosta näinkin, en jaksa alkaa siihen, että jättäkööt läksyt tekemättä. Ei tää jokapäiväistä oo, mutta jos vähänkin on enemmän läksyjä. Ja oon iteki niin yleistiedoton, että joudun googlettaan biologiaa ja maantietoa ja niistä koulun työkirjojen sinisistä karttakuvista ei saa hullukaan selvää. Terv m
[/quote]
hei,
vastaavassa tilanteessa otin yhteyttä opettajaan ja sovimme, ettei lapsen tarvitse tehdä niitä tehtäviä, joita ei tunnilla ehdi tehdä vaan tekee vain läksyt.
lapsen älyssä ei ole mitään vikaa, on vain niin hidas kirjoittaja. yläkoulussa käytetäänkin tietokonetta niin toisaalta alakouluissa tehdään turhaa työtä käsiäalanopettelussa, kun taitoa ei nykypäivänä tarvitse juuri missään.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:28"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:15"]
[/quote]
[/quote]