Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neljäsluokkalainen itkee tehdessään läksyjä

Vierailija
19.08.2014 |

Miten voimme tukea häntä käyttämään päättelykykyä ja ajattelua ulkoaopettelun sijasta? Hän on luokkansa parhaita oppilaita mutta jotenkin väärällä tavalla. Oppii nopeasti ja ulkoa mutta ei osaa ajatella, soveltaa. Läksyjen teko on itkeskelyä ja sitä on kauhea seurata. Asiallisia vinkkejä kaivataan!

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap. Välillä teen itse äkkiä lapsen läksyt jotta marina loppuisi. Tyttöni on huippuoppilaan maineessa ja ahdistunut tilanteesta..

Vierailija
22/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kauan lapsi tekee läksyjä? Itkeekö ihan aina?

Minä ottaisin yhteyttä opettajaan ja koulukuraattoriin. Läksyihin saa mennä päivässä max tunti, useimmiten vähemmän eikä joka kerta saa tulla itkua. Jos lapsi stressaa läksyistä noin paljon, hänen on pakko oppia stressinhallintaa. Tähän saa kuraattorilta vinkkejä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla autat? Kerrotko vastauksen suoraan? Se ei ainakaan opeta ymmärtämään mitään. Päinvastoin saattaa sekoittaa vain enemmän, jos ei ymmärrä, mistä vastaus tulee. Kannattaa antaa pikkuvinkkejä tai tehdä avustavia kysymyksiä, jotka ohjaavat oikeaan suuntaan. Itse oivaltaminen on mukavinta ja palkitsevinta.

T. vitosluokan ope

Vierailija
24/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että katsoo netistä vastaukset

Vierailija
25/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista se on. Ei pidä päästää liian helpolla, jos on keksinyt teidän höllentävän läksyjen teon suhteen pienen itkun jälkeen. En tarkoita, että antaisitte jättää läksyt tekemättä, mutta jos päästätte sillätapaa helpommalla.

t. teini

Vierailija
26/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei ne läksyt vanhemmille ole, vaan lapsille. Niiden kautta oppii ottamaan vastuuta omista tekemisistään. Anna lapsen tehdä itse, käytte läpi sitten yhdessä. Ja vähenevässä määrin. Kyllä mielenkiintoa lasten koulutyötä kohtaan voi osoittaa muutenkin, kuin yliauttamalla läksyjen teossa.

asia on erikseen, jos lapsi ei oikeasti osaa tai ymmärrä läksyjä, sitten yhteys opettajaan. Ei vanhempien tehtävä Ole opettaa, vaan läksyillä kerrataan asia, joka on koulussa jo opetettu. Nyt selväksi lapselle, että hän tekee itse läksyt. Ei neljäsluokkalaista kuulu joka läksyt kanssa auttaa! Ehkä kuulustella kokeeseen... Alkuaskeleita itsenäistymisen tiellä tuo läksyjen Teko.

Vierailija
27/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:55"]Ymmärrän ap. Välillä teen itse äkkiä lapsen läksyt jotta marina loppuisi. Tyttöni on huippuoppilaan maineessa ja ahdistunut tilanteesta..

[/quote]

Ei tällaisia vanhempia ole olemassa, eihän?

Vierailija
28/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:56"]

Millä tavalla autat? Kerrotko vastauksen suoraan? Se ei ainakaan opeta ymmärtämään mitään. Päinvastoin saattaa sekoittaa vain enemmän, jos ei ymmärrä, mistä vastaus tulee. Kannattaa antaa pikkuvinkkejä tai tehdä avustavia kysymyksiä, jotka ohjaavat oikeaan suuntaan. Itse oivaltaminen on mukavinta ja palkitsevinta.

T. vitosluokan ope

[/quote]

Emme koskaan kerro vastauksia suoraan. Še vielä tästä puuttuisi. Lapselta puuttuu maltti ja kyky kestää epätietoisuutta.

Vierailija
29/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oppimisvaikeuksista ja omantoiminnanihjauksen vaikeudesta kärsivä viidesluokkalainen. On tukiopetusta, kuntoutusta jne ja illat on ollut yhtä kiukkua läksyjen kanssa. Ollut aina.

Lapsen itsetunto mennyttä ja kouluunmeno pelottaa.

Rankkaa on ja tulee vielä olemaan.

Vierailija
30/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ope,

jaksatko neuvoa vielä ainekirjoituksessa? Kun "ei tule mitään mieleen" vaikka vuosia on jo omien tarinoiden keksimistä harjoiteltu.

mulla hajoaa pää, ja niin näyttäis lapsellakin...

t. 8

Vierailija
31/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:01"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:55"]Ymmärrän ap. Välillä teen itse äkkiä lapsen läksyt jotta marina loppuisi. Tyttöni on huippuoppilaan maineessa ja ahdistunut tilanteesta..

[/quote]

[/quote]Joo. Tiedän että teen väärin, mutta ei mulla ole koko iltaa aikaa auttaa läksyissä. Yleensä kyllä tuon jälkeen käsken vielä miettimään, mistä ne oikeat vastaukset tuli.

Vierailija
32/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läksyjentekotilanteesta on tullut niin ahdistava, että lapsesi luovuus kytkeytyy pois päältä. Lapsesi tilanteessa lienee kyse tuosta, eikä älyn puutteesta.

Vierailija
33/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:05"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:01"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:55"]Ymmärrän ap. Välillä teen itse äkkiä lapsen läksyt jotta marina loppuisi. Tyttöni on huippuoppilaan maineessa ja ahdistunut tilanteesta..

[/quote]

[/quote]Joo. Tiedän että teen väärin, mutta ei mulla ole koko iltaa aikaa auttaa läksyissä. Yleensä kyllä tuon jälkeen käsken vielä miettimään, mistä ne oikeat vastaukset tuli.

[/quote]

No sitten et auta ja lapsi menee kouluun väärien vastausten kanssa ja oppii asiasta jotakin!

Uskomatonta miten jotkut voivat tehdä karhunpalveluksia lapsilleen.

Vierailija
34/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hermo menee sen itkun kanssa. Jos läksyssä jotsin mennyt väärin niin itkee seuraavan illan. Jos saa 8 kokeesta itkee ja marisee etten auttanut tarpeeksi. Koko ajan on pakko olla paras.

Vierailija
35/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan lapsi tekee läksyt? Itse kun pääsin koulusta kotiin puoli kolmen aikaan kaaduin suoraan sänkyyn ja nukuin päiväunet. Olin todella väsynyt eikä läksyjen teosta todellakaan olisi tullut mitään. Herättyäni söin, yleensä jotain sokerihöttöä että aivoni virkistyisivät ja sitten tein läksyt. Läksyjen jälkeen söin raskaamman ruuan. Onneksi äitini oli ymmärtäväinen eikä pakottanut tekemään läksyt tai syömään tiettyyn kellonaikaan vaan sain luoda itselleni sopivan rytmin, luonteeltani olen sellainen että olisin varmaan itkenyt ja kerännyt niitä kierroksia jos olisi yritetty pakottaa väärään aikaan.

Vierailija
36/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu meillä 3-luokkalaisen kanssa. En uskalla neuvomattakaan olla, ettei läksyt jää tekemättä jatkuvasti ja joudu opettajan silmätikuksi. Oon niin väsynyt tähän. Poika kirjoittaa niin hitaasti, että menee kaks tuntia ja itkee ku ei jaksa.

Vierailija
37/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:13"]

Hermo menee sen itkun kanssa. Jos läksyssä jotsin mennyt väärin niin itkee seuraavan illan. Jos saa 8 kokeesta itkee ja marisee etten auttanut tarpeeksi. Koko ajan on pakko olla paras.

[/quote]

Ja sinä suostut kuuntelemaan sellaista marinaa? Muiden lapset eivät ole edes oppineet marisemaan, koska yrityskin nauretaan kuoliaaksi, samaan aikaan kuin tunneviestiin vastataan asianmukaisesti, jolloin marisemisen tarvetta ei jää. Sinä taas laitat lapsesi syyksi sen, että olet itse kykenemätön kantamaan vastuuta omasta tontistasi. Lapsesi ottaa mallia ja alkaa ulkoistaa hommiaan sinulle myös.

Kysyhän lapseltasi, aikooko hän aikuisena teettää työnsä työkavereilla? Kerro, ettei se kannata, jos ei halua löytää räkäklönttejä eväsleivistä.

Vierailija
38/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,ootte kokeillut eri kellon aikoja ,siis tarkotan et omalla huomasi nuorempana et vähänkin väsyneenä ei tullu mitään,siksi vähä ulkona käyntiin ja tommosta piristävää autto meillä,no lapset kyllä on kaikki yksilöitä;)

Vierailija
39/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 18:15"]

Sama juttu meillä 3-luokkalaisen kanssa. En uskalla neuvomattakaan olla, ettei läksyt jää tekemättä jatkuvasti ja joudu opettajan silmätikuksi. Oon niin väsynyt tähän. Poika kirjoittaa niin hitaasti, että menee kaks tuntia ja itkee ku ei jaksa.

[/quote]

Eli sinulle on tärkeintä, ettei lapsesi vain ei erottuisi joukosta, vaikka sitten hän ehkä saisikin avun kirjoitusvaikeuksiinsa? Mieluummin feikkaat, ja siten laitat lapsesi kärsimään täydellistä huonoudentunnetta vähintään kymmeneksi vuodeksi?

Hyvä tavaton, jos puolet lapsista itkee läksyjen ääressä, ei taida olla mikään ihme jos koulu maittaa niin huonosti. Älkää ihmiset rääkätkö lapsianne. Opettakaa lapsenne suorittamaan tyytyväisesti omalla tasollaan ja etsikää apua, jos se taso on ongelma. Jos tunti ei riitä, ottakaa yhteyttä opettajaan.

Vierailija
40/67 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:46"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 17:43"]

Mulla kans tilanne päällä, nelosluokkalainen kirjoitta itkien ainetta tuossa vieressä. Minä vahdin häntä, ettei touhua mitään muuta, kuten värittele vihkon reunoja. Ei kuulemma tule mitään kirjoitettavaa mieleen. Kohta vielä matikka ja enkku. Kaikki arki-illat tällaisia...vasta neljättä vuotta.

[/quote]

Tuttua. Ei keksi mitään, yhyy, mitä nyt. Hermot menee tässä jo vähitellen.

ap

[/quote]

no sitten sanot, että älä sitten keksi. Älä nyt ihmeessä auta ja ideoi, anna sen lapsen mennä kouluun vaikka ilman, että on tehnyt läksyjä.

Lopeta se hyysääminen, nelosen tulisi jo ottaa vastuuta omista läksyistään. Eri asia sitten jos on oppimisvaikeuksia tms.