Päiväkodin tätien virkahierarkia...
Itselleni lapsen ryhmän hoitajat ovat kaikki samanarvoisia riippumatta siitä, onko titteli koulutus elto, lto, hoitaja vai avustaja. Kesti pitkään ennen kuin edes tajusin 2-vuotiaan tyttöni päiväkotiuran viime syksynä alettua, että pk:ssa on tällainen virkahierarkia olemassa - niin samaan tapaan näyttävät perustyötä tekevän. Vaippojen vaihdon tyylissä yms. ei näytä suurta eroa olevan. Toki ymmärrän, että rooli kasvatustyössä saattaa olla ja varmaan onkin eri ammattiryhmillä erilaista.
Nyt sitten kun ryhmästä yksi työntekijä jäi eläkkeelle, kysyin sitten että tietävätkö jo kuka tulee uudeksi hoitajaksi kun Marja jäi pois. Täti, olisko itse sitten ope tai hoitaja koultukseltaan, suorastaan tuohtui ja sanoi "mutta Marjahan oli avustaja". Korjasin sitten kysymystäni, että no kuka tulee uudeksi avustajaksi.
Onko se oikeasti näin tarkkaa? Näkyykö virkahierarkia jotenkin koko ajan arjessa, niin että lastentarhanopettajat kukkoilevat ylimpänä, sitten tulevat lastenhoitajat, ja pahnanpohjimmaisena simputettuina ne avustajat?
Kommentit (155)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:46"]
Valitettavasti EI. Kaikki joutuvat tekemään kaikkea, mikä aiheuttaa runsaasti kitkaa. Hoitajat sopisivat paremmin hoidolliseen työhön, opettajat taas leikitykseen ja varhaispedagogiikkaan. Syy miksi lähdin alalta on juuri se, etten hakeutunut sinne vain pukemaan, riisumaan ja vaihtamaan vaippoja. Nykyisin olen alakoulun opettaja. Koulutuksessa on SUURI ero, ja niin tulisi olla myös työn kuvassa.
Ja ei, ei ne ole mitään "tätejä". Tykkäistkö, jos sua täditeltäis työpaikallasi? Lapsetkin kutsuvat "tätejä" nimeltä.
[/quote]
Olisko tässä se virkahierarkian korostamisen syy? Kun kaikki joutuvat tekemään kaikkea koulutuksesta riippumatta, tämä korpeaa "opettajia" ja he siksi korostavat sitä että on heillä sentään korkeampi koulutus vaikka joutuvat perushoitoa tekemään.
[/quote]
Tottakai korpeaa, kun on koulutettu varhaiskasvatuksen ammattilaiseksi ja joutuukin käytännössä tekemään esimerkiksi avustajan ja siivoajan töitä.
Harmittaisi varmasti esim lääkäriäkin, jos koulutuksensa jälkeen joutuisikin laitoshuoltajan tehtäviin.
[/quote]
Nyt on vähän OT, mutta olen lääkäri ja työskentelin viime talvena osastolääkärinä Tk vuodeosastolla, meillä (tai siis mulla oli, ei hoitajilla) oli yhdessä vaiheessa aika rauhallista, joten mä muun muassa vaihdoin vaipat ja pesin takapuolta potilailta kun kävin muutenkin hoitamassa yhden haavan pakarassa, hoitajilla oli kiire ja mulla ei niin miksen olisi siinä samalla auttanut hieman. Muutaman kerran siivoilin osastolla, kun oli jotain akuuttia sotkua. Eihän tuollaista jatkuvasti voi tehdä, kun mulla on tietenkin omat työni ja hoitajilla omansa. Mutta miksi mä en auttaisi muita, jos se ei ole pois potilailta? :) meni ihan ohi aiheen, mutta tuli mieleen
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:54"]täti on mun mielestä suomenkielessä kymmeniä tai satoja vuosia vanha tapa sanoa kohteliaasti tuntemattomista naisista... erityisesti lapsien käyttämä tai puhuttaessa jos ei tiedetä tai muisteta nimiä.
idioottimaista loukkaantua siitä.
[/quote]
Miksi pitää sanoa täti? Miksei voi sanoa esim lääkäri, terveydenhoitaja, kaupan myyjä, päiväkodin aikuinen, hoitaja, Maijan äiti jne? Tuo nainen tuolla tien toisella puolella, toinen asiakas, tarjoilija?
Näin esimerkiksi. Miten vanhan lapsen kanssa aiot yhtäkkiä lopettaa tädittelyn ja miksi? Vai opetatko lapsesi tädittelemään ikuisesti?
[/quote]
Ihan juuri siksi, koska esim. päiväkodissa voi joskus olla vaikeaa olla varma että kuka on hoitaja, ope, avustaja, siivoaja. Yleisnimeä on vaikea keksiä ja aikuinen kuulostaa kovin persoonattoman etäiseltä, kuin emme olisikaan paikalla emmekä pitäisi "aikuisesta". Nainen-sankin herättää joissakin vastakaikuja. Liitetäänhän nainen-sanaan niin paljon seksuaalista ja sen sellaista. Minusta olisi hyvin hassua sanoa, että nainen, kun on kyse henkilöistä joita näemme usein.
Neuvolan tädeistäkään en ole - anteeksi nyt tädirttely - tiennyt, mikä heidän tarkka ammattinimikkeensä on. Terveydenhoitajako, kätilökö. joku onkin lääkäri. Ja niin edelleen. Tädittely on lapsen huomioivaa, lapselle turvallisuudentunteen luovaa eikä mitenkään vähättelevää. Ja kyllä, myös sedistä puhumme. Ihan niistä lääkärisedistäkin. Joo.
Lastentarhanopettajan työaika ei ole lyhyempi suunnitteluajan vuoksi (joka on noin 2h/viikko), vaan suunnittelu on tarkoitus tehdä työaikana päiväkodissa. Käytännössä suunnitteluaikaa ei kaikissa päiväkodeissa ole yhtään, tai sitä on vaikea järjestää työajalla, koska koko työaika kuluu muuhun: lapsiryhmässä olemiseen koska kasvattajista on vajausta, tulee akuutisti hoidettavia puheluita tai on päiväkodin sisäisiä palavereita tms. Jos toimintaa ei pysty suunnittelemaan työajalla, ei sitä kuuluisi ottaa myöskään omalla vapaa-ajalla hoidettavaksi, sillä vapaa-aika on tarkoitettu virkistymiseen ja työstä palautumiseen. 8 tuntia isossa lapsiryhmässä on aisteja ja aivoja kuluttuvaa viriketason runsauden vuoksi ja muukin elämä on paikallaan.
Jaa jaa. Meillä tehdään kyllä koko jengi samaa perustyötä mutta niiden lisäksi opettajat suunnittelevat ja vetävät aamupiirit ja kaiken muun ohjatun toiminnan, suunnittelevat toiminnan ja sen pedagogisen taustan, pitävät suurimman osan vanh keskusteluista, tekevät kaikki kirjaamista vaativat hommat ja hoitavat yhteistyön kouluihin ja terapeutteihin , lastensuojeluun ym, hankkivat opetusmateriaalia kirjastoista. Ja lisäksi pyyhkivät pyllyt, pöydät ja nenät. Kyllä palkkansa ansaitsevat ainakin minun työkaverini. T avustaja joka saa onneksi vain olla lasten kanssa
En tajua sellaista lastentarhanopettajaa, joka ei halua osallistua päiväkodissa esim. pöydän pyyhkimisiin yms. lainkaan. Eli joka haluaa keskittyä vain siihen pedagogisen kasvatusvastuun ottamiseen. Mikä puolestaan tarkoittaa sitä alle tunnin mittaista toiminta-, esiopetustuokiota tms. päivittäin. Eikä sitäkään päivittäin, jos ope tulee iltavuoroon = monessa päiväkodissa viiteen saakka töitä.
Tuo n. tunnin mittaisen tuokion suunnittelu ei kyllä vaadi järjetöntä aikaa. Tuntuu, että lastentarhanopettajat keskittyvät vain usein siihen ja KAIKKI muut päiväkodin pienetkin hommat jää hoitajille ja avustajille. Toki opet juttelevat jne. lasten kanssa - ja varsinkin toistensa kanssa esim. ulkoilun aikana!!!
Eikä se pedagogisen vastuun ottaminen järjettömän vaikeaa olisi kenellekään suhteellisen normaalijärkiselle ihmiselle ilman sitä koulutustakin.. Ei se mitään rakettitiedettä ole.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:15"]Mitä asioita nirppanokkaopettajien huomautukset koskevat? Eikö se olekin juuri lto:ien tehtävä ottaa huomautusta vaativat asiat tai asiat jotka vanhempien on vaikea hyväksyä esiin, ei hoitajien? Se on juuri niitä tehtäviä, jotka kuuluvat käsittääkseni opettajan vastuualueeseen päiväkodissa. Esimerkiksi tilanteet, missä lapsen toiminnassa on jotain sellaista, mihin olisi hyvä yhdessä etsiä ratkaisuja, jos lapsella näyttää olevan kehityksessään jotain mihin tarvitsisi erityistä tukea tms. Tai ihan jo sekin, että lapsella ei ole säänmukaista, asiallista vaatetusta päiväkodissa.
[/quote]
Niinpä. Opettajilla on velvollisuus ottaa puheeksi ikävätkin asiat. Siis pakko. Lastenhoitajat ja avustajat mielellään sysäävät tämän tehtävän opettajille, vaikka itse olisivat tehneet asiasta huomion. Kuka ikäviä asioita haluaa ottaa puheeksi? Ei kukaan. Mutta lastentarhanopettajan on pakko, jos se vaikuttaa lapsen hyvinvointiin.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:15"]Mitä asioita nirppanokkaopettajien huomautukset koskevat? Eikö se olekin juuri lto:ien tehtävä ottaa huomautusta vaativat asiat tai asiat jotka vanhempien on vaikea hyväksyä esiin, ei hoitajien? Se on juuri niitä tehtäviä, jotka kuuluvat käsittääkseni opettajan vastuualueeseen päiväkodissa. Esimerkiksi tilanteet, missä lapsen toiminnassa on jotain sellaista, mihin olisi hyvä yhdessä etsiä ratkaisuja, jos lapsella näyttää olevan kehityksessään jotain mihin tarvitsisi erityistä tukea tms. Tai ihan jo sekin, että lapsella ei ole säänmukaista, asiallista vaatetusta päiväkodissa.
[/quote]
Niinpä. Opettajilla on velvollisuus ottaa puheeksi ikävätkin asiat. Siis pakko. Lastenhoitajat ja avustajat mielellään sysäävät tämän tehtävän opettajille, vaikka itse olisivat tehneet asiasta huomion. Kuka ikäviä asioita haluaa ottaa puheeksi? Ei kukaan. Mutta lastentarhanopettajan on pakko, jos se vaikuttaa lapsen hyvinvointiin.
Voisiko joku näistä tädittelyä inhoavista nyt lopullisesti ratkaista tämän kiistan ja kertoa, mikä se yleisnimike tuntemattomalle naispuoliselle henkilölle on?
A) Päiväkodissa
B) Julkisessa paikassa kuten kadulla, bussissa
Ja nyt ei puhuta tilanteesta "tuo kadun toisella puolella kävelevä nainen", vaan kuinka lapsi ja vanhempi puhuttelevat tuntematonta naista. Minusta kuulostaa aika oudolta jos lapsi sanoisi "hei nainen, teiltä putosi huivi".
Joku sanoi että päiväkodissa on ok puhua henkilökunnasta, mutta musta yhdestä ihmisestä puhuttaessa "henkilökunnan jäsen" on aika kankea. Plus jotenkin kylmä tapa, kun nyt yritetään kuitenkin tehdä päiväkodista lapsille jotenkin kotoisa paikka. Ja tarkoitan nyt tilannetta jossa ei puhuta tietystä henkilöstä, vaan yleisesti "kerrot sitten (läsnä olevalle) henkilökunnan jäsenelle jos tulee vatsa kipeäksi".
Olin päiväkodissa töissä hoitajana ja ryhmäni lastentarhaopettaja simputti ja ylenkatsoi minua kyllä alusta loppuun saakka. Ei antanut minun tehdä mitään hoidollisia toimenpiteitä kummempia vaikka minulla olisi ideoita riittänyt kaikenlaiseen. Pääsin toteuttamaan itseäni aina kun ope oli poissa ja hänen tilalleen tuli mukavempi sijainen. Kerran henkilökunnan palaverissa ope väitti että lasten vanhemmat eivät pidä minusta ja väitti minun pukeutuneen bikineihin työpaikalla. Olin ihan tyrmistynyt, se oli täysi vale. Itkin kotona. Yllätyinkin positiivisesti kun keväällä sitten sain tämän open ohi lapsilta ja heidän vanhemmiltaan kukkia, lahjoja ja kortteja missä kiiteltiin työtäni kovasti ja kerrottiin että olen ollut kovasti pidetty henkilö. Open naama oli niin nyrpeä kuin olla voi eikä sanonut mitään kun vanhemmat hänellekin kehuivat minua.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:45"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:36"]
Eikö joka paikassa avustajat tee avustavia töitä ja hanttihommia? Ja eikö työt pidä tehdä työpaikalla eikä viedä kotiin, kun palkkaus eikä työehdot ole kokonaispalkkauksen mukaisia? Kyllähän apulaisetkin voivat joskus tehdä vaikka opetuksen suunnittelua ja suunnitella yksittäisiä toimintahetkiä, mutta kokonaisvastuun pedagogiikasta kantaa aina lto. Lto on kuitenkin aina oman tiiminsa vetäjä ja vastaa sen toiminnasta. Päiväkodin johtaja taas on esimies muulle henkilöstölle. Kaikissa työpaikoissa on tällaisia erilaisia ammattikuvia ja erilaisia vastuita ja velvollisuuksia.
[/quote]
Huvittavaa. Kyllä se päiväkodin esimies on esimies ihan kaikille. Lto ei ole pomo vaan on vastuussa pedagogisesta toiminnasta. Se ei tarkoita, että lastenhoitajat tekisivät toimintaa vähemmän vaan sitä, että lto:n pitää pitää huolta, että toimintaa järjestetään.
Tiiminvetäjänä voi toimia myös lastenhoitaja. Monissa paikoissa pienten ryhmissä lastenhoitaja toimii lastentarhanopettajana.
[/quote]
Meidän lapsi on eskariryhmässä, missä yksi opettajista on päiväkodin varajohtaja. Ja ihan samalla tavalla tämä varajohtaja leikkii ja vahtii lapsia kuin kaikki toisetkin opettajat siinä ryhmässä. :-)
Hirmu mukavan tuntuinen. ;-)
Eikö kukaan ole huolestunut siitä, että näiden nirppanokkalastentarhanopettajien lisäksi päiväkodeissa työskentelee jos jonkinnäköistä harjoittelijaa, joista suurin osa on maahanmuuttajataustaisia, näyttääpä joukossa vilahtavan selvästi normaalikoulutukseen kykenemättömiä henkilöitäkin.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 08:56"]Voisiko joku näistä tädittelyä inhoavista nyt lopullisesti ratkaista tämän kiistan ja kertoa, mikä se yleisnimike tuntemattomalle naispuoliselle henkilölle on?
A) Päiväkodissa
Ja nyt ei puhuta tilanteesta "tuo kadun toisella puolella kävelevä nainen", vaan kuinka lapsi ja vanhempi puhuttelevat tuntematonta naista. Minusta kuulostaa aika oudolta jos lapsi sanoisi "hei nainen, teiltä putosi huivi".
Joku sanoi että päiväkodissa on ok puhua henkilökunnasta, mutta musta yhdestä ihmisestä puhuttaessa "henkilökunnan jäsen" on aika kankea. Plus jotenkin kylmä tapa, kun nyt yritetään kuitenkin tehdä päiväkodista lapsille jotenkin kotoisa paikka. Ja tarkoitan nyt tilannetta jossa ei puhuta tietystä henkilöstä, vaan yleisesti "kerrot sitten (läsnä olevalle) henkilökunnan jäsenelle jos tulee vatsa kipeäksi".
[/quote]
Itse sanon kadulla, kaupassa jne "Anteeksi, sulta/teiltä putosi huivi" tai " Anteeksi, onko tämä sun/teidän?" Riippuen siis henkilön iästä. Vanhempia ihmisiä teitittelen, nuorempia en.
Olen töissä päiväkodissa ja meillä vanhemmat puhuvat esim näin: "Kerro Tiina sitten aikuiselle, jos sulle tulee kipeä olo". Tai "Kerro Tiina sitten Maijalle, jos sulle tulee kipeä olo". Tai kotiinhakiessa: "Kuka aikuinen teillä oli tänään nukkarissa?"
Monessa päiväkodissa työskennelleenä (yksityisellä ja julkisella puolella) tuntuu, että täällä palstalla on monin verroin enemmän tädittelyä kiihkeästi puolustelevia kuin tosielämässä - onneksi. Suurin osa vanhemmista käyttää todellisuudessa nimityksiä "aikuinen" tai "ope" tai ihan vain ihmisen nimeä silloin, kun se luontevaa on. Harvoin tosielämässä tulee niin monimutkaisia tilanteita, mitä täällä saadaan esimerkeiksi, kun vänkäämällä vängätään jostakin tarpeeksi pitkään :). Suurimmassa osassa tilanteita vanhemmilta tulee hyvin luonnollisesti joko "aikuinen" tai sitten he puhuvat meistä nimillä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 15:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:54"]täti on mun mielestä suomenkielessä kymmeniä tai satoja vuosia vanha tapa sanoa kohteliaasti tuntemattomista naisista... erityisesti lapsien käyttämä tai puhuttaessa jos ei tiedetä tai muisteta nimiä.
[/quote]
Miksi pitää sanoa täti? Miksei voi sanoa esim lääkäri, terveydenhoitaja, kaupan myyjä, päiväkodin aikuinen, hoitaja, Maijan äiti jne? Tuo nainen tuolla tien toisella puolella, toinen asiakas, tarjoilija?
Näin esimerkiksi. Miten vanhan lapsen kanssa aiot yhtäkkiä lopettaa tädittelyn ja miksi? Vai opetatko lapsesi tädittelemään ikuisesti?
[/quote]
Ihan juuri siksi, koska esim. päiväkodissa voi joskus olla vaikeaa olla varma että kuka on hoitaja, ope, avustaja, siivoaja. Yleisnimeä on vaikea keksiä ja aikuinen kuulostaa kovin persoonattoman etäiseltä, kuin emme olisikaan paikalla emmekä pitäisi "aikuisesta". Nainen-sankin herättää joissakin vastakaikuja. Liitetäänhän nainen-sanaan niin paljon seksuaalista ja sen sellaista. Minusta olisi hyvin hassua sanoa, että nainen, kun on kyse henkilöistä joita näemme usein.
Neuvolan tädeistäkään en ole - anteeksi nyt tädirttely - tiennyt, mikä heidän tarkka ammattinimikkeensä on. Terveydenhoitajako, kätilökö. joku onkin lääkäri. Ja niin edelleen. Tädittely on lapsen huomioivaa, lapselle turvallisuudentunteen luovaa eikä mitenkään vähättelevää. Ja kyllä, myös sedistä puhumme. Ihan niistä lääkärisedistäkin. Joo.
[/quote]
Meidn lapsi sanoo eskarissa miesopettajaa poikaopettajaksi. ;-)
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 08:56"]Voisiko joku näistä tädittelyä inhoavista nyt lopullisesti ratkaista tämän kiistan ja kertoa, mikä se yleisnimike tuntemattomalle naispuoliselle henkilölle on?
A) Päiväkodissa
[/quote]
Se vasta oudolta kuulostaakin, jos sinä aikuisena sanot "Hei täti, teiltä putosi huivi!" :D :D
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:54"]
täti on mun mielestä suomenkielessä kymmeniä tai satoja vuosia vanha tapa sanoa kohteliaasti tuntemattomista naisista... erityisesti lapsien käyttämä tai puhuttaessa jos ei tiedetä tai muisteta nimiä.
[/quote]
Ap tuskin on lapsi. Ja kuten sanottu, lapset pk:ssa kutsuvat henkilökuntaa nimeltä. Mitäs jos opettelisit tuntemaan lastasi päivittäin hoitavat ja opettavat henkilöt?
[/quote]
Haluatko todella, että hoitajista kirjoitettaisiin täällä nimellä?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:54"]
täti on mun mielestä suomenkielessä kymmeniä tai satoja vuosia vanha tapa sanoa kohteliaasti tuntemattomista naisista... erityisesti lapsien käyttämä tai puhuttaessa jos ei tiedetä tai muisteta nimiä.
[/quote]
Ap tuskin on lapsi. Ja kuten sanottu, lapset pk:ssa kutsuvat henkilökuntaa nimeltä. Mitäs jos opettelisit tuntemaan lastasi päivittäin hoitavat ja opettavat henkilöt?
[/quote]
Haluatko todella, että hoitajista kirjoitettaisiin täällä nimellä?
[/quote]
Eihän kukaan vaadikaan, että täällä käytettäisiin nimiä, mutta oikeassa elämässä :)
Tädittely ei kaada maailmaa, mutta onhan se vähän niinkuin tytöttely. Minusta "päiväkodin aikuiset" on hyvä yleiskäsite ja ihan luonteva käyttää. Varsinkin kun lastemme päiväkodissa on työskennellyt myös pari miestä. Aikuinen kattaa sitten kätevästi heidätkin. Tottakai etunimiä käytetään sitten jos viitataan johonkin tiettyyn aikuiseen.
Kadulla kulkiessa tuskin tarvitaan mitään yhtä yleiskäsitettä. Tietenkin joskus on järkevää puhua naisesta tai miehestä. "pankkiryöstäjä oli tummiin pukeutunut nainen". "Eräs mies ylitti katua." Mutta toisaalta tietysti: "Anteeksi, teiltä putosi kaulaliina" tai "Hei, onks tää kaulaliina sun?" Eihän siinä tilanteessa tarvitse käyttää mitään nimikettä.
Olen aika varma, että se kuka päiväkodissa on mukavin ja lasta ymmärtävin aikuinen, riippuu persoonasta eikä koulutuksesta. Meillä on ollut ihania lastentarhanopettajia. Mutta mukavia ovat muutkin aikuiset olleet. Meillä on varmaan hyvä tuuri. Tai sitten moni vanhempi samastuu helpoiten siihen, joka on opiskellut suunnilleen saman verran kuin itse on?
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:36"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:25"]
Minusta naiset voisivat kasvattaa jo sen verran itsetuntoa, että lakkaisivat kyttäämästä koko maailmaa siitä näkövinkkelistä, että arvostetaanko mua ja arvostetaanko enemmän vai vähemmän kuin muita, ja voi luoja, ei tietenkään arvosteta, minä tässä raadan ja koulutan ja eihän se missään näy. Sillä lailla tekee itsestään vuosikymmenien aikana turhasta loukkaantujan, aina pahantuulisen marttyyrin ja tyytymättömän ryppyotsaisen TÄDIN.
Ei miehetkään istu päiväkausia miettimässä, että mitäs kun kaikki täällä moikkaa mua ja Markkua ihan samalla lailla, vaikka Markku on vaan teknikko ja minä sentäs insinööri. Että ymmärtääkö ne nyt ollenkaan, että eihän me olla tässä samalla viivalla, mää oisin niinkö melkeistä kuin lääkäri ja Markku vaan, no, sellanen apupoika vaan. Että eikö sen pitäisi jo naamastakin näkyä, kumpi meistä on kouluja käynyt, mutta ei, tuossa ne pässit vaan pitää meitä ihan samanarvoisina. Eivät nää että minä olen tässä ihan superior koska olen opiskellut kolme vuotta enemmän kakskytä vuotta sitten kuin mitä Markku. Taidanpa tästä loukkaantua nyt, mutta kenellekään en sitä kerro, en, saavat sitten miettiä että mikähän se tuollakin on.
[/quote]
Mikä miesvaltainen työpaikka on, jossa miehiä kutsutaan sediksi?
"Menepä sedän mukaan", sanoisit lapselle. Just just. Voi olla, että mies ei jaksaisi matalpalkka-alaa, jossa ei saa työskennellä koulutustaan vastaavalla tavalla, ja jossa hänestä puhutaan setänä.
[/quote]
Kirjastossa tänään viimeksi puhuin sedästä ja iloisesti meille hymyili ja jutteli. Ei ollut nimeä rinnassa eikä esitellyt itseään, eli miksi olisi pitänyt sanoa "sano kirjastoaikuiselle kiitos" ei hyvä!
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:19"]
Normaalisti hierarkiaa ei näy, mutta jos samat naiset ovat pitkään yhdessä työpaikassa, niin se voi alkaa erottua, kun tulee henkilökohtaisia pikkuriitoja ja muuta. Mielestäni ei kerro kovin korkeasta lto:n ammattitaidosta, jos huutaa pää punaisena ryhmän lastenhoitajalle "Minua ei ole palkattu tänne pöytiä pyyhkimään, se on sinun työsi". Pahin vika monessa päiväkodin henkilökuntaan kuuluvassa onkin alalle soveltumattomuus, jos on pätemisen tarve, valitse toinen ala.
Niin ne opettajat koulussakin joutuvat kaikki työt luokassa tekemään omin korkeasti koulutetuin kätösin, jos ei ole erikseen rahaa avustajaan (ja yleensä ei ole). Ei se yleensä heille tule yllätyksenä ja hoitavat työnsä, koska tajuavat sen olevan osa omaa työtä.
[/quote]
Meidän lasten koulussa on siivooajat erikseen, opettajat eivät siis siivoa.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:46"]Lastentarhanopettajien työpäivä on lyhyempi, koska heillä on suunnitteluaikaa. Joisskain paikoissa se pitää tehdä työpaikalla, joissakin saa suunnitella kotonakin.
[/quote]
Tätä juuri tarkotin. Lähti töistä, ja jätti minut suunnittelemaan ohjeiden saattelemana. Ei ottanut töitä kotiin,ei jäänyt töihin suunnittelemaan.