Päiväkodin tätien virkahierarkia...
Itselleni lapsen ryhmän hoitajat ovat kaikki samanarvoisia riippumatta siitä, onko titteli koulutus elto, lto, hoitaja vai avustaja. Kesti pitkään ennen kuin edes tajusin 2-vuotiaan tyttöni päiväkotiuran viime syksynä alettua, että pk:ssa on tällainen virkahierarkia olemassa - niin samaan tapaan näyttävät perustyötä tekevän. Vaippojen vaihdon tyylissä yms. ei näytä suurta eroa olevan. Toki ymmärrän, että rooli kasvatustyössä saattaa olla ja varmaan onkin eri ammattiryhmillä erilaista.
Nyt sitten kun ryhmästä yksi työntekijä jäi eläkkeelle, kysyin sitten että tietävätkö jo kuka tulee uudeksi hoitajaksi kun Marja jäi pois. Täti, olisko itse sitten ope tai hoitaja koultukseltaan, suorastaan tuohtui ja sanoi "mutta Marjahan oli avustaja". Korjasin sitten kysymystäni, että no kuka tulee uudeksi avustajaksi.
Onko se oikeasti näin tarkkaa? Näkyykö virkahierarkia jotenkin koko ajan arjessa, niin että lastentarhanopettajat kukkoilevat ylimpänä, sitten tulevat lastenhoitajat, ja pahnanpohjimmaisena simputettuina ne avustajat?
Kommentit (155)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:46"]
Tämä vertaus lääkäriin ja laitoshuoltajaan on osuva. Eikä lääkäriä kuitenkaan kutsuta tädiksi tai sedäksi!
"Lääkärisetä määräsi mulle antibiootin" - joopa.
ex-LTO
[/quote]
Kyllä lääkäriä lapsiperheissä kutsutaan varsin usein lääkäri-tädiksi (tai sedäksi) :). Itse ole kokenut sen varsin kohteliaana ilmaisuna. Meillä päiväkodin henkilökuntaa on kutsuttu etunimillä, lääkäriä ei ole tapana yleensä kutsua etunimellä.
-lääkäri
Meillä ainakin päiväkodin johtaja oli tärkeilevä nirppanokka, tädit taas mukavia kaikki. Ei tietoa kuka oli vakituinen ja kuka avustaja -ei kiinnostanut.
Minusta oli kyllä ihan asiatonta, kun kävimme lapsen haavaa ompeluttamassa lääkärin vastaanotolla. Lääkäri sanoi lapselle "täti laittaa nyt pienen rusetin sun päähän". Minä korjasin, että siis lääkäri laittaa haavaan ompeleet.
En käsitä miksei lapselle voi sanoa lääkäri. Meillä neuvovassakin käydään terveydenhoitajalla, ei neuvolantädillä...
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:08"]Mielestäni ongelmana ei ole se, miten vieraita tai tuttuja aikuisia nimitetään lapsen kanssa puhuttaessa, sillä sana täti on lastenkielinen ilmaisu silloin kun se ei viittaa sukulaisuussuhteeseen. Täti-sanan käyttö osoittaa mielestäni vähättelyä aikuistenvälisissä keskustelutilanteissa, kaikki tietävät, että sanoilla sossuntäti ja kukkahattutäti on negatiivinen konnotaatio. Tarhatäti jatkaa samaa sarjaa. Se viittaa merkityssisällöltään siihen, ettei henkilö ole uskottava tai ammattitaitoinen, vaan "höpsähtänyt" tai jotenkin muuten laaduton. Kieli rakentaa sosiaalista todellisuutta ja valtahiearkioita. Tädittely on tapa vähentää toisen ihmisen uskottavuutta.
[/quote]
Loistavasti selitetty! Joko ymmärrätte, miksi harva itseään ja koulutustaan arvostava ammattilainen haluaa työssään olla "täti"?
Tädittelyä olen harrastanut lasten kanssa silloin, kun kyseessä on lapselle arkaluontoinen ja hämmentävä, jännittävä tilanne. Tädiksi/sedäksi kutsuminen pehmentää lapsen näkökulmasta jäykkää lääkäriä tai vaikka pk:n henkilökuntaa, ja helpottaa näin lapsen olemista tutkimuksissa tai pk:n alkutaipaleella.
Millään tavoin en edes mieti, mitä täti tai setä tässä tilanteessa miettii sanoistani, enkä kyllä kuitenkaan tarkoita aliarvioida tai kyseenalaistaa kenenkään koulutusta/toimenkuvaa/sivistystasoa tms.
Vain lapsilähtöisesti ajatellen. :)
Äiti ja elto, KM, halutessanne vaikka nainen tai täti, höpsökin!
Ihan sama miksi kutsutaan, eikai se ole se olennaisin asia. Olennaista kai olisi vaatia hyvää hoitoa lapsille ja pieniä ryhmiä, eikö? Siellähän ne tädit vaippoja vaihtaa ja pöytiä ja lattioita pyyhkii. Se ja sama onko avustaja vai opettaja, ne hommat osaa jokainen. Miksi oikeastaan kaikki eivät voisi olla vain hoitajia? Tulee tässä mieleen eräs korkeasti koulutettu ystäväni joka sijaistaa silloin tällöin päiväkodissa, on patalaiska ihminen ja inhoaa lapsia mutta pitää väkinäisen hymyn kasvoillaan kun on puolipakko! Ja voi niitä henkilökunnan suhteita, naisvaltaiset työpaikat on ihan pahimpia, monessa huono ilmapiiri. Onneksi ei ole ollut pakko omia lapsia noihin viedä.
Vähänpä ihmiset arvostavat omia lapsiaan. Päiväkodeissa, missä lapsi viettää jopa 50 tuntia viikossa hereilläoloajastaan, voi ihan kuka tahansa heitä hoitaa, kun eihän siellä kuin pöytiä ja peppuja pyyhitä. Ei ihme, että joka viides lapsi masentuu ja lähes puolella on negatiivinen käsitys itsestä. Suomi - itsemurhatilastojen kärkimaa.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:54"]täti on mun mielestä suomenkielessä kymmeniä tai satoja vuosia vanha tapa sanoa kohteliaasti tuntemattomista naisista... erityisesti lapsien käyttämä tai puhuttaessa jos ei tiedetä tai muisteta nimiä.
idioottimaista loukkaantua siitä.
[/quote]
Miksi pitää sanoa täti? Miksei voi sanoa esim lääkäri, terveydenhoitaja, kaupan myyjä, päiväkodin aikuinen, hoitaja, Maijan äiti jne? Tuo nainen tuolla tien toisella puolella, toinen asiakas, tarjoilija?
Näin esimerkiksi. Miten vanhan lapsen kanssa aiot yhtäkkiä lopettaa tädittelyn ja miksi? Vai opetatko lapsesi tädittelemään ikuisesti?
Täti on vanhemmalle helppo lapsenkielinen ilmaisu, kun ei jaksa ajatella muita tarkempia määritelmiä henkilöille. Kaikki ovat tätiä ja setiä, helppoa. Lapsen kielen kehitykselle ja sanavaraston laajenemiselle olisi eduksi, jos käytössä olisi hienovaraisempia ja tarkempia käsitteitä asioille, ilmiöille ja henkilöille.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:09"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:46"]
Valitettavasti EI. Kaikki joutuvat tekemään kaikkea, mikä aiheuttaa runsaasti kitkaa. Hoitajat sopisivat paremmin hoidolliseen työhön, opettajat taas leikitykseen ja varhaispedagogiikkaan. Syy miksi lähdin alalta on juuri se, etten hakeutunut sinne vain pukemaan, riisumaan ja vaihtamaan vaippoja. Nykyisin olen alakoulun opettaja. Koulutuksessa on SUURI ero, ja niin tulisi olla myös työn kuvassa.
Ja ei, ei ne ole mitään "tätejä". Tykkäistkö, jos sua täditeltäis työpaikallasi? Lapsetkin kutsuvat "tätejä" nimeltä.
[/quote]
Olisko tässä se virkahierarkian korostamisen syy? Kun kaikki joutuvat tekemään kaikkea koulutuksesta riippumatta, tämä korpeaa "opettajia" ja he siksi korostavat sitä että on heillä sentään korkeampi koulutus vaikka joutuvat perushoitoa tekemään.
[/quote]
Tottakai korpeaa, kun on koulutettu varhaiskasvatuksen ammattilaiseksi ja joutuukin käytännössä tekemään esimerkiksi avustajan ja siivoajan töitä.
Harmittaisi varmasti esim lääkäriäkin, jos koulutuksensa jälkeen joutuisikin laitoshuoltajan tehtäviin.
[/quote]
Juuri näin. Siksi lähdinkin alalta vain vuoden jälkeen. Rakastan lapsia mutta erityisosaamiseni ja koulutukseni menivät täysin hukkaan. Turhautti kaiket päivät vain vaihtaa vaippoja, tarjoilla ruokaa, pukea kurahousuja, pestä pöytiä yms. Itse varhaiskasvatukseen jäi häviävän pieni hetki. Päivään kuuluisi useita kertoja viikossa myös tunnin suunnittekutauko erillä ryhmästä, mutta sitä ei käytännössä saanut pitää, vaan se meni nukuttamiseen ja toisten tauolle päästämiseen.
Ryhmäkoot ovat liian suuria, erityislapsia aina vain enemmän, ja kaikki osaaminen valuu hukkaan niin että lopulta ei jaksa enää yrittää taistella. Eräs konkari-LTO sanoi minulle, että lähde kun vielä voit.
Tämä vertaus lääkäriin ja laitoshuoltajaan on osuva. Eikä lääkäriä kuitenkaan kutsuta tädiksi tai sedäksi!
ex-LTO
[/quote] Tämän olen todella huomannut, että lastentarhanopettajilla ei ole osaamista erityislasten kanssa. Parhaita heidän kanssaan on avustajat, jotka ovat työskennelleet erityiskouluissa ja vammaisuuteen erikoistuneet lähihoitajat. Lto.lla ei riitä osaaminen heidän kanssaan. Mielellään napsivat vain ne helpot tapaukset.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:39"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:09"]
ex-LTO
[/quote]
No kyllä vain lääkärisetää useinkin kutsutaan lääkärisedäksi, jos asiakkaana on pieni lapsi. Aika tiukkis saa lääkäri olla, jos tästä loukkaantuu!
[/quote]
Miksei voi kutsua vain lääkäriksi? Miksi pitää lisätä setä tai täti?
Meillä kaksivuotias muistaa useamman eri lääkärin, kenellä olemme käyneet. Olisi hankalaakin puhua "se lääkäritäti, joka silloin tokalla kerralla katsoi sun korvia"tms, ei noin pieni vielä välttämättä erota ja muista samanlaisia lääkärikertoja noin. Paljon helpompaa on muistella esim "muistatkos, kun Antti-lääkäri oli hassu katsoessaan sun kurkkuun". Lapsikin muistaa heti, kenestä lääkäristä on kyse, kun ei seditellä tai täditellä.
Itse olen huomannut, että päiväkodeissa on keskinäistä kismaa töistä. Meillä hoitajat kostivat lapselle kun pidin Lto;sta ja arvostin tätä.
Ongelman ydin on mielestäni siinä, että tarhantädit koulutetaan nykyään "varhaiskasvattajiksi" vaikka oikeasti kasvatus tehdään kotona. Tarhantädin työ on vaidella vaippoja, syöttää ja keksiä lapsille tekemistä sillä välin kun vanhemmat ovat töissä.
On aivan turhaa kouluttaa tällaisiin hommiin yliopistossa. Pelkkä ammattikoulu riittää jos sitäkään tarvitaan. Yliopisto saa tätsyt luulemaan, että kirjoista luettu tieto on tärkeämpää kun sydämellä annettu perushoito.
Minä kasvatan lapseni, tätsy leikittäköön sitä päivällä että pääsen töihin.
Mielestäni jo ap:n valitsema otsikko kertoo paljon. "Päiväkodin tädit" sisältää jo itsessään oletuksen, että päiväkodissa työskentelee vain massa samanlaisia "tätejä". Tyyppejä, jotka vähän istuskelevat hiekkalaatikon reunalla, laulelevat lasten kanssa ja vaihtavat vaippoja.
Ei kukaan puhu samalla tavalla esimerkiksi "sairaalan tädeistä".
Kun väitetään, että päiväkodissa hierarkia-ajattelu on vain turhaa, naisvaltaisen alan piikittelyä tai vastaavaa, kertoo jo tuokin paljon päiväkodin henkilökunnan arvostuksesta. Ei kukaan ihmettele, jos esimerkiksi lääkäri haluaa erottua laitoshuoltajasta sairaalassa tai pankin johtava rahoitusammatilainen tavallisesta kassatyöntekijästä. Pidetään itsestäänselvänä, että näillä henkilöillä on erilainen koulutus ja erilainen osaaminen. Lääkärin koulutusta arvostetaan, eikä häntä verrata siivoojaan. Heitä ei niputeta samaan täti-ryhmään.
Samoin on päiväkodissakin. On avustajia, lastenhoitajia, lastentarhanopettajia , erityislastentarhanopettajia, kiertäviä eltoja jne. Kaikilla eri koulutus ja eri osaaminen.
Miksi kaikki päiväkodin AMMATTILAISET, ei leikkitädit, pitäisi saada niputtaa samaan tätiryhmään, kun sitä ei muillakaan aloilla tehdä?
Voi herranjestas mikä myötähäpeä, lastentarhan tädit täällä isottelemassa ja vertaamassa omaa porukkaansa sairaalan väkeen.
Kuulkaas tädit, sairaalassa pelastetaan ihmisiä ja hoidetaan terveyttä. Tärkeää työtä!
Te tädit vahditte ja leikitätte lapsia kun vanhemmat ovat töissä. Kohdatkaa tosiasiat :)
Onko tosiaan jonkun mielestä päivähoito pelkkää lapsen perustarpeiden hoitoa, ja siinä kaikki, ihan sama kuka sitä penskaa hoitaa sen aikaa kun vanhemmat ovat muualla, kotona/töissä, kunhan vaippa vaihdettu ja ruokaa annettu?
Ja vanhempia väitetään vaativiksi!
Päiväkodin johtajana sanon nyt, että KAIKKI ovat samanarvoisia!!!!!
Ja lastenko hoito, kasvatus ja opettamien ei ole tärkeää?
Päivähoito on hoidon, kasvatuksen ja opetuksen kokonaisuus, ei vain vaipanvaihtamista.
Tädittelystätulee mielikuvat: tanttamainen, vanha, seksuaalisen viehätysvoimansa aikoja sitten kadottanut,
hössöttävä, päivittelevä, näkymätön, turhantärkeä, ärsyttävä.Neutraaliako?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:54"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 10:45"]Jos pk työntekijät vaaditte, että vanhemmat käyttävät teistä vain etunimiä, niin sitten teidän pitää toimia samoin vanhempia kohtaan. Meidän pk:saa kukaan hoitajista ei ole koskaan puhutellut minua nimeltä, epäilen vahvasti, että sitä muistaisivat. Korkeintaan lapsen oma hoitaja, mutta vähän huterasti hänkin.
[/quote]
Erikoisen kuuloisia hoitajia teillä. Miten he sitten sinua puhuttelevat? Siis jos juttelette kasvotusten kahdestaan, oletko silloinkin "Maijan äiti"?
Itse puhuttelen vanhempia nimeltä, tottakai. Muu tuntuisi hankalaltakin. Luontevaa on huikata vanhemmalle esimerkiksi "Hei Merja, sopiihan teille se kasvatuskeskustelu ensi keskiviikkona?"
Meillä myös ryhmän lapset osaavat toisten lasten vanhempien nimet, koska niitä käytetään. On kunnioittavaa puhua ihmisestä nimellä, kun se tiedossa on :).
[/quote]
Minä en oikeasti ymmärrä tätä. Minua ei loukkaa jos minua kutsutaan lapseni äidiksi. Minua ei loukkaa myöskään jos joku kutsuu minua tädiksi jollekkin lapselle.
Mutta ehkä olisi hyvä ilmaista se miten haluaa itseään kutsuttavan. Itse olen lapselle puhunut päiväkodin työntekijöistä. Minulla on todella huono nimimuisti jonka lapsi tuntuu perineen. Jos puhun nimellä ei tiedä puhutaanko jostain lapsesta vaiko työntekijästä.