Päiväkodin tätien virkahierarkia...
Itselleni lapsen ryhmän hoitajat ovat kaikki samanarvoisia riippumatta siitä, onko titteli koulutus elto, lto, hoitaja vai avustaja. Kesti pitkään ennen kuin edes tajusin 2-vuotiaan tyttöni päiväkotiuran viime syksynä alettua, että pk:ssa on tällainen virkahierarkia olemassa - niin samaan tapaan näyttävät perustyötä tekevän. Vaippojen vaihdon tyylissä yms. ei näytä suurta eroa olevan. Toki ymmärrän, että rooli kasvatustyössä saattaa olla ja varmaan onkin eri ammattiryhmillä erilaista.
Nyt sitten kun ryhmästä yksi työntekijä jäi eläkkeelle, kysyin sitten että tietävätkö jo kuka tulee uudeksi hoitajaksi kun Marja jäi pois. Täti, olisko itse sitten ope tai hoitaja koultukseltaan, suorastaan tuohtui ja sanoi "mutta Marjahan oli avustaja". Korjasin sitten kysymystäni, että no kuka tulee uudeksi avustajaksi.
Onko se oikeasti näin tarkkaa? Näkyykö virkahierarkia jotenkin koko ajan arjessa, niin että lastentarhanopettajat kukkoilevat ylimpänä, sitten tulevat lastenhoitajat, ja pahnanpohjimmaisena simputettuina ne avustajat?
Kommentit (155)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:11"]
Tädittelyyn auttaa paljon se, että henkilökunnan joukossa on joskus mies. Päiväkodin aikuiset on ihan käypä ilmaus. Tosin meidän päiväkodin henkilökunta allekirjoittaa viikkoviestinsä "päiväkodin tätsät", joten eipä siinä paljon auta pullikoida, jos asiakkaatkin alkavat puhua tädeistä.
Niille, jotka ehdottivat nimien opettelua: eikö tässä nyt ollut tarkoitus hakea jotain yläkäsitettä, jolla voisi puhua kaikista päiväkodissa työskentelevistä sen sijaan, että lueteltaisiin jokainen nimeltä.
Ja alkuperäiseen aiheeseen: riippuu varmaan paikan työilmapiiristäkin, kuinka tarkkoja ovat hierarkiastaan. Koulutushan on ihan eri tasoinen, joten siinä mielessä ymmärtää, että haluavat pitää työnjaosta kiinni.
[/quote]
No aina löytyy noita "tätsöjä". Mutta se on vähän sama kuin jos joku mustaihoinen itse kutsuu itseään niggeriksi tai neekeriksi. Ei se tarkoita, että muut saavat sanoa "tätsä hei".
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:00"]
Kyllä tädittely loukkaa. Esim meillä neuvolan terveydenhoitaja on ilmoittanut, että hän ei ole täti, hänellä on nimikin ja sitä voi käyttää. Mielestäni täysin loogista ja ihmistä persoonana kunnioittavaa.
Tädittely on samanlaista, kuin huutaisi kadulla jollekin "hei nainen!"
[/quote]
Ongelmana meillä ainakin on se, että minulla ei ole harmainta hajua siitä, minkä niminen terkkari meillä kulloinkin on. Tähän mennessä terkkareita on ollut yli parikymmentä, eikä vanhin lapsi ole vielä edes koulussa. Me mennään sinne aulaan odottamaan, sieltä tulee joku ihminen ja esittelee itsensä pikaisesti, eikä se nimi jää mihinkään muistirekisteriin. Aivan samoin kuin hän ei muista meidän nimeämme jos ei tarkista sitä papereista ennen tapaamista. Minusta on aina ihan luontevaa sanoa lapsille, että menkääs tädin perässä tuonne huoneeseen. Ei sen ole tarkoitus loukata terkkaria, vaan tehdä tilanteesta lapsille mahdollisimman neutraali, etten alleviivaa sitä että täälä sitä taas ollaan tässä tarkastuksessa, ja sen jälkeen saatte piikin persuksiin, kivaa eikös vaan.
[/quote]
Sano terkkari. Hyvin helppoa!
"täti on mun mielestä suomenkielessä kymmeniä tai satoja vuosia vanha tapa sanoa kohteliaasti tuntemattomista naisista... erityisesti lapsien käyttämä tai puhuttaessa jos ei tiedetä tai muisteta nimiä.
idioottimaista loukkaantua siitä. "
Täti nimitystä käyttävät pienet lapset, mutta jo yläkouluikäisiltä voidaan olettaa käytöstapoja ja tuntematonta naista kutsutaan esim. rouvaksi. Eikä myöskään sovi aikuisen suuhun kutsua lapsen suulla tuntematonta naista tädiksi, ellei kysymyksessä ole sukuun kuuluva täti tai kummitäti.
Mitä tulee virkahierarkiaan, minusta se on kovin luonnollista vastuukysymyksissä sillä esim. avustajalta ei voi odottaa sellaista vastuuta ja ammattitaitoa kuin esim. opettajalta ja onhan ne huomioitu myös palkassa.
Normaalisti hierarkiaa ei näy, mutta jos samat naiset ovat pitkään yhdessä työpaikassa, niin se voi alkaa erottua, kun tulee henkilökohtaisia pikkuriitoja ja muuta. Mielestäni ei kerro kovin korkeasta lto:n ammattitaidosta, jos huutaa pää punaisena ryhmän lastenhoitajalle "Minua ei ole palkattu tänne pöytiä pyyhkimään, se on sinun työsi". Pahin vika monessa päiväkodin henkilökuntaan kuuluvassa onkin alalle soveltumattomuus, jos on pätemisen tarve, valitse toinen ala.
Niin ne opettajat koulussakin joutuvat kaikki työt luokassa tekemään omin korkeasti koulutetuin kätösin, jos ei ole erikseen rahaa avustajaan (ja yleensä ei ole). Ei se yleensä heille tule yllätyksenä ja hoitavat työnsä, koska tajuavat sen olevan osa omaa työtä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:54"]
täti on mun mielestä suomenkielessä kymmeniä tai satoja vuosia vanha tapa sanoa kohteliaasti tuntemattomista naisista... erityisesti lapsien käyttämä tai puhuttaessa jos ei tiedetä tai muisteta nimiä.
idioottimaista loukkaantua siitä.
[/quote]
Ap tuskin on lapsi. Ja kuten sanottu, lapset pk:ssa kutsuvat henkilökuntaa nimeltä. Mitäs jos opettelisit tuntemaan lastasi päivittäin hoitavat ja opettavat henkilöt?
[/quote]
Entä kun puhun niistä monikossa yhteisnimellä lapselle? Meillä puhun tädit. Hoitajat kuulostaisi oudolta. Tädillä tarkoitan aikuista naista. Meillä myös siskoni on lapsille "liisatäti" tai "jussieno". Muut ovat vaan tätejä ja setiä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:19"]
Normaalisti hierarkiaa ei näy, mutta jos samat naiset ovat pitkään yhdessä työpaikassa, niin se voi alkaa erottua, kun tulee henkilökohtaisia pikkuriitoja ja muuta. Mielestäni ei kerro kovin korkeasta lto:n ammattitaidosta, jos huutaa pää punaisena ryhmän lastenhoitajalle "Minua ei ole palkattu tänne pöytiä pyyhkimään, se on sinun työsi". Pahin vika monessa päiväkodin henkilökuntaan kuuluvassa onkin alalle soveltumattomuus, jos on pätemisen tarve, valitse toinen ala.
Niin ne opettajat koulussakin joutuvat kaikki työt luokassa tekemään omin korkeasti koulutetuin kätösin, jos ei ole erikseen rahaa avustajaan (ja yleensä ei ole). Ei se yleensä heille tule yllätyksenä ja hoitavat työnsä, koska tajuavat sen olevan osa omaa työtä.
[/quote]
Missähän olet kuullut LTO:n noin huutavan? Taitaa olla sun omaa ennakkoluuloa. Eikä opettajan tarvitse koulussa oppilaan vaippoja vaihtaa, pukea tälle vaatteita, tai tarjoilla tälle ruokaa. Kyllä se kasvatus- ja opetustyö ovat ne, joita opettaja tekee. Itse olen tehnyt molempia töitä, sekä luokanopettajan että LTO:n, joten, toisin kuin sinä, tiedän mistä puhun.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:54"]
täti on mun mielestä suomenkielessä kymmeniä tai satoja vuosia vanha tapa sanoa kohteliaasti tuntemattomista naisista... erityisesti lapsien käyttämä tai puhuttaessa jos ei tiedetä tai muisteta nimiä.
idioottimaista loukkaantua siitä.
[/quote]
Ap tuskin on lapsi. Ja kuten sanottu, lapset pk:ssa kutsuvat henkilökuntaa nimeltä. Mitäs jos opettelisit tuntemaan lastasi päivittäin hoitavat ja opettavat henkilöt?
[/quote]
Entä kun puhun niistä monikossa yhteisnimellä lapselle? Meillä puhun tädit. Hoitajat kuulostaisi oudolta. Tädillä tarkoitan aikuista naista. Meillä myös siskoni on lapsille "liisatäti" tai "jussieno". Muut ovat vaan tätejä ja setiä.
[/quote]
Sitten voit sanoa aikuiset. Päiväkodin aikuiset. EI TÄDIT.
Minusta naiset voisivat kasvattaa jo sen verran itsetuntoa, että lakkaisivat kyttäämästä koko maailmaa siitä näkövinkkelistä, että arvostetaanko mua ja arvostetaanko enemmän vai vähemmän kuin muita, ja voi luoja, ei tietenkään arvosteta, minä tässä raadan ja koulutan ja eihän se missään näy. Sillä lailla tekee itsestään vuosikymmenien aikana turhasta loukkaantujan, aina pahantuulisen marttyyrin ja tyytymättömän ryppyotsaisen TÄDIN.
Ei miehetkään istu päiväkausia miettimässä, että mitäs kun kaikki täällä moikkaa mua ja Markkua ihan samalla lailla, vaikka Markku on vaan teknikko ja minä sentäs insinööri. Että ymmärtääkö ne nyt ollenkaan, että eihän me olla tässä samalla viivalla, mää oisin niinkö melkeistä kuin lääkäri ja Markku vaan, no, sellanen apupoika vaan. Että eikö sen pitäisi jo naamastakin näkyä, kumpi meistä on kouluja käynyt, mutta ei, tuossa ne pässit vaan pitää meitä ihan samanarvoisina. Eivät nää että minä olen tässä ihan superior koska olen opiskellut kolme vuotta enemmän kakskytä vuotta sitten kuin mitä Markku. Taidanpa tästä loukkaantua nyt, mutta kenellekään en sitä kerro, en, saavat sitten miettiä että mikähän se tuollakin on.
Pienisieluisuus ja pätemisen tarve näkyy näissä ammattikunnoissa ikävän selvästi, lähinnä huvittaa.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:25"]
Minusta naiset voisivat kasvattaa jo sen verran itsetuntoa, että lakkaisivat kyttäämästä koko maailmaa siitä näkövinkkelistä, että arvostetaanko mua ja arvostetaanko enemmän vai vähemmän kuin muita, ja voi luoja, ei tietenkään arvosteta, minä tässä raadan ja koulutan ja eihän se missään näy. Sillä lailla tekee itsestään vuosikymmenien aikana turhasta loukkaantujan, aina pahantuulisen marttyyrin ja tyytymättömän ryppyotsaisen TÄDIN.
Ei miehetkään istu päiväkausia miettimässä, että mitäs kun kaikki täällä moikkaa mua ja Markkua ihan samalla lailla, vaikka Markku on vaan teknikko ja minä sentäs insinööri. Että ymmärtääkö ne nyt ollenkaan, että eihän me olla tässä samalla viivalla, mää oisin niinkö melkeistä kuin lääkäri ja Markku vaan, no, sellanen apupoika vaan. Että eikö sen pitäisi jo naamastakin näkyä, kumpi meistä on kouluja käynyt, mutta ei, tuossa ne pässit vaan pitää meitä ihan samanarvoisina. Eivät nää että minä olen tässä ihan superior koska olen opiskellut kolme vuotta enemmän kakskytä vuotta sitten kuin mitä Markku. Taidanpa tästä loukkaantua nyt, mutta kenellekään en sitä kerro, en, saavat sitten miettiä että mikähän se tuollakin on.
[/quote]
Mikä miesvaltainen työpaikka on, jossa miehiä kutsutaan sediksi?
"Menepä sedän mukaan", sanoisit lapselle. Just just. Voi olla, että mies ei jaksaisi matalpalkka-alaa, jossa ei saa työskennellä koulutustaan vastaavalla tavalla, ja jossa hänestä puhutaan setänä.
Luoja kiitos en ole enää LTO:na, vaan nykyisin luokanopettajana. Ei pääse kukaan kouluttamaton AV-mamma tädittelemään. Olen täti vain veljeni lapsille.
Meillä on niin jännä homma, että avustajat ovat koulutukseltaan lähihoitajia mutta heitä ei ole palkattu hoitajiksi. Minusta on tällöin törkeää kutsua heitä avustajiksi, kun ovat kuitenkin koulutukseltaan yhtä päteviä kuin nämä hoitajat.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:09"]
Tämä vertaus lääkäriin ja laitoshuoltajaan on osuva. Eikä lääkäriä kuitenkaan kutsuta tädiksi tai sedäksi!
"Lääkärisetä määräsi mulle antibiootin" - joopa.
ex-LTO
[/quote]
No kyllä vain lääkärisetää useinkin kutsutaan lääkärisedäksi, jos asiakkaana on pieni lapsi. Aika tiukkis saa lääkäri olla, jos tästä loukkaantuu!
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:02"]
Kyllä tädittely loukkaa. Esim meillä neuvolan terveydenhoitaja on ilmoittanut, että hän ei ole täti, hänellä on nimikin ja sitä voi käyttää. Mielestäni täysin loogista ja ihmistä persoonana kunnioittavaa.
[/quote]
Juuri näin. Tädittely on vähättelevää ja alentavaa.
[/quote]
ei siinä ole mitään vähättelevää. vanha suomenkielen tapa.
Ai miehillä ei näy mitään valtapelejä ja hiearkioita miesvaltaisilla aloilla ollenkaan?
Kukaan ei yritä päteä ja kaikki ovat kuin veljiä keskenään, ilman keskinäistä kilpailua?
Kaikki tekevät samaa duunia erilaisista koulutuksesta huolimatta?
Miksi pitää aina herjata naisia, ei miehet ja miesvaltaisilla aloille homma ole sen ihmeempää. Miehet eivät aina ole lähtökohtaisesti kaikessa naisia parempia.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:09"]
Tämä vertaus lääkäriin ja laitoshuoltajaan on osuva. Eikä lääkäriä kuitenkaan kutsuta tädiksi tai sedäksi!
"Lääkärisetä määräsi mulle antibiootin" - joopa.
ex-LTO
[/quote]
No kyllä vain lääkärisetää useinkin kutsutaan lääkärisedäksi, jos asiakkaana on pieni lapsi. Aika tiukkis saa lääkäri olla, jos tästä loukkaantuu!
[/quote]
Teksitkö otsikon täällä: "Sairaalan setien virkahierarkia?" LOL
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:02"]
[/quote]
Juuri näin. Tädittely on vähättelevää ja alentavaa.
[/quote]
ei siinä ole mitään vähättelevää. vanha suomenkielen tapa.
[/quote]
Niin on myös sana neekeri. Silti sitä ei ole ok käyttää. Miksei se mene paksuun kalloosi, että jos joku kokee sanan loukkaavana, niin kuin täällä on moni sanonut, niin voit pitää sen mölyn mahassas?
Ystäväni sai vakituisen paikan lastentarhanopettajana. Otti päiväsuunnitelmien tekoon mukaan myös avustajat ja eräs avustaja (vanhempi naishenkilö, ollut vuosikausia päiväkodissa töissä) meni ihan hämilleen ja onnellisena kysyi, että minäkö...? Eikä tämä ystäväni kyllä mitään kakkavaippojen vaihtamistakaan kaihda.
Sairaalassa ne vasta tiukat valtahierarkiat ovatkin, ja herkkänahkaisuutta omasta asemasta ja sen arvostuksesta.
[/quote]
Ongelmana meillä ainakin on se, että minulla ei ole harmainta hajua siitä, minkä niminen terkkari meillä kulloinkin on. Tähän mennessä terkkareita on ollut yli parikymmentä, eikä vanhin lapsi ole vielä edes koulussa. Me mennään sinne aulaan odottamaan, sieltä tulee joku ihminen ja esittelee itsensä pikaisesti, eikä se nimi jää mihinkään muistirekisteriin. Aivan samoin kuin hän ei muista meidän nimeämme jos ei tarkista sitä papereista ennen tapaamista. Minusta on aina ihan luontevaa sanoa lapsille, että menkääs tädin perässä tuonne huoneeseen. Ei sen ole tarkoitus loukata terkkaria, vaan tehdä tilanteesta lapsille mahdollisimman neutraali, etten alleviivaa sitä että täälä sitä taas ollaan tässä tarkastuksessa, ja sen jälkeen saatte piikin persuksiin, kivaa eikös vaan.