Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päiväkodin tätien virkahierarkia...

Vierailija
19.08.2014 |

Itselleni lapsen ryhmän hoitajat ovat kaikki samanarvoisia riippumatta siitä, onko titteli koulutus elto, lto, hoitaja vai avustaja. Kesti pitkään ennen kuin edes tajusin 2-vuotiaan tyttöni päiväkotiuran viime syksynä alettua, että pk:ssa on tällainen virkahierarkia olemassa - niin samaan tapaan näyttävät perustyötä tekevän. Vaippojen vaihdon tyylissä yms. ei näytä suurta eroa olevan. Toki ymmärrän, että rooli kasvatustyössä saattaa olla ja varmaan onkin eri ammattiryhmillä erilaista. 

Nyt sitten kun ryhmästä yksi työntekijä jäi eläkkeelle, kysyin sitten että tietävätkö jo kuka tulee uudeksi hoitajaksi kun Marja jäi pois. Täti, olisko itse sitten ope tai hoitaja koultukseltaan, suorastaan tuohtui ja sanoi "mutta Marjahan oli avustaja". Korjasin sitten kysymystäni, että no kuka tulee uudeksi avustajaksi. 

Onko se oikeasti näin tarkkaa? Näkyykö virkahierarkia jotenkin koko ajan arjessa, niin että lastentarhanopettajat kukkoilevat ylimpänä, sitten tulevat lastenhoitajat, ja pahnanpohjimmaisena simputettuina ne avustajat?

Kommentit (155)

Vierailija
41/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä turhautunutta lastentarhahenkilökuntaa erittäin hyvin jo sen pohjalta, miten varhaiskasvatustoimessa toimitaan hakemusten käsittelyssä. Jo siellä on näin yksityisellä puolella suuressa yrityksessä 10-12 toiminnan tehostamiseen ja päällekkäisyyksien karsimiseen tähtäävää prosessiläpikävelyä palvelutuotannossa tehneen näkökulmasta ihan valtavasti päällekkäisyyksiä ja hukkaa. Näkyy jo siinä, että suuremmalla paikkakunnalla olen ollut yhden hakemuksen tiimoilta tekemisissä seitsemän eri henkilön kanssa.  Jos toiminta on yhtä tehotonta päiväkodeissa - ainakin siellä kamppailtaneen ihan älyttömien tietojärjestelmien kanssa, kuten julkisella puolella yleisesti -, niin ihmekös tuo, jos pinna kiristyy. 

Vierailija
42/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei tädittely loukkaa ja olen 22-vuotias lastenhoitaja. Kaikesta ihmiset jaksaakin vinkua.

Meillä myöskin on ryhmässä lastarhanopeja ja lastenhoitajia mutta kaikki saa yhtä lailla osallistua päätöksiin ja suunnitteluun ja meillä on ihan mahtava yhteishenki.

Ei kaikkialla ole asiat huonosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:41"]

Teksitkö otsikon täällä: "Sairaalan setien virkahierarkia?" LOL 

[/quote]

No hei äläpäs nyt saivartele; "päiväkodin tädit" on käsite jota kyllä useimmat käyttävät, olkoonkin sitten joidenkin mielestä niin kamalan loukkaava. Tässä on kyse kuitenkin nimenomaan lasten hoidosta ja kielestä, jota on tapana käyttää lasten kanssa.

Kukaan ei väitä, että pk:n henkilökuntaa olisi ok "täditellä" muulloin kuin päiväkotiasioiden yhteydessä - totta kai vaikka kadulla yksittäin vastaan tullessa puhutaan henkilöstä omalla nimellä jne. Mutta jos ja kun on tarve viitata hoitohenkilökuntaan porukkana, kyllä vain on ihan yleisenä tapana sanoa "päiväkodin tädit". "Sairaalan sedät" sen sijaan ei ole mikään yleiskielen käsite.

Mites muuten te, jotka olette sitä mieltä, että ei saisi koskaan sanoa "täti": miten toimitte vaikka tilanteessa että kaupungilla vaikkapa joltakin naiselta putoaa jotakin, ja lapsi huomaa ja nostaa sen. Sanotteko lapselle että "anna se naiselle" sen sijaan että sanoisitte "anna se tädille", niin kuin suurin osa varmaan sanoisi?

Vierailija
44/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:45"]

Ystäväni sai vakituisen paikan lastentarhanopettajana. Otti päiväsuunnitelmien tekoon mukaan myös avustajat ja eräs avustaja (vanhempi naishenkilö, ollut vuosikausia päiväkodissa töissä) meni ihan hämilleen ja onnellisena kysyi, että minäkö...? Eikä tämä ystäväni kyllä mitään kakkavaippojen vaihtamistakaan kaihda.

[/quote]

Omassa päikyssäni ei suunnitteluaikaa järjestynyt lainkaan, vaikka se lakisääteistä on. Ystäväsi on siis sangen onnekkaassa asemassa. Puhumattakaan että suunnitteluun olisi irronnut joku työntekijä mukaan! Kaikki aika meni kyllä hoitotoimenpiteissä, nukutuksessa, ja toisten sille 20 min ruokatuolle päästämisessä. 

ex-LTO

Vierailija
45/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää lukea kuinka jotkut lastentarhanopettajat kokevat ammattitaitonsa menevän hukkaan vaipanvaihtamisessa ja pukemistilanteissa. Perushoitotilanteetkin ovat pedagogisesti arvokkaita tilanteita joissa lapsen voi huomioida yksilöllisesti. Näitä tilanteita ei missään nimessä saisi hoitaa "liukuhihnatyylillä", vaan myös nämä tilanteet tulisi olla suunniteltuja ja mietittyjä. 

Ja mitä tuohon hierarkiaan tulee, niin itse olen kokenut olevani lastentarhanopettajana tiimin vetäjä ja sitä lastehoitajat ovat myös minulta odottaneet. Asioista keskustellaan ja sovitaan yhdessä ja kaikkien mielipiteet huomioidaan, mutta mikään ryhmä ei toimi ellei sillä ole tiimin vetäjää. Jos lastentarhanopettaja ei ota vastuuta tiimistä, päädytään herkästi siihen tilanteeseen ettei kukaan tiedä mitä kenenkin kuuluisi tehdä.

ps. itse joskus vastavalmistuneena pahastuin tädittelystä, mutta enää en jaksa pahastua. Ei kaikki vanhemmat pysty muistamaan koko päiväkodin henkilökunnan nimiä. Mieluiten minua saa kutsua etunimellä, mutta jos sitä ei muista niin voin ihan hyvin olla täti tai aikuinen kuten monet lapset sanovat. :)

Vierailija
46/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:41"]

Teksitkö otsikon täällä: "Sairaalan setien virkahierarkia?" LOL 

[/quote]

No hei äläpäs nyt saivartele; "päiväkodin tädit" on käsite jota kyllä useimmat käyttävät, olkoonkin sitten joidenkin mielestä niin kamalan loukkaava. Tässä on kyse kuitenkin nimenomaan lasten hoidosta ja kielestä, jota on tapana käyttää lasten kanssa.

Kukaan ei väitä, että pk:n henkilökuntaa olisi ok "täditellä" muulloin kuin päiväkotiasioiden yhteydessä - totta kai vaikka kadulla yksittäin vastaan tullessa puhutaan henkilöstä omalla nimellä jne. Mutta jos ja kun on tarve viitata hoitohenkilökuntaan porukkana, kyllä vain on ihan yleisenä tapana sanoa "päiväkodin tädit". "Sairaalan sedät" sen sijaan ei ole mikään yleiskielen käsite.

Mites muuten te, jotka olette sitä mieltä, että ei saisi koskaan sanoa "täti": miten toimitte vaikka tilanteessa että kaupungilla vaikkapa joltakin naiselta putoaa jotakin, ja lapsi huomaa ja nostaa sen. Sanotteko lapselle että "anna se naiselle" sen sijaan että sanoisitte "anna se tädille", niin kuin suurin osa varmaan sanoisi?

[/quote]

Sanon anna se naiselle / rouvalle / tytölle henkilön iästä riippuen. En sano koskaan tädille. Ellei kyse siis ole sisarestani, lasteni tädistä. 

Vierailija
47/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:52"]

Ikävää lukea kuinka jotkut lastentarhanopettajat kokevat ammattitaitonsa menevän hukkaan vaipanvaihtamisessa ja pukemistilanteissa. Perushoitotilanteetkin ovat pedagogisesti arvokkaita tilanteita joissa lapsen voi huomioida yksilöllisesti. Näitä tilanteita ei missään nimessä saisi hoitaa "liukuhihnatyylillä", vaan myös nämä tilanteet tulisi olla suunniteltuja ja mietittyjä. 

Ja mitä tuohon hierarkiaan tulee, niin itse olen kokenut olevani lastentarhanopettajana tiimin vetäjä ja sitä lastehoitajat ovat myös minulta odottaneet. Asioista keskustellaan ja sovitaan yhdessä ja kaikkien mielipiteet huomioidaan, mutta mikään ryhmä ei toimi ellei sillä ole tiimin vetäjää. Jos lastentarhanopettaja ei ota vastuuta tiimistä, päädytään herkästi siihen tilanteeseen ettei kukaan tiedä mitä kenenkin kuuluisi tehdä.

ps. itse joskus vastavalmistuneena pahastuin tädittelystä, mutta enää en jaksa pahastua. Ei kaikki vanhemmat pysty muistamaan koko päiväkodin henkilökunnan nimiä. Mieluiten minua saa kutsua etunimellä, mutta jos sitä ei muista niin voin ihan hyvin olla täti tai aikuinen kuten monet lapset sanovat. :)

[/quote]

Kannattaa ehkä muistaa, että päiväkodit ovat erilaisia. Työpaikkakiusaamista on hyvin paljon, kuten aina naisvaltaisilla aloilla. Itse sain nuorena LTO:na kärsiä todella paljon aiemmissa työpaikoissani. Tässä paikassa kaikki sujuu, mutta se on vuosien jälkeen. Olet onnekkaassa asemassa, kun kaikki sinulla sujuu. 

t. ei-täti

Vierailija
48/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:46"]

Sairaalassa ne vasta tiukat valtahierarkiat ovatkin, ja herkkänahkaisuutta omasta asemasta ja sen arvostuksesta. 

[/quote]

Näin on. Eikä mitään eroa mies- ja naislääkärien välillä. Miehillä se keskinäinen kusemiskilpailu ehkä vielä vahvempaa. 

Vierailija
49/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä on niin jännä homma, että avustajat ovat koulutukseltaan lähihoitajia mutta heitä ei ole palkattu hoitajiksi. Minusta on tällöin törkeää kutsua heitä avustajiksi, kun ovat kuitenkin koulutukseltaan yhtä päteviä kuin nämä hoitajat."

On samantekevää mikä on koulutus, vaan tärkeintä on tehtävä mihin työntekijä on palkattu.  Pelkkä koulutus ei suinkaan vielä takaa ammattitaitoa ja osaamista tai ammattinimikettä.

Jos sairaanhoitaja on palkattu avustaviin työtehtäviin, niin hän on avustaja, opettaja - kouluavustaja jne. jne.

Vierailija
50/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sairaalassa ne vasta tiukat valtahierarkiat ovatkin, ja herkkänahkaisuutta omasta asemasta ja sen arvostuksesta. "

Eikö se ole ihan luonnollista. Valtahierarkiassa kysymys ei ole pelkästään vallan käytöstä, vaan VASTUUSTA - kuka kantaa lopullisen jostakin tapahtumasta.

Vallan käyttäviä on pilvin pimein ja niitä haluavia, mutta loppusuoralla vastuun kantajia on todella harvassa.  

Vierailija
51/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:36"]

Itselleni lapsen ryhmän hoitajat ovat kaikki samanarvoisia riippumatta siitä, onko titteli koulutus elto, lto, hoitaja vai avustaja. Kesti pitkään ennen kuin edes tajusin 2-vuotiaan tyttöni päiväkotiuran viime syksynä alettua, että pk:ssa on tällainen virkahierarkia olemassa - niin samaan tapaan näyttävät perustyötä tekevän. Vaippojen vaihdon tyylissä yms. ei näytä suurta eroa olevan. Toki ymmärrän, että rooli kasvatustyössä saattaa olla ja varmaan onkin eri ammattiryhmillä erilaista. 

Nyt sitten kun ryhmästä yksi työntekijä jäi eläkkeelle, kysyin sitten että tietävätkö jo kuka tulee uudeksi hoitajaksi kun Marja jäi pois. Täti, olisko itse sitten ope tai hoitaja koultukseltaan, suorastaan tuohtui ja sanoi "mutta Marjahan oli avustaja". Korjasin sitten kysymystäni, että no kuka tulee uudeksi avustajaksi. 

Onko se oikeasti näin tarkkaa? Näkyykö virkahierarkia jotenkin koko ajan arjessa, niin että lastentarhanopettajat kukkoilevat ylimpänä, sitten tulevat lastenhoitajat, ja pahnanpohjimmaisena simputettuina ne avustajat?

[/quote]

Kyllä. Monissa päiväkodeissa myös oletetaan, ettei alemman koulutuksen omaavalla voi/saa olla aivoja ja käyttää niitä. Ihan kuin o korreloisi koulutustason kanssa. 

Vierailija
52/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:00"]

Kyllä tädittely loukkaa. Esim meillä neuvolan terveydenhoitaja on ilmoittanut, että hän ei ole täti, hänellä on nimikin ja sitä voi käyttää. Mielestäni täysin loogista ja ihmistä persoonana kunnioittavaa.

Tädittely on samanlaista, kuin huutaisi kadulla jollekin "hei nainen!"

[/quote]

Onko jotenkin loukkaavaa huuttaa hei nainen, mitä haluaisit huudettavan? Hei ihminen, hei henkilö?

Ihme asiosta täytyy loukkaantua nykyään, ihan tavallisista sanoista, ei yhtään harmittaisi jos joku kutsuisi minua tädiksi tai naiseksi.

Vierailija
53/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on viime kädessä kyse vastuusta. Minä lto:na vastaan ryhmän toiminnasta ja keskustelen ongelmista. Päätöksiä ja suunnitelmia tehdään yhdessä, mutta niin että olen miettinyt asioita jo etukäteen ja johdan keskustelua. Eli lto on tiimin vetäjä. Toimin yhteyshenkilönä eri yhteistyötahoihin eli olen läsnä lasta koskevissa palavereissa esim sairaaloissa.

Arjen tasolla, jos ei lapsella ole mitään erityistarpeita, vanhemmille välittyy varmasti mielikuva siitä, että kaikkien työtehtävä on sama. Toki ne perushoitotilanteetkin on etukäteen suunniteltuja.

Minua saa kutsua tädiksi, ei haittaa yhtään! Lapset kuitenkin kutsuvat etunimellä, joten vanhemmillekin se tulee varmasti tutuksi vuosien myötä! :)

Vierailija
54/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tapaa kuin sairaaloissa, myös päiväkodeissa eri työtehtäviin liittyy erilaisia vastuita. Lastentarhaopettaja kantaa pedagogisen vastuun toiminnasta, sillä hänellä on laajin koulutus lapsen kehityspsykolgiasta ja pedagogiikasta, lasten oppimisesta ja opetuksen järjestämisestä, siitä miten lasta tuetaan kehityksessä ja oppimisessa - päiväkotien tehtävänähän on tasata lasten kehityksellisiä eroja ja edistää lasten koulu- ja oppimisvalmiuksia sekä tunnistaa erityis- ja oppimisvaikeuksia. Lastentarhanopettajien vastuulla viime kädessä on, että toiminta on tavoitteellista ja että toiminta ei ole vain ajatäyttöä ja puuhastelua. 

Vierailija
55/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:53"]Sanon anna se naiselle / rouvalle / tytölle henkilön iästä riippuen. En sano koskaan tädille. Ellei kyse siis ole sisarestani, lasteni tädistä. [/quote]

Rouvittelusta tai tytöttelystäkin loukkaantuu taatusti joku... ei ole helppoa :D

Itse en kassalla ollessani tykännyt tädittelystä, ja olen vältellyt sitä omien lasten kanssa ihan kaikkien ammattiryhmien kohdalla. Kassalla on myyjä, päiväkodissa hoitaja. Mutta tämäkin varmasti sitten loukkaa jotakuta, jos kysessä onkin avustaja tai opettaja. Lapsi (jolla puheenviivästymää) ei välttämättä ymmärrä, jos kysyn pelkästään "kuka", joten välillä joudun tarkentamaan "kuka hoitaja oli sun kanssa...?" Tosin luotan meidän käyttämän pk:n henkilökunnan ammattitaitoon, jos sattuvat vastaavan keskustelun kuulemaan, ja siihen että ymmärtävät, ettei mun tarkoitus ole loukata kenenkään ammattia, vaan helpottaa kommunikointia lapseni kanssa ;) Loukkaantujat varmasti osaavat itse tulla ehdottamaan vaihtoehtoista ilmaisutapaa, joka on lapselle yhtä helppo ja selkeä.

Vierailija
56/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:36"]Eikö joka paikassa avustajat tee avustavia töitä ja hanttihommia? Ja eikö työt pidä tehdä työpaikalla eikä viedä kotiin, kun palkkaus eikä työehdot ole kokonaispalkkauksen mukaisia? Kyllähän apulaisetkin voivat joskus tehdä vaikka opetuksen suunnittelua ja suunnitella yksittäisiä toimintahetkiä, mutta kokonaisvastuun pedagogiikasta kantaa aina lto. Lto on kuitenkin aina oman tiiminsa vetäjä ja vastaa sen toiminnasta. Päiväkodin johtaja taas on esimies muulle henkilöstölle. Kaikissa työpaikoissa on tällaisia erilaisia ammattikuvia ja erilaisia vastuita ja velvollisuuksia.  

[/quote]

Kyllä. Minähän sanoin että oli ok, koska olin pelkkä avustaja. Mutta se minusta oli väärin miten selvästi huomasin että minua pidettiin "vähäpätöisenä" mutta siltikin teettivät minulla omia töitään.

Vierailija
57/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:36"]

Eikö joka paikassa avustajat tee avustavia töitä ja hanttihommia? Ja eikö työt pidä tehdä työpaikalla eikä viedä kotiin, kun palkkaus eikä työehdot ole kokonaispalkkauksen mukaisia? Kyllähän apulaisetkin voivat joskus tehdä vaikka opetuksen suunnittelua ja suunnitella yksittäisiä toimintahetkiä, mutta kokonaisvastuun pedagogiikasta kantaa aina lto. Lto on kuitenkin aina oman tiiminsa vetäjä ja vastaa sen toiminnasta. Päiväkodin johtaja taas on esimies muulle henkilöstölle. Kaikissa työpaikoissa on tällaisia erilaisia ammattikuvia ja erilaisia vastuita ja velvollisuuksia.  

[/quote]

Huvittavaa. Kyllä se päiväkodin esimies on esimies ihan kaikille. Lto ei ole pomo vaan on vastuussa pedagogisesta toiminnasta. Se ei tarkoita, että lastenhoitajat tekisivät toimintaa vähemmän vaan sitä, että lto:n pitää pitää huolta, että toimintaa järjestetään.

Tiiminvetäjänä voi toimia myös lastenhoitaja. Monissa paikoissa pienten ryhmissä lastenhoitaja toimii lastentarhanopettajana.

Vierailija
58/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on jäänyt taaperon asteelle kun tädittelee vieraita ihmisiä. Ja joo, kyllä lapselle voi puhua henkilökunnasta, sitähän ne on. työnsä puolesta tekemisissä lapsesi kanssa.

Vierailija
59/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhanopettajien työpäivä on lyhyempi, koska heillä on suunnitteluaikaa. Joisskain paikoissa se pitää tehdä työpaikalla, joissakin saa suunnitella kotonakin.

Vierailija
60/155 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua haittaa jos täditellään. Jotenkin tuntuu kurjemmalta kun miesasiakkaat tytöttelee. Olen siis kaupan täti