Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä suomenruotsi kuulostaa Ruotsalaisesta

Vierailija
19.08.2014 |

Minua kiinnostaa tietää miltä sujuva suomenruotsi kuulostaa ruotsalaisesta? Ei siis hapuileva kouluruotsi, vaan ihan ruotsinkielisen suomalaisen puhe? Onko kovin eksoottinen? Varmaan tunnistaa suomalaiseksi heti?

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 11:04"]

Suomenruotsi kuulostaa minun korvaan tosi rumalta. Haluaisin oppia pitämään suomenruotsista mutta en ole millään oppinut, itse Ruotsissa pitkään asuneena ja riikinruotsin oppineena suomenruotsi kuulostaa kuin ruotsinkieli ja suomenkieli yritettäisiin pakolla yhdistää yhdeksi kieleksi tai että neliö yritettäisiin työntää ympyrän sisään, ja kun kuulen suomenruotsia niin tuntuu että siinä raiskataan sekä suomenkieltä että riikinruotsia.

Olen sitä mieltä että suomenruotsin pakko-opetus kouluissa pitäisi lopettaa ja tilalle pitäisi ottaa riikinruotsi vapaaehtoisena .

[/quote]

On kuitenkin niin, että Suomessa puhuttava ruotsi on lähempänä sitä, mitä Ruotsissa puhuttiin 1700-luvulla. Suomenruotsi ei ole mikään keinotekoinen yhdistelmäkieli. Toinen asia on se, että jos olisi tarkoitus, että suomenkieliset pärjäisivät koulussa opiskeltavalla ruotsilla ruotsinkielisellä kulttuurialueelle, niin silloin heille opetettaisiin ennemmin sveanmaan murretta eikä suomenruotsia.

T. Suomenruotsalainen

Vierailija
62/97 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siansaksalta. Mun sisko ja veli kun menivät Suomeen muutettua suomenruotsalaiseen kouluun, eivät ymmärtäneet juuri mitään muiden puheesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skånen murretta puhuva ruotsalainen työkaverini sanoo täkäläisen ruotsin olevan "vanhaa rahvaanruotsia" tai "junttiruotsia". Siksi puhummekin englantia (hän ei voi nauramatta kuunnella suomenruotsia - paraskin sanomaan skånenskårraaja) joskin tuoreiden saksan opintojeni myötä hän varsin saksantaitoisena haluaa auttaa minua opinnoissa ja käytämme jo jonkin verran keskenämme saksaa.

Vierailija
64/97 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:50"]Suomalaiset voisivat pikkuhiljaa lopettaa jatkuvan miettimisen miten muunmaalaiset kokevat Suomen ja eri asiat Suomessa. Eri kielten eri versioita puhutaan maailman sivu, enkä todellakaan usko, että Etelä-Amerikassa mietitään mitä Espanjassa ajatellaan heidän espanjanversiostaan, tai että aussit, jenkit tai kanadalaiset miettivät onko heidän englanninversionsa brittien mielestä ruma. Sveitsin saksankieliset tai itävaltalaiset eivät tuhlaa aikaansa miettien mitä saksalaiset ovat mieltä heidän "kieliversiostaan".

Suomenruotsalaisena minua ei kiinnosta tippaakaan, miltä puheeni kuulostaa ruotsalaisen korviin, tai suomalaisen, tai minkään muunkaan maalaisen. Minä puhun minun kieltäni, muut puhuvat omia kieliään, ja sillä selvä. Aivan älytöntä tuollainen vertailu "ruotsalaiset sanoo että suomenruotsi kuulostaa tosi juntilta öhöhöhöhööö".

En ole muuten koskaan tavannut ruotsalaista, joka ei ymmärtäisi puhettani, vaikka eri espanjanversioiden tapaan joissakin sanoissa on eroja. Ihan keksitty juttu tuokin.
[/quote]

Aamen.

Vierailija
65/97 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:23"]Suomenruotsalaiselle kaverilleni kävi hauskasti ruotsalaisella leirintäalueella kun olivat festareilla.

Hän meni jätskikiskalle, halusi jäätelön jossa kaksi palloa eli boll. Ihmetteli kun jätskikiskan tyttö ojensikin hänelle kaksi minigolfpalloa ja mailan! Hänen olisi pitänyt pyytää kaksi jäätelöKUULAA eli kula :D
[/quote]

Tuo riikinruotsi on ihan "haista paska" tavaraa. Boll tarkoittaa palloa. Kula on pienempi pallo, kuten marmorikuula, tai kuula. Eihän jäätelöpallo ole mikään pieni pallo, vaan kunnon pallohan se on, joten boll on loogisempi. Samaten joku pommes frites, haistakaa paska sanon minä. Ranskalaiset perunat on yksinkertaisesti "franska potatisar", mikä edes tarkoittaa jotakin. Siis vielä kerran mikä vitun pommes frites, pommeja teillä on perseessä, ja pom-pom on vanha englantilainen ilmatorjuntatykki.

Vierailija
66/97 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni kuulostaa suomelta ruotsin sanoilla. Suomenruotsiahan puhutaan kuin suomea vrt riikinruotsin soinnullisuus.

Vierailija
67/97 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 11:04"]Suomenruotsi kuulostaa minun korvaan tosi rumalta. Haluaisin oppia pitämään suomenruotsista mutta en ole millään oppinut, itse Ruotsissa pitkään asuneena ja riikinruotsin oppineena suomenruotsi kuulostaa kuin ruotsinkieli ja suomenkieli yritettäisiin pakolla yhdistää yhdeksi kieleksi tai että neliö yritettäisiin työntää ympyrän sisään, ja kun kuulen suomenruotsia niin tuntuu että siinä raiskataan sekä suomenkieltä että riikinruotsia.
Olen sitä mieltä että suomenruotsin pakko-opetus kouluissa pitäisi lopettaa ja tilalle pitäisi ottaa riikinruotsi vapaaehtoisena .
[/quote]
Riikinruotsia on aikanaan yritetty, mutta todettiin, ettei se ole opittavissa noin vain, kun suomen puhujat eivät edes tunnista kaikkia sointuja yms. painotuksia. Lisäksi ruotsia opetetaan kouluissa ensisijaisesti Suomen kaksikielisyyden takia, ei ruotsalaisten takia.

Vierailija
68/97 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 11:47"]Ruotsi on yksi kieli, jonka itämurteisiin kuuluu Suomessa ja Virossa puhuttava ruotsi. Sanasto voi olla erilaista, vertaa esim brittienglanti/amerikanenglanti. Kielioppi on sama, sanastossa ja puhetavassa voi olla eroavaisuuksia. Joku jo kertoikin, että ruotsi on Ruotsissa laulavampaa, eli intonaatiossa on kaksi aksenttia, kun taas suomenruotsissa on vain yksi. Tämän takia esim norjalaiset ymmärtävät suomenruotsia paremmin. Vertaa esim brittienglantiin, joidenkin mielestä se on kamalaa kotkotusta välillä. Kielistä kuin murteista löytyy suuria eroja. Ruotsalaisille tuottaa tuskaa kuunnella suomenruotsia, koska eivät osaa tulkita sitä murretta. He ovat tottuneita siihen, että sanassa on kaksi painotusta, suomenruotsalainen taas ei. 

Suomenruotsi on kuin murre toisten joukossa. Ihan kuin me suomalaisetkin arvotamme enemmän omaa murretta ja kummaksumme muita. Raumaalainen voi olla murteensa kanssa ihan hukassa Kuopion torilla ja päin vastoin. Suomen sisälläkin on suuria eroja ruotsissa. Vaikka ruotsi on äidinkieleni, en silti ymmärrä saaristomurteita, aivan samalla tavalla kuin en ymmärrä kaikkia suomen muretita. 

Hassuja sananparsia löytyy myös suomenkielesttä. Helsingissä taas kysytään, että voitsäollamunkaa, joka sieltä mistä olen kotoisin tarkoittaa vakaa seurustelua, ei leikkimistä. Aivan samalla tavalla se britti ja jenkki ovat kummissaan näistä chips/crisps. Tai suomalainen, joka on tottunut siihen mää-muotoon kummaksuu sitä mie-muotoa. Tai kun lappilainen laittaa joka paikkaan hoota.
[/quote]
Olen kuullut, että kaikkien Pohjoismaalaisten paikallista kieltä puhuvien on mahdollista ymmärtää suomenruotsia jollain tasolla.

Vierailija
69/97 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, kummasta me puhutaan? Voin kertoa että se kuulostaa aivan erilaiselle kun mun Tammisaaresta kotoiosin oleva ruotsinkielinen duunikaverini puhuu, kuin mä joka olen asunut Tukholmassa 30 v, mutta täysin suomenkielinen ennen. 

Mä kuulostan just suomalaiselta, joka on oppinut tosi hyvän ruotsin & ääntämisen aikuisena. Mun duunikaveri sen sijaan käyttää omituisia / hauskoja sanontoja, joita ei "oikea" ruotsalainen ymmärrä. 

Vai mitä, skrababullat? 

Vierailija
70/97 |
01.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuorempana asunut Tukholman seudulla melkein seitsemän vuotta ja sanoisin, että suomenruotsi kuulostaa hieman hölmöltä, hitaalta sekä töksähtelevältä. Se kielen intonaatio ja painotus on liian tasainen (muistuttaa suomen kielen intonaatiota), joten se ei sovi siihen itse kieleen juurikaan. Suomen kielen sanojen sotkeminen ruotsin kielen joukkoon kuulostaa myös kömpelöltä ja koomiselta. Itse olen alunperin suomenkielinen ja kouluruotsia lukenut, mutta opin riikinruotsin niin hyvin, että mua luultiin syntyperäiseksi ruotsalaiseksi suomenruotsalaisten piirissä, kun palasin Suomeen. Monet ruotsalaiset pitävät suomenruotsia tosiaan "muumikielenä". Lisäksi sanastossa on merkittäviä eroja. Monet suomenruotsalaiset sanat kuulostavat jotenkin väkisin väännetyiltä käännöksiltä suomen kielestä, kun taas riikinruotsalaisessa sanastossa on enemmän aikakausien ja ilmiöiden luonnollista kerrostumaa. Oon ehkä hieman uppiniskainen, mutta en suostu puhumaan suomenruotsia suomenruotsalaisille, vaikka olenkin Suomessa. Juttelen mieluummin riikinruotsilla heille. :D Muuten puhunkin sitten suomea. :)

Vierailija
71/97 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:25"][quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:21"]

Suurin osa näistäkin kommenteista pohjautuu varmasti mutuun sekä jonkin yksittäisen ruotsalaisen sanomisiin.. Eller hur?

[/quote]

Meinaatko että tällä palstalla on vain pari ihmistä jotka tuntee aitoja ruotsalaisia tai joilla on sukulainen Ruotsissa? Aika monella meistä on siellä tuttuja ja sukulaisia :-D
[/quote]

Ja varmasti moni ruotsinsuomalainen käy täällä lukemassa näitä juttuja. Kuten allekirjoittanutkin.
Kyllä se suomenruotsi kuulostaa täysin erilaiselta. Välillä naurattaa ne suomenruotsin omat sanat.
Itsellä ruotsinkieli on riikinruotsia, toki kuulee puheesta/ääntämisestä että olen suomalainen. :)

Vierailija
72/97 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ruotsalaiset oksentaa suomensuomalaisille

Vierailija
73/97 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suomenkielinen, joka osaa ruotsia, en siis edes suomenruotsalainen ja silti AINA olen tullut ymmärretyksi Ruotsissa omalla ruotsillani. Tottakai puheestani huomaa, että olen suomalainen, mutta ruotsalaiset ovat kokemukseni mukaan melko tottuneet suomenruotsiin.

Vierailija
74/97 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä tyhmältä kuin perussuomalainen rallienglanti kuulostaa brittiläiselle.

Vierailija
75/97 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntilta, niin kuin skåånekin.

Vierailija
76/97 |
26.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hauskalta, vähän niinku savo kuulostaa turkulaisen mielestä hassulta. Kyllä sen kuitenkin samaksi kieleksi erottaa. Muutama sana on eri, kuten semla/bulle.

Vierailija
77/97 |
28.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannataisi suomalaistenkin opetella slaavikielellensä lisäksi ruotsin ( vaikka Karlebyn) kieli germaaninen aika paljon puhutumpi ja sivistyskieli monella tapaa kuitenkin! Meillä Karlebyssä Ruotsalaiset ymmärtävät hyvin ja kuulostavatte samalta kuin mekin.

Vierailija
78/97 |
01.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

freudenth kirjoitti:

Kannataisi suomalaistenkin opetella slaavikielellensä lisäksi ruotsin ( vaikka Karlebyn) kieli germaaninen aika paljon puhutumpi ja sivistyskieli monella tapaa kuitenkin! Meillä Karlebyssä Ruotsalaiset ymmärtävät hyvin ja kuulostavatte samalta kuin mekin.

Lukekaa tämä kommentti vahvalla suomenruotsalaisella pomppivalla aksentilla :D Lensi kahvit suusta

Vierailija
79/97 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta pommes frites on tietenkin ranskaa....siis ruotsissa tilataan ranskiksia tuolla tavalla?

Vierailija
80/97 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän suomenruotsi ole mitään yhtenäistä kieltä sekään, se vaihtelee paikkakunnittain. Ruotsissa kasvanut mieheni ei saa mitään selvää joidenkin pikkupaikkakuntien murteesta. Luulen että nämä murteita puhuvat hassuttelevat tahallaan käyttämällä erikoisia sanoja, niin että toinen tippuu kärryiltä. Vähän kuin suomenkielisetkin murteiden vaalijat. Sen sijaan sitä normaalia suomenruotsia Ruotsissa on kyllä totuttu kuulemaan. Sitä kuuluu tv:ssä melko paljon ja on julkkiksia joilla on suomenruotsalainen tausta. Esim. Strömsö on suosittu ohjelma myös Ruotsissa. Täytyy ymmärtää että Ruotsissa kuulee nykyään todella monenlaista ruotsia. Suomenruotsi on moneen muuhun aksenttiin verrattuna helppoa ja siihen on totuttu. Tukholman sisälläkin on eri murteita. Sen kuulee puheesta oletko Östermalmilta vai Södertäljestä, ja joidenkin mielestä tämmöisistä asioista voi olla hauska huomautella. Mitenkään yleistä se ei kuitenkaan ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme