Miltä suomenruotsi kuulostaa Ruotsalaisesta
Minua kiinnostaa tietää miltä sujuva suomenruotsi kuulostaa ruotsalaisesta? Ei siis hapuileva kouluruotsi, vaan ihan ruotsinkielisen suomalaisen puhe? Onko kovin eksoottinen? Varmaan tunnistaa suomalaiseksi heti?
Kommentit (97)
Kyllä norrlantilaiset ja smålantilaisetkin saa sitä naureskelua osakseen. Ihan hyväntahtoista se on, ei kannata ottaa niin vakavasti. Usein tulee tehtyä niin, että muutan aksenttia vähän sen mukaan, missä ollaan. Ihan automaattisestikin se puhe muuttuu.
Yhtä kamalalle kuin suomenkielikin
Kyllä se karahtaa korvaan. Mutta nyt täytyy muistaa se tosiasia että Riikinruotsi ja Suomenruotsi ovat kasi eri kieltä. Vaikka sitä ei juurikaan taideta tietää.
42, niin totta puhut, suomalainen kuin suomalainen. Yritin vain epäonnistuneesti tuoda esiin sitä... Äh, Perusjuntti makkaraa muuttuvan kaljamahaisen suomalaisen kuvaa? :P
Eli stereotyyppinen suomijuntti x stereotyyppinen Hurri. En ajatellut syntyperää siinä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:51"]
Syntyperäinen suomalainen on supisuomalainen äidinkielestä riippumatta. :)
[/quote]
...tai ihonväristä.
Tässä vielä aitohurrin näkemys: " jos suomenruotsista tehtäisi tällainen aito eliittikieli, josta ollaan ylpeitä, sen pitäisi olla hauska asia."
http://niklasherlin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/42788-suomenruotsista-eliitin-kieli
Suomalaiset voisivat pikkuhiljaa lopettaa jatkuvan miettimisen miten muunmaalaiset kokevat Suomen ja eri asiat Suomessa. Eri kielten eri versioita puhutaan maailman sivu, enkä todellakaan usko, että Etelä-Amerikassa mietitään mitä Espanjassa ajatellaan heidän espanjanversiostaan, tai että aussit, jenkit tai kanadalaiset miettivät onko heidän englanninversionsa brittien mielestä ruma. Sveitsin saksankieliset tai itävaltalaiset eivät tuhlaa aikaansa miettien mitä saksalaiset ovat mieltä heidän "kieliversiostaan".
Suomenruotsalaisena minua ei kiinnosta tippaakaan, miltä puheeni kuulostaa ruotsalaisen korviin, tai suomalaisen, tai minkään muunkaan maalaisen. Minä puhun minun kieltäni, muut puhuvat omia kieliään, ja sillä selvä. Aivan älytöntä tuollainen vertailu "ruotsalaiset sanoo että suomenruotsi kuulostaa tosi juntilta öhöhöhöhööö".
En ole muuten koskaan tavannut ruotsalaista, joka ei ymmärtäisi puhettani, vaikka eri espanjanversioiden tapaan joissakin sanoissa on eroja. Ihan keksitty juttu tuokin.
Kukaan ei ole vielä vastannut alkuperäiseen kysymykseen, eli miltä suomenruotsi kuulostaa Ruotsalaisesta. Ap, voitko selventää ketä Ruotsalaista tarkoitat? Paavo Ruotsalaistako?
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:57"]
Kukaan ei ole vielä vastannut alkuperäiseen kysymykseen, eli miltä suomenruotsi kuulostaa Ruotsalaisesta. Ap, voitko selventää ketä Ruotsalaista tarkoitat? Paavo Ruotsalaistako?
[/quote]
Voi, kun hauskaa. Ap:n olisi kannattanut kysellä alunperin asiaansa ruotsin av:ltä.
Suomenruotsi kuulostaa minun korvaan tosi rumalta. Haluaisin oppia pitämään suomenruotsista mutta en ole millään oppinut, itse Ruotsissa pitkään asuneena ja riikinruotsin oppineena suomenruotsi kuulostaa kuin ruotsinkieli ja suomenkieli yritettäisiin pakolla yhdistää yhdeksi kieleksi tai että neliö yritettäisiin työntää ympyrän sisään, ja kun kuulen suomenruotsia niin tuntuu että siinä raiskataan sekä suomenkieltä että riikinruotsia.
Olen sitä mieltä että suomenruotsin pakko-opetus kouluissa pitäisi lopettaa ja tilalle pitäisi ottaa riikinruotsi vapaaehtoisena .
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:18"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:07"]
Minun Tukholman serkut ovat puoliksi ruotsalaisia ja puoliksi suomalaisia, syntyneet Ruotsissa ja puhuvat siis oikeaa riikinruotsia. Kysyin tätä heiltä jonkin aikaa sitten ja kysyin myös mitä mieltä heidän täysin ruotsalaiset kaverit ovat. Tukholmalaiset ruotsinruotsalaiset ovat sitä mieltä että suomenruotsi kuulostaa aika juntilta ja maalaiselta eikä siitä saa selvää, ja joku naispuolinen sanoi että ne puhuu hassusti kuin muumipeikko (joka on tehty suomenruotsiksi, huom).
Sen sijaan pohjoisruotsalaiset kaverinsa olivat sitä mieltä että suomenruotsi on kivan kuuloista ja että sitä on helppo ymmärtää. Samaa muuten sanovat pohjoisnorjalaiset. Ainoat jotka siis dissaavat suomenruotsia ovat tukholmalaisia "stadilaisia", samalla tavalla kuin täkäläiset stadilaiset pitävät itäsuomalaisia murteita ihan landepaukkuisina.
[/quote]
Ruotsia on muutakin kuin pohjoinen ja Tukholma. Suurimmalle osalle riikinruotsalaisista suomenruotsi kuulostaa rumalta ja töksähtävältä kun siitä puuttuu kokonaan riikinruotsin laulava nuotti. Lisäksi moni pitää sitä lapsenomaisena kielenä muumien takia.
[/quote]Katselen aamuisin SVT aamuohjelmaa ja kyllä se puhe siellä kuulostaa minun korvaan lapsenomaisemmalta kuin esimerkiksi Wahlroosin yläluokkainen suomenruotsi. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/415502?programid=2071&playepisode=415502
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:55"]
Kyllä se karahtaa korvaan. Mutta nyt täytyy muistaa se tosiasia että Riikinruotsi ja Suomenruotsi ovat kasi eri kieltä. Vaikka sitä ei juurikaan taideta tietää.
[/quote]
Voisitko ystävällisesti opetella kirjoittamaan suomea. Tätä viestiä oli karseaa lukea sen sisältämien kirjoitusvirheiden vuoksi. Ja ei, Ruotsissa puhuttava ruotsi ja Suomessa puhuttavat ruotsin murteet eivät ole erillisiä kieliä. Ne ovat yhden ja saman kielen (ruotsin) murteita.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:57"]
[/quote]
Jaa-a, en nyt ihan ketään tiettyä Ruotsalaista tarkoittanut. Joku keskiverto ruotsalainen Ruotsista.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:59"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:51"]
[/quote]
Hyvä tarkennus. Esimerkiksi suomalaisperheeseen pikkulapsena adoptoitu on ilman muuta supisuomalainen, ulkonäöstä riippumatta.
...tai ihonväristä.
Tässä vielä aitohurrin näkemys: " jos suomenruotsista tehtäisi tällainen aito eliittikieli, josta ollaan ylpeitä, sen pitäisi olla hauska asia."
http://niklasherlin.puheenvuoro.uusisuomi.fi/42788-suomenruotsista-eliitin-kieli
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 10:50"]
Suomalaiset voisivat pikkuhiljaa lopettaa jatkuvan miettimisen miten muunmaalaiset kokevat Suomen ja eri asiat Suomessa. Eri kielten eri versioita puhutaan maailman sivu, enkä todellakaan usko, että Etelä-Amerikassa mietitään mitä Espanjassa ajatellaan heidän espanjanversiostaan, tai että aussit, jenkit tai kanadalaiset miettivät onko heidän englanninversionsa brittien mielestä ruma. Sveitsin saksankieliset tai itävaltalaiset eivät tuhlaa aikaansa miettien mitä saksalaiset ovat mieltä heidän "kieliversiostaan".
Suomenruotsalaisena minua ei kiinnosta tippaakaan, miltä puheeni kuulostaa ruotsalaisen korviin, tai suomalaisen, tai minkään muunkaan maalaisen. Minä puhun minun kieltäni, muut puhuvat omia kieliään, ja sillä selvä. Aivan älytöntä tuollainen vertailu "ruotsalaiset sanoo että suomenruotsi kuulostaa tosi juntilta öhöhöhöhööö".
En ole muuten koskaan tavannut ruotsalaista, joka ei ymmärtäisi puhettani, vaikka eri espanjanversioiden tapaan joissakin sanoissa on eroja. Ihan keksitty juttu tuokin.
[/quote]
Ei tässä ollut kyse siitä että "Voi kamala mitä muut meistä ajattelevat", vaan ihan mielenkiinnosta kyselen, kun en todella tiedä. Tämä ketju on jo avannut asiaa todella paljon. :)
AP
Ruotsi on yksi kieli, jonka itämurteisiin kuuluu Suomessa ja Virossa puhuttava ruotsi. Sanasto voi olla erilaista, vertaa esim brittienglanti/amerikanenglanti. Kielioppi on sama, sanastossa ja puhetavassa voi olla eroavaisuuksia. Joku jo kertoikin, että ruotsi on Ruotsissa laulavampaa, eli intonaatiossa on kaksi aksenttia, kun taas suomenruotsissa on vain yksi. Tämän takia esim norjalaiset ymmärtävät suomenruotsia paremmin. Vertaa esim brittienglantiin, joidenkin mielestä se on kamalaa kotkotusta välillä. Kielistä kuin murteista löytyy suuria eroja. Ruotsalaisille tuottaa tuskaa kuunnella suomenruotsia, koska eivät osaa tulkita sitä murretta. He ovat tottuneita siihen, että sanassa on kaksi painotusta, suomenruotsalainen taas ei.
Suomenruotsi on kuin murre toisten joukossa. Ihan kuin me suomalaisetkin arvotamme enemmän omaa murretta ja kummaksumme muita. Raumaalainen voi olla murteensa kanssa ihan hukassa Kuopion torilla ja päin vastoin. Suomen sisälläkin on suuria eroja ruotsissa. Vaikka ruotsi on äidinkieleni, en silti ymmärrä saaristomurteita, aivan samalla tavalla kuin en ymmärrä kaikkia suomen muretita.
Hassuja sananparsia löytyy myös suomenkielesttä. Helsingissä taas kysytään, että voitsäollamunkaa, joka sieltä mistä olen kotoisin tarkoittaa vakaa seurustelua, ei leikkimistä. Aivan samalla tavalla se britti ja jenkki ovat kummissaan näistä chips/crisps. Tai suomalainen, joka on tottunut siihen mää-muotoon kummaksuu sitä mie-muotoa. Tai kun lappilainen laittaa joka paikkaan hoota.
Itseasiassa suomenruotsi on lähempänä muinaisruotsia kuin riikinruotsi. Suomenruotsi on toisin sanoen aidompaa ruotsia kuin mitä läntinen murre on.
Ja suomen sisälläkin esim. Vaasanseudun ruotsinkieliset pilkkaa Turun ruotsinkielisiä.
Mä myönnän, että oon sanonu suomenruotsalaisille:Painukaa sinne Ruotsiin jne..., mutta kun rupesin lueskelemaan näitä niin yhtäkkiä aloinkin sääliä Suomenruottalaisia ku noi ruotsalaiset dissaavat niitä puhetavan takia.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:48"]
No varmaan ihan yhtä erilaiselta kuulostaa suomenruotsi riikinruotsalaisen korvaan kuin toisinpäin. :) Kuten monet ovat sanoneet kielet kehittyvät ja me hurrikaani nyt olemme olleet vähän... Eristyksissä siitä kehityksestä. Meilläkin on murteita monia, ja se mikä omasta mielestä on kiehtovaa on se, että moni murre (vrt kirjakieli) sisältää muinaisruotsalaista sanastoa.
Tämä on kiinnostava aihe.
Ja myös kiinnostavaa olisi nähdä jos riikinruotsalaisen enemmistö oikeasti väheksyisi kielensä yhtä haaraa. Enpä usko. :) Tai no. Voihan sitä yrittää kerätä mielipiteitä netistä ja toivoa ettei törmää ruotsalaiselle av-palstalle. :P
T. Hurri. Tai siis kaksikielinen. Ei herranjumala, identiteettiongelmainen siis!
Perusjuntti supisuomalainen rantahurri?
[/quote]