Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miltä suomenruotsi kuulostaa Ruotsalaisesta

Vierailija
19.08.2014 |

Minua kiinnostaa tietää miltä sujuva suomenruotsi kuulostaa ruotsalaisesta? Ei siis hapuileva kouluruotsi, vaan ihan ruotsinkielisen suomalaisen puhe? Onko kovin eksoottinen? Varmaan tunnistaa suomalaiseksi heti?

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaako wiksströmin puheesta Solsidanissa että hän on suomalainen?

Solsidanissa hän on tietysti suomalainen, mutta kuitenkin...

Vierailija
22/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa näistäkin kommenteista pohjautuu varmasti mutuun sekä jonkin yksittäisen ruotsalaisen sanomisiin.. Eller hur?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:19"]Huomaako wiksströmin puheesta Solsidanissa että hän on suomalainen?

[/quote]

Huomaa. Puheen nuotti on,ihan,eri.

Vierailija
24/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:21"]

Suurin osa näistäkin kommenteista pohjautuu varmasti mutuun sekä jonkin yksittäisen ruotsalaisen sanomisiin.. Eller hur?

[/quote]

Luultavimmin kyllä, en usko että aiheesta on tieteellistä tutkimusta tehty. :)

Vierailija
25/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalaiselle kaverilleni kävi hauskasti ruotsalaisella leirintäalueella kun olivat festareilla.

Hän meni jätskikiskalle, halusi jäätelön jossa kaksi palloa eli boll. Ihmetteli kun jätskikiskan tyttö ojensikin hänelle kaksi minigolfpalloa ja mailan! Hänen olisi pitänyt pyytää kaksi jäätelöKUULAA eli kula :D

Vierailija
26/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:19"]

[/quote]

Huomaa aivan selvästi. Ahvenanmaan murre on lähempänä riikinruotsia mutta kyllä senkin tunnistaa. Ja nykyään Ahvenanmaallakin asuu paljon Manner-Suomesta muuttaneita, jotka puhuvat Manner-Siomen tönkköruotsia.

Vierailija
27/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:21"]

[/quote]

Meinaatko että tällä palstalla on vain pari ihmistä jotka tuntee aitoja ruotsalaisia tai joilla on sukulainen Ruotsissa? Aika monella meistä on siellä tuttuja ja sukulaisia :-D

Vierailija
28/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:19"]

[/quote]

Huomaa aivan selvästi. Ahvenanmaan murre on lähempänä riikinruotsia mutta kyllä senkin tunnistaa. Ja nykyään Ahvenanmaallakin asuu paljon Manner-Suomesta muuttaneita, jotka puhuvat Manner-Siomen tönkköruotsia.

[/quote]

Mielestäni Tukholman alueen ruotsi varsinkin kuulostaa todella snobilta.  Siihen verrattuna suomenruotsi on jotenkin tosi Miehekästä. ;)

Vierailija
29/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnettepa te huonotapaisi ruotsalaisia. Minun tuttavapiiriini ei kuulu yhtään tuttujenne kaltaista moukkaa. 

Oletteko itse samanlaisia vai keksittekö nuo jutut omasta päästänne?

Itse olen 11 vuotta sitten Ruotsista Suomeen muuttanut ja pidän suomenruotsia kauniina murteena. 

Vierailija
30/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi suomenruotsalaiset ei pika-suhauttele ässää kuten ruotsinruotsalaiset. Suomenruotsalaisilta puuttuu myös se ruotsalainen syvä y-äänne, jonka lausuvat pitkäksi u-ksi.

Kuten sana "sairas", ruotsalainen sanoo että: schyyk kun suomenruotsalainen sanoo että: sjuuuk :)

Vierailija
31/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulemma kuulostaa vanhanaikaiselta. Kollegani ruotsissa sanoivat että lukevat välillä HBL:ää (koska heillä on paljon kollegoita täällä Suomessa) ja naureskelevat sanavalinnoille. Mutta ei pahantahtoisesti. Kyllä se täysin selvää saavat puheesta.

Vierailija
32/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:26"]

Tunnettepa te huonotapaisi ruotsalaisia. Minun tuttavapiiriini ei kuulu yhtään tuttujenne kaltaista moukkaa. 

Oletteko itse samanlaisia vai keksittekö nuo jutut omasta päästänne?

Itse olen 11 vuotta sitten Ruotsista Suomeen muuttanut ja pidän suomenruotsia kauniina murteena. 

[/quote]

Et sitten vieläkään ymmärrä suomea tai osaa lukea sitä, vaan alat taas vouhottaan heti niin että leuat louskuu?

Täällähän on sanottu että vain monet TUKHOLMALAISET pitää suomenruotsia jotenkin moukkajunttina! Tukholmalaiset eivät ole sama asia kuin koko Ruotsi, samoin kuin helsinkiläiset eivät ole sama asia kuin koko Suomi!

t: itsekin Pohjois-Ruotsissa pitkään asunut

Vierailija
33/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole todellakaan kielitieteilijä, mutta voisiko sanoa että suomessa puhuttava ruotsinkieli on vuosisatojen saatossa lähentynyt lausumiseltaan tai sanojen painotukseltaan suomen kieltä? 

Nyt olen todella kaltevalla pinnalla, mutta jotenkin noin voisi lausumisesta päätellä, asiaa kyllä yhtään paremmin tuntematta. :)

Vierailija
34/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No monesti on kysytty, mistä päin ollaan ja veikkaavat usein Ahvenanmaata. Hirmu moni ei ole tietoinen, että Suomessa ruotsinkielisiä - ja että kaikkien suomalaisten pitää opiskella ja mukaosata ruotsia:D

Parhaiten tulee juttuun norskien kanssa. Norskimuksut kyl kans usein silmät pyöreen kuuntelee suomenruotsia ja ihmettelee myös, missä noin puhutaan. Mutta poikkeuksetta ymmärretään puolin ja toisin ja ruotsinkielisyys härmäläiselle on todella rikkaus.

Stokiksen tyyli on myös suomenruotsalaisen mielestä homomaisen teeskentelevää. Ei kukaan oikeesti voi olla niiiin tekopirtee ja ylisydämellinen. Yöks!

Vierailija
35/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on itse asiassa joka suur/pääkaupungin vähättelysyndrooma ja samalla vedotaan murteisiin: Tukholmalaiset pitää muita juntteina, helsinkiläiset pitää muita juntteina, pariisilaiset pitää muita juntteina, newyorkilaiset pitää muita juntteina, tokiolaiset pitää muita juntteina. Typerää lokeroida asuinpaikan tai murteen mukaan.

Vierailija
36/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 09:31"]En ole todellakaan kielitieteilijä, mutta voisiko sanoa että suomessa puhuttava ruotsinkieli on vuosisatojen saatossa lähentynyt lausumiseltaan tai sanojen painotukseltaan suomen kieltä? 

Nyt olen todella kaltevalla pinnalla, mutta jotenkin noin voisi lausumisesta päätellä, asiaa kyllä yhtään paremmin tuntematta. :)

[/quote]

Puhuin kerran pätkät suomea ja suomenruotsia englantilaiselle. Hänestä ne kuulostivat ihan samalta kieleltä.

Vierailija
37/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukholmassa kieli on vastemielistä laulantaa ja poikkeaa. Sibummalla suomenruotsi kuulostaa normaalilta sivistyneen kirjakielen puhumiselta.

Vierailija
38/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukholmassa kieli on vastemielistä laulantaa ja poikkeaa. Sibummalla suomenruotsi kuulostaa normaalilta sivistyneen kirjakielen puhumiselta.

Vierailija
39/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan ihan yhtä erilaiselta kuulostaa suomenruotsi riikinruotsalaisen korvaan kuin toisinpäin. :) Kuten monet ovat sanoneet kielet kehittyvät ja me hurrikaani nyt olemme olleet vähän... Eristyksissä siitä kehityksestä. Meilläkin on murteita monia, ja se mikä omasta mielestä on kiehtovaa on se, että moni murre (vrt kirjakieli) sisältää muinaisruotsalaista sanastoa.

Tämä on kiinnostava aihe.

Ja myös kiinnostavaa olisi nähdä jos riikinruotsalaisen enemmistö oikeasti väheksyisi kielensä yhtä haaraa. Enpä usko. :) Tai no. Voihan sitä yrittää kerätä mielipiteitä netistä ja toivoa ettei törmää ruotsalaiselle av-palstalle. :P

T. Hurri. Tai siis kaksikielinen. Ei herranjumala, identiteettiongelmainen siis!

Perusjuntti supisuomalainen rantahurri?

Vierailija
40/97 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurrikaani = Hurri :P

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi