Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökkibuumi ajaa pariskuntia avioeroon. Työleiri yllättää monet.

Vierailija
03.08.2021 |

On tullut monelta pariskunnalta signaalia, että tämä mökillä vietetty kesä ei ollut sitä mitä odotettiin. Töihin palattiin kiukkuisena ja riidoissa. Rahaa menee, eikä voi rentoutua kun jatkuvasti on jotain hommaa tekemättä. Saa nähdä miten markkinat kehittyy. Muutaman vuoden päästä pitäisi suurten ikäluokkien saavuttaa 80v iän ja ovat jo liian vanhoja mökkeilemään. Tämä tarkoittaa suurta määrää mökkejä markkinoille.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008161046.html

Kommentit (159)

Vierailija
121/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökin voi pitää kylmänä talven yli, jos se on eristetty selluvillalla ja pellavalla. Jos hirsien välissä on lasi-tai kivivillaa tai eristeenä lautamökissä ja vielä muovia höyrynsulkuna niin pitää olla peruslämpö päällä. Muuten mökki homehtuu.

Ja vesijohdot voi kerätä pois ja tyhjentää ja viedä vesipumppu pois talveksi. Ei tarvitse lämpöä.

Vierailija
122/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai mökillä riittää hommia, miten se voi tulla kenellekään yllätyksenä? Keväällä ja syksyllä pitää haravoida, mökkiä täytyy huoltaa, klapeja tehdä tai ostaa. Sähkö maksaa myös kotona, sähkönsiirto saattaa olla mökillä kalliimpaa kuin kotona. Kiinteistövero ja jätehuolto pitää maksaa. Mökillä on kaikki samat kulut kuin kotonakin. 

Jos mökkeilee vaan viikonloppuisin, työt pitää tehdä lyhyemmässä ajassa - siitä ehkä tulee se työleiri nimitys.

Me ollaan kasvettu mökkeilyyn, joten hommat on hallussa eikä niiden tekemistä pidetä työleirinä. Onni on omistaa mökki.

Just miehen kanssa laskettiin, että meidän mökin normikulut ovat tonni vuodessa = kiinteistövero, jätemaksu, pari pulloa kaasua, venebensaa, vakuutus. Ei tää toki mikään Taj mahal olekaan, mutta niin vain viihdytään täällä jo yhdeksättä viikkoa tänä kesänä. Etätyö onnistuu aurinkopaneelin avulla. Halkoja on jouduttu hakkaamaan, mutta kun kuntosalillekaan ei pääse, niin sehän on ilmaista lihastreeniä. Taas säästyi rahaa ja kunto pysyy hyvänä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sain myytyä ostuuteni mökistä pois. Haluan levätä lomalla enkä touhuta mökillä. 

Vierailija
124/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos siellä mökillä on vesijohto, niin sitä pitää ainaki lämmittää. Samoin, jos muita mukavuuksia, kuten se kuuluisa sähkö. Erämökit eri asioita.

Eikä pidä, me lasketaan vesiputket tyhjiksi talvella, jos ei käydä jatkuvasti.

Sulkuhana kiinni.tyhjät putket ei mihinkään jäädy.

Aina näitä pelottelijoita pyörii täällä.

Kannattaa asiat selvittää aina itse.

Vierailija
125/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateelliset heittää negaa.

Onko se joku mökkiläisten voimafantasia siellä huussin tyhjennyksen lomassa, että kaikki meitä kadehtii?

Miehellä oli tuossa 10 vuotta sitten pieni mökkikuume, kävi muutamaa katsomassakin.

En lämmennyt asialle - asutaan maalla puolen tunnin matkan päässä Helsingistä, järvi 50 metrin päässä, iso talo ja tontti.

En todellakaan haluaisi lähteä lomiksi ja viikonlopuiksi ajamaan autolla johonkin, missä on sitten ihan samat työt, mahdollisesti astetta alkeellisemmissa olosuhteissa.

Mieluummin lomailen vaikka ulkomailla.

Onneksi mies tuli samaan tulokseen.

Vierailija
126/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kulut ajaa konkursiin.

Kiinteistövero, vakuutus,sähkö, rempat, polttopuut,tienauraus. Tolla hinnalla pääsee kunnon luxuslomalle useemman kerran vuodessa eikä työleiri stressaa

Tämähän se. Saat olla viiden tähden hotellissa melkein missä tahansa Euroopassa pari viikkoa joka vuosi loppuelämäsi, ja halvemmaksi tulee.

Ne hotellit on jo nähty. Ja miksi pitää olla halpaa. Olen tehnyt töitä, ansainnut pakkani ja nyt on kiva nauttia niistä rahoista ja eläkkeestä vanhoilla päivillä. Olla mieluisalla ” mökillä” ja ostaa palveluita tarpeen mukaan. Kyllä jää perintöäkin riittävästi.

Tuo halpuus!!

Näissäkin keskusteluissa pistää silmään tuo riemu, kun on halpaa ja taas säästetään rahaa.

Ollaan kyllä ihmeellistä kitupiikkikansaa.

Sen ymmärrän, että osalla on oikeasti rahasta tiukkaa, mutta aika moni saa iloa pihtaamisesta ilman todellista tarvetta.

Kyllä elämästä pitää voida nauttia varojensa puitteissa ilman ikuista kitkutusta.

Jotenkin noloa järsiä aina sitä halvinta känttyä ja hekumoida kuinka taas säästin 35 senttiä.

Noiden käärinliinassa vissiin on taskut?

Vierailija
127/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai mökillä riittää hommia, miten se voi tulla kenellekään yllätyksenä? Keväällä ja syksyllä pitää haravoida, mökkiä täytyy huoltaa, klapeja tehdä tai ostaa. Sähkö maksaa myös kotona, sähkönsiirto saattaa olla mökillä kalliimpaa kuin kotona. Kiinteistövero ja jätehuolto pitää maksaa. Mökillä on kaikki samat kulut kuin kotonakin. 

Jos mökkeilee vaan viikonloppuisin, työt pitää tehdä lyhyemmässä ajassa - siitä ehkä tulee se työleiri nimitys.

Me ollaan kasvettu mökkeilyyn, joten hommat on hallussa eikä niiden tekemistä pidetä työleirinä. Onni on omistaa mökki.

Just miehen kanssa laskettiin, että meidän mökin normikulut ovat tonni vuodessa = kiinteistövero, jätemaksu, pari pulloa kaasua, venebensaa, vakuutus. Ei tää toki mikään Taj mahal olekaan, mutta niin vain viihdytään täällä jo yhdeksättä viikkoa tänä kesänä. Etätyö onnistuu aurinkopaneelin avulla. Halkoja on jouduttu hakkaamaan, mutta kun kuntosalillekaan ei pääse, niin sehän on ilmaista lihastreeniä. Taas säästyi rahaa ja kunto pysyy hyvänä!

Meillä jää alle 800€:n kulut vuodessa. Meilläkään ei ole verkkovirtaa, vesi tulee vesipostiin pihaan.

Meillä on kyllä tosi halpaa, veteen menee n. 40€ vuodessa, roskiin 10€ (kimpparoskis), tiemaksu 48€. Eikä verokaanpäätä huimaa. Kaasuun menee ehkä 60€ vuodessa. Jaa, no huussin kuivikkeisiin myös 40€.

Vierailija
128/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kateelliset heittää negaa.

Onko se joku mökkiläisten voimafantasia siellä huussin tyhjennyksen lomassa, että kaikki meitä kadehtii?

Miehellä oli tuossa 10 vuotta sitten pieni mökkikuume, kävi muutamaa katsomassakin.

En lämmennyt asialle - asutaan maalla puolen tunnin matkan päässä Helsingistä, järvi 50 metrin päässä, iso talo ja tontti.

En todellakaan haluaisi lähteä lomiksi ja viikonlopuiksi ajamaan autolla johonkin, missä on sitten ihan samat työt, mahdollisesti astetta alkeellisemmissa olosuhteissa.

Samaistun teihin. Toki jos käteen tupsahtaisi suuri kasa rahaa saattaisin haksahtaa omaan vapaa-ajan asuntoon.

Mutta muutoin olen ajautunut tämän ja myös oman auton suhteen tavallaan kultaiseen häkkiin. Omassa kodissamme on mökkimäisiä piirteitä (piha ja pihan "varusteet", uimapaikka). Ja etätyön vuoksi omaa autoa ei tarvitse lähellekään siinä määrin kuin joskus. Molempia hankintoja sekä vapaa-ajan asuntoa että uutta autoa kuitenkin haaveilen silloin tällöin ja palaa niihin "aina". Kummassakaan ei tällä hetkellä olisi "järkeä".

Vierailija
129/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin myöntää ihan suoraan, että mä olen aivan liian laiska ja mukavuudenhaluinen, mökkeilijäksi. Mun vanhemmillani oli mökki ja siellä tuli lapsena/nuorena vietettyä ihan liikaa aikaa. En yhtään jaksa sitä pakkaamista, kauppahärdelliä, kamojen raahaamista ym joka saamarin perjantai, töitten jälkeen, ja köröttelyä mökille. Siellä taas raahaamista ja purkamista, ja sitten alkaa se saunan lämmitys, veden kanto, grillin viritys ja muu "puuhastelu". Rättiväsyneenä nukkumaan ja seuraavana aamuna ylös, taas "puuhastelemaan". Sunnuntaina taas pakataan, raahataan, siivotaan ja körötellään kotiin. Rättiväsyneenä nukkumaan ja aamulla töihin. Juu, ei kiitos!

Vierailija
130/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä voin myöntää ihan suoraan, että mä olen aivan liian laiska ja mukavuudenhaluinen, mökkeilijäksi. Mun vanhemmillani oli mökki ja siellä tuli lapsena/nuorena vietettyä ihan liikaa aikaa. En yhtään jaksa sitä pakkaamista, kauppahärdelliä, kamojen raahaamista ym joka saamarin perjantai, töitten jälkeen, ja köröttelyä mökille. Siellä taas raahaamista ja purkamista, ja sitten alkaa se saunan lämmitys, veden kanto, grillin viritys ja muu "puuhastelu". Rättiväsyneenä nukkumaan ja seuraavana aamuna ylös, taas "puuhastelemaan". Sunnuntaina taas pakataan, raahataan, siivotaan ja körötellään kotiin. Rättiväsyneenä nukkumaan ja aamulla töihin. Juu, ei kiitos!

Me ollaan jätetty mökille valmiiksi sen verran käyttötavaroita (pyyhkeitä, kumisaappaita, kesälukemista, koiranruokaa yms) ettei pakkaaminen ole mikään härdelli. Päälle vaatteet, kassiin toiset vaatteet ja parit alkkarit. Ruokakaupassa pitää käydä vaikka viettäisi vklopun kotonakin. Ja ulkona syöminen onnistuu mökilläkin. Lähellä on kaksi kivaa saaristoravintolaa, toisesta saa tuoreita kalaruokia ja toisesta pitsaa. Elämä on juuri niin työlästä kuin siitä tekee.

Vierailija
131/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha tuosta on kinastella, jokainen saa viettää vapaa-aikaansa itselle sopivalla tavalla. Osa ihmisistä, kuten minä ja mieheni, lepää parhaiten puuhastellessa mökillä. Kun työ on istumista ja aivotyötä tuo fyysinen työ mökillä sopivasti vastapainoa. Meillä suomalaisilla on perinteinen tapa rentoutua ollut puuhastelu kaikissa yhteiskuntaluokissa, Koivisto hoiti metsäänsä ja Halonen puutarhaa, vanha venäläinen ylimystön käveleskely kirsikkapuistoissa ei ole niinkään napannut. Ehkä tuokin nyt leviämässä (kirsikkapuistojen sijaan kävely kaupungilla kaupoissa ja istuskelu terasseilla se rentoutuskeino?).

Vierailija
132/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talven lämmitykulujen suuruus tulee monelle yllätyksenä. Kuuman kesän jälkeen tulee usein kylmä talvi. Siinä saa halkoa työntää takkaan kun pakkaset ylittää -30c asteen.

Suurin osa ei mökkeile lumien tultua ja mökin annetaan olla kylmänä ilman mitään lämmitystä. 

Esim. me ei mennä mökille enää, kun lumet sataneet, mökkitie pitkän hiekkatien päässä, jonne pitäisi pyytää ja maksaa auraus ihan erikseen, mieluummin annetaan mökin olla siellä eikä käydä. Ei lämmityskuluja talvella.

Sehän menee aivan homeeseen jos lämpöjä ei pidä. Kosteutta kertyy kun lämpö sahaa edes takaisin.

Ei mene minulla ainakaan. Satavuotias hirsirakennus talvikylmänä jo 20 vuotta ja ei hometta

Vierailija
133/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkiä vierasta ilta kysyisin, että mitä sitten tykkäätte lomalla tehdä? Itse nautin mökin ylläpidosta ja lopun ajan olen sitten yleensä matkassa ja poiminkin marjoja useita kymmeniä kiloja. Juuri tuollaisen loman jälkeen tunnen oloni rentoutuneeksi.

Rantalomat sun muut vaan kyllästyttävät ja kulttuuririennoissa ehdin kyllä käydä kotoa käsin vapaa-aikana.

Vierailija
134/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei tee siitä mökistä työleiriä.Ei siellä tarvi olla mitään omenapuita,marjapuskia eikä hehtaarin kokosta kukkamaata.Ja kun asennoituu että sitä mökkiä tarvii huoltaa välillä niin ei tuu sitä ahdistavaa tunnettakaan.Ehkä nää ihmiset on ollu vaan näissä vuokramökeissä missä kaikki kuuluu hintaan eikä tiedosta mitä kaikkee mökin pitämiseen kuuluu.

Vierailija
135/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina näitä supernegatiivisia näkökulmia. 

Mikään ei vain voi ikinä olla mukavaa ja onnistua. Aina vaan tulee erot ja kaikki menee päin peetä.

No, saahan näihin otsikoihin tyhmiltä klikkejä.

Köyhät on kateellisia, eipä siinä muuta

Vierailija
136/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas köyhät ja kateelliset ulvoo. :D Ei ole meillä kesämökki mikään työleiri, eikä kalliskaan, vaikka peruslämpö on päällä talvellakin. Pihaan on tehty laajat terassialueet ja loppu on kunttaa, koska emme jaksa nurmikkoa mökillä leikata. Sisävessa, eli ei huussin tyhjäystä. Suihkutilat myös päämökissä, mutta rantasaunalla (minne tulee vesi hanasta) on tottakai puukiuas. Ei ole työleiriäyhtään,vaan aikaa jää grillailuun ja nyt on oltu lasten kanssa mustikkametsässä. Kodista on matkaa mökille vain 20km. niin matkaan menee vartti ja kuljettaa ei tarvitse mukana,kuin ruokaostokset. Elokuussa tulee vielä vierasmökki, mikä tuo vielä lisää yöpymistilaa isovanhempien ja sisarusten käyttöön. Vierasmökkikin tulee asennuspalvelulla, eli meidän työksi jää lähinnä sisustus. ;) Parisuhde voi mökillä paremmin, kuin kaupungissa, koska välillä voimme piipahtaa vaikka rantasaunalle rauhassa sekstailemaan lasten (11v.ja 13v.) nukkuessa. :D 

Vierailija
137/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha tuosta on kinastella, jokainen saa viettää vapaa-aikaansa itselle sopivalla tavalla. Osa ihmisistä, kuten minä ja mieheni, lepää parhaiten puuhastellessa mökillä. Kun työ on istumista ja aivotyötä tuo fyysinen työ mökillä sopivasti vastapainoa. Meillä suomalaisilla on perinteinen tapa rentoutua ollut puuhastelu kaikissa yhteiskuntaluokissa, Koivisto hoiti metsäänsä ja Halonen puutarhaa, vanha venäläinen ylimystön käveleskely kirsikkapuistoissa ei ole niinkään napannut. Ehkä tuokin nyt leviämässä (kirsikkapuistojen sijaan kävely kaupungilla kaupoissa ja istuskelu terasseilla se rentoutuskeino?).

No näin. Minusta on maailman parasta rentoutusta istua saunan rappusilla, katsella järvelle ja kuunnella kun saunan terassilla olevan vesipadan pesässä napsuu haapahalot palaessaan. Ja välillä nakata sinne pari halkoa lisää. Ei paljon työmurheet siinä paina.

Vierailija
138/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän siis asut mökillä ympärivuotisesti! Miten tuo maalla asuminen eroaa mitenkään nykyaikaisesta mökistä?

Minun mökkini on keskisuuressa kaupungissa 1 000 neliön ruutukaavatontilla ja siellä hoidan puutarhaa ja istutuksia. Vakituinen asuntoni on kerrostalo Helsingissä.

Vierailija
139/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kulut ajaa konkursiin.

Kiinteistövero, vakuutus,sähkö, rempat, polttopuut,tienauraus. Tolla hinnalla pääsee kunnon luxuslomalle useemman kerran vuodessa eikä työleiri stressaa

Tämähän se. Saat olla viiden tähden hotellissa melkein missä tahansa Euroopassa pari viikkoa joka vuosi loppuelämäsi, ja halvemmaksi tulee.

Ne hotellit on jo nähty. Ja miksi pitää olla halpaa. Olen tehnyt töitä, ansainnut pakkani ja nyt on kiva nauttia niistä rahoista ja eläkkeestä vanhoilla päivillä. Olla mieluisalla ” mökillä” ja ostaa palveluita tarpeen mukaan. Kyllä jää perintöäkin riittävästi.

Tuo halpuus!!

Näissäkin keskusteluissa pistää silmään tuo riemu, kun on halpaa ja taas säästetään rahaa.

Ollaan kyllä ihmeellistä kitupiikkikansaa.

Sen ymmärrän, että osalla on oikeasti rahasta tiukkaa, mutta aika moni saa iloa pihtaamisesta ilman todellista tarvetta.

Kyllä elämästä pitää voida nauttia varojensa puitteissa ilman ikuista kitkutusta.

Jotenkin noloa järsiä aina sitä halvinta känttyä ja hekumoida kuinka taas säästin 35 senttiä.

Noiden käärinliinassa vissiin on taskut?

Jokainen tyylillään. Meillä on sen verran runsaasti ylläpidettäviä kiinteistöjä, että turha tuhlaaminen ei kiinnosta. Mieluummin säästetään ja sijoitetaan, että seuraavillakin sukupolvilla on mahdollisuus niitä ylläpitää. Ajattelen olevani yksi lenkki ketjussa saa omaisuuden hoitajana.

Vierailija
140/159 |
05.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rumat viihtyvät mökeillään.

Tästä se varmaan johtuu, että viihdyn mökillä. Minulla ei ole mitään tarvetta mennä eksoottisiin lomakohteisiin ainoastaan siksi, että saisin kuvattua omaa persettä hienoissa maisemissa somessa julkaistavaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan