Mökkibuumi ajaa pariskuntia avioeroon. Työleiri yllättää monet.
On tullut monelta pariskunnalta signaalia, että tämä mökillä vietetty kesä ei ollut sitä mitä odotettiin. Töihin palattiin kiukkuisena ja riidoissa. Rahaa menee, eikä voi rentoutua kun jatkuvasti on jotain hommaa tekemättä. Saa nähdä miten markkinat kehittyy. Muutaman vuoden päästä pitäisi suurten ikäluokkien saavuttaa 80v iän ja ovat jo liian vanhoja mökkeilemään. Tämä tarkoittaa suurta määrää mökkejä markkinoille.
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina löytyy työtä pelkääviä ja karttelevia ihmisiä, jotka eivät pärjäisi missään muussakaan vastuullisessa asiassa. He ovat vain sellaisia sohvan pohjalla istuvia tai sitten jotain, jotka harrastavat ihan kaikkea tosi cooleja juttuja, jotka ovat katsoneet liikaa sisustus- ja mökkien muutosohjelmia. Oikeasti heistä ei ole mihinkään kummoiseen oikeaan työhön.
Miksi se tuntuu kyrpivän niin monia, jos joku ei halua mökkiä itselleen? Miksi suomalaisuuden on oltava yhtä työleiriä ja rahanmenoa? Voin kuvitella, että nämä mökeillään ylpeilevät ovat maalaisia, ei täällä Stadissa ketään kiinnosta onko jollain mökki vai ei. Se on täällä sivistyksen keskellä ehkä jo last season -hommaa lähinnä ilmastonmuutoksen takia.
Kesäasunto on harvinaisen huono sijoitus, sitä täytyy ylläpitää myös talvella. Itse olen nalkissa vanhempieni kesämökin kanssa. Sitä ei kukaan halua ostaa, itse en pysty ja kerkeä sitä ylläpitämään. Ei vaikka on sähköt, juokseva vesi, upea ranta ja lyhyt matka kaupunkiin.
Minä en ymmärtä, miksi kesämökkiä pitää ylläpitää talvella. No sähkön perusmaksun maksan talvellakin, mutta muuten voin kyllä unohtaa meidän mökin talveksi.
Vierailija kirjoitti:
Meitä on mökinnosto ainakin vaan yhdistänyt, kiva suunnitella yhdessä mökille kaikkea ja pikku hiljaa toteuttaa.
Sama meillä miehen kanssa. Parisuhde on vain piristynyt ja syventynyt, romantiikka lisääntynyt. Mökillemeno on irtiotto arjesta. Yhteiset projektit ovat mukavia suunnitella ja toteuttaa sitten sitä mukaa kun haluaa. Joka kerta tunnelmoidaan yhdessä ihania maisemia ja miten ihanaa siellä on olla. On aikaa vain olla yhdessä. Siinä rakennetaan yhteistä elämänmittaista tarinaa <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla myhäillään tyytyväisenä kun voivat lunastaa mökit takaisin pilkkahintaan, kun kädettömät nuoret kaupunkilaiset eivät jaksa ylläpitää mökkiä.
Millä persaukiset mitään lunastaa?
Voi mussukka kulta, metsää muutama sata hehtaaria, sitä myydään vuosittain. On perittyä, sekä minun, että miehen puolelta. Tontit ja talovärkit oli pitkälti ilmaset samoin mökkitontti ja rakennuspuut. Me asumme tilavasti , talossa on 368 m2 ja mökissä 89 m2. Tontitkin molemmissa niin, ettei naapurit häiritse. Asu sinä siellä neukkukuutiossasi mutten paskoja haistellen ja mölyjä kuunnellen ja mammuleita väistellen.
Pus och kram.
Ps. Lukiossa opetamme molemmat, on lomaakin ihan mukavasti. 
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina löytyy työtä pelkääviä ja karttelevia ihmisiä, jotka eivät pärjäisi missään muussakaan vastuullisessa asiassa. He ovat vain sellaisia sohvan pohjalla istuvia tai sitten jotain, jotka harrastavat ihan kaikkea tosi cooleja juttuja, jotka ovat katsoneet liikaa sisustus- ja mökkien muutosohjelmia. Oikeasti heistä ei ole mihinkään kummoiseen oikeaan työhön.
Miksi se tuntuu kyrpivän niin monia, jos joku ei halua mökkiä itselleen? Miksi suomalaisuuden on oltava yhtä työleiriä ja rahanmenoa? Voin kuvitella, että nämä mökeillään ylpeilevät ovat maalaisia, ei täällä Stadissa ketään kiinnosta onko jollain mökki vai ei. Se on täällä sivistyksen keskellä ehkä jo last season -hommaa lähinnä ilmastonmuutoksen takia.
Kesäasunto on harvinaisen huono sijoitus, sitä täytyy ylläpitää myös talvella. Itse olen nalkissa vanhempieni kesämökin kanssa. Sitä ei kukaan halua ostaa, itse en pysty ja kerkeä sitä ylläpitämään. Ei vaikka on sähköt, juokseva vesi, upea ranta ja lyhyt matka kaupunkiin.
Miten niin kukaan ei halua ostaa? Oletteko koettaneet myydä? Kun hinta on kohdallaan niin kyllä tuollaiselle ostaja löytyy.
En ymmärrä tätä mökki- idiotismia. Me rakensimme aikoinaan omakotitalon meren rannalle eikä erillistä mökkiä ei tarvita. On niin helppoa, kun on vain yksi kiinteistö hoidettavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärtä, miksi kesämökkiä pitää ylläpitää talvella. No sähkön perusmaksun maksan talvellakin, mutta muuten voin kyllä unohtaa meidän mökin talveksi.
Katsoppas kun me kaikki emme ole köyhiä. Isoja perintöjä jo pari ja hyväpalkkaiset lehtorin virat. Opettajina koska kesä, heinä ja elok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se noin ole, että mökin omistamattomuus kyrpisi ketään, vaan se on niin huvittavaa, että uutisointi on PELKÄSTÄÄN sitä, miten KAMALAA ja kallista ja raskasta mökkeily on! On ihan ok olla hankkimatta mökkiä, mutta myös nämä klikkiotsikot huvittavat, jotka eivät ole ollenkaan synkassa todellisuuden kanssa. Ihan valtaosa mökkiläisistä rakastaa niitä mökkejään eikä se ole hirvittävä työleiri, joka johtaa avioeroon.
Ole vain kaikin mokomin hankkimatta mökkiä, mutta on turha tulla väittämään, että niillä, joilla mökki on, se olisi ihan kauheaa :D
Kaukaa viisas kirjoitti:
En ymmärrä tätä mökki- idiotismia. Me rakensimme aikoinaan omakotitalon meren rannalle eikä erillistä mökkiä ei tarvita. On niin helppoa, kun on vain yksi kiinteistö hoidettavana.
Tylsää, eipä se ole sama juttu, olla vaan aina kotona. Merenranta n inhottava paikkaasua, kylmä ja kurja. Meillä on kolme mökkiä, kaksi itse hankittua ja yksi peritty. Ei mitään ongelmaa, talonmiespalvelu ei paljoa maksa eikä peruslämmön pito.
Nyt kun tuli korona ei ulkomaille viitsi lähteä, ei pitkään aikaan, mukava viettää lomiaan eri paikoissa. 
Kaukaa viisas kirjoitti:
Valitsitte sitten inhottavan paikan talolle, puolet vuodesta on vittumaisen kylmää ja kosteaa ja aina tuulee. Hullut!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä on mökinnosto ainakin vaan yhdistänyt, kiva suunnitella yhdessä mökille kaikkea ja pikku hiljaa toteuttaa.
Sama meillä miehen kanssa. Parisuhde on vain piristynyt ja syventynyt, romantiikka lisääntynyt. Mökillemeno on irtiotto arjesta. Yhteiset projektit ovat mukavia suunnitella ja toteuttaa sitten sitä mukaa kun haluaa. Joka kerta tunnelmoidaan yhdessä ihania maisemia ja miten ihanaa siellä on olla. On aikaa vain olla yhdessä. Siinä rakennetaan yhteistä elämänmittaista tarinaa <3
Mutta tästähän ei saa kansaa kiihottavia negatiivisia klikkiotsikoita, jotka "herättäisivät keskustelua". Vaikka totuus on se, että suurin osa mökkiläisistä, keillä oma mökki on, nauttii siellä olosta todella paljon. Saa olla rauhassa lähellä luontoa rakkaiden ihmisten kanssa.
Hah, mökit on kyllä melkoisia riidan aiheuttajia. On naapuririitoja, kiistelyä mökkivuoroista, mökin ja pihan hoidosta, hankinnoista, remonteista, mökkivieraista..
Meilläkin on naaprimökissä vanha mies ja nainen, ovat sisaruksia. Eikä ne sovi yhtäaikaa sinne mökille, heti kuuluu kauhea huuto.
Kerran siellä oli heidän lapset, sellainen kolmekymppinen pariskunta ja kauhea mäkätys kuului🤭.
Itse olen aina käynyt mökillä yksin. Kyllä veljenikin siellä joskus harvoin käy, mutta ei mekään sinne samaan aikaan sovita. Se on jotenkin niin tiivistä yhdessäoloa ja ärsyttää kun toinen tekee asioita eri tavalla kuin minä. Esimerkiksi tulee kengät jalassa sisälle ja lattiat on aina ihan paskaisia.
Vierailija kirjoitti:
Hah, mökit on kyllä melkoisia riidan aiheuttajia. On naapuririitoja, kiistelyä mökkivuoroista, mökin ja pihan hoidosta, hankinnoista, remonteista, mökkivieraista..
Meilläkin on naaprimökissä vanha mies ja nainen, ovat sisaruksia. Eikä ne sovi yhtäaikaa sinne mökille, heti kuuluu kauhea huuto.
Kerran siellä oli heidän lapset, sellainen kolmekymppinen pariskunta ja kauhea mäkätys kuului🤭.Itse olen aina käynyt mökillä yksin. Kyllä veljenikin siellä joskus harvoin käy, mutta ei mekään sinne samaan aikaan sovita. Se on jotenkin niin tiivistä yhdessäoloa ja ärsyttää kun toinen tekee asioita eri tavalla kuin minä. Esimerkiksi tulee kengät jalassa sisälle ja lattiat on aina ihan paskaisia.
Jotkut ovat huonoja sosiaalisilta taidoiltaan. Tulee jatkuvasti riitoja ja ristiriitoja muiden ihmisten kanssa. On sitten mökillä tai missä vain.
Meidän ei tarvitse mieheni kanssa tapellä mökillä - ei keskenään eikä naapurien kanssa. Ja uskon, että näin on aika monilla muillakin.
Se varmasti pitää paikkansa, että hankalinta on varmaan näissä suvun yhteisomistuksessa olevissa mökeissä, mutta moni saa kyllä senkin kuvion toimimaan. Fiksut, viisaat ja hyväkäytöksiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki pitäisi olla tehtynä ennen kuin voi rentoutua?
No ei se sauna lämpene, ennenkuin puut on hakattu, tuhkapesäkin pitää tyhjentää ennen uutta lämmitystä. Monilla mökeillä saunavedet pitää kantaa. Vihdatkaan ei viheltämällä synny. Grilli on putsattava, jos siihen on edellisellä kerralla jäänyt makkarankarstaa, vai grillaatko likaisella arinalla? Vene tyhjennettävä, jos on puolillaan vettä, ennenkuin pääset nautiskellen soutelemaan.
Huussin tyhjennyskin on välillä jonkun hoidettava. Nämä nyt esimerkkeinä monien muiden pakollisten askareiden lisäksi.
Tähän päälle ne yleensä kotia alkeellisemmissa oloissa hoidettava ruuanlaitot ja tiskaukset ja siivoukset. Toiset tykkää puuhailla mökillä, ärsyttävimpiä ovat nämä jotka tulevat vain ”rentoutumaan”.
Teen kaasugrillillä ruuat niin, että käytän alumiinisia grillialusia, jolloin ei tarvitse putsata ritilöitä. Kaikkihan on vaikeaa, jos niin asennoituu! Kompostoiva vessa tyhjennetään meillä kerran kesässä, ja se ei haise millekään. Tiskaan myös kotona (täytän koneen ja tyhjennän) ja mökillä tiskaan käsin. Ei kovin iso homma. Jne. Luonnon rauha ja maisema sekä järvi ovat parasta.
Meillä on mökki mun siskon kanssa. Ja onneksi on niin työt ja rahankulu jakautuvat. Silti on yllättänyt sekä ajan että rahan meno. Mun mies, meidän vanhemmat ja nyt myös palkattuna naapurin teini auttavat, jotta saadaan homma pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maaseudulla myhäillään tyytyväisenä kun voivat lunastaa mökit takaisin pilkkahintaan, kun kädettömät nuoret kaupunkilaiset eivät jaksa ylläpitää mökkiä.
Millä persaukiset mitään lunastaa?
Voi mussukka kulta, metsää muutama sata hehtaaria, sitä myydään vuosittain. On perittyä, sekä minun, että miehen puolelta. Tontit ja talovärkit oli pitkälti ilmaset samoin mökkitontti ja rakennuspuut. Me asumme tilavasti , talossa on 368 m2 ja mökissä 89 m2. Tontitkin molemmissa niin, ettei naapurit häiritse. Asu sinä siellä neukkukuutiossasi mutten paskoja haistellen ja mölyjä kuunnellen ja mammuleita väistellen.
Pus och kram.
Ps. Lukiossa opetamme molemmat, on lomaakin ihan mukavasti.
Mä en usko, että oikea opettaja kirjoittaisi näin rumasti.
Millaisia mökkejä teillä nuo on, joihin menee kamalasti vaivaa ja rahaa? T. Mökkeilijä
Onhan sitä kotonakin aina kaikenlaista puuhaa, miten ne mökkipuuhat sen rasittavampaa ovat? Minusta ainakin paljon kivempi, kun monet hommat saa tehdä siellä ulkona.
Onko mitään faktoja alkuperäiseen väitteen tueksi? Ei.
Voi miten ihana on oma mökki! Meillä on omakotitalokin, mutta kun mökille menee, se on kuin toinen maailma. En osaa sitä selittää, mutta siellä meren rannalla rentoutuu heti. Tykkäämme touhuta ja laittaa paikkoja, omaan tahtiin tietysti, ja se on parisuhteen suola nykyään. Ei meidän kesämökki johda avioeroon, eikä se ole työleiri, vaan maailman paras juttu. :) Jos joku eroaa mökin takia, väitän että olisi eronnut ilmankin.
Mä mieluummin tutustun uusiin maihin, paikkoihin ja ihmisiin. Voisin tietty vuokrata mökin, mutta ei ole ollut kiinnostusta toistaiseksi. Kukin tavallaan.