Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mies tuhlaa rahamme

Vierailija
18.08.2014 |

Ongelma otsikossa. Tää on koko ajan pahenemaan päin. Meillä yhteiset rahat, asuntovelkaa ja lapsia 2. Mies harrastaa erästä moottoriurheiluun rinnastettavaa lajia, ei mitään amiskarvanoppatuunausta. Tähän tuhlaa kyselemättä tuhansia vuodessa. Olen äitiyspäivärahalla, n 1000e/kk, miehen tulot n 1800e/kk nettona. Meillä on koko ajan tiukkaa, kun juokseva meno harrastuksesta on kuukaudessa n 250 plus muuta pientä. Ja kyllä, meillä on autovelkaa, mies on kuluttanut visansa luottorajan tappiin, hällä on myös pari muuta velkaa joista tulee yhteensä n 500e/kk. Asuntolaina, miehen velat ja harrastuskulut ovat kuukaudessa siis yhteensä n 1300e. Ja juu, tästähän luulisi jäävän mukavan summan elämiseen ja laskuihin, mutta kun pitää olla lehtiä, maksukanavia, sitten tietenkin vakuutusmaksut, sähkölaskut, vesilaskut, jätehuollot yms. Näiden jälkeen jää kuukaudessa käteen n 800-1000e. Tästä ruoat, bensat ja muut kulut. Jäisi "hurvituksiin" eli vaatteisiin ja lemmikeihin n 100-300 e/kk.

Noh, hyvinhän tuolla elelisi, kylläkin ns kädestä suuhun, mutta ilman että tarvii miettiä millä vaatettaa lapset, voi käydä silloin tällöin kampaajalla ja mieskin saisi käyttää rahaa ylimääräisiin tarpeisiin. Mutta. Mies ei kysele, vaan pistää ylimääräiset rahat haisemaan milloin mihinkin osaan, mitä harrastukseensa tarvii. Nämä nyt ei ole koskaan mitään halpoja. Tai sitten ostaa kysymättä lisää osamaksulla, viimeksi ei välttämättömät mitkälie akselit 1000e. Eikä kertonut mulle etukäteen.

Oon niin vihainen, aiemminkin uhannut tilien eriyttämisellä ja jopa erolla, mies pahoillaan ostoistaan muttei kauaa. Lupaa aina ettei enää osta kysymättä mitään. Viimeksi kyseli mahdollisuudesta laittaa nuo akselit, sanoin suoraan ettei ole rahaa kun pitäisi alkaa talvivaatetus lapsille hankkimaan. Ei puhunut enää mitään akseleista, oli ymmärtävinään ja kas, meni viikko, niin akselit pihassa. Nyt sitten taitaa jäädä lasten talvikutert hankkimatta, viimevuotiset ei mahdu tai sit joudun mäkin turvautuun osamaksuihin, joihin en haluaisi.

Onko tuo normaalia käytöstä aikuiselta mieheltä, tuhlataan kaikki "ylijäävä" kyselemättä? Mä en ole vuoteen päässyt kampaajalle, puoleen vuoteen hierojalle ja vaatteita oon ostanut viimeks 2 vuotta sitten, äitiysvaatteita. Lapsille varaa ostaa harvoin mitään. Onneksi saatu paljon sisävaatteita käytettynä..

Mitä mä teen tuommoisen miehen kanssa? Erota en välttämättä haluaisi, mutta alan kypsyä tähän kitumiseen.. tilitkö erilleen, keinolla millä hyvänsä?

Kommentit (326)

Vierailija
301/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:01"]Tuli juu viestiä, hänen mielestään meidän pitää karsia menoja, ei tietenkään hänen menoistaan. Yritän vielä keskustella siitä harrastuksesta, josko sen saisi lopetettua tai edes katkaistua väliaikaisesti. Jos ei, niin luultavasti pitää se oma kämppä hankkia.. :/ hänestä olen vapaa lähtemään jos tää elämä ei tarjoo mulle sitä mitä mä elämältä haluan.

Ap

[/quote]

No kannataako sit vaan lähteä? Jos mies ei ees "taistele" sua jäämään. Täys idiootti ja kusipää

Vierailija
302/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille, että sinä haluat myös kalliin harrastuksen ja lapset kanssa. Että kuinka monen harrastukset saadaan rahoitettua ja millä ja missä te sitten elätte. Miehen palkka on aika huono (keskinkertainen), on ihan luksusta jos raha saadaan mukavasti riittämään edes mukavaan perhe-elämään.

Tästä syystä jätin itse teininä autonrassaaja poikaystäväni, näin jotain tämänkaltaisia tulevaisuudenkuvia silmissäni...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
304/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nonih, budjettilaskelma miehelle näytetty. Harrastuksesta ei luovu. Lapset voi kuulemma kulkea paljain pyllyin niin kuin tähänkin asti (selvennykseksi että vanhempi tykkää olla sisällä vaippasillaan, niin kuin moni ikäisensä, ja kuivaksi opettelu on käynnissä ennen kuin kukaan haukkuu alle 3-veen vaippojen käytöstä). Mulla ei kuulemma ole varaa kitistä raha-asioista, ennen kuin menen töihin. Onpas niin arvokas ja tyhmä olo.. oikeassa siis moni oli, mun arvo miehen silmissä on kotiorja. En vaan ois halunnu uskoa tuota.. mitäs hittoa mä nyt teen, pitääköhän tuota alkaa asunnon metsästykseen. Menin niin lukkoon tuosta kommentista, että en ehtinyt sanoa mitään rahojen erittelystä tai erosta. Mies ei enää puhu mitään.

Miten hitto sitä voikin olla näin tyhmä ja sinisilmäinen! :'(

Ap

Vierailija
305/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^No nyt heti se oma tili käyttöön, ja siirrät lapsilisät ja äitiyspäivärahan sinne maksettaviksi. Saat jotain turvaa itsellesi ja lapsillesi, jos puhevälit mieheen menee.

Vierailija
306/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ero. Se kirpaisee, mut ei toi oo terve suhde. Kenenkäään ei kuuluisi kestää tollaista kohtelua. 

Voimia, sun on oikeeti parempi olla yksin (lasten kanssa)

Vierailija
307/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ero. Se kirpaisee, mut ei toi oo terve suhde. Kenenkäään ei kuuluisi kestää tollaista kohtelua. 

Voimia, sun on oikeeti parempi olla yksin (lasten kanssa)

Vierailija
308/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne rahat kuule osamaiskuilla lisäänny. Olette ihan juuri menettämässä luottotietonne, jos nyt jo on visat tapissa ja uuttakin velkaan hankkittu. Mitäs sitten jos mies vaikka lomautetaan edes kuukaudeksi tms. taloutenne kaatuu saman tien. Suosittelen eroamista ja talouksien eriyttämistä ennen kuin ne luottotiedot ovat menneet. Eronneen luottotiedottoman miehen on täysin mahdoton saada vuokra-asuntoa, eikä naisellakaan ole helppoa vaikka olisi lapset. Mihin sinä tarvitset tuollaista miestä?

Vierailija
309/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko sä laitoit ne tulosi tulemaan omalle tilillesi? Sen ei luulis kauheesti vaivaa vaativan. Ihan uhallas et kerro miehelles paljonko sulla on rahaa säästössä ja missä jos ja kun saat sitä kerrytettyä. Ja yhteiselle tilille siirrät jonkun tietyn summan yhteisiin kuluihin.

Tää on täällä sanottu jo niin monesti, et jos et nyt tajua sitä OMAA rahavirtaa siirtää OMALLE tililles niin tän on pakko olla provo.

Vierailija
310/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen sen huomenna (tulojen siirtämisen), mies on valloittanut koneen (mulla puhelin käytössä palstailussa). Mä en oikeesti ees tajunnut, että oon arvoton oman, aikanaan rakkautta vannoneen miehen silmissä. Mä en osaa edes itkeä, mä oon vissiin ikäänkuin sokissa.

Ja vaikka kuinka kuulostaa mahdottomalta, niin ei oo provo. Näinkin tyhmiä ihmisiä kuin minä on oikeasti olemassa. :/

Ap

Vierailija
311/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kauheaa jos ap menettäisti juuri nyt luottotietosi etkä sen takia saisi vuokra-asuntoa. Alkaa olla kiire kuoriutua miehestä eroon, koska muuten tämä tuhoaa hänen mahdollisuutesi saada vuokra-asunto. 

Lisäksi, jos nyt eroat eikä esim. kolmen vuoden päästä, viikko-viikko-systeemi ei voi tulla voimana eli mies ei voi samalla tavalla kiristää lasten kautta....

Surullista, miehen käytös osoittaa täydellistä välinpitämättömyyttä omaa perhettä kohtaan. Sekä puheissa että teoissa.

Vierailija
312/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 21:50"]

Teen sen huomenna (tulojen siirtämisen), mies on valloittanut koneen (mulla puhelin käytössä palstailussa). Mä en oikeesti ees tajunnut, että oon arvoton oman, aikanaan rakkautta vannoneen miehen silmissä. Mä en osaa edes itkeä, mä oon vissiin ikäänkuin sokissa.

Ja vaikka kuinka kuulostaa mahdottomalta, niin ei oo provo. Näinkin tyhmiä ihmisiä kuin minä on oikeasti olemassa. :/

Ap

[/quote] Halaus! Ja mene nyt nukkumaan!

Vierailija
313/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voit nettipankin kautta saada tulosi kulkemaan eri tilille, niin tee se nyt heti puhelimellasi. Ei tule hetkeäkään liian aikaisin.

Huomenna sitten ilmoitat, ettet suostu nykyiseen tulonjakoon ja miehesi saa jatkossa itse vastata omissa nimissään olevista lainoista ja laskuista. Ja katsot, miten miehesi siihen suhtautuu.

Onko asunto- ja autolainat teidän molempien nimissä?

Vierailija
314/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on oikeus kitistä. Olet myös menettänyt omaa eläkettäsi kun olet miehen lapsia hoitanut ja ollut työelämästä pois. Päinvastoin miehesi pitäisi korvata sinulle menettämäsi eläke.

Minun kotonani meni niin että isä hummasi oman palkkansa kokonaisuudessaan alkoholiin, autoihin, matkoihin jne. Äitini sukutilan  tuotolla ostivat asunnon, kesämökin, ruoat, minulle tarvittavan. Eli äiti maksoi kaiken plus luopui työstään hoitaakseen kotia ja toimiakseen palkattomana sihteerinä isälleni! Mitään ei saanut kiitokseksi, joutui jopa petetyksi. Nyt äitini on katkera vanhus ja minulle käyn terapiassa. yksi aihe on se millaisen mallin kotoani olen saanut: naisen pitää suostua ja alistua miehen tahtoon. 

Eli myös lapsesi ovat joutuneet kaltoin kohdelluksi, et vain sinä. Näytä sinä vahvan aikuisen mallia lapsille.

Tsemppiä, itsekin olen käynyt hyvin rankan eron läpi aikoinani, enkä ole katunut hetkeäkään eroani, päinvastoin kadun etten lähtenyt aikaisemmin.

Vierailija
315/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suosittelisin jotain ulkopuolista apua, talousneuvojaa jonka kanssa kävisitte (puolueettomasti) läpi kulujanne ja tulojanne. Ehkä mies uskoisi paremmin ulkopuolista neuvojaa.

Varmaan tuo autoharrastus voi mennä överiksi siinä missä vaikkapa muodin takia luottokorttia vinguttavilla shoppailuaddikteillakin. Todellisuuspakoa, ehkä hakee tunnetta siitä että on menestyjä, arvostusta omassa porukassaan, ei pysty hillitsemään kun haluaa uusia vimpaimia....

Toivon todella että mies herää utopiastaan. Tottakai sinun pitää lopettaa miehen itsekkyyden mahdollistaminen ja laittaa kova kovaa vasten. On väärin ja nurinkurista että isi hassaa rahoja kalliseen harrastukseen ja samalla äiti kärsii rahanpuutteesta lasten vaatetuksen ja jopa hammaslääkärin suhteen! Sinkku saa käyttää rahansa niinkuin mielii, mutta perheellisen ihmisen täytyy miettiä myös perhettä, ja isoista ostoista neuvotellaan etukäteen. Eri asia jos tulot on niin suuret, ettei tuhlaamisella ole niin välilä! Pienituloisen pitää harrastaa sillä budjetilla mikä on realistinen. Itse olen kotiäitinä pidättäytynyt monista houkutuksista, mutta onneksi on myös edullisiia liikuntaharrastuksia kuten juokseminen, pyöräily ja uinti. Shoppaillakin saa kun kiertelee lastenvaatekirppareilla ja itsellekin olen tehnyt vastelöytöjä Fidalta. Toki lapsille pitää uutenakin osa vaatteista ja kengistä ostaa, mutta kirppareiden avulla säästää paljon.

Tsemppiä sinulle, ota oma elämäsi ja rahasi haltuusi, äläkä alistu miehen aivoituksiin!

Vierailija
316/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei onnistu nettipankin kautta, pitää kelalle ilmoittaa uusi tilinumero. Juu mä en tosiaan oo hirveesti ostellu ees lapsille, suurin osa vaatteista on saatuja. Mut nämä mistä en haluaisi hirveästi tinkiä ostetaan uutena, nyt vain ei ole rahaa. Mitä muuten luulette, voiko mun tuloilla saada sosiaalitoimistosta takuuvuokran maksusitoumuksen? Vai riippuuko se tuloista, jos selitän tilanteen? Ehkä ensi hätään saattaisin päästä vanhempieni luokse, ehkä jopa siksi aikaa että saisin asunnon.

Täällä moni oli sitäkin mieltä, että ei kannattaisi heti erota, vaan katsoa miten mies reagoi tilien eriyttämiseen. Mä luulen täniltaisten kommenttien perusteella saavani p*skaa niskaan siitäkin..

Asuntolaina on yhteinen, opintolaina mun ja muut miehen nimissä.

Ap

Vierailija
317/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestä heti huomenna oma tili ja Kelan korvaukset sinne. Lähde vaikka vanhemmillesi aluksi lasten kanssa, jos mahdollista. Voi olla että mies tulee järkiinsä kun tajuaa että voi menettää perheensä oikeasti. Jos näin käy, silti kannattaa olla varoiainen jatkossa, eli oma tili ja vahdit että tulee mieheltä rahaa yhteiselle taloustilille ja ettei nosta sieltä rahaa menoihinsa.

Onko teillä oma vai vuokra-asunto? Jos vain vuokralla, helpottaa tilannettasi huomattavasti. Pyydä vanhemmiltasi lainaa takuuvuokraan, jos mahdollista. 1000 € /kk käteen pärjäätte kyllä lasten kanssa, lisäksi tulet saamaan elatusmaksut, jos eroatte.

Nyt kova kovaa vastaan, vaikkei se varmasti helppoa olekaan :(

Tsemppiä! Toivon vilpittömästi että saat asiasi järjestykseen.

Vierailija
318/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun lopputulos oli täysin arvattavissa.

Minua naisena ja äitinä kirpaisisi kyllä kovasti tuollainen empatian puute omia pieniä lapsiaan ja puolisoaan kohtaan. Ihan sama palelevatko lapset tai ovat nälässä, ei kuulu hänelle. Vähän vaikea uskoa että olisi koskaan lapsia halunnutkaan, niin kylmästi toimii heitä kohtaan ja puhuu heistä.

Ihan oikeesti, toi ei tosta parane kuin korkeintaan riitojen jälkeen hetkeksi. Ajattele niitä lapsiasi. Sinun täytyy olla se kypsä vastuullinen aikuinen jos toinen ei ole yhtään.

T: 130, se jolla oli vastaava avomies

Vierailija
319/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten avioerossa omaisuuden osituksessa mahdetaan käsitellä tuota 50 000:n lainaa? Miehen omat lainat ovat hänen omia lainojaan, mutta entä tuo, jos mies on törsäillyt teidän yhdessä ottamaa lainaa? Siitä voi tulla vielä ongelmia. Sinähän olet lainaa ottaessa ollut yhtä vastuullisena maksamaan sitä takaisin.

Avioerossa omaisuuden osituksessa voi tulla myös vähän ongelmia sinulle miehen velkojen takia: jos ja kun miehellä on valtavat henkilökohtaiset velat ja sinulla vain pienet henkilökohtaiset velat, voit joutua ikään kuin tappiolle (sinun netto-omaisuutesi velkojen vähentämisen jälkeen on suurempi kuin miehellä). Joudut ehkä maksamaan siis miehelle vielä tasinkoa (=saat pienemmän osuuden yhteisestä omaisuudestanne) vain siksi, että mies on ottanut tolkuttomasti henkilökohtaista velkaa.  Epäreilua, eikö vain. Teillä ei taida olla avioehtosopimusta? Kaikki merkit viittaavat siihen, että ei ole.

Vierailija
320/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ositusta voi kyllä myös vaatia kohtuullistettavaksi, jos toinen on tehnyt suuria henkilökohtaisia lainoja löyhäkätisesti. Lisäksi, kyllä niillä lainoilla hankitut tavaratkin sitten katsotaan omaisuudeksi. 

Ei kannata kovin suuresti tuoda esille sitä, että 50 tonnin remonttilaina ei olekaan mennyt remonttiin. Se on nimittäin sitten veropetos, kun remonttilainasta saa verohyötyä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi