Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mies tuhlaa rahamme

Vierailija
18.08.2014 |

Ongelma otsikossa. Tää on koko ajan pahenemaan päin. Meillä yhteiset rahat, asuntovelkaa ja lapsia 2. Mies harrastaa erästä moottoriurheiluun rinnastettavaa lajia, ei mitään amiskarvanoppatuunausta. Tähän tuhlaa kyselemättä tuhansia vuodessa. Olen äitiyspäivärahalla, n 1000e/kk, miehen tulot n 1800e/kk nettona. Meillä on koko ajan tiukkaa, kun juokseva meno harrastuksesta on kuukaudessa n 250 plus muuta pientä. Ja kyllä, meillä on autovelkaa, mies on kuluttanut visansa luottorajan tappiin, hällä on myös pari muuta velkaa joista tulee yhteensä n 500e/kk. Asuntolaina, miehen velat ja harrastuskulut ovat kuukaudessa siis yhteensä n 1300e. Ja juu, tästähän luulisi jäävän mukavan summan elämiseen ja laskuihin, mutta kun pitää olla lehtiä, maksukanavia, sitten tietenkin vakuutusmaksut, sähkölaskut, vesilaskut, jätehuollot yms. Näiden jälkeen jää kuukaudessa käteen n 800-1000e. Tästä ruoat, bensat ja muut kulut. Jäisi "hurvituksiin" eli vaatteisiin ja lemmikeihin n 100-300 e/kk.

Noh, hyvinhän tuolla elelisi, kylläkin ns kädestä suuhun, mutta ilman että tarvii miettiä millä vaatettaa lapset, voi käydä silloin tällöin kampaajalla ja mieskin saisi käyttää rahaa ylimääräisiin tarpeisiin. Mutta. Mies ei kysele, vaan pistää ylimääräiset rahat haisemaan milloin mihinkin osaan, mitä harrastukseensa tarvii. Nämä nyt ei ole koskaan mitään halpoja. Tai sitten ostaa kysymättä lisää osamaksulla, viimeksi ei välttämättömät mitkälie akselit 1000e. Eikä kertonut mulle etukäteen.

Oon niin vihainen, aiemminkin uhannut tilien eriyttämisellä ja jopa erolla, mies pahoillaan ostoistaan muttei kauaa. Lupaa aina ettei enää osta kysymättä mitään. Viimeksi kyseli mahdollisuudesta laittaa nuo akselit, sanoin suoraan ettei ole rahaa kun pitäisi alkaa talvivaatetus lapsille hankkimaan. Ei puhunut enää mitään akseleista, oli ymmärtävinään ja kas, meni viikko, niin akselit pihassa. Nyt sitten taitaa jäädä lasten talvikutert hankkimatta, viimevuotiset ei mahdu tai sit joudun mäkin turvautuun osamaksuihin, joihin en haluaisi.

Onko tuo normaalia käytöstä aikuiselta mieheltä, tuhlataan kaikki "ylijäävä" kyselemättä? Mä en ole vuoteen päässyt kampaajalle, puoleen vuoteen hierojalle ja vaatteita oon ostanut viimeks 2 vuotta sitten, äitiysvaatteita. Lapsille varaa ostaa harvoin mitään. Onneksi saatu paljon sisävaatteita käytettynä..

Mitä mä teen tuommoisen miehen kanssa? Erota en välttämättä haluaisi, mutta alan kypsyä tähän kitumiseen.. tilitkö erilleen, keinolla millä hyvänsä?

Kommentit (326)

Vierailija
281/326 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites nyt on tilanne?

Vierailija
282/326 |
22.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.08.2014 klo 10:03"]

En mä omia tunnuksiani luovutakaan, mies oli ne mun jemmasta hakenu. Ja jos kerrankin sen vielä tekee, loppuu liitto. Tämän tietää kyllä.

Ap

[/quote]

Anteeksi vaan jos olen nyt tyly, mutta minun korvaan tuo kuulostaa kertakaikkisen kamalalta, että mies hakee SINUN jemmasta sinun pankkitunnukset ja käyttää teidän yhteistä remonttilainaa tuhansia euroja johonkin omaan tsiipadaapaan. Ja sanoo, että lapset voi olla vähissä vaatteissa niinkuin tähänki asti. Herää nainen! Missä kohtaa teidän kumppanuus on syvä? Sanoisin, että teidän riippuvuus toisistanne on syvä, olette yhdessä tottumuksesta ja sinä ehkä läheisriippuvuudesta. 

Olen samaa mieltä muiden kanssa, laita ero vireille, siitä voi vielä peruuttaa jos siltä tuntuu. Kokeile vielä jos hän muuttuisi. Aika paljon saakin muuttua, mutta ei se ole mahdotonta. Olen hyvin surullinen kaikesta kokemastasi ja lasten kokemasta, mutta jospa tuo vielä iloksi muuttuisi. Laita tunnukset nyt paljon paljon parempaan jemmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/326 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä, otan puheeksi kun saan lapset nukkumaan. Ilmoittelen täällä heti kun olen viisaampi. Kiitos ihanat! :)

Ap

Vierailija
284/326 |
15.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kävi ap?

Vierailija
285/326 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
286/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun mulla ei ole henkilökohtaista omaisuutta :D tai no on pyörä ja vihkisormus, niistä tulee ehkä 500? Pitääkö nuokin siis jakaa? Miehellä vehkeitä vähintäänkin 6600e edestä, plus työkalut. Velkaa ainakin 8t. Mulla velkaa 5t. Plus asuntolainat, 52t per nuppi. Ja autovelka, miehen nimissä, mutta auton arvo luultavasti sama kuin tänhetkinen myyntiarvo, 4t. Mistäs me tasinkoa kummallekaan..?

Ap

Vierailija
287/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:47"]

Ai sorry, asuntolainasta olikin ensimmäisessä viestissäsi... Pitkä ketju joten sekosin...

Lyhennysvapaa olisi hyvä idea tässä vaiheessa. Jos päädytte eroon, voidaan kämppä laittaa myyntiin ja molemmille sitten omat (vuokra) asunnot.

T. nro 151

[/quote]

Mies kuitenkin keplottelee, että ostaa naisen ulos ja ei maksa täyttä ostohintaa koska vetoaa siihen miten paljon pistänyt rahaa lapsiin. 

Vierailija
288/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 08:52"]

Ei ole halunnut. Yökylään ennemmin mummoille entä mies itse hoitaisi. Ja tämänhän mahdollistaa mummoilla eläkkeellä olo.. :/ oon siis itse hoitanut kaikki yöheräilyt ja pääasiassa päivätkin. Muutama tunti ollut maksimi mitä on hoitanut (silloinkin vain vanhempaa, vauvaa ei halua hoitaa jos ei ole ihan pakko).

Ärsyttää. Mies oli nyt aamulla niin kuin eilen ei olis tapahtunu mitään.. ja koska itsekin heräsin ennen lapsia, hän myöhemmin auttoi lapset lastenhuoneesta, ja voi sitä esikoisen riemua kun isi oli "herättämässä". Tuntuu nyt niin pahalta ajatuskin perheen rikkomisesta.. tuntuu kuin yrittäisin riistää lapsilta sydämen paikaltaan, vaan niin kai se tekee isäkin kun ei ole juuri koskaan kotona. Vapaa-aika kun useimmiten menee sen harrastuksen parissa..

Kohta lähtee miehelle viesti että oon siirtäny omat tuloni eri tilille.. saas nähä kuin akan käy :/

Ap

[/quote]

Manipulointia, manipulointia...

Vierailija
289/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäisiä olette Ap?

Vierailija
290/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 30 kumpikin. Miksi?

Ap

Vierailija
291/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, juttele vanhemmillesi. Se ei ole mikään häpeä. Vanhemmat haluavat auttaa ja opastaa lapsiaan myös aikuisina. Ehkä saisit heiltä takuuvuokran ja henkistä tukea sekä näkemystä siihen, mikä on oikeudenmukaista ja kohtuullista.

Vierailija
292/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 14:46"]Alle 30 kumpikin. Miksi?

Ap

[/quote]

Ihan vain mielenkiinnosta kysyin. Pohdin, että voisiko miehen ikä mitenkään selittää tuota asennetta. Ehkä ei.

Vierailija
293/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun mulla ei ole henkilökohtaista omaisuutta :D tai no on pyörä ja vihkisormus, niistä tulee ehkä 500? Pitääkö nuokin siis jakaa? Miehellä vehkeitä vähintäänkin 6600e edestä, plus työkalut. Velkaa ainakin 8t. Mulla velkaa 5t. Plus asuntolainat, 52t per nuppi. Ja autovelka, miehen nimissä, mutta auton arvo luultavasti sama kuin tänhetkinen myyntiarvo, 4t. Mistäs me tasinkoa kummallekaan..?

Perehdy ehtiessäsi osituksen laskentaan. Siis sun omaisuus on periaatteessa puolet talon arvosta. 

Jos talon arvo on vaikka 80 000, sinun osuutesi siitä on 40 000. Kun osuutesi velasta on 52 000 ja opintovelkaa 5000, niin omaisuutesi on tässä laskelmassa on 40 000 - 52 000 - 5000 = miinus 17 000 euroa (negatiivinen), mikä lasketaan osituksessa nollaomaisuudeksi. 

Vastaavasti miehesi omaisuus on 40 000 (asunto) + 6600 (harrastusvälineet) + 4000 (auto)=50 600. Miehen velat: 52 000 + 8000 + 4000 = 64 000. Netto-omaisuus siis miehellä on 50 600 - 64 000 = miinus 13 400. Miehenkin netto-omaisuus on osituksen kannalta tässä nolla euroa. Varmaan kumpikaan ei tässä tapauksessa maksa tasinkoa toiselle.

Tosiaan, olette molemmat hyvin raskaasti tappiolla. Herää kyllä kysymys, miten tuo voi olla edes mahdollista että teillä on noin paljon enemmän nettovelkaa kuin omaisuutta!? Vaikuttaa siltä, että saat mukaasi tuosta liitosta vain lapset, pyöräsi, vähän irtaimistoa ja 17 000 euron velat. Tilannetta helpottaa, jos talo arvotetaan tuota 80 000 euroa kalliimmaksi - heitin 80 000 hatusta, oletin että remontti olisi tuonut siihen vähän lisää arvoa.

Vierailija
294/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä seudulla talot arvotetaan eri tavalla luultavasti kuin etelämmässä.. pintaremontti ei tuo kuin harvoin lisää arvoa. Meilläkään ei muuta kuin kylppäri ja katto ole revitty auki asti, joten hirmuista arvonlisäystä tuskin on odotettavissa. Muutenkin talot ovat huokeita, joten kai meihin joku isompi luotto pankissa kohdistettiin kun noin paljon remonttilainaa saatiin.

Ap

Vierailija
295/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata itkeä menneiden rahojen perään. Se on vain rahaa, ja onnellinen elämä on kyllä useammankin kymppitonnin arvoinen. Lisäksi, mahdollinen ero ei vaikuta noihin häviöihin millään lailla - rahat on jo menneet, erositte tai ette. Tai no, jos ette eroa, niin todennäköisesti rahaa menee vielä entistäkin enemmän...

Tuliko mieheltä mitään vastausta tilien eriyttämisviestiisi, ap?

Vierailija
296/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lle voimia ja halaus täältä.

Minäkin olen kasvanut perheessä, jossa taloudessa puhallettiin yhteen hiileen. Isä tienasi enemmän, mutta maksoikin enemmän perheen menoja. Kummallakin vanhemmalla oli käytössään "löysää" rahaa harrastuksiin tai kampaamokäynteihin tai vastaaviin. Tottakai heilläkin on purnauksensa ja kahnauksensa ollut, mutta pienemmistä jutuista, isot linjat ovat pitäneet ja yhdessä päätetyt. 

Juurikin tämän hyvän pohjan "ansiosta" vajosin syvemmälle suohon kuin olisin uskonut. Exän kanssa meillä oli yhteiset rahat. Kummallakin pääsy kummankin tileille, maksettiin laskut sieltä, missä rahaa oli sillä hetkellä. Koko ajan kertyi rahaa säästöönkin. Kunnes. Niin, kunnes tuli se hetki, että exä jäi työttömäksi, että hän ajoi auton lunastukseen (tai ei se hänen syynsä ollut, vaan vastapuolen) ja autosta oli vielä niin paljon velkaa, että se keikka oli vähän niinkuin plusmiinusnolla. Kunnes työttömyysaika jatkui ja jatkui ja muuttui sitten erään tapaturman vuoksi työkyvyttömyydeksi. 

Tässä kohtaa huomasin, että yhteinen rahanäkeymksemme olikin ollut vain silmänlumetta. Exällä ei ollut haluakaan käyttää rahaa sen mukaan, mitä tuloja on. Hän halusi jatkaa entiseen malliin, hieman jopa kiihdyttää tuhlausta, kun hänellä oli aikaa niin paljon. Hän ei ymmärtänyt, ettei voinut enää ostella entiseen malliin. Että velkakin on oikeasti maksettava joskus. Että luotolla ostettua tavaraa maksetaan ihan älyttömän kauan. 

Olin sinisilmäinen, uskoin pitkään, että yhdessä sovitut ryhtiliikkeet auttavat. Juttelimme asioista mielestäni avoimesti ja sovimme monen monta kertaa, mihin rahaa käytetään, miten käytetään ja mihin meillä on varaa. Ja kabuum, taas ilmestyi uusi televisio, moottoripyörän osa tai puhelin (ei mikään halpa, vaan se melkein viimeisin vinkaus - exähän oli säästäväinen, ei ostanut 700€ puhelinta vaan 600€, satanen voittoa!). Viimeisen vudoen elin kuin koomassa. Olin sitonut käteni, sulkenut silmäni ja kaivautunut poterooni. Heräsin siinä vaiheessa, kun tajusin, että olen itsekin kohta ulosotossa. 

Voin myöntää suoraan, että suurin syy eroomme oli raha ja sen puutteen mukanaan tuomat lieveilmiöt. Olihan niitä muitakin juttuja. Jos olisin rakastanut silmittömästi, olisin varmaankin keksinyt vielä jotain yritettävää. Jos olisin... 

Eron jälkeen exä on jatkanut kuopan kaivamista itselleen. Onnekseen pääsi duuniin, on vähemmän aikaa keksiä, mihin kaikkee sitä rahaa tuhlaisi. Mutta aina kun sitä tulee vaikkapa edes vähän ylimääräistä, se myös sijoitetaan, autoon, kameraan, puhelimeen, pyörään. Pahanpäivänvaraa ei ole. Ja minulle kerrotaan kaikki. Olen sanonut, etten halua tietää, mutta minulle kerrotaan kaikki. Sekin, että on päiviä, jolloin leivälle ei ole voita, kun ei vain ole vara ostaa. Onneksi lapset asuvat luonani. Isällä käyvät. 

Vierailija
297/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuuden osituksessa huomioidaan vain perheen elatusta varten otetut velat (esim. asuntolaina). Kulutusluotot ym. eivät vähennä miehesi omaisuutta, tosin nro 233:n laskelman perusteella tällä ei teidän tapauksessanne ole väliä, koska jo asuntolainankin kanssa menisi omaisuus miinukselle.

Eli et joudu vastaamaan miehen kulutusvelasta.

Vierailija
298/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli juu viestiä, hänen mielestään meidän pitää karsia menoja, ei tietenkään hänen menoistaan. Yritän vielä keskustella siitä harrastuksesta, josko sen saisi lopetettua tai edes katkaistua väliaikaisesti. Jos ei, niin luultavasti pitää se oma kämppä hankkia.. :/ hänestä olen vapaa lähtemään jos tää elämä ei tarjoo mulle sitä mitä mä elämältä haluan.

Ap

Vierailija
299/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:49"]Omaisuuden osituksessa huomioidaan vain perheen elatusta varten otetut velat (esim. asuntolaina). Kulutusluotot ym. eivät vähennä miehesi omaisuutta, tosin nro 233:n laskelman perusteella tällä ei teidän tapauksessanne ole väliä, koska jo asuntolainankin kanssa menisi omaisuus miinukselle.

Eli et joudu vastaamaan miehen kulutusvelasta.

[/quote]

Juuri näin. Erossa molemmat jäänevät miinukselle, mutta Ap: n on syytä pitää huoli, ettei jää maksamaan miehen velkoja. Edes niitä muka remonttivelkoja.

Vierailija
300/326 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se miehen harrastus on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän