mies tuhlaa rahamme
Ongelma otsikossa. Tää on koko ajan pahenemaan päin. Meillä yhteiset rahat, asuntovelkaa ja lapsia 2. Mies harrastaa erästä moottoriurheiluun rinnastettavaa lajia, ei mitään amiskarvanoppatuunausta. Tähän tuhlaa kyselemättä tuhansia vuodessa. Olen äitiyspäivärahalla, n 1000e/kk, miehen tulot n 1800e/kk nettona. Meillä on koko ajan tiukkaa, kun juokseva meno harrastuksesta on kuukaudessa n 250 plus muuta pientä. Ja kyllä, meillä on autovelkaa, mies on kuluttanut visansa luottorajan tappiin, hällä on myös pari muuta velkaa joista tulee yhteensä n 500e/kk. Asuntolaina, miehen velat ja harrastuskulut ovat kuukaudessa siis yhteensä n 1300e. Ja juu, tästähän luulisi jäävän mukavan summan elämiseen ja laskuihin, mutta kun pitää olla lehtiä, maksukanavia, sitten tietenkin vakuutusmaksut, sähkölaskut, vesilaskut, jätehuollot yms. Näiden jälkeen jää kuukaudessa käteen n 800-1000e. Tästä ruoat, bensat ja muut kulut. Jäisi "hurvituksiin" eli vaatteisiin ja lemmikeihin n 100-300 e/kk.
Noh, hyvinhän tuolla elelisi, kylläkin ns kädestä suuhun, mutta ilman että tarvii miettiä millä vaatettaa lapset, voi käydä silloin tällöin kampaajalla ja mieskin saisi käyttää rahaa ylimääräisiin tarpeisiin. Mutta. Mies ei kysele, vaan pistää ylimääräiset rahat haisemaan milloin mihinkin osaan, mitä harrastukseensa tarvii. Nämä nyt ei ole koskaan mitään halpoja. Tai sitten ostaa kysymättä lisää osamaksulla, viimeksi ei välttämättömät mitkälie akselit 1000e. Eikä kertonut mulle etukäteen.
Oon niin vihainen, aiemminkin uhannut tilien eriyttämisellä ja jopa erolla, mies pahoillaan ostoistaan muttei kauaa. Lupaa aina ettei enää osta kysymättä mitään. Viimeksi kyseli mahdollisuudesta laittaa nuo akselit, sanoin suoraan ettei ole rahaa kun pitäisi alkaa talvivaatetus lapsille hankkimaan. Ei puhunut enää mitään akseleista, oli ymmärtävinään ja kas, meni viikko, niin akselit pihassa. Nyt sitten taitaa jäädä lasten talvikutert hankkimatta, viimevuotiset ei mahdu tai sit joudun mäkin turvautuun osamaksuihin, joihin en haluaisi.
Onko tuo normaalia käytöstä aikuiselta mieheltä, tuhlataan kaikki "ylijäävä" kyselemättä? Mä en ole vuoteen päässyt kampaajalle, puoleen vuoteen hierojalle ja vaatteita oon ostanut viimeks 2 vuotta sitten, äitiysvaatteita. Lapsille varaa ostaa harvoin mitään. Onneksi saatu paljon sisävaatteita käytettynä..
Mitä mä teen tuommoisen miehen kanssa? Erota en välttämättä haluaisi, mutta alan kypsyä tähän kitumiseen.. tilitkö erilleen, keinolla millä hyvänsä?
Kommentit (326)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 16:36"]eikös se niin mene, että niin myötä- kuin vastamäessä [/quote]
No meneekö mies sun kanssa vastamäessä? Minusta kuulostaa, että hän tekee sun elämästä yhtä vastamäkeä.
Raha on muiden asioiden rinnalla pikkujuttu, paitsi siinä vaiheessa kun toinen hummaa tuhansia mihin sattuu ja äiti alkaa suunnilleen harkita dyykkaamista, että saa perheelle ruokaa. Ensin huolehditaan, että kaikki perheenjäsenet saavat tarvitsemansa ruuan, vaatteet ja palvelut, säästöjäkin pitäisi lapsiperheessä olla, niitä reissuja ja harrastusvehkeitä aletaan harkita vasta viimeisenä.
Saako kysyä, että miten voit vielä rakastaa tuollaista luuseria? Joku mainitsi läheisriippuvuuden - tilanteesi kuulostaa kyllä siltä.
Tekisi mieli hakata päätään seinään, kun lukee ap:n juttuja... Miksi kukaan suostuu tuollaiseen järjestelyyn?! Nyt vähän munaa, nainen! Ryhdistäydy!
Noh, edelleenkin, tää rahankäyttökuvio on menny tähän vasta nyt kuluneen vuoden aikana, aiemmin ei ollut ongelmia. Lastenhoidosta oon aatellu, ja mieskun myöntänyt, että ei oikein osaa pienten kanssa olla. Olen siis tullut tulokseen, että alkaa ottaa isommasta vasta vastuuta, niin kuin hiljalkeen tehnytkin. Kodinhoidosta, noh, mä olen kotona, joten eikös päävastuu kuitenkin mulle kuulu..? Vai olenko mä teidän muiden mielestä ihan tossu? Itse en hirveästi ole edes jaksanut miettiä tätä kuviota, kun toisaalta kivampi että mies ei juuri ole kotona sotkemassa (meidän siisteyskäsityksetkin on nykyään ihan erit). Ootteko osa siis sitä mieltä, että ero olisi (mun kannalta) paras ratkaisu? Mä oon nyt ihan hämmennyksissä..
Ap
Tiedän perheen jossa vaimo tuhlaa niin paljon kuin ehtii eikä väliä vaikka ois tiukkaa.
Ei maksa ees laskujaan.
Mä olisin jo kyselemättä eriyttänyt tilit ja pitäisin huolen, etten joutuisi itse miehen tekemien turhien velkojen maksumieheksi.. (avioehto ei ole niin turha miltä näyttää)
Kyllä, ero on paras ratkaisu. Olethan tietoinen siitä, että mies joutuu maksamaan sulle elarit vaikka pitäisikin lapset joka toinen viikko (mitä tosin ei lähiaikoina tule tapahtumaan).
Etkös sinä muuten kirjoittanut tästä samasta ongelmasta tänne jo joku aika sitten? Mitä neuvoja silloin sait?
Kyllä se mieskin osaisi pienten lasten kanssa olla, jos vain HALUAISI. Taitaa vain olla elämä helpompaa, kun sinä kotiorjana hoidat kaikki hommat. Jos olisin sinä, avaisin sen oman tilin nettipankissa heti ja samantien Kelan sivuilla laittaisin etuudet menemään sinne.
Olet tossu. Lisäksi olet huono äiti, kun katselet miehen holtitonta rahankäyttöä etkä huolehdi että lapsesi saavat sen mitä tarvitsevat.
http://www.vauva.fi/keskustelu/4230175/ketju/ero_vai_tilit_erilleen
Onko tuo ap sinun kirjoittamasi? Faktat samoja ainakin suurimmalta osin.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 11:51"]Ongelma otsikossa. Tää on koko ajan pahenemaan päin. Meillä yhteiset rahat, asuntovelkaa ja lapsia 2. Mies harrastaa erästä moottoriurheiluun rinnastettavaa lajia, ei mitään amiskarvanoppatuunausta. Tähän tuhlaa kyselemättä tuhansia vuodessa. Olen äitiyspäivärahalla, n 1000e/kk, miehen tulot n 1800e/kk nettona. Meillä on koko ajan tiukkaa, kun juokseva meno harrastuksesta on kuukaudessa n 250 plus muuta pientä. Ja kyllä, meillä on autovelkaa, mies on kuluttanut visansa luottorajan tappiin, hällä on myös pari muuta velkaa joista tulee yhteensä n 500e/kk. Asuntolaina, miehen velat ja harrastuskulut ovat kuukaudessa siis yhteensä n 1300e. Ja juu, tästähän luulisi jäävän mukavan summan elämiseen ja laskuihin, mutta kun pitää olla lehtiä, maksukanavia, sitten tietenkin vakuutusmaksut, sähkölaskut, vesilaskut, jätehuollot yms. Näiden jälkeen jää kuukaudessa käteen n 800-1000e. Tästä ruoat, bensat ja muut kulut. Jäisi "hurvituksiin" eli vaatteisiin ja lemmikeihin n 100-300 e/kk.
Noh, hyvinhän tuolla elelisi, kylläkin ns kädestä suuhun, mutta ilman että tarvii miettiä millä vaatettaa lapset, voi käydä silloin tällöin kampaajalla ja mieskin saisi käyttää rahaa ylimääräisiin tarpeisiin. Mutta. Mies ei kysele, vaan pistää ylimääräiset rahat haisemaan milloin mihinkin osaan, mitä harrastukseensa tarvii. Nämä nyt ei ole koskaan mitään halpoja. Tai sitten ostaa kysymättä lisää osamaksulla, viimeksi ei välttämättömät mitkälie akselit 1000e. Eikä kertonut mulle etukäteen.
Oon niin vihainen, aiemminkin uhannut tilien eriyttämisellä ja jopa erolla, mies pahoillaan ostoistaan muttei kauaa. Lupaa aina ettei enää osta kysymättä mitään. Viimeksi kyseli mahdollisuudesta laittaa nuo akselit, sanoin suoraan ettei ole rahaa kun pitäisi alkaa talvivaatetus lapsille hankkimaan. Ei puhunut enää mitään akseleista, oli ymmärtävinään ja kas, meni viikko, niin akselit pihassa. Nyt sitten taitaa jäädä lasten talvikutert hankkimatta, viimevuotiset ei mahdu tai sit joudun mäkin turvautuun osamaksuihin, joihin en haluaisi.
Onko tuo normaalia käytöstä aikuiselta mieheltä, tuhlataan kaikki "ylijäävä" kyselemättä? Mä en ole vuoteen päässyt kampaajalle, puoleen vuoteen hierojalle ja vaatteita oon ostanut viimeks 2 vuotta sitten, äitiysvaatteita. Lapsille varaa ostaa harvoin mitään. Onneksi saatu paljon sisävaatteita käytettynä..
Mitä mä teen tuommoisen miehen kanssa? Erota en välttämättä haluaisi, mutta alan kypsyä tähän kitumiseen.. tilitkö erilleen, keinolla millä hyvänsä?
[/quote]
Miksi annat sen tapahtua? Ei tuollaista rarvitse sietää?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 17:36"]http://www.vauva.fi/keskustelu/4230175/ketju/ero_vai_tilit_erilleen
Onko tuo ap sinun kirjoittamasi? Faktat samoja ainakin suurimmalta osin.
[/quote]
Voisi olla minun kirjoittamani, hyvin paljon samankaltaisuuksia! Pelottavaa, samassa tilanteessa siis muitakin.. pakko lukea tuo ketju läpi, ei ole edes vanha..
Mä vaan kysyn teiltä muilta, että miten ihmeessä mä estän tuota tapahtumasta? Puhuttu on, uhattu on, lupauksia ja pahoitteluja satelee.. toki tuon voisin ensimmäisenä tehdä, että etuudet eri tilille. Muuta kuin eron en sen jälkeen keksi.. Jos tilanne ei parane.
Ap
Tsemppiä ap ja rohkeutta! Tiliennen erottaminen on parasta mitä voit tehdä ja jos mies sen takia jättää... kannattaako tuollaisesta tapella? Hänen arvojärjestyksensä kuulostaa ihan nurinkuriselta. Selkeästi rakastat lapsiasi ja tiedät mikä heille on parhaaksi, mikset siis toimisi sen mukaan?
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:49"]
Omaisuuden osituksessa huomioidaan vain perheen elatusta varten otetut velat (esim. asuntolaina). Kulutusluotot ym. eivät vähennä miehesi omaisuutta, tosin nro 233:n laskelman perusteella tällä ei teidän tapauksessanne ole väliä, koska jo asuntolainankin kanssa menisi omaisuus miinukselle.
Eli et joudu vastaamaan miehen kulutusvelasta.
[/quote]
Ei mene noin. Kyllä ihan kaikki velat otetaan huomioon, kun kummankin osapuolen netto-omaisuutta lasketaan.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:49"]
Omaisuuden osituksessa huomioidaan vain perheen elatusta varten otetut velat (esim. asuntolaina). Kulutusluotot ym. eivät vähennä miehesi omaisuutta, tosin nro 233:n laskelman perusteella tällä ei teidän tapauksessanne ole väliä, koska jo asuntolainankin kanssa menisi omaisuus miinukselle.
Eli et joudu vastaamaan miehen kulutusvelasta.
[/quote]
Ei mene noin. Kyllä ihan kaikki velat otetaan huomioon, kun kummankin osapuolen netto-omaisuutta lasketaan.
[/quote]
googlatkaa vaikka tämä: velkojen huomioon ottaminen osituksessa
SIeltä tulee ekana joku oikeustieteen kurssin powerpoint-tiedosto, jossa selvästi sanotaan että osituksessa otetaan huomioon kaikki velat. Teillä tämä tosiaan ei kuitenkaan ole ongelma, koska jo asuntolaina vetää netto-omaisuuden molemmilta nollille. t. nro 243
Mun luuseri-mies on myös surkea hoitamaan raha-asioita. Käänne parempaa tuli vasta kun ne luottotiedot meni, koska ei pystynyt ottamaan enää lisää velkaa.
Jos ja kun nyt alkuun teet sen "pakollisten menojen laskelman", niin laitat pakollisiksi yhteisiksi menoiksi asumisen, ruoan, peruslaskut, lapsille joku sopiva kk-summa vaaterahaa jne. mutta ET laita siihen miehen itse tekemiä velkoja etkä omia velkojasi. Pakollisiin menoihin ei siis tule miehen harrastuskuluja, ei velkoja, ei osamaksuja jne. Vain teidän aidosti yhteiset menonne ja yhteisten velkojenne hoito (asuntolaina, mahdollisesti autolaina jos kyse yhteisestä autosta). Pakollisiin yhteisiin ei myöskään tule sinun opintolainasi.
Lasket nuo yhteen, ja otetaan esimerkiksi että summaksi niistä tulee vaikka nyt 1500 euroa kuussa.
Sinun maksuosuutesi näistä pakollisista kuluista on 36% (1000/2800) ja miehen maksuosuus 64% (1800/2800). Nuo osuudet lasketaan siis niin, että katsotaan, kuinka suuren osuuden kumpikin tuo yhteenlaskettuihin tuloihin. Pakolliset menot rahoitetaan sitten samalla osuudella. (Lapsilisät joutuu ehkä huomioimaan erikseen; en tiedä kenen tuloiksi ne on nyt laskettu. Jos niitä ei ole tuossa sinun 1000 eurossasi, lisää ne omiksi tuloiksesi jolloin sinun tulosi on 1200 ja maksuosuutesi suurempi.)
Jos sinun maksuosuutesi tuosta pakollisesta 1500 eurosta on 36%, niin maksettavaksesi tulee 540 euroa. Vastaavasti miehen maksettavaksi tulee 64% eli 960 euroa. SInulle jää "käyttörahaa" tämän jälkeen 1000-540 eli 460 euroa, miehelle 1800-960 eli 840 euroa. Kukin maksaa omasta käyttörahastaan omat velkansa sekä muut omat hupinsa jne. Sinun ongelmasi ei tämän jälkeen ole se, että miehen 840 euroa riittää ehkä juuri ja juuri hänen velkojensa maksuun mutta ei enää lisätuhlailuun. Ehkä mies oppii jotakin rahankäytöstä?
On reilua että koska miehellä on isommat tulot hän maksaa isomman osan pakollisista yhteisistä kuluista. Onhan hänkin kuitenkin osasyy siihen että teillä on lapsia ja sinulla siksi pienemmät tulot. 50-50% jako ei toimi lapsiperheissä (ellei tulot satu olemaan tasan samansuuruiset). Kun kulut jaetaan tulojen suhteessa, suurempituloiselle jää kuitenkin sitä omaakin rahaa vähän enemmän kuin pienempituloiselle, joten ei pitäisi senkään puolen olla liian epäreilua.
Teepä nyt heti alkuun tuo pakollisten yhteisten menojen laskelma ja ehdota tällaista maksujen jakoa miehelle, kerro sitten mikä on reaktio. Jos ei suostu, ala mahdollisimman nopeasti pakata kamojasi! Tuo ei tuosta paremmaksi tule muuttumaan jos mies ei tule vastaan.
Ap, tule tänne kertomaan kun olet ottanut jonkin konkreettisen askeleen tämän ongelman ratkaisemiseksi, toivottavasti jo tänään tai viimeistään huomenna.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:01"]
Tuli juu viestiä, hänen mielestään meidän pitää karsia menoja, ei tietenkään hänen menoistaan. Yritän vielä keskustella siitä harrastuksesta, josko sen saisi lopetettua tai edes katkaistua väliaikaisesti. Jos ei, niin luultavasti pitää se oma kämppä hankkia.. :/ hänestä olen vapaa lähtemään jos tää elämä ei tarjoo mulle sitä mitä mä elämältä haluan.
Ap
[/quote]
Ystävä, älä "keskustele", sillä tuolle miehelle tuskin kelpaa muu kuin se että sinä peräännyt tavalla tai toisella. Tee täysin selväksi, että pallo on nyt hänellä. Sinä et ole teidän talouttanne sössinyt, hän on. Sinä et ole jättänyt lapsia heitteille etkä pakoillut vastuuta, hän on. Sinä olet tinkinyt menoistasi yli kaiken kohtuuden, hän on tuhlannut yli kaiken kohtuuden. Tee hänelle selväksi että joko harrastus loppuu ja perheterapia kutsuu, tai perhe-elämä loppuu. Muita vaihtoehtoja ei nyt ole. Hän saa valita. Hänen täytyy valita, sillä hän on tämän sopan keittänyt. Vika ei ole siinä että sinä olet kyllästynyt kotiorjan elämään ja haluat että lapsillakin olisi jotakin. Älä siis kuuntele sellaista puhetta ollenkaan, se on vain lisätodiste siitä ettei miestäsi kiinnosta vastuunotto. Kuulostaa siltä että miehesi on hyvä manipuloimaan ja laskee sen varaan että sinä lopulta peräännyt kun olet tehnyt niin tähänkin asti. Lastesi ja itsesikin takia sinun on kuitenkin oltava nyt vahva ja tiukka.
Jos sinulla on hyvät vanhemmat, hae heiltä tukea. Ota myös yhteyttä kunnan sosiaalitoimistoon ja seurakuntaan. Saat ainakin hyviä neuvoja, ja luultavasti konkreettistakin apua. Sitten seuraavaksi oikeusaputoimistoon.
Edellinen postaaja oli ihan oikeassa siitä että raha-asioista ei liikaa kannata murehtia. Jos et tee mitään nyt, varmaa on että rahatilanteenne vain pahenee ja olisit kohta todella pahoissa vaikeuksissa. Muutaman tonnin veloista sinä kyllä selviät. Saat ehkä jostain tilanteeseesi apuakin. Kotiorjan elämästä ei sen sijaan kukaan selviä, eikä kyllä tarvitsekaan.
Rohkeutta ja voimia sinulle. Sinä selviät tästä. Muista, että olet nyt tavallaan pohjalla kun kaikki on epävarmaa ja pelottavaa. Kun olet tarmokas, asiat kuitenkin alkavat pian järjestyä ja kaikki muuttuu paremmaksi.
LAstenvalvoja ei vahvista alle 3-veelle viikko-viikko sopimusta, kuin aivan erityisistä perusteista, vauva-ikäiselle ei millään ehdolla. Viikko-viikko-systeemi ei myöskään pois sulje elatussopimusta, vaan jos toinen tienaa huomattavasti paremmin, voidaan elatusta maksaa toiselle; pääsääntönä on että lasten täytyy elää samaa elintasoa kummassakin kodissa.
Sosiaalitoimisto voi auttaa vakuuden kanssa.