mies tuhlaa rahamme
Ongelma otsikossa. Tää on koko ajan pahenemaan päin. Meillä yhteiset rahat, asuntovelkaa ja lapsia 2. Mies harrastaa erästä moottoriurheiluun rinnastettavaa lajia, ei mitään amiskarvanoppatuunausta. Tähän tuhlaa kyselemättä tuhansia vuodessa. Olen äitiyspäivärahalla, n 1000e/kk, miehen tulot n 1800e/kk nettona. Meillä on koko ajan tiukkaa, kun juokseva meno harrastuksesta on kuukaudessa n 250 plus muuta pientä. Ja kyllä, meillä on autovelkaa, mies on kuluttanut visansa luottorajan tappiin, hällä on myös pari muuta velkaa joista tulee yhteensä n 500e/kk. Asuntolaina, miehen velat ja harrastuskulut ovat kuukaudessa siis yhteensä n 1300e. Ja juu, tästähän luulisi jäävän mukavan summan elämiseen ja laskuihin, mutta kun pitää olla lehtiä, maksukanavia, sitten tietenkin vakuutusmaksut, sähkölaskut, vesilaskut, jätehuollot yms. Näiden jälkeen jää kuukaudessa käteen n 800-1000e. Tästä ruoat, bensat ja muut kulut. Jäisi "hurvituksiin" eli vaatteisiin ja lemmikeihin n 100-300 e/kk.
Noh, hyvinhän tuolla elelisi, kylläkin ns kädestä suuhun, mutta ilman että tarvii miettiä millä vaatettaa lapset, voi käydä silloin tällöin kampaajalla ja mieskin saisi käyttää rahaa ylimääräisiin tarpeisiin. Mutta. Mies ei kysele, vaan pistää ylimääräiset rahat haisemaan milloin mihinkin osaan, mitä harrastukseensa tarvii. Nämä nyt ei ole koskaan mitään halpoja. Tai sitten ostaa kysymättä lisää osamaksulla, viimeksi ei välttämättömät mitkälie akselit 1000e. Eikä kertonut mulle etukäteen.
Oon niin vihainen, aiemminkin uhannut tilien eriyttämisellä ja jopa erolla, mies pahoillaan ostoistaan muttei kauaa. Lupaa aina ettei enää osta kysymättä mitään. Viimeksi kyseli mahdollisuudesta laittaa nuo akselit, sanoin suoraan ettei ole rahaa kun pitäisi alkaa talvivaatetus lapsille hankkimaan. Ei puhunut enää mitään akseleista, oli ymmärtävinään ja kas, meni viikko, niin akselit pihassa. Nyt sitten taitaa jäädä lasten talvikutert hankkimatta, viimevuotiset ei mahdu tai sit joudun mäkin turvautuun osamaksuihin, joihin en haluaisi.
Onko tuo normaalia käytöstä aikuiselta mieheltä, tuhlataan kaikki "ylijäävä" kyselemättä? Mä en ole vuoteen päässyt kampaajalle, puoleen vuoteen hierojalle ja vaatteita oon ostanut viimeks 2 vuotta sitten, äitiysvaatteita. Lapsille varaa ostaa harvoin mitään. Onneksi saatu paljon sisävaatteita käytettynä..
Mitä mä teen tuommoisen miehen kanssa? Erota en välttämättä haluaisi, mutta alan kypsyä tähän kitumiseen.. tilitkö erilleen, keinolla millä hyvänsä?
Kommentit (326)
Mies selkeästi pakenee perhettään. Harrastukset ja ostelu on sijaistoimintaa jollekin ahdistukselle mitä yrittää peitellä. Teettekö mitään perheenä? Yhteisiä viikonloppureissuja? Peli-iltoja? Jos elämä on sitä, että mies käy vain töissä ja vapaa-aika menee harrastukseen, ei kaikki ole todellakaan kunnossa. Rahahuolet on tässä kuviossa ongelmien seuraus, ei syy.
Joku täällä jo neuvoikin, että laittaisitte kummatkin tuloihinne verraten yhtä suuren osuuden yhteiselle tilille, josta maksetaan pakolliset menot. Ihan hyvä idea, mutta varo vaan ettei miehesi käytä näitä yhteisiin menoihinkin tarkotettuja rahoja harrastukseensa ja jätä esin lainaosuutta hoitamatta ja ruokatiliä tyhjäksi. Hän ei näköjään välitä yhtään sinun ja lastenne hyvinvoinnista. Entinen poikaystäväni oli juuri tuollainen, hän oli surkea ja addiktoitunut rahankäyttäjä ja käytti siis yhteisiin menoihin tarkoitetut rahat itseensä. Sitten ihmeteltiin kun ruokaan ei ollutkaan enää rahaa...
Ei me kyllä juuri mitään tehdä perheenä.. Mies ehdottanut että alkaisimme lasten (!!??) kanssa hänen harrastukseensa, minua ei kiinnosta ja lapset niin pieniä että se olisi sula mahdottomuus.. liekö hakee hyväksyntää tällätavoin harrastukselleen. Se, mitä me tehdään, on istuskelu sohvalla ja mies tuijottaa maksukanaviaan. Tai käydään kaupassa. Ei edes kyläillä nykyään juuri missään..
Tuota mäkin olen kysynyt, että miksi pakenee perhettään kun joskus on viikkoja, että mies on yhden illan kotona ja miuten töistä tullessa käy valmiiseen pöytään, syö ja lähtee. Tulee takaisin nukkumaan. Ja aamulla taas töihin. Ei kuulemma pakoile, haluaa vain harrastaa ja kulkea. Mut auta armias jos mä haluaisin kyläillä ilman lapsia.. "hanki hoitaja".
Tiiä sit miks mä edes yritän.. kai se on se rakkaus ja se, etten haluaisi perhettä rikkoa, vaikka puheet ja halut perheestä ja sen toimimisesta olivat lastenhankinnan aikaan ihan erit. Molemmilla.
Ap
Rakastatko todella miestäsi vai mielikuvaasi eheästä perheestä? Vastamäkiä on juu, mutta sinun ja lasten hyvinvointi on tässä vaakalaudalla. Valitettava totuus on, että sinä venyt ja joustat, miehesi on kuin betonipylväs.
Oletko kysynyt häneltä eikö tajua olevansa epäreilu? Tarkoitan tuota "Hanki hoitaja". Vai pitääkö hän perhettä enemmän sun "projektina", hänen ollessa lähinnä siittäjä ja statisti?
Vaikka mitä väittäisi, niin pakenemista se silti on. Ehkä helpottaa kun lapset ovat isompia ja osaavat kysyä/vaatia isältä läsnäoloa
En tajua, miksi otatte köyhiä tai pienituloisia miehiä.
Olen sanonut, että haluaisin minäkin joskus mennä ja käydä vaikka kaverilla kahvilla ilman lapsia, vastaukseksi olen saanut mm seuraavaa: "enhän mä sua estä, sen kun menet, soita mummo hoitamaan" tai "no soita hoitaja, nakkaat mut samalla kaverille ja haet ku tuut". Eikä auta vaikka itkisin häntä hoitamaan.. muutamia kertoja kuukaudessa-kahdessa saan käydä jopa kaupassa yksin, nämäkin maks tunnin reissuja, tai kun on ollut vapaalla niin katsonut isomman perään jos pienempää on pitänyt käyttää neuvolassa. Tässä hänen hoitamisensa. Ja mä tyhjää vingun omaa aikaa, kun kerran mummo hoitaa kun vaan soittaa.. eikä ymmärrä, että lapset eivät opi häneen luottamaan jos hän ei heitä hoida. Tästä olen ajatellut, että jospa sitten hoitaa kun kasvavat. Mummoja en haluaisi jatkuvasti härnätä hoitamaan, vaikka mielellään he sen tekevätkin. Tuntuu vaan niin oudolle että isä ei hoida..
Ja meillä ei sen takia oo juuri kuulemma yhteistä aikaa ja tekemistä, kun en anna muksuja jatkuvasti yökylään. Vanhempi ollut yht. 8krt yökylässä, nuorempi ei yhtään kun on tissivauva.
Oon ottanut tuosta syyt niskoilleni, että mä en kerran voi luopua lapsistani yöksi, jotta voisin yrittää vaikka mennä miehen kanssa hänen harrastuksensa pariin... tiedä sit onko tuossa perää vai ei, mutta syyllisyyttä poden tuostakin.
Ap
Minusta vaikuttaa tuon miehesi äskeisen reaktion perusteella nyt siltä, että peli on pelattu. Voithan aina yrittää keskustelua, mutta kyllä sun on nyt parasta keskittyä eron valmisteluun ja omien raha-asioidesi hallintaan ottoon. Sen jälkeen on miehen ongelma, että hän on kohta ylivelkaantunut ja ulosotossa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 16:45"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 15:49"]
Omaisuuden osituksessa huomioidaan vain perheen elatusta varten otetut velat (esim. asuntolaina). Kulutusluotot ym. eivät vähennä miehesi omaisuutta, tosin nro 233:n laskelman perusteella tällä ei teidän tapauksessanne ole väliä, koska jo asuntolainankin kanssa menisi omaisuus miinukselle.
Eli et joudu vastaamaan miehen kulutusvelasta.
[/quote]
Ei mene noin. Kyllä ihan kaikki velat otetaan huomioon, kun kummankin osapuolen netto-omaisuutta lasketaan.
[/quote]
googlatkaa vaikka tämä: velkojen huomioon ottaminen osituksessa
SIeltä tulee ekana joku oikeustieteen kurssin powerpoint-tiedosto, jossa selvästi sanotaan että osituksessa otetaan huomioon kaikki velat. Teillä tämä tosiaan ei kuitenkaan ole ongelma, koska jo asuntolaina vetää netto-omaisuuden molemmilta nollille. t. nro 243
[/quote]
Tässä on nyt puurot ja vellit sekaisin. Jos lasketaan netto-omaisuutta kaikki varat ja velat huomioidaan ja potti menee miinukselle (nollille). Mutta ne velat eivät katoa avioeron yhteydessä, vaan jonkun on niistä vastattava velkojalle avioeron jälkeenkin. Toisen puolison ei tarvitse ottaa vastatakseen toisen ottamasta lainasta, ellei lainaa ole otettu yhteisen talouden menoihin eli oleellista on se, mitä lainoja jää kummallekin hoidettavaksi ja mistä summasta avioeron jälkeen.
Ap, mies ei ehkä tajua vielä, mutta tajua edes sinä, että sinä olet rahoittanut miehesi elämää. Hän luulee, että te olette verenimijöitä ja tilanne hänen kannaltaan paranee, jos hän saa elää poikamieselämää yksin, mutta näin se ei ole. Jos olet tehnyt niitä laskelmiasi ja katsonut paljonko hän on kuluttanut rahaa, on selvää, että se on revitty sinun ja lasten selkänahasta. ÄLÄ MAHDOLLISTA TÄTÄ ENÄÄ, se ei ole kenekään etu.
Nyt jos sinulla on oma tili, voisit kokeilla automaattista siirtoa heti miehen palkkapäivänä. Nettipankissahan (ainakin Nordean) voit tehdä oman kuukausittain menevän oman siirron yhteiseltä tililtä omallesi. Esim. massatilisiirrot, kuten palkat ja etuudet, lähtevät heti yöllä vuorokauden vaihduttua. Samallalailla voisi yhteiseltä tililtä lähteä sen verran heti palkan ja etuuksien tultua mitä tarvitset perheen kunnolliseen ruokailuun ja lasten menoihin, ennen kuin mies pääsee ostelemaan jotain ylimääräisiä. Sitten vain huolehdit, että omat tunnuksesi pysyvät tallessa paikassa x eikä miehellä ole niille mitään asiaa.
Ap, oletko jo ottanut yhteyttä vanhempiisi? Entä kuntaan ja seurakuntaan? Kartoita mahdollisimman nopeasti, mistä saat oikeassa elämässä tukea ja apuja. Se tekee myös tilanteesta "todellisemman" ja voimaannuttaa.
Älä pidä tätä enää teidän kahden välisenä neuvotteluasiana, sillä sitä se ei ole.
Olen myös sitä mieltä että mies vain uhkailee viikko-viikkosysteemillä. Millä se muka yhtäkkiä hoitaisi lapsia viikkokaupalla kun on tähän mennessä suhtautunut heihin täysin välinpitämättömästi? Ymmärrä, että hänelle lapset ovat vain pelinappuloita. Onko se sinulle ok? Ai ei vai? Sitten toimi!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:56"]Niin ylpeä susta ap!!!!
[/quote]
Minä myös! Olet vahva nainen, vaikka et ehkä sitä itse tiennytkään!
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 21:57"]Meillä oli lapsuudenperheessä ihan sama tilanne: isä tienasi enemmän ja tuhlasi sen äijäharrastuksiinsa. Niiden välineiden ja vehkeiden todellista hintaa ei edes perheelle kerrottu. Äidilleni jäi lasten kulut, ja lasten kotihoidon takia pienempi eläke. Koska avioliitossa on elatusvelvollisuus (tiesitkö muuten tämän, ap, koskee myös puolisoa, ei vain lapsia), isäukko tajusi tietenkin nostaa kytkintä siinä vaiheessa kun jäivät eläkkeelle, että "omat" rahat riittäisivät paremmin harrastusreissuihin. Äiti on yksin, köyhä eikä ole kerryttänyt omaisuutta.
Luuletko että oma miehesi jää huolehtimaan sinusta vanhana? Moottoritie on kuuma.
[/quote]
Omat vanhempani ovat eläkkeellä. Heillä oli yhteinen yritys, jonka myivät ja ne rahat ovat isäni tilillä. Niitä ei siis laitettu puoliksi molempien tileille. Pelottavaa, jos isäni joskus äitini jättäisi.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 22:06"]Mulla nousee verenpaine. Ei se mies tosiaankaan taida ymmärtää :(
[/quote]
Anteeksi! Laitoin vahingossa alapeukun. Ei ollut tarkoitus.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2014 klo 09:31"]Ap, oletko jo ottanut yhteyttä vanhempiisi? Entä kuntaan ja seurakuntaan? Kartoita mahdollisimman nopeasti, mistä saat oikeassa elämässä tukea ja apuja. Se tekee myös tilanteesta "todellisemman" ja voimaannuttaa.
Älä pidä tätä enää teidän kahden välisenä neuvotteluasiana, sillä sitä se ei ole.
Olen myös sitä mieltä että mies vain uhkailee viikko-viikkosysteemillä. Millä se muka yhtäkkiä hoitaisi lapsia viikkokaupalla kun on tähän mennessä suhtautunut heihin täysin välinpitämättömästi? Ymmärrä, että hänelle lapset ovat vain pelinappuloita. Onko se sinulle ok? Ai ei vai? Sitten toimi!
[/quote]
Olen samaa mieltä, että ota yhteyttä vanhempiisi. Kerro heille kaikki. Olet heidän lapsensa ja lapsesi heidän lapsenlapsiaan, he rakastavat teitä ja ovat varmasti valmiita auttamaan niin paljon kun voivat.
Tuohan kuulosti järkevältä neuvolta. Eli ero vireille jolloin miehen tästä eteenpäin tekemästä velasta et olisi vastuussa.
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:24"]
Juu on. Sieltä lainatililtä vain katosi aina kivoja summia, satasista tuhansiin, motkotus ei auttanut ja vaikka oli mun tunnusten takana niin silti kehtasi viedä. Eli lopullista summaa en todellakaan tiedä, pitäisi tarkistaa..
Ap
[/quote]
Kannattaa tosiaan tarkistaa (esim. nyt heti). Saat siitä vähän perspektiiviä asioihin, kun kuuntelet miehesi tarinoita sun kotonaolon vaikutuksesta kireään taloustilanteeseenne...
[/quote]
Herran tähden, HERÄÄ NAINEN! Oletko siis siirtänyt lapsilisät ja omat tulosi tulemaan jatkuvasti OMALLE tilillesi? En ole vieläkään käsittänyt, mitä tarkoitat tilien eriyttämisellä.
Eihän sinun omalla tilillä ja sinne menevillä tuloilla ole mitään merkitystä, jos "tilien eriyttäminen" tarkoittaa käytännössä sitä, että mies voi kuitenkin nekin rahat käyttää, kuten aiemmin "vain katosi aina kivoja summia, satasista tuhansiin, motkotus ei auttanut ja vaikka oli mun tunnusten takana niin silti kehtasi viedä".
ÄLÄ ANNA MIEHELLE OMIA PANKKITUNNUKSIASI! Jos sen virheen teet, mies voi tehdä sinun nimissäksi ostoksia, sopimuksia ja muuta sellaista, jota et saa selville edes poliisin avulla.
En mä omia tunnuksiani luovutakaan, mies oli ne mun jemmasta hakenu. Ja jos kerrankin sen vielä tekee, loppuu liitto. Tämän tietää kyllä.
Ap
Tulen kertomaan :) tuollaisen prosenttiosuuslaskelman voisin tehdä, olisi mustaa valkoisella eikä mutu-tuntumaa kaikista menoista. Kiitos vielä!
Ap