Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mies tuhlaa rahamme

Vierailija
18.08.2014 |

Ongelma otsikossa. Tää on koko ajan pahenemaan päin. Meillä yhteiset rahat, asuntovelkaa ja lapsia 2. Mies harrastaa erästä moottoriurheiluun rinnastettavaa lajia, ei mitään amiskarvanoppatuunausta. Tähän tuhlaa kyselemättä tuhansia vuodessa. Olen äitiyspäivärahalla, n 1000e/kk, miehen tulot n 1800e/kk nettona. Meillä on koko ajan tiukkaa, kun juokseva meno harrastuksesta on kuukaudessa n 250 plus muuta pientä. Ja kyllä, meillä on autovelkaa, mies on kuluttanut visansa luottorajan tappiin, hällä on myös pari muuta velkaa joista tulee yhteensä n 500e/kk. Asuntolaina, miehen velat ja harrastuskulut ovat kuukaudessa siis yhteensä n 1300e. Ja juu, tästähän luulisi jäävän mukavan summan elämiseen ja laskuihin, mutta kun pitää olla lehtiä, maksukanavia, sitten tietenkin vakuutusmaksut, sähkölaskut, vesilaskut, jätehuollot yms. Näiden jälkeen jää kuukaudessa käteen n 800-1000e. Tästä ruoat, bensat ja muut kulut. Jäisi "hurvituksiin" eli vaatteisiin ja lemmikeihin n 100-300 e/kk.

Noh, hyvinhän tuolla elelisi, kylläkin ns kädestä suuhun, mutta ilman että tarvii miettiä millä vaatettaa lapset, voi käydä silloin tällöin kampaajalla ja mieskin saisi käyttää rahaa ylimääräisiin tarpeisiin. Mutta. Mies ei kysele, vaan pistää ylimääräiset rahat haisemaan milloin mihinkin osaan, mitä harrastukseensa tarvii. Nämä nyt ei ole koskaan mitään halpoja. Tai sitten ostaa kysymättä lisää osamaksulla, viimeksi ei välttämättömät mitkälie akselit 1000e. Eikä kertonut mulle etukäteen.

Oon niin vihainen, aiemminkin uhannut tilien eriyttämisellä ja jopa erolla, mies pahoillaan ostoistaan muttei kauaa. Lupaa aina ettei enää osta kysymättä mitään. Viimeksi kyseli mahdollisuudesta laittaa nuo akselit, sanoin suoraan ettei ole rahaa kun pitäisi alkaa talvivaatetus lapsille hankkimaan. Ei puhunut enää mitään akseleista, oli ymmärtävinään ja kas, meni viikko, niin akselit pihassa. Nyt sitten taitaa jäädä lasten talvikutert hankkimatta, viimevuotiset ei mahdu tai sit joudun mäkin turvautuun osamaksuihin, joihin en haluaisi.

Onko tuo normaalia käytöstä aikuiselta mieheltä, tuhlataan kaikki "ylijäävä" kyselemättä? Mä en ole vuoteen päässyt kampaajalle, puoleen vuoteen hierojalle ja vaatteita oon ostanut viimeks 2 vuotta sitten, äitiysvaatteita. Lapsille varaa ostaa harvoin mitään. Onneksi saatu paljon sisävaatteita käytettynä..

Mitä mä teen tuommoisen miehen kanssa? Erota en välttämättä haluaisi, mutta alan kypsyä tähän kitumiseen.. tilitkö erilleen, keinolla millä hyvänsä?

Kommentit (326)

Vierailija
21/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on klassinen esimerkki ns. male bondingia perhettä ja vaimoa tärkeämpänä kiintopisteenä pitävästä miehestä. Male bondingilla tarkoitetaan miesten välistä vahvaa sidosta, joka perustuu lojaaliuteen ystävyyteen ja liki homoseksuaalisia sävyjä saavaan sitoutumiseen miesten yhteisöön (homoseksuaalisilla sävyillä tarkoitan esim. sellaisia miesyhteisön rituaaleja kuten "telakoituminen" ja "lihakasojen teko").

Miehesi on sanalla sanottuna rakastunut enemmän osaansa miesten yhteisön jäsenenä kuin osaansa perheen jäsenenä. Kieltämättä harmaja arki eukon ja itkuisten lasten kanssa on vähän jotain muuta kuin seikkailuhenkinen, miesten juttuja sisältävä hottis harrastus, jonka avulla voi kuvitella olevansa itsekin hottis, onhan hottisten kavereiden seurassa. Itsensä hottikseksi tunteminen vaatii varustelukierrettä. Aina vain enemmän rahaa pitää tuhlata, aina vain komeampia saavutuksia saatava.

Ongelma on pohjimmiltaan itsetunnossa. Miehet hakevat uskomattoman paljon huomiota muilta miehiltä. Se on useimmille niistä tärkeämpää kuin naiselta saatu huomio. Ikävä homma, mutta näin se menee. Vaimo ja lapset on se välttämätön paha, joka on hankittava, koska yhteiskunnan normit niin vaativat. Muuta arvoa teillä ei ole.

Suosittelen pysymään koko kuviosta erossa. Itse en enää sitoudu miehiin yhtä iltaa pidemmäksi aikaa, koska ei niihin voi. Ne ovat ennen kaikkea naimisissa miesten yhteisön kanssa. Male bondingista voi termillä googlata lisää netistä.

Vierailija
22/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin:

noi on pakko olla provoja, jotka haukkuu 1000 e. äitiysrahaa saavaa henkilöä "lokiksi". Siinä on saanut kyllä tienata ihan kivasti, että saa ton rahan... Mutta mitä teet kohta kun äippäloma loppuu? Menetkö takaisin töihin?

Teidän ongelma on mielestäni seuraava:

mies ei osaa olla kotona. Hän on ahdistunut. Teillä ei nyt oikein mene hirveän hyvin teidän suhteessa. Siksi hän kokee olevansa "oikeutettu" harrastukseensa yms.

Ota oma tili ja tee niinkuin sua on tossa ylhäällä neuvottu.

Ja mikä oleellisinta: teidän on PAKKO puhua. Teidän suhteesta. Pitäiskö mennä terapiaan? Yhdessä ja erikseen (ainakin miehesi)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilit erilleen, kiinteät kulut tulojen mukaan.

Vierailija
24/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et ole "idiootti" mutta kyllä sinun ihan oikeasti pitää lopettaa tuollaisen menon katseleminen. Rupea käytännön toimiin jo tänään.

Esität asiasi ystävällisesti miehellesi, sovitte yhteisen + omien tilien perustamisesta ja laitatte kummankin omalta tililtä suoraveloituksena yhteiselle tilille sen prosenttiosuuden tuloistanne.

Älä jää enää odottamaan. Miehesi luonne ei muutu, vaikka hänen käytöksensä voi ehkä muuttua sitten kun tajuaa olevansa oikeasti elatusvastuussa lapsistaan. Vaikka nyt lupaisi parantaa tapansa niin älä silti sinä luovu erillisiin rahoihin siirtymisestä - sinun elämäsi paranee paljon, kun ei tarvitse enää jännittää että onko sitä rahaa vai ei. Ei se sinusta rikasta tee, mutta elämänhallinta kohentuu kertaheitolla.

Toimintaa, nainen. Itsesääli ei auta ketään, nyt pitää muuttaa tilannetta. Tsemppiä.

Vierailija
25/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäkää yhteinen budjettipalaveri. Laskette tulonne vuositasolla ja siihen kaikki pakolliset menot vuositasolla. Sitten alatte yhdessä jakaa jäljelle jäävää pottia vaatteille, harrastuksille jne. Siinä se sitten konkretisoituu miehellekin, mihin on varaa ja mihin ei.

Jos mies ei tuohon pysty tai ei pysty pitäytymään sovitussa budjetissa, tilit erilleen välittömästi ja katsot että osallistuu yhteisiin ja lapsen menoihin riittävällä panoksella.

Vierailija
26/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15, kiitos! Kohensi oloa kummasti. :) totta, aikuisena myös minunkaan ei tule velloa itsesäälissä saati sitten kituuttaa, vaikka rahaa olisi ilman miestä. Otan heti miehen tultua töistä nämä tiliasiat puheeksi. Kävi nyt niinkin hullu ajatus mielessä, että entä jos mies sanoo saman kuin viimeksi tällä "uhatessani", eli "sitten on sama eriyttää osoitteetkin". Eihän mulla ole rahaa edes takuuvuokraan tällä hetkellä.. pakko kai se kuitenkin olisi sitten pakata kamppeensa. Rahan vuoksi. Tuntuu typerältä..

Ap

Vierailija
27/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, se ei voi olla syy yhdessäpysymiselle, ettei ole rahaa takuuvuokraan. Ne asiat ratkotaan ihan eri perustein. Toivottavasti saatte vielä liittonne toimimaan ja raha-asiat myös! Keskustele aikuismaisesti, älä intä äläkä riitele vaan nimenomaan pidä palaveri, missä vedätte yhteiset (jos vaan pystytte) suuntaviivat.

Vierailija
28/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun ex-mieheni on antelias ihminen, joka ajattelee ensisijaisesti muita ja sitten vasta itseään. Jossain kohtaa sille tuli sellainen vaihe, että se teki tuota samaa kuin sun miehesi eli lähti lennosta kävelemään, ettei tarvinut jäädä lapsen kanssa kahdestaan kotiin. "

Siis mitä?! Mä en todellakaan ymmärrä tollasia miehiä, jotka karttaa oman lapsensa seuraa kuin jotain ruttoa. Näistä kuulee aika usein puhuttavan. Taitavat olla vielä lapsia itsekin, kun eivät halua ottaa vastuuta vaan jättävät kaiken naisen hoidettavaksi. Eikö oma lapsi kiinnosta? En arvosta tuollaisia pätkääkään

Vierailija
29/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ansiosidonnaista vielä jäljellä, sitten töihin tai kouluun jos ei oman alan töitä saa. Joo samaa mieltä että puhua pitäis, mutta kun sais tuon miehen huomion että pääsis juttelemaan :/

Ja siis miehen halujen mukaan mennään, mies haluaa kerran-kaks viikossa, mä voisin touhuta vaikka joka ilta..

Huomenna teen ne laskelmat ja lyön miehen naaman eteen, sen on turha sitten länkyttää enää mitään tyhjänpäiväistä. Tänään en ehtinyt. :( mut faktaa haluan "kitinäni" tueksi, siksi en ottanut vielä puheeksi.

Ap

Vierailija
30/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat tasan 1000 e kuussa ja mies 1800 e, eli mies saa käyttää vapaasti 800 euroa haluamiinsa menoihin tai harrastuksiin ilman että sinulle syntyy oikeutta valittaa siitä.

Vierailija
31/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toinen vaihtoehto on, että teillä ei ole yhteisiä rahoja. Kummallakin on omat tulot ja niiden mukaan sitten omat menot. Kumpikin hoitaa puolet yhteisistä kuluista ja loput sitten omiin menoihin sen mukaa  kun rahat riittää. Ei tarvitse kinastella mihin rahat tuhlataan.

Mutta kun/jos on isot tuloerot olisitko tyytyväinen siihen että miehelle jää omaa rahaa enemmän kuin sinulle kaikkien pakollisten menojen jälkeen.

Jos on yhteiseet rahat niin toi klassinen riita on jokapäivästä. Aina jompikumpi käyttää toisen mielestä värin yhteisiä rahoja. Itse suosin että ei missään nimessä yhteisiä rahoja.

Vierailija
32/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei suostu siihen tulojen suhteessa jakoon vaan haluaa, että maksatte yhteiset puoliksi, suostu vaan. Sitten kun meet takasin duuniin, voitat siinä itse. Katsot vaan, että sinne yhteisiin kuluihin budjetoidaan lapsen menoihin riittävästi vaatteita ja muita tarvikkeita varten.

Vierailija
33/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:45"]

15, kiitos! Kohensi oloa kummasti. :) totta, aikuisena myös minunkaan ei tule velloa itsesäälissä saati sitten kituuttaa, vaikka rahaa olisi ilman miestä. Otan heti miehen tultua töistä nämä tiliasiat puheeksi. Kävi nyt niinkin hullu ajatus mielessä, että entä jos mies sanoo saman kuin viimeksi tällä "uhatessani", eli "sitten on sama eriyttää osoitteetkin". Eihän mulla ole rahaa edes takuuvuokraan tällä hetkellä.. pakko kai se kuitenkin olisi sitten pakata kamppeensa. Rahan vuoksi. Tuntuu typerältä..

Ap

[/quote]

No jos mies on sitä mieltä, että eroaa mieluummin kuin alkaa elää kuin perheestään vastuussa olevan MIEHEN kuuluu elää, niin ero on ilman muuta ainoa oikea vaihtoehto. Silloin en jäisi sinuna sanattomaksi, vaan sanoisin, että Jos sinä todella pidät itseäsi tärkeämpänä kuin perhettäsi, ja haluat jatkaa vastuutonta ja lapsellista käytöstäsi, niin SILLOIN ON TODELLA SAMA eriyttää ne osoitteet. Elatusmaksut on ULOSOTTOKELPOISIA.

Vierailija
34/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voitte haukkua apta loiseksi? Hän hoitaa kotona lapsia, koska mies käy töissä. Jos mies jäisi kotiin niin aphan voisi "tehdä jotakin hyödyllistä". Siksi toisekseen, mikä on niin hyödyllistä jos ei lapsen kotona kasvattaminen? Se on hyödyllistä lapsen itsensä, perheen, lapsen tulevan perheen ja oikeiden loisien kannalta, jotka tulevaisuudessa elää näiden lapsien verorahoilla. Menkää katkerat, yötäpäivää työtä painaneet akat muualle kitisemään jos ette itse ole osanneet nauttia lapsistanne.

Tsemppiä aplle! Palaahan kertomaan kuinka kävi :)

T myötäeläjä

Vierailija
35/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo 50/50 ei minusta varmaan tuntuisi reilulle. Kun ei tunnu sekään että miehen harrastusvälineet ovat arvoltaan n 10000 euroa, se, mitä minä omistan, on kahdet 50e arvoiset kengät ja 200e vihkisormus. Omaisuuttani olen joutunut myymään (mm ainoat aikaisemmat harrastusvälineeni) että ollaan saatu ruokaa ja bensaa. Ja ei, en nyt tarkoita sitä, että minulla tarvisi mitään harrastusta tai omaisuutta ollakaan, mutta tuntuu väärältä että mies omistaa noin paljon (ja kasvattaa omaisuuttaan koko ajan) ja lapsille ei ole samalla varaa ulkovaatteisiin.

Vierailija
36/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

22 siis ap.

Vierailija
37/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä huomio, mutta avioerossa kun alatta jakamaan omaisuutta, niin omat henkilökohtaiset harrastusvälineet on "omia", niitä ei laiteta yhteiseen pottiin, mikä jaetaan tasan.

Vierailija
38/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tosiaan tehdä hyvin ne laskelmat ja muutenkin valmistautua siihen keskusteluun. Mutta toisaalta älä odota liian kauaa tai vetkuttele, koska silloin on aina riski, että rohkeutesi pettää ja homma jää tekemättä.

Vierailija
39/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä tiedän, enkä olis mitään niistä vaillakaan. Kunhan saisin tärkeimmät huonekalut (lasten) ja jotain mitä olen joskus kotoani tuonut, olisin tyytyväinen. Mies aiemmin uhkasi myös, että jos erotaan, hän ei maksa elareita vaan ottaa lapset (3v ja 8kk) viikko-viikko -systeemillä. Muuten varmaan onnustuisikin, mutta mies ei ole kumpaakaan hoitanut yön yli, maksimissaan 3h. Mä odotan kauhulla miehen reaktiota kun ehdotan jälleen tilien eriyttämistä..

Ap

Vierailija
40/326 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko ap liiottelee tai sitten mies on ihan paatunut ja törkeä huithapeli. Jos miehen tulot näppiin ovat vuositasolla 21 600 euroa, miten ihmeessä siitä voisi riittää TUHANSIA euroja harrastukseen. Tonnikin olisi paljon, jos kotona on pieni lapsi. Voisitte sopia, että mies hankkisi jostain lisätuloja ja ne rahat saisi pistää harrastukseensa, palkkarahat olisi perheen elatukseen. Siinä on tietysti se riski, että ukko on sitten aina duunissa ja harrastamassa eikä sitä näe koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä