Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies työttömänä, menee hermot!

Vierailija
18.08.2014 |

Mies joutui keväällä työttömäksi, nyt mulla on menossa hermot. Nyt mulla alkaa olla ymmärrystä niille miehille jotka sanovat että äidit ovat "vain" kotona! 

Ensinnäkin: mies hoitaa kotivelvollisuutensa moitteettomasti. Mua kuitenkin nyppii yhä enemmän se, että me elämme kokonaan minun aplkallani, mies ei saa yhtään rahaa, ei mistään. Työttömyyskorvaushakemus on jäänyt jumiin koko kesäksi, koska hän sattui saamaan opiskelupaikan nyt syksyllä (huraa!). Hän ei saa siis päivärahaa, koska on pian opiskelija. 

Sossussa hän on käynyt jo moneen otteeseen ja hänen päivärahahakemustaan käsitellään edelleen. On käsitelty jo viisi kuukautta! Kohta alkaa koulu ja hän ei tule saamaan mitään, koska on pian opiskelija. Paskat siitä, että ollaan kituutettu kohta puoli vuotta yhdellä palkalla. 

En kaipaa sossun rahoja, mutta ottaa pirusti päähän että me kiristämme täällä vyötä ja mietimme miten saada rahat riittämään! Minä teen kahta työtä että selviämme!!!

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 22:09"]

Jäikö tää keissi nyt ihan auki?

[/quote]

Ap on toivon mukaan hiillostamassa miehestään totuutta pihalle...av-kansa todennäköisesti jää ilman loppuratkaisua :(

Vierailija
62/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:22"]

Miten te olette ajatelleet miehen opiskelut kustantaa?!?

[/quote]

Mikä ongelma siinä enää on? Opintotukihan, vaikka ei iso olekaan, on kuitenkin jo joku lisä tähän tilanteeseen! 

Ihan mielenkiinnosta: kuinka moneen kuukauteen olette varautuneet säästöillä? Totta hemmetissä minullakin oli säästöjä (huomaa imperfekti..) mutta ei ne oleet ehkä ihan näin monelle kuukaudelle tarkoitettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:29"]

Ap taas täällä. Ketju alkaa elää omaa elämäänsä. Toimeentulotukea ei ole näkynyt tilillä kertaakaan vaan joka toinen kuukausi SANOTAAN että sitä myönnetään, joka toinen taas että hakemus on edelleen käsiteltävänä. En enää tiedä kuka tässä viilaa linssiin; mies vai sossu. 

Käsittääkseni mies on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi heti työttömäksi jäätyään, mutta ei ole oikeutettu liiton päivärahaan eikä siitä sen enempää. Koska työttömyystuessa on kestänyt näin kauan, on hän tietenkin mennyt sossuun josta on vastattu yllä olevalla tavalla (hakemus hyväksytty, hakemus käsittelyssä, hakemus hyväksytty, hakemus käsittelyssä jne..). Mistä minä voin tämänkään varmaksi tietää? Uskon miestä koska hän näin on minulle sanonut. 

Tai nythän epäilyksen siemen on kylvetty. 

[/quote]

Ei se että hakemus on hyväksytty ole sama asia kuin että tukea olisi myönnetty, päätös on täytynyt tulla jo aikapäiviä sitten kummastakin paikasta, ei tuollainen vain ole lain mukaan mahdollista. Laki on määrännyt määräajat jonka sisällä päätös on tultava sekä kelalta että sossusta. Joten käykää miehen kanssa yhdessä nyt pankkitunnuksilla katsomassa kelan sivuilta mitä siellä miehen tiedoissa sanotaan päätöksissä.  Ja jos olet jotain sossun papereita nähnyt, niin lue ne vähän tarkemmin.

41

Vierailija
64/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas täällä. Ketju alkaa elää omaa elämäänsä. Toimeentulotukea ei ole näkynyt tilillä kertaakaan vaan joka toinen kuukausi SANOTAAN että sitä myönnetään, joka toinen taas että hakemus on edelleen käsiteltävänä. En enää tiedä kuka tässä viilaa linssiin; mies vai sossu. 

Käsittääkseni mies on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi heti työttömäksi jäätyään, mutta ei ole oikeutettu liiton päivärahaan eikä siitä sen enempää. Koska työttömyystuessa on kestänyt näin kauan, on hän tietenkin mennyt sossuun josta on vastattu yllä olevalla tavalla (hakemus hyväksytty, hakemus käsittelyssä, hakemus hyväksytty, hakemus käsittelyssä jne..). Mistä minä voin tämänkään varmaksi tietää? Uskon miestä koska hän näin on minulle sanonut. 

[/quote]

Eli mies on irtisanoutunut ja saanut 3kk karenssin. Ja sossussa annetaan päätökset aina kirjallisesti. Miehen on myös pitänyt viedä sinun tiliotteesi sossuun, onko siis pyytänyt niitä sinulta? Jos ei niin kyllä epäilisin miehen viilaavan sua linssiin ja pahasti.

Vierailija
65/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jos alat myymään sitä persettä niin pistä yhteystietoja nim. hulluilta saa aina parhaat kyydit.

Vierailija
66/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kuka sanoo ja kenelle näitä asioita? Yleensä sossuun viedään hakemus liitteineen ja sieltä tulee KIRJALLINEN päätös joko on myönnetty tai ei ja perustelut lukee päätöksessä. Ei sossusta soiteta, että "hei me nyt myönnetään tai hyväksytään tää hakemus tältä kuukaudelta, että odottakaa ihan rauhassa." Ne useimmiten LÄHETTÄVÄT lisäselvityspyynnöt postissa, hyvin harvoin soittavat hakijalle. Sossun pitäisi tehdä päätökset 7 päivän kuluessa, mutta ruuhka-aikana saatta venyä HIUKAN, ei montaa kuukautta. Miehes puhuu nyt palturia ja urakalla...

Vierailija
67/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:22"]

Miten te olette ajatelleet miehen opiskelut kustantaa?!?

[/quote]

Mikä ongelma siinä enää on? Opintotukihan, vaikka ei iso olekaan, on kuitenkin jo joku lisä tähän tilanteeseen! 

Ihan mielenkiinnosta: kuinka moneen kuukauteen olette varautuneet säästöillä? Totta hemmetissä minullakin oli säästöjä (huomaa imperfekti..) mutta ei ne oleet ehkä ihan näin monelle kuukaudelle tarkoitettu.

[/quote]

Onko mies hakenut kyseistä tukea. Tähän aikaa vuodesta niiden käsittelyssä on ruuhkaa. 

Säästöjä meillä on tällä hetkellä noin puoleksi vuodeksi ja myös suunnitelma menojen karsimiseksi, vaikka ne on jo muutekin mitoitettu niin, että pärjäisimme vaikka tulot laskisivat reilustikin. 

Vierailija
68/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, tässä sinulle faktoja.

- miehen tulee ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi työvoimatoimistoon, josta lähetetään työvoimapoliittinen lausunto kelaan. Miehen tulee tehdä työllistymissuunnitelma ja tarvittaessa käydä työkkärissä päivittämässä suunnitelmaa, jotta työvoimapoliittinen lausunto pysyy voimassa.

- Kela ei käsittele asioita 5 kuukautta millään, ei millään. www.kela.fi -> asiointipalvelu -> yksityisasiakkaat ja verkkopankkitunnuksilla katsomaan onko mitään edes toimitettu sinne ja onko peruspäivärahan / työmarkkinatukea haettu. Sama www.mol.fi ja sinne miehen verkkopankkitunnuksilla sisään katsomaan onko hän työtön työnhakija.

- sosiaalitoimisto lähettää KAIKKI päätökset sekä kyselyt puuttuvista liitteistä kirjeenä. Jos olette hakenut toimeentulotukea, on täytynyt toimittaa (1.hakemus)

- tiliotteet kaikista tileistä 2kk:n ajalta

- sinun palkkakuitit

- tiedot asuntolainasta, vastikkeen määrästä

- sähkölasku, lastenpäivähoitomaksut jne

- lisäksi selvitys miehen tilanteesta ja haetut etuudet

-> voitte kirjautua oman kaupunkinne sivujen kautta sosiaalitoimiston palveluihin, sieltä toimeentulotuki ja sisään. Näette jopa sieltä toimeentulotukiasioita. Toimeentulotukipäätös annetaan 7-14 vuorokaudessa ja se tulee kirjallisena. Myös liitteet ja kielteinen päätös toimitetaan kirjallisena.

Anteeksi nyt vain, mutta en usko että teidän tapauksessanne voi kusta nyt työkkäri, kela sekä sosiaalitoimisto.. Kyllä taitaa olla mieheltä jäänyt jotain kertomatta :(

Vierailija
69/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nyt on aika ottaa kissa pöydälle ja katsoa yhdessä mitä on haettu ja mitä päätöksiä on tullut.

Entäs jos mies on ilmoittanut oman tilinsä?

Vierailija
70/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo joo. Jos itse olisit kotona työttömänä ja miehesi tekisi töitä niin huutaisit että työ on miehen velvollisuus ja sinä teet kaikki kotityöt sentään. Nipottaja.

Vierailija
71/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta! Kelan puhelinpalvelunumerot löytyy netistä, osio: tietoa työttömille! Työmarkkinatuki tai peruspäiväraha EI ole enää puolison tuloista riippuvainen! Olette menettäneet rahaa tuhansia euroja tähän mennessä. Ko hakemukset voi tehdä pankkitunnuksilla netissä. Ei voi olla käsittelyaika noin pitkä! Ukko on tyrinyt jotain pahasti. Asiointi Kelassa kuuluu täysivaltaisen velvollisuuksiin! Kaikissa isommissa kunnissa on Kelan konttori josta myös voi kysyä mistä kiikastaa. Uusavuttomuutta pahimmillaan!

Vierailija
72/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:17"]Newsflash: jotkut eivät kuulu liitttoon syistä jokta eivät kaikille kuulu.

[/quote]

Työttömyyskassaan voi kuulua kuulumatta liittoon.

Vierailija
73/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:51"]

Joo joo. Jos itse olisit kotona työttömänä ja miehesi tekisi töitä niin huutaisit että työ on miehen velvollisuus ja sinä teet kaikki kotityöt sentään. Nipottaja.

[/quote]

Eipä tässä ole siitä edes keskusteltu, vaan siitä että miksi kelasta tai sossusta ei ole tullut mitään rahaa.

Vierailija
74/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kommentoipa nyt näihin faktoihin joita on tässä moni avuksesi laittanut, missä on mennyt vikaan?

Vierailija
75/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo 67 kirjoitus jo oikeastaan paljasta että AP:n mies on mokannut tai salaa rahat.

Vierailija
76/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule ap, kyllä minäkin elätän itseni ja mieheni omalla palkallani koska hän ei ole vielä saanut töitä enkä silti tule tänne itkemään että kun on niin tiukkaa.

On meillä muillakin samoja ongelmia, mutta suunnittelemalla sen rahankäytön pääsee pitkälle.

Vierailija
77/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa näkyy aikamoinen usko suomalaiseen hyvinvointivaltioon: katsotaan, että mies on tyrinyt, jos rahaa ei saa yhteiskunnan luukulta. Valitettavasi asiat eivät yleensä mene näin. Jos hakija ei ole aivan perustapaus ei käynyt _vain ja ainoastaan _ töissä ennen työttömyyttä, hakemuksen käsittely kestää - ja voi kestä ihan perustapauksessakin. Puolisoni on opettaja (ja minulle pienet tulot, eli en pysty elättämään molempia kesän ajan palkallani). Olemme varautuneet joka kesä siihen, että ansiosidonnainen tulee näin lukukauden alussa, kun työt ovat jo alkaneet (eli kesäksi pitää säästää  noin kahden ja puolen kuukauden tulojen verran, jo ennestään pienistä palkoista). Korvausten viipyminen tulee usein yllätyksenä aloitteleville opettajille, jotka usein myös ajattelevat, ettei Suomessa voi joutua olemaan rahatta kuukausitolkulla (eli eivät ole juuri asioineet työvoimatoimiston luukulla, saatikka sossun).

Aloittajalle minulla ei ole muuta sanottavaa kuin jaksamista. Jossain vaiheessa rahat luultavasti tulevat, nyt pitää vaan sinnitellä.

Vierailija
78/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:09"]

Ketjussa näkyy aikamoinen usko suomalaiseen hyvinvointivaltioon: katsotaan, että mies on tyrinyt, jos rahaa ei saa yhteiskunnan luukulta. Valitettavasi asiat eivät yleensä mene näin. Jos hakija ei ole aivan perustapaus ei käynyt _vain ja ainoastaan _ töissä ennen työttömyyttä, hakemuksen käsittely kestää - ja voi kestä ihan perustapauksessakin. Puolisoni on opettaja (ja minulle pienet tulot, eli en pysty elättämään molempia kesän ajan palkallani). Olemme varautuneet joka kesä siihen, että ansiosidonnainen tulee näin lukukauden alussa, kun työt ovat jo alkaneet (eli kesäksi pitää säästää  noin kahden ja puolen kuukauden tulojen verran, jo ennestään pienistä palkoista). Korvausten viipyminen tulee usein yllätyksenä aloitteleville opettajille, jotka usein myös ajattelevat, ettei Suomessa voi joutua olemaan rahatta kuukausitolkulla (eli eivät ole juuri asioineet työvoimatoimiston luukulla, saatikka sossun).

Aloittajalle minulla ei ole muuta sanottavaa kuin jaksamista. Jossain vaiheessa rahat luultavasti tulevat, nyt pitää vaan sinnitellä.

[/quote]

Joo, liiton rahat voikin kestää, riippuen liitosta, ja varmaan opettajien asiat kestää juuri sen takia kun se ruuhka on juuri samaan aikaan joka vuosi kun kaikki opettajat siinä tilanteessa hakevat tukea, se on aivan ymmärrettävää, mutta ei missään mene viittä kuukautta, eikä varsinkaan sossun päätöksessä. Ei ap:n mies mitään turvapaikkahakemusta ole tehnyt. Ja kuten sanottu, kelaa ja sossua sitoo lait, ja jos rikkovat lakia pitää valittaa ja hakea korvausta.

Vierailija
79/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne se ap nyt hävisi? 

Vierailija
80/108 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:09"]

[/quote]

Oppia ikä kaikki. Jos ei osaa ottaa riittävän kattavasti asioista selvää voi tulla jotakin asioita yllätyksenä. Esim. kelalla on tosi hyvät verkkosivut. Jokainen varmasti osaa sanomattakin suhteuttaa menonsa tuloihin niin, että elämässä ei ole ennustettavuutta ja tulot saattaa laskea ja jokaisen sentin joutuu laskemaan.

Ehkä tämä kuluttamaan tottunut sukupolvi on niin sokea, että luulen elävänsä hyvinvointivaltiossa, jossa ei ole nälänhätää, kodittomia yms, että täytyy höylätä ne ranteet auki, kun on parian kuukautena ei rahaa tulekaan itsestään vaan sitä pitää anoa ja byrokratia vie oman aikansa.