Mies työttömänä, menee hermot!
Mies joutui keväällä työttömäksi, nyt mulla on menossa hermot. Nyt mulla alkaa olla ymmärrystä niille miehille jotka sanovat että äidit ovat "vain" kotona!
Ensinnäkin: mies hoitaa kotivelvollisuutensa moitteettomasti. Mua kuitenkin nyppii yhä enemmän se, että me elämme kokonaan minun aplkallani, mies ei saa yhtään rahaa, ei mistään. Työttömyyskorvaushakemus on jäänyt jumiin koko kesäksi, koska hän sattui saamaan opiskelupaikan nyt syksyllä (huraa!). Hän ei saa siis päivärahaa, koska on pian opiskelija.
Sossussa hän on käynyt jo moneen otteeseen ja hänen päivärahahakemustaan käsitellään edelleen. On käsitelty jo viisi kuukautta! Kohta alkaa koulu ja hän ei tule saamaan mitään, koska on pian opiskelija. Paskat siitä, että ollaan kituutettu kohta puoli vuotta yhdellä palkalla.
En kaipaa sossun rahoja, mutta ottaa pirusti päähän että me kiristämme täällä vyötä ja mietimme miten saada rahat riittämään! Minä teen kahta työtä että selviämme!!!
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:54"]
No, sanotaanko että työttömyys sinänsä ei tullut sitten loppujen lopuksi yllätyksenä, vaan tämä ettei rahaa tosiaan tule sormia napsauttamalla. En ala eritellä syitä, miksi mies sitten jäi lopulta työttömäksi, koska haluaisin vain saada asiat etenemään.
En tiedä, miksi kestää näin kauan saada toimeentulotukea. En vain tiedä, kun en ole ikinä joutunut luukulla itse käymään!
Varmasti joku osaisi keplotella itselleen rahaa, mutta siihen varmasti tarvittaisiin jonkin verran kokemusta, eikö? Minusta viisi kuukautta yhdellä palkalla on aika pitkä aika odottaa: laina, sähköt, vesi, ruuat, vaatteet, puhelmiet.. kaikki kulut juoksevat kuitenkin koko ajan.
[/quote]
Jos sinä tienaat, ei mies ole oikeutettu toimeentulotukeen, olette perhe ja teidän tulot ja menot lasketaan kaikki yhteen, vaikka ette ole naimisissa, mutta asutte yhdessä ja teillä on lapsia. Sitä sossun rahaa on turha odotella, mutta kelan päivärahat olisi pitänyt jo lainkin mukaan tullla jo kuukausia sitten.
41
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:51"]
Voisitko ap kertoa, että oletteko edes yrittäneet selvittää mikä mättää? Tuo ei ole normaali odotusaika.
[/quote]
No en ole yrittänyt selvittää. Pitääkö minun nyt alkaa vielä epäillä miestäkin?
[/quote]
Onko mies käynyt työvoimatoimistossa? Onko sieltä lähetetty kelaan/kassaan työvoimapoliittinen lausunto? Onko mies täyttänyt ja lähettänyt työttömyysilmoituksen? Kummasta mies ylipäätään hakee etuutta liitolta vai kelalta? Jos kelasta, niin silloin omilla pankkitunnuksilla pääsee katsomaan omia tietojaan, liitolla varmasti myös samanlainen palvelu.
Ei, vaan hän on käynyt soskussa josta toimeentuloa on joka toinen kerta myönnetty ja joka toinen kerta hakemus on edelleen vaiheessa.
Mieskö tässä nyt sitten onkin syypää? PItääkö mun nyt alkaa häntä tentata, miksi ei päätöstä näy eikä kuulu? Pitääkö minun tosiaan asennoitua siihen, että hän ei olekaan kertonut ehkä koko totuutta!? :0 Sitä en taida enää kestää, morjens vaan!
Jos tuohon laskee kolmen kuukauden karenssin ja kuukauden niitä työtön, työtön, työtön kirjauksia ja kahden viikon käsittelyajan niin...aika näillä näppäimillä sitä rahaa pitäisi tulla lain puitteissa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:01"]
Ei, vaan hän on käynyt soskussa josta toimeentuloa on joka toinen kerta myönnetty ja joka toinen kerta hakemus on edelleen vaiheessa.
Mieskö tässä nyt sitten onkin syypää? PItääkö mun nyt alkaa häntä tentata, miksi ei päätöstä näy eikä kuulu? Pitääkö minun tosiaan asennoitua siihen, että hän ei olekaan kertonut ehkä koko totuutta!? :0 Sitä en taida enää kestää, morjens vaan!
[/quote]
Eli mies ei ole edes hakenut työttömyysetuutta? Toimeentulotuki on viimeinen tukimuoto, ja vaatii että ensin haetaan työttömyysetuus, MIKSI EI OLE HAETTU? Toimeentulotukeen vaikuttaa myös sinun tulot, ja jos olet töissä, niin todennäköisesti teillä ei ole koko tukeen oikeutta.
Olisiko siellä tapahtunut virhe. Se ei ole mahdotonta.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:01"]
[/quote]
Siis mitä??? Onko mies hakenut työttömyyskorvausta ollenkaan? Ja miten hänelle on myönnetty joka toinen kerta toimeentulotukea ja joka toinen päätös on jätetty jonnekin pöydälle? Selostuksesi on todella, todella sekava. Miten hänelle on toimeentulotukea edes myönnetty, kun sinä käyt töissä?
Siis hyvänen aika!!! Kun jäädään työttömäksi mennään työvoimatoimistoon ilmoittautumaan ja sieltä lähtee tieto liittoon, ettei estettä päivärahan maksulle ole! Eri tietysti jos ei kuulu liittoon?!? Mut sit on turha kiukutella jos on tyhmä!!! ( Joo ja tiedän et työkkärin nimi on muuttunut:-)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:06"]
Jos tuohon laskee kolmen kuukauden karenssin ja kuukauden niitä työtön, työtön, työtön kirjauksia ja kahden viikon käsittelyajan niin...aika näillä näppäimillä sitä rahaa pitäisi tulla lain puitteissa.
[/quote]
Ensimmäinen päivärahakausi maksetaan kahdelta viikolta, ja seuraavat sitten neljän viikon satseissa, juuri sen takia että karenssipäivät mukaanlukien ei menisi kohtuuttoman kauan että rahaa tulee edes vähän. ja jos maalis-toukokuu olisikin mennyt karenssiin, niin rahaa olisi pitänyt tulla jo kesäkuussa, tai jos karennsia neljä kuukautta, niin rahaa olisi tullut heinäkuussa.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:11"]
Siis hyvänen aika!!! Kun jäädään työttömäksi mennään työvoimatoimistoon ilmoittautumaan ja sieltä lähtee tieto liittoon, ettei estettä päivärahan maksulle ole! Eri tietysti jos ei kuulu liittoon?!? Mut sit on turha kiukutella jos on tyhmä!!! ( Joo ja tiedän et työkkärin nimi on muuttunut:-)
[/quote]
Samalla tavalla toimitaan vaikka tieto menee vaan kelaan jos ei ole liitossa tai kassassa jäsen. Mutta tämä mies on kai vaan käynyt jostain syystä itkemässä sossussa, ja sossussa on muka välilllä annettu rahaa, välillä ei, ja silti ap väittää että vain hänen rahoillaan eläneet 5kk...
Newsflash: jotkut eivät kuulu liitttoon syistä jokta eivät kaikille kuulu.
Tää on nyt ihan uskomaton keissi, ensin ap sanoo ettei ole 5 kuukauteen saatu tukea, sitten selviää että mies on saanut joka toinen kuukausi toimeentulotukea? Ja tuokin kuullostaa aika uskomattomalta, jos mies ei ole hakenut edes työttömyystukea, sitä kyllä pitää hakea ennen kuin voi saada toimeentulotukea.
Noh, ei tähän voi muuta sanoa, kun tyhmyydestä sakotetaan.
Mihin lie miehen rahat menneet??
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 13:17"]
Newsflash: jotkut eivät kuulu liitttoon syistä jokta eivät kaikille kuulu.
[/quote]
No silloin tuki haetaan kelasta.
Miten te olette ajatelleet miehen opiskelut kustantaa?!?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:26"]
Nyt on jollain petetty olo. Oletko kovinkin oikeistolainen, kun nyt noin vihaksi pistää, että jo pitäisi huoraamaankin lähteä, ettei vain ylpeys raappeennu? Onko sekin sitten miehen vika?
Vaikutat nyt hiukan hysteeriseltä, ja olet tottunut laittamaan ongelmat jonkun muun piikkiin? Miksi on niin vaikeaa ymmärtää, että kun työttömiä on useampi satatuhatta, joku niistä melko todennäköisesti jo löytyy teidänkin ruokakunnasta?
[/quote]
No onko sulla jokin ratkaisu tähän? ODodtan mielenkiinnolla.
[/quote]
No miten olisi vaikka EU:n hätäapu? Jota ei varmasti saada, ennen kuin aletaan rettelöimään sen eteen.
http://www.vauva.fi/keskustelu/3940711/ketju/tyota_ei_enaa_loydy_tekeville/sivu/3#comment27811089
Työtä ehkä pitäisi alkaa myös tehokkaasti jakaa vapaaehtoisjärjestelyin, tuossa ketjussa joku esitti sellaista, että halukkaat tekisivät nelipäiväistä viikkoa ja joku palkattaisiin tilalle ja valtio jättäisi vaikka tässä hätätilassa sivukulut perimättä tms.
Ehkei siitä enää voi miestä syyttää, jos 30-50 prosenttia on tosiasiassa työttömiä tai vajaatyöllistettyjä?
Ap taas täällä. Ketju alkaa elää omaa elämäänsä. Toimeentulotukea ei ole näkynyt tilillä kertaakaan vaan joka toinen kuukausi SANOTAAN että sitä myönnetään, joka toinen taas että hakemus on edelleen käsiteltävänä. En enää tiedä kuka tässä viilaa linssiin; mies vai sossu.
Käsittääkseni mies on ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi heti työttömäksi jäätyään, mutta ei ole oikeutettu liiton päivärahaan eikä siitä sen enempää. Koska työttömyystuessa on kestänyt näin kauan, on hän tietenkin mennyt sossuun josta on vastattu yllä olevalla tavalla (hakemus hyväksytty, hakemus käsittelyssä, hakemus hyväksytty, hakemus käsittelyssä jne..). Mistä minä voin tämänkään varmaksi tietää? Uskon miestä koska hän näin on minulle sanonut.
Tai nythän epäilyksen siemen on kylvetty.
Ihmeellinen maallisen mammonan haalija. Tärkeintä on rakkaus ja perhe eikä raha.
Ap, ymmärsinkö nyt oikein, että kelan työttömyyspäivärahaa on odotettu maaliskuusta asti? Ei voi pitää paikkaansa, on olemassa laki siitä miten kauan päätöksessä saa kestää. Oletko varma että miehesi ei saanut karenssia silloin kun joutui työttömäksi? Se olisi ainoa selitys tilanteelle jos hakemukset on tehty oikein, ja päätös olisi tullut ja mies olisi sen sinulta salannut.
Ja ihan oikeasti, se ei vaikuta asiaan millään tavalla että on ottanut opiskelupaikan vastaan, hän on työtön työnhakija kuitenkin maaliskuusta siihen asti kun koulu alkaa. Minulla tytär valmistui keväällä, ja on kyllä saanut työttömyyskorvausta, ja nyt viikko sitten lähti ulkomaille au-pairiksi, ja sai työttömyyskorvausta siihen asti ihan normaalisti.
Minä olen itse ollut työttömänä vuoden 1992 jälkeen moneen kertaan, eikä ole koskaan korvausten tulo kestänyt yli kuukautta, ei kelalta eikä liitolta. Enkä ole tuollaisesta kuukausien odottelusta koskaan edes kuullut.