Mies työttömänä, menee hermot!
Mies joutui keväällä työttömäksi, nyt mulla on menossa hermot. Nyt mulla alkaa olla ymmärrystä niille miehille jotka sanovat että äidit ovat "vain" kotona!
Ensinnäkin: mies hoitaa kotivelvollisuutensa moitteettomasti. Mua kuitenkin nyppii yhä enemmän se, että me elämme kokonaan minun aplkallani, mies ei saa yhtään rahaa, ei mistään. Työttömyyskorvaushakemus on jäänyt jumiin koko kesäksi, koska hän sattui saamaan opiskelupaikan nyt syksyllä (huraa!). Hän ei saa siis päivärahaa, koska on pian opiskelija.
Sossussa hän on käynyt jo moneen otteeseen ja hänen päivärahahakemustaan käsitellään edelleen. On käsitelty jo viisi kuukautta! Kohta alkaa koulu ja hän ei tule saamaan mitään, koska on pian opiskelija. Paskat siitä, että ollaan kituutettu kohta puoli vuotta yhdellä palkalla.
En kaipaa sossun rahoja, mutta ottaa pirusti päähän että me kiristämme täällä vyötä ja mietimme miten saada rahat riittämään! Minä teen kahta työtä että selviämme!!!
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 12:46"]
Mitä minun palkkani tähän asiaan liittyy? Aika hyvä veikkaus että olen töissä matalapalkka-alalla, aika monen kohdallahan näin onkin mutta ei minun.
[/quote]
Pidät niin kamalaa marinaa, että väkisinkin tulee mieleen surkea palkka. Meillä eletään miehen palkalla eikä hän noin kitise. Ei se suuri ole mutta riittää kun ei tuhlaile.
Ap:n kertomuksessa on niin paljon aukkoja ja outouksia että sai kyllä jutun tuntumaan keksityltä. Ensinnäkin kukaan ei voi hakea tai saada rahaa sossusta yksin, toisen tietämättä jos asuu parisuhteessa koska sossussa otetaan huomioon kummankin tulot ja tiliotteet.
Lisäksi työttömyystuen maksaminen tai käsittely ei kyllä yleensä kestä viittä kuukautta. Oudolta kuulosti myös kysymyksesi erilleen muutosta sen sijaan että selvittäisitte nykytilanteen. Näyttää että tietosi kelan ja sossun tukimuodoista on ihan hakusessa. Tuet on myös oikeus saada takautuvasti ellei ole jotain tiettyä syytä miksi ne pitäisi evätä. Se että aloittaa opiskelun ei pitäisi evätä mitään edellisten kuukausien tukia. Mistäköhän tälläinen luulo kumpuaa?
Ainahan ap voi puolisoineen myydä asunnon ja muuttaa vuokralle
Ap, true love! Noinko sun kumppani pistäisi keskustelupalstalle herjauskirjoitelman? Näytä tämä hänelle, jookos? Pääsee hyvä mies kiertoon, sellaiselle joka arvostaa.
Jos käsittelyIka kestää niin se on tuskin kumppanisi toivomus. Ootko ajatellut kuinka tilanne häntä stressaa? Ja sentään yrittää. Moni olisi vaeltanut lähibubiin ja juuttunut parantamaan maailmaa.
Laita mies kiertoon. Hän ansaitsee parempaa.
Ehkä mies on epätoivoisena alkanut pelata tai muuten onnistuu pimittämään rahat. Pakkohan niitä on jo tuossa ajassa pitänyt tulla.
Jaahas, ap hävisi. Miten musta tuntuu et tämän ketjun tarkoitus oli vain yrittää kääntää asetelmaa toisinpäin? Ei tuollainen tilanne ole mahdollinen ellei itse ole mokannut jotenkin.
Jos irtisanottu henkilö on työttömyyskassan jäsen, niin hän alkaa saada ansiosidonnaista työttömyyskorvausta (päivärahaa) heti, kun 7 päivän karenssiaika on kulunut. Korvauksen käsittely työttömyyskassassa voi kestää jonkin aikaa, muttei kuukausia, ja joka tapauksessa korvaus maksetaan takautuvasti.
Jos henkilö on irtisanoutunut itse, niin siitä seuraa 3 kuukauden karenssi, jonka jälkeen alkaa ansiosidonnaisetn työttömyyskorvauksen maksaminen.
Jos joku työssäkäyvä on niin mäntti, ettei kuulu liittoon tai edes työttömyyskassaan, niin on syytä katsoa peiliin.
Ymmärtääkseni nykyisin voi myös opiskella ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen aikana.
KELAn ja sossun kanssa askarointi on sitten luku sinänsä. En tiedä onko jo tullut voimaan se lainmuutos, jonka mukaan puolison tulot eivät enää vaikuta työmarkkinatuen maksamiseen vaiko ei.
Aloittajan tapauksessa on kyllä paljon asioita "ilmassa" eikä aloittaja ole vastannut tässä keskusteluketjussa kysyttyihin asiallisiin kysymyksiin.
Ymmärrän sun tunteita aika hyvin, sillä olin itse töissä, kun mieheni etsi töitä hoitovapaan jälkeen. Näin jälkikäteen olen sitä mieltä, että hermostuin aika turhasta. Oli hienoa, että mies ehti hoitaa alle kaksi vuotiasta lasta samalla, kun itse sain käydä töissä.
-AL
Kuten tässä on tullut esiin, miehesi saattaa saada työttömyystukea kahden ensimmäisen opiskeluvuoden ajan, jos työkkärin mielestä opinnot parantavat miehesi työllistymismahdollisuuksia.
- AL
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:29"]Minne se ap nyt hävisi?
[/quote]Alkoi tulla jo kuumat paikat kun ei voi paljastaa kaikkea! Tyypillistä!
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:09"]
Ketjussa näkyy aikamoinen usko suomalaiseen hyvinvointivaltioon: katsotaan, että mies on tyrinyt, jos rahaa ei saa yhteiskunnan luukulta. Valitettavasi asiat eivät yleensä mene näin. Jos hakija ei ole aivan perustapaus ei käynyt _vain ja ainoastaan _ töissä ennen työttömyyttä, hakemuksen käsittely kestää - ja voi kestä ihan perustapauksessakin. Puolisoni on opettaja (ja minulle pienet tulot, eli en pysty elättämään molempia kesän ajan palkallani). Olemme varautuneet joka kesä siihen, että ansiosidonnainen tulee näin lukukauden alussa, kun työt ovat jo alkaneet (eli kesäksi pitää säästää noin kahden ja puolen kuukauden tulojen verran, jo ennestään pienistä palkoista). Korvausten viipyminen tulee usein yllätyksenä aloitteleville opettajille, jotka usein myös ajattelevat, ettei Suomessa voi joutua olemaan rahatta kuukausitolkulla (eli eivät ole juuri asioineet työvoimatoimiston luukulla, saatikka sossun).
Aloittajalle minulla ei ole muuta sanottavaa kuin jaksamista. Jossain vaiheessa rahat luultavasti tulevat, nyt pitää vaan sinnitellä.
[/quote]
Oppia ikä kaikki. Jos ei osaa ottaa riittävän kattavasti asioista selvää voi tulla jotakin asioita yllätyksenä. Esim. kelalla on tosi hyvät verkkosivut. Jokainen varmasti osaa sanomattakin suhteuttaa menonsa tuloihin niin, että elämässä ei ole ennustettavuutta ja tulot saattaa laskea ja jokaisen sentin joutuu laskemaan.
Ehkä tämä kuluttamaan tottunut sukupolvi on niin sokea, että luulen elävänsä hyvinvointivaltiossa, jossa ei ole nälänhätää, kodittomia yms, että täytyy höylätä ne ranteet auki, kun on parian kuukautena ei rahaa tulekaan itsestään vaan sitä pitää anoa ja byrokratia vie oman aikansa.
[/quote]
Mitä paskaa. Kelassa on töissä ihmisiä jotka myös tekevät virheitä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:29"]Minne se ap nyt hävisi?
[/quote]Alkoi tulla jo kuumat paikat kun ei voi paljastaa kaikkea! Tyypillistä!
[/quote]
Perinteinen aamupäivän provo!
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 14:09"]
Ketjussa näkyy aikamoinen usko suomalaiseen hyvinvointivaltioon: katsotaan, että mies on tyrinyt, jos rahaa ei saa yhteiskunnan luukulta. Valitettavasi asiat eivät yleensä mene näin. Jos hakija ei ole aivan perustapaus ei käynyt _vain ja ainoastaan _ töissä ennen työttömyyttä, hakemuksen käsittely kestää - ja voi kestä ihan perustapauksessakin. Puolisoni on opettaja (ja minulle pienet tulot, eli en pysty elättämään molempia kesän ajan palkallani). Olemme varautuneet joka kesä siihen, että ansiosidonnainen tulee näin lukukauden alussa, kun työt ovat jo alkaneet (eli kesäksi pitää säästää noin kahden ja puolen kuukauden tulojen verran, jo ennestään pienistä palkoista). Korvausten viipyminen tulee usein yllätyksenä aloitteleville opettajille, jotka usein myös ajattelevat, ettei Suomessa voi joutua olemaan rahatta kuukausitolkulla (eli eivät ole juuri asioineet työvoimatoimiston luukulla, saatikka sossun).
Aloittajalle minulla ei ole muuta sanottavaa kuin jaksamista. Jossain vaiheessa rahat luultavasti tulevat, nyt pitää vaan sinnitellä.
[/quote]
Oppia ikä kaikki. Jos ei osaa ottaa riittävän kattavasti asioista selvää voi tulla jotakin asioita yllätyksenä. Esim. kelalla on tosi hyvät verkkosivut. Jokainen varmasti osaa sanomattakin suhteuttaa menonsa tuloihin niin, että elämässä ei ole ennustettavuutta ja tulot saattaa laskea ja jokaisen sentin joutuu laskemaan.
Ehkä tämä kuluttamaan tottunut sukupolvi on niin sokea, että luulen elävänsä hyvinvointivaltiossa, jossa ei ole nälänhätää, kodittomia yms, että täytyy höylätä ne ranteet auki, kun on parian kuukautena ei rahaa tulekaan itsestään vaan sitä pitää anoa ja byrokratia vie oman aikansa.
[/quote]
Mitä paskaa. Kelassa on töissä ihmisiä jotka myös tekevät virheitä.
[/quote]
Ihanko totta?! Eikö olekaan mitään ihanne maailmaa jossa ei tapahdu inhimillisiä erehdyksiä. Toistan itseäni...siksi jokainen osaakin suhteuttaa menonsa tuloihin niin, että sitä ennustettavuutta ei ole.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 15:09"]
Soititko sinne kelaan?
[/quote]
Miksi ap sinne pitäisi soittaa?! Eihän hän tässä kelan asiakas ole vaan kahta työtä tekevä.
Ap:lle ei kyllä anneta hänen miehensä asioihin liittyviä tietoja Kelasta, joten turha soittaa. Ap:n on vaan pakko tiukata asioita mieheltään.
Sanoisin, että mahdollinen toimeentulotuki maksetaan miehen tilille, jos mies on sitä hakenut. Toisaalta ap (tai joku) mainitsi, että on säästöjä, jolloin toimeentulotukea ei tietenkään myönnetä. Sossusta tulee päätökset kirjallisina postissa. Jossain paikoissa ollaan siirtymässä netin kautta tehtäviin hakemuksiin, mutta ei kait kovin laajalti vielä. Helsingissä esim. ei taida moinen olla kuin koekäytössä.
Kelan maksut ja päätökset ja kirjeet näkee kätevästi netistä kaikki. Tai melkein kaikki, jotain sairaanhoitokorvauksia siellä ei välttämättä ole kun niitä hakemuksia tulee niin paljon... (heidän selityksensä kun viime kesänä kysyin).
Tunnen tuskasi ap!
Oma avomieheni loisii kans kotona! Teki ylemmän korkeakoultutkinnon, ja valmistui joulukuussa. Sanoo aina "katselevansa" työpaikkoja, mutta jos katson tietokoneen historiatietoja.. Niin se mitään katsellu ole.. Ollu vaan facebookissa, tän kaltasilla keskustelupalstoilla juttelemassa ja pelaamassa koko päivän.. :D
Koti on ajottain aika paskanen, ja hirmunen kitinä siitä jos sanon "et oo viittiny tiskata vaikka lupasit".. Sit tulee kootut selitykset että oli "pojan kans hankalaa" sit kun kysyn pojalta, et mitä se on tehny isin kans.. Niin vastaus on jotain "katottiin telkkaria".. Poika on siis 3v, reipas ja tottelevainen. Tykkää leikkiä yksinkin, eikä ole käyttänyt vajaaseen vuoteen enää vaippojakaan. Suurimmaksi osaksi terve, harvoin flunssaa tms.
Niin ymmärrän kyllä jotainkin isiä joita ärsyttää nämä"koti-mammat" jotka notkuu koko päivät jossain koneella, eikä tee yhtään mitään. Ruoka on sit jotain nakit ja ranskaiset linjaa kun "en oo kerenny tehdä muuta" saatana kun ärsyttää välillä tulla 8 tunnin työpäivän jälkeen kotiin (+ reilu tunti työmatkoihin) kun koti ei ole siisti, ja lapsella on joku likanen paita päällä.
En millään jaksais aina kinastella tosta siivoamisesta ja kunnollisen ruuan tekemisestä. :( Välillä menee viikonloput pyykkiä pesetessä ja silittäessä.. ja siivotessa.. Vituttaa. Ei vituttais niin paljoa, jos mies oikeasti tekis hommansa kotona..
Edes vähäinen raha ei vituta, vaan toi loisiminen.
Jos toimeentulotukea olisi haettu sossusta, niin sinne olisi vaadittu ap:n tiliotteita ja palkkakuitteja yms. ja allekirjoitus hakemukseen. Allekirjoituksen voi tietysti väärentää ja liitteitä väärentää, mutta siihen pitää olla jo aika kiero tyyppi.
Mitä mies sanoo, jos ap pyytää nähdä mol.fi, Kelan sivut ja nettipankin tapahtumat?
Eikä sinne työkkäriin mennä enää käymään, vaan sinne ilmoittaudutaan netin kautta ja ne soittavat sieltä sitten sovittuna päivänä.
Tää jää kyllä vaivaamaan jos ei selviä!