Valmistuin insinööriksi, mutta en ole päässyt koulutusta vastaaviin töihin
Olen miettinyt miten päästä tästä tilanteesta eteenpäin. Kamppailin masennuksen ja motivaation puutteen kanssa opinnoissa. Loppua kohden opintoja sain asiat rullaamaan ja valmistuin kuitenkin. Masennus sai jonkin verran alisuoriutumaan osan opinnoista. Ongelmaksi jäi etten saanut harjoittelupaikkaa jossa olisin oikeasti päässyt kehittämään taitojani ja jossa ammattitaito olisi voinut kehittyä. Valmistuttuani koitin hakea töihin. En päässyt. Ongelmaksi koitui se, että ei ole työkokemusta mitä työpaikkoihin vaaditaan. Ja miten sitä voi kartuttaa, kun mikään ovi ei aukene? Harjoittelijan paikkoihin ei kehtaa enää hakea, koska niihin haetaan lähinnä opiskelijoita. Olen sitäkin polkua yrittänyt, vaan ei tärpännyt
Kun valmistumisesta oli jo kulunut aikaa, työllistyminen oman alan tehtäviin alkoi tuntua yhä vaikeammalta. Vuosia myöhemmin se tuntuu jo mahdottomalta. Päädyin kierteeseen mistä ei ole ulospääsyä. Päädyin töihin jotka liippaa omaa alaani, mutta teen töitä, joita voisi tehdä ilman koulutusta. Toki käytännön kokemusta on tullut lisää liipaten alaani, mutta CVn kannalta siitä ei taida niin paljon hyötyä olla.
Joka päivä tunnen syvää turhautumista tilanteeseeni. Huomaan jumiutuneeni ja jämähtäneeni työpaikkaan, jossa ei ole lainkaan haastetta eikä se ole sitä mihin opiskelin. Eteneminen firmassa ei tunnu onnistuvan. Työnhaku on alkanut jo ahdistaa, koska on niin tottunut siihen, ettei tärppää.
Mitä vaihtoehtoja tässä olisi? Muuntokoulutus?
Uusi kouluttautuminen? olen miettinyt myös alanvaihtoa vaan sille ei olisi tarvetta jos pääsisi töihin.
Insinöörejä koulutetaan paljon. Tuntuu ettei tutkinnolla tee juuri mitään.
Kommentit (102)
Aivan mahtavaa lukea tätä ketjua taas näin pari vuotta myöhässä, kun rakentaminen on täysin pysähtynyt ja rakennusalan insinöörit työttöminä. Tampereella juuri iso insinööritoimisto lomautti/irtisanoi koko henkilöstön. Arkkitehditkin lomautettuina ja firmoja kaatuu. Ihana nähdä, kun alan noobit herää todellisuuteen ja kokevat ensimmäisen lamansa.
Voi niitä raukkoja, jotka alaa opiskelevat toimeentulon toivossa...
Viiden vuoden päästä taas tienaa - hetken.
T. 90-luvun laman ja 2008 taloudellisen taantuman veteraani.
Itse sain hommia ilman insinööritason harkkakokemusta. Ensimmäinen työ oli suunnittelutoimistossa, johon olin tehnyt opinnäytetyön aikaisemmin. Siellä olin n. 5kk, jonka jälkeen lomautettiin. Lähetin lomautuksen aikana neljään paikkaan työhakemuksen, ja kahdesta paikasta sain kutsun haastatteluun, toisesta sain työpaikan itselleni. Nyt olen ollut muutaman vuoden LVI-suunnittelijana.
Kannattaa yrittää soitella kanssa eri firmoihin, monessa on ns. piilotyöpaikkoja. Cv:seen ja työhakemukseen kannattaa paneutua huolella.