Ihan turha tehdä mitään käsitöitä kun ei niitä kukaan osta
Päänaukojille tiedoksi, että kyse neulotuista, virkatuista ja ommelluista käsitöistä eikä mistään muusta.
Olen laittanut tekemiäni tuotteita facen eri myyntiryhmiin, mutta eipä ole kukaan ostanut yhtään mitään. Kauhea into tehdä erilaisia käsitöitä, mutta mitä hyötyä niitä on tehdä kun jäävät vain kaappiin lojumaan. Eikä ole kyse siitä, että ne olisivat huonolaatuisia vaan osaan oikeasti tehdä esim. nättejä villasukkia. Eipä kyllä noissa ryhmissä näytä muillakaan myytävät liikkuvan.
Jos joku haluaa jotakin ostaa, niin sitten valitetaan kalliista hinnasta ja kuulemma Halpahallista saa samanlaisia villasukkia parilla eurolla. Niin massatuotantona koneellisesti tehdyt villasukat ei todellakaan ole sama asia kuin käsintehdyt sukat.
Kommentit (403)
Tuurineulojana olen tehnyt sukkia diakonialle ja sairaalan lastenosastolle. Varsinkin isoilla miesten sukilla on kuulemma kysyntää. Rahaa en niistä saa, mutta hyvän mielen.
Kun minulla oli kirpputoripöytä, myin tekemiäni kettukarkkisukkia muun tavaran ohella. Menivät kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuurineulojana olen tehnyt sukkia diakonialle ja sairaalan lastenosastolle. Varsinkin isoilla miesten sukilla on kuulemma kysyntää. Rahaa en niistä saa, mutta hyvän mielen.
Kun minulla oli kirpputoripöytä, myin tekemiäni kettukarkkisukkia muun tavaran ohella. Menivät kaupaksi.
Kettukarkkisukat ja kaikki muut brändi- ja logoaiheiset on laittomia, rikkovat tekijänoikeuksia. Ellet ole erikseen pyytänyt siihen lupaa. Vuodesta toiseen ihmisten tuntuu olevan vaikea ymmärtää tätä. Niitä ei saa myydä. Oman käyttöön saa tehdä.
Viime talvena näin pipoja myynnissä facessa hintaan 50€, nyt samanlaisia myydään hintaan 15-20€. Käsittämätöntä.
En ymmärrä, miksi jotkut myy puoli-ilmaiseksi käsitöitään. Ihan täydellistä ajanhukkaa. Jos ei saa edes kunnollista palkkiota tekemistään jutuista, niin miksi tehdä niitä? Jos tykkää neuloa, niin paljon fiksumpaa sitten vaan tehdä itselleen jotain vaatteita. Valitsee jonkun kivan villapaitaohjeen tai opettelee vaikka tekemään kokonaisen mekon. Sillä tavalla säästää rahaa vaatekustannuksissa, ja kaikki ne lankoihin menevät rahat varmasti saa vastinetta, kun tekeleet oikeasti pääsee käyttöön. Mitä järkeä jemmata kaappeihin kamalat kasat jotain sukkia, joita kukaan ei osta, ja sitten joutuu myymään niitä tappiohinnoin pois. Se polkee myös hintoja alas, kun markkinat on täynnä halpaa krääsää.
Sanoisin, että iso ongelma on se, että jotkut eivät etsi sitä omaa tyyliään tehdessään tuotteita myyntiin, vaan yrittävät epätoivoisesti matkia muiden hyvin myyneitä tuotteita. Siitä tulee todella inhottava olo, kun on itse suunnitellut jotain, ja se on ensin ollut todella suosittu ja asiakkaita ollut paljon, ja sitten yhtäkkiä joku muu tekee lähes identtisen jutun huonnomasta langasta ja myy halvemmalla. Todelle noloa käytöstä omasta mielestäni, en tajua miten ihmiset kehtaa. Pitää löytää se oma juttu ja tyyli, niiden raamien sisällä on sitten tilaa myös kokeilla uutta ja asiakkaat palaavat kerta toisensa jälkeen ostoksille.
Käsityöt on tällä hetkellä oikeastaan ainut mitä edes ostan. Haluan tukea suomalaisia, ja aina tarvitsee sukkia tai neuleita täällä. Ei ole aikaa tehdä itse, eikä kiinnosta maksaa jollekin isolle firmalle ulkomaille, missä vaatteet tehdään orjatyövoimalla. Mutta kyllä sen laatua pitää silti olla, en nyt ihan mitä tahansa ostele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kettukarkkisukat ja kaikki muut brändi- ja logoaiheiset on laittomia, rikkovat tekijänoikeuksia. Ellet ole erikseen pyytänyt siihen lupaa. Vuodesta toiseen ihmisten tuntuu olevan vaikea ymmärtää tätä. Niitä ei saa myydä. Oman käyttöön saa tehdä.
Tämä on kyllä niin huvittavaa. Iittalat ja marimekot sun muut varastavat pienyrittäjiltä logot ja kipot ja milloin mitkäkin, lopettavat tehtaat ja siirtävät tuotannon Kaukoitään. Samanaikaisesti sitten suomalaiset kyttäävät, onko naapurin mummolla lupa neuloa joku kettukarkki tai unikko sukkiin.
Tosiaankin tässä maassa ollaan valmiita maksamaan viisikymppiä ettei naapuri tienaa satasta.
Ehkä myyt väärässä paikassa. Mun hyvätuloiset tutut ainakin ostaa käsitöitä, mutta ne taitaa ostaa niitä erilaisista myyjäisistä yms. Ei ne taida ehtiä pyöriä missä Facebookin myyntiryhmissä. Niissä taitaa pyöriä enemmän työttömät, joilla on runsaasti luppoaikaa mutta ei yhtään ylimääräistä rahaa. Niissä tuppaa olemaan niin paljon ilmoituksiakin ettei kukaan ehdi niitä selata ja lähinnä kuluneita vaatteita ja kenkiä myynnissä. Nykyään on niin paljon huijareitakin ja ties mitä ahdistelijoita, että saa tarkkaan harkita kenelle esim. puhelinnumeronsa uskaltaa antaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut on polkeneet hinnat ihan maahan nyt, epätoivoisina myyvät 10 eurolla villasukkia. Tämä kyllä johtaa siihen, että oikeasti laadukkaita sukkia ei ole kohta enää tarjolla, koska ei noilla hinnoilla ole kannattavaa, eikä asiakkaat halua enää maksaa kunnollisia hintoja työstä. Aika surullinen tilanne. Molemmin puolin.
Ainakin minun sukupolveni tytöille opetettiin kaikille villasukkien teko viidennellä tai kuudennella luokalla. Otaksun, että meitä on ainakin miljoona. Ja sitten on vielä olemassa koneita, jotka neulovat sukkia. Joten en näe Suomen akuuteimpana kriisinä, että laadukkaita villasukkia ei enää saisi.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että iso ongelma on se, että jotkut eivät etsi sitä omaa tyyliään tehdessään tuotteita myyntiin, vaan yrittävät epätoivoisesti matkia muiden hyvin myyneitä tuotteita. Siitä tulee todella inhottava olo, kun on itse suunnitellut jotain, ja se on ensin ollut todella suosittu ja asiakkaita ollut paljon, ja sitten yhtäkkiä joku muu tekee lähes identtisen jutun huonnomasta langasta ja myy halvemmalla. Todelle noloa käytöstä omasta mielestäni, en tajua miten ihmiset kehtaa. Pitää löytää se oma juttu ja tyyli, niiden raamien sisällä on sitten tilaa myös kokeilla uutta ja asiakkaat palaavat kerta toisensa jälkeen ostoksille.
Samaa mieltä. Raivostuttavaa että aina joku reppana kopioi omat mallini ja myy sitten omanaan halvemmalla. Varastaminen on nykyään niin tavallista ja ilmeisesti myös hyväksyttyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraiden tekemättä käsityöt on minusta ällöjä. Ajatus siitä, että joku on pyöritellyt lankojatuntikausia hikisissä ja nuhjuisessa sormissaan jossain pölyisessä sohvanurkassa. Ostan mieluummin steriiliä tai ainakin anonyymiä tehdasvalmisteista, niin vältyn tuolta ajatukselta.
Steriilit villasukat?!
Itseäni ihmetyttää nuo hikiset kädet ja pölyinen sohvanurkka :'D Kenen kodeissa tämä kommentoija on käynyt? En tunnista tuollaista ympäristöä ja hygienian puutetta.
Mua naurattaa nuo steriilit villasukat. Ihan kuin ne kaupan sukat ois yhtään sen steriilimmät. Nehän on pyörineet peräti sadoissa käsissä ja kenties jaloissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraiden tekemättä käsityöt on minusta ällöjä. Ajatus siitä, että joku on pyöritellyt lankojatuntikausia hikisissä ja nuhjuisessa sormissaan jossain pölyisessä sohvanurkassa. Ostan mieluummin steriiliä tai ainakin anonyymiä tehdasvalmisteista, niin vältyn tuolta ajatukselta.
Steriilit villasukat?!
Itseäni ihmetyttää nuo hikiset kädet ja pölyinen sohvanurkka :'D Kenen kodeissa tämä kommentoija on käynyt? En tunnista tuollaista ympäristöä ja hygienian puutetta.
Mua naurattaa nuo steriilit villasukat. Ihan kuin ne kaupan sukat ois yhtään sen steriilimmät. Nehän on pyörineet peräti sadoissa käsissä ja kenties jaloissakin.
Hänellä on myös ihana vilpitön usko bangladesilaisten, kiinalaisten ja intialaisten tehdastyöntekijöiden hygeniatasoon ja tehtaiden steriiliyteen, lol.
Minä neulon paljon, joskus myös virkkaan.
Ei minua harmita, ettei niitä kukaan varmaan ostaisi. Teen itselleni, omalle perheelle ja joskus lahjaksi.
Mutta se pännii, kun joskus tulee vihjailuja ja suoria ehdotuksia, mitä minun haluttaisiin tekevän pyytäjälle. "Toki maksan langat!" Joopa joo. Minun aikani ja työhän ovatkin ihan ilmaisia.
Tämä on harrastukseni, ja niinpä haluan neuloa sitä mitä haluan, en sitä mitä joku muu haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua harmita, ettei niitä kukaan varmaan ostaisi. Teen itselleni, omalle perheelle ja joskus lahjaksi.
Mutta se pännii, kun joskus tulee vihjailuja ja suoria ehdotuksia, mitä minun haluttaisiin tekevän pyytäjälle. "Toki maksan langat!" Joopa joo. Minun aikani ja työhän ovatkin ihan ilmaisia.
Tämä on harrastukseni, ja niinpä haluan neuloa sitä mitä haluan, en sitä mitä joku muu haluaa.
Mitäpä tuosta loukkaantumaan? Selvästikin osaat pitää puolesi.
Sitten taas ehkä joku toinen tykkää tehdä lankojen hinnalla. Sekin on ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sanoin loukkaantuneeni???
Mua naurattaa tässä ketjussa nämä sukkien väreistä ja malleista valittajat. Kai neulotte villasukkanne sitten itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sanoin loukkaantuneeni???
Mua naurattaa tässä ketjussa nämä sukkien väreistä ja malleista valittajat. Kai neulotte villasukkanne sitten itse?
&n
Mun täytyy tunnustaa, että en neulo villasukkiani itse. Se on minusta tylsää, ja maksan mielelläni jos löydän kauniita jonkun muun tekemiä. Neulon sen sijaan harrastuksenani monimutkaisia villapaitoja ja -takkeja ohuista langoista. Joskus joku saattaa ihailla paitaani ja kysyä, tekisinkö hänelle. Vastaan aina kieltävästi, koska minun työtahdillani villatakkiin menee puoli vuotta. Mutta ei minua silti pänni, vaan olen imarreltu, että muutkin haluavat tekemiäni vaatteita.
- se jolta kysyit.
Ehkä mainittu jo: jotkin erityiset tapahtumat voisivat olla hyviä myyntipaikkoja. Tosin ei silloin, kun myyntipaikasta pitää maksaa paljon. Muistaakseni Helsingissä oli kädentaitajien valmistamia tuotteita myynnissä käsityömessuilla. Onkohan niitä vielä. Ja joulutorit voisivat olla paikka, jossa olisi ostajia käsitöille.
Käsin neulomalla saa ainutlaatuisia sukkia, lapasia, villapaitoja jne. Vaikea vaan löytää markkinoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut on polkeneet hinnat ihan maahan nyt, epätoivoisina myyvät 10 eurolla villasukkia. Tämä kyllä johtaa siihen, että oikeasti laadukkaita sukkia ei ole kohta enää tarjolla, koska ei noilla hinnoilla ole kannattavaa, eikä asiakkaat halua enää maksaa kunnollisia hintoja työstä. Aika surullinen tilanne. Molemmin puolin.
Ainakin minun sukupolveni tytöille opetettiin kaikille villasukkien teko viidennellä tai kuudennella luokalla. Otaksun, että meitä on ainakin miljoona. Ja sitten on vielä olemassa koneita, jotka neulovat sukkia. Joten en näe Suomen akuuteimpana kriisinä, että laadukkaita villasukkia ei enää saisi.
Nyt ei kyse ollut siitä, että ihmiset ei osaa neuloa. Kaikki ei jaksa/ehdi/halua tehdä itse, eli olisi kiva, että tarjontaa olisi markkinoilla niille laatua etsivillekin, eli voi ostaa. Saathan sinä tehdä itsekin, se nyt ei ollut tämän keskustelun aihe.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen käsitöitä vain itselleni tai pyynnöstä läheisilleni. Viimeisin pyyntö jopa hieman nauratti. Minulla on silityslaudalla collegekangasta hupparia varten. Poikani näki kankaan ja pyysi tekemään itselleen hupparin. Perusteluna oli se, että ethän sinä edes käytä hupparia. Ja totta tuokin, minulla ei ole koskaan edes ollut hupparia, mutta pojallani on varmaan kymmenkunta. Kangasta tuskin löytyy kaupasta, on ollut minulla viitisen vuotta ja nyt se roikkuu, tuossa kun en ole päättänyt kummalle ompelen.
Nykyisin teen hyvin monimutkaisia ja aikaa vieviä malleja sen takia, ettei kukaan tarvitse mielettömästi mitään, mutta tekeminen itsessään rentouttaa ja antaa tyydytystä.
Jos aloittaja haluaa tehdä myyntiin, kannattaa kysellä yrityksiltä, jotka myyvät käsinneulottuja tuotteita, onko tarvetta neulojille. Toinen vaihtoehto voisi olla lahjatavaraliikkeet.
Minusta sinun tulisi ommella huppari itsellesi, tulisi kokeiltua miellytkö malliin. Jos ei olekaanlopulta mieluinen niin muokkaat sen pojallesi sopivaksi. Pääasia kuitenkin että mielenkiinnon luulisi heräävän ihan toisella tavalla kun tekee itselle jotain erilaista mihin ei ole tottunut.