Ihan turha tehdä mitään käsitöitä kun ei niitä kukaan osta
Päänaukojille tiedoksi, että kyse neulotuista, virkatuista ja ommelluista käsitöistä eikä mistään muusta.
Olen laittanut tekemiäni tuotteita facen eri myyntiryhmiin, mutta eipä ole kukaan ostanut yhtään mitään. Kauhea into tehdä erilaisia käsitöitä, mutta mitä hyötyä niitä on tehdä kun jäävät vain kaappiin lojumaan. Eikä ole kyse siitä, että ne olisivat huonolaatuisia vaan osaan oikeasti tehdä esim. nättejä villasukkia. Eipä kyllä noissa ryhmissä näytä muillakaan myytävät liikkuvan.
Jos joku haluaa jotakin ostaa, niin sitten valitetaan kalliista hinnasta ja kuulemma Halpahallista saa samanlaisia villasukkia parilla eurolla. Niin massatuotantona koneellisesti tehdyt villasukat ei todellakaan ole sama asia kuin käsintehdyt sukat.
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyylään aina kirppiksellä käydessäni käsityöhyllyt. En ole vielä sitä päivää nähnyt, että löytyisi oikeasti käyttökelpoisia villasukkia. Ne voi näyttää hyvältä, mutta käytettävyys onkin sitten toinen juttu.
Mitä on sukkien käytettävyys? En tiennyt että niillä on muu funktio kuin olla jalkojen lämmittiminä, kerro toki jos on joku muu käyttötarkoitus sinulla.
En ole tuo kommentoija, mutta mulle käytettävyys tarkoittaa esim. sitä, että saappaisiin ajatelluissa sukissa ei ole jalkaterän päällä mitään palmikoita, pitsiä, tms. Myös varren korkeus eri käyttötarkoituksiin on erilainen. Ja yösukkina tykkään käyttää ohuita, pehmeitä, laadukasta villaa olevia.
Okei, ymmärrän. Kiitos selvennyksestä. Mutta eikö tällaisia siis muka löydy? Kyllä omasta mielestäni ainakin tarjontaa on paljonkin juuri erilaisiin käyttötarkoituksiin. Sitten olen huomannut, että monet ehkä haluaisi sukat, jotka soveltuu ihan kaikkeen, mutta sellaisia on vähän mahdotonta tehdä. Siis sellaiset, joita voi pitää koko päivän, eivät mene rikki, sitten samoissa sukissa nukkumaan, eivät hiosta tai kutita, pitää voida laittaa pesukoneeseen ja mielellään eivät saa löystyä jalassa. Ja nätit kuviot pitää olla, ja hintaa mielellään mahdollisimman vähän. Sellaisia yksisarvisia ei yksinkertaisesti ole olemassa.
Se 50 euroa pitää tulla tunnin työstä ennen kuin hommassa on mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kolunnut näitä käsityömyyjäisiä ja -messuja ja markkinoita, koska olen kaivannut nimenomaan käsin tehtyjä kodin tekstiilejä, en todellakaan mitään villasukkia. Mutta aina siellä myydään vain tosiaankin näitä trikoomyssyjä, rumista mitättömän värisistä kankaista tehtyjä tilkkutöitä, kaiken maailman trikoopantoja, nukenvaatteita, itsetehtyjä koruja ja kangaslaukkuja, joita kukaan ei käytä ja muuta vastaavaa. Siis silkkaa tilpehööriä.
Missään ei myydä esim. poppanaliinoja, joista pidän suunnattomasti tai edes ylipäänsä hyviä tukevaa tekoa olevia kaitaliinoja, pöytäliinoja, kylpyhuoneen mattoja tai mattoja yleensäkään, hyvin tehtyjä kirjontatöitä joista olisin valmis maksamaan reilustikin, torkkupeittoja tai peräti sängynpeittojakin.
Missä näitä paksuja kirjoneulevillapaitoja pidetään? En koskaan näe niitä kenenkään päällä, vaikka niitä aina aika ajoin on neulelehdet pullollaan. Mihin vuodenaikaan ne sopii, kesällä ja keväällä ne on kuumat, syksyllä ja talvella epäkäytännölliset. Niitten päälle ei mahdu takki tai jos mahtuu, niin on kyllä melkoisen tankki olo ja ilman takkia taas neulepaidasta menee tuuli läpi ja on kylmä. Ja kun tulet sisälle, niin riisuttavahan se on, koska on sitten kuuma. Joten alla on oltava kuitenkin joku edustuskelpoinen vaate, jos menet töihin tai kylään. Ja jos mikä on inhottava, niin villavaate tihkusateessa.
Niitähän myytiin Tallinnassa edullisesti silloin muutama vuosikymmen sitten ja ihmiset osti niitä ihan innoissaan, mutta ikinä en nähnyt niitä kenenkään päällä. Kun ei ikinä ollut sellainen ilma, että niitä olisi voinut käyttää.
Kai niitä itse kudottuja neuleita käytetään ihan samalla lailla kuin kaupasta ostettuja villapaitoja? En nyt ymmärrä tätä ongelmaa.
Asun itse Tanskassa ja täällä tuollaiset perinteiset villapaidat ovat olleet muodissa jo monta vuotta, ihan nuorista aikuisista mummoihin. Porukka käyttää niitä syksyllä takin sijaan, talvella sisällä ja takin alla. Ei takin kannata ollakaan niin makkarankuori ettei sinne alle mahdu kerroksia, eihän se sitten edes lämmitä.
Nykymuoti ulkovaatteissakin on tosi tiukka ja vartalon myötäinen muovikuori. Näyttää usein ettei edes käsiä saa nostettua kun hihat nuolee käsivarsia eikä liikkumavaraa ole yhtään. Niiden alle puetaan jotain teknisiä muovisia midlayereita.
Nyt on monta vuotta ollut muodissa ne ihan jättimäiset pöyhkeät untuvatakit, esim Joutsenen mallit. Muistuttaa mielestäni makuupussia, kun usein ovat sellaisia pökkelön mallisia ja yltävät parhaillaan jopa nilkkaan. Ne eivät nimenomaan ole mitään vartaloa imartelevia, vaan niissä joku viime vuoden miss suomikin muuttuu michelin-ukoksi.
Ei kai niitä makkarankuoria muutenkaan kukaan pakota ostamaan.
Onko kukaan tehnyt arkkusukkia?
Olen suunnitellut tehdä puolisolleni ja itselleni. Luonnonvalkoiset ja vaaleanvihreät. Ohutta villalankaa. Onko vinkkejä?
Niinpä. Mäkin tekisin mielelläni vaikka mitä myyntiin mutta kukaan ei osta.
Kun pitää saada lapsikiinalaisten nälkäpalkalla tekemiä mieluummin.
Mä en edes tee käsitöitä myyntimielessä. Myyn toki jos joku haluaa ostaa, mutta joululahjoina menee paljon. Jotenkin ne on saatava eteenpäin ettei kaapit pursua, koska tekemisestä en luovu.
Useimmat käsityönharrastajat eivät ole kovin luovia. He käyttävät ohjeita ja tekevät vuodesta toiseen samaa kuin muutkin. En tiedä missä käyttäisin jonkun itse neulomia villasukkia tai villapaitaa. Ne ovat kaupunkiasuntoon aivan liian kuumia ja talviliikunnassa käytetään konepestäviä ohuita merinovillaisia tuotteita joita saa urheiluliikkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat käsityönharrastajat eivät ole kovin luovia. He käyttävät ohjeita ja tekevät vuodesta toiseen samaa kuin muutkin. En tiedä missä käyttäisin jonkun itse neulomia villasukkia tai villapaitaa. Ne ovat kaupunkiasuntoon aivan liian kuumia ja talviliikunnassa käytetään konepestäviä ohuita merinovillaisia tuotteita joita saa urheiluliikkeistä.
Täh, mulla on kesähelteilläkin villasukat jalassa, ja jos on +20 astetta ulkona niin villatakki sisällä päällä :D
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkiasuntoon liian kuumia? Itse olen kerrostalossa aina ihan jäässä. En voi kuvitella nukkuvani ilman villasukkia. Ja missä nyt villapaitoja käytetään? Töissä, kylässä, kaupassa, ihan normaalissa elämässä? Miten Suomessa pärjää talvella ilman villapaitaa on minun kysymykseni. Pääkaupunkiseudullakin talvisin ja syksyisin kylmä tuuli.
Vierailija kirjoitti:
Jos käsitöitä myy, niin ne pitää kyllä suunnitella itse. Tietysti idea voi olla jostain muualta, mutta itse suunniteltu. Ja jos tekee vuodesta toiseen samoja, niin johtuu ehkä siitä, että niille on ollut paljon kysyntää. Näin ainakin omalla kohdallani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama mulla, oon kehitelly monia käyttökelpoisia juttuja: kännykkä/passipussi kaulaan, Ukrainan väreissä ja muissakin. Tekoampiaispesiä.
Karjala-aiheisia rannettimia, nilkkaimia, muitakin värejä. Virkattuja hattuja puuvilla/paperinaru. Itse käytän kyllä ja niitä ihaillaan. Pyynnöstä teen tutuille. Mutta: esim kirppispöydältä Kukaan Ei Osta.
Eikä hinta ole ollut korkea.Antaisin vaikka Ukrainaan tai SPR:lle.
Vaikka olisi millaista laatua, kirpparille ei mennä ostelemaan käsitöitä josta pyydetään työhön nähden kohtuullinen hinta. Sinne mennään ostamaan halpaa tavaraa mahdollisimman halvalla. Kannattaisi ottaa selvää onko omalla kotiseudulla jotain käsityömyyjäisiä, toritapahtumaa tms missä voisi olla paremmat mahdollisuudet.
Kirpparien asiakkaat ovat syöpää. Voi myydä vaikka Tynellin lasia ja joku tulee silti mäkättämään kun "wäää tää maksaa yli vitosen!" Köyhät pysytelkööt kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama mulla, oon kehitelly monia käyttökelpoisia juttuja: kännykkä/passipussi kaulaan, Ukrainan väreissä ja muissakin. Tekoampiaispesiä.
Karjala-aiheisia rannettimia, nilkkaimia, muitakin värejä. Virkattuja hattuja puuvilla/paperinaru. Itse käytän kyllä ja niitä ihaillaan. Pyynnöstä teen tutuille. Mutta: esim kirppispöydältä Kukaan Ei Osta.
Vaikka olisi millaista laatua, kirpparille ei mennä ostelemaan käsitöitä josta pyydetään työhön nähden kohtuullinen hinta. Sinne mennään ostamaan halpaa tavaraa mahdollisimman halvalla. Kannattaisi ottaa selvää onko omalla kotiseudulla jotain käsityömyyjäisiä, toritapahtumaa tms missä voisi olla paremmat mahdollisuudet.
Kirpparien asiakkaat ovat syöpää. Voi myydä vaikka Tynellin lasia ja joku tulee silti mäkättämään kun "wäää tää maksaa yli vitosen!" Köyhät pysytelkööt kotona.
Ei nyt ihan noin, mutta pitäisi olla sellaisia kirppareita, missä myydään halpaa ja sitten sellaisia, missä myydään laatua ja ihmiset suostuu maksamaan. Siis että tietää etukäteen mihin menee myymään ja minne mennä ostoksille. Siis että tarjonta ja kysyntä kohtaa. Halpa krääsä yhdelle kirppikselle, laadukas tavara toiselle.
Vierailija kirjoitti:
Paljon pyydätte kikkelinlämmittimestä? (villasukka-mallinen, mutta vähän pienempi + vyö). Ottakaa yhteyttä fb:ssä Jugi Pekkarinen ;)
En tiedä onko keksitty vielä riittävän pieniä puikkoja ja ohutta lankaa, että saisi oikean kokoisen tehtyä.
Kannattaa tehdä jonkun makeisen värimaailmaa mukailevat sukat ja pakata mukaan pari sen sarjan makeista ja pakata ne kauniisti sellofaaniin. Luulisi kehopositiivisten ostavan.
Minä teen käsitöitä harrastuksena, joten en ajattelekaan saavani siitä rahaa. Enkä edes haluaisi kaupata niitä, koska tiedän, että hinta ei kuitenkaan vastaisi tarvikkeiden kustannuksia ja tehdyn työn arvoa.
Lahjoitan käsityöni hyväntekeväisyyteen. Viime aikoina olen tehnyt lasten neuleita ja vienyt ne Punaiselle Ristille. Myös sukkia ja lapasia olen tehnyt viime aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on paljon niitä, jotka kinuavat hinnat alas, jotta voivat itse myydä sitten kalliimmalla.
Kannattaa tehdä jonkun makeisen värimaailmaa mukailevat sukat ja pakata mukaan pari sen sarjan makeista ja pakata ne kauniisti sellofaaniin. Luulisi kehopositiivisten ostavan.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä näkyy, aika suurimuotoista. Teet siis varta vasten myyntiin. Tuo ei liene ihan laillista, verot?
Aika monella tonnilla saa tehdä ennenkuin on oikeasti verovelvollinen.... jostain syystä tämäkin on asia mistä helposti ulistaan. 5000e yli pitää alkaa maksaa luovutusvoittoeroa. Jos onnistuu yli 15 000e edestä myymään vuodessa, niin silloin on velvollinen maksamaan sen 24% alvin tuotosta.
Tuntuu, että esim. juuri villasukkia on maailma täynnä, sellaiset kasat niitä on eri myyntitapahtumissa. Samoin korvakoruja.
Vaikka itsekin käytän ja teen, molempia.
Ja nuo fb-ostetaan/myydään käsitöitä ryhmät on täynnä enimmäkseen myyjiä, ei niinkään ostajia. En tiedä miksi pyytäisin saada liittyä johonkin tällaiseen ryhmään, no jos olisi kova tarve.