Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan turha tehdä mitään käsitöitä kun ei niitä kukaan osta

Just joo
03.08.2021 |

Päänaukojille tiedoksi, että kyse neulotuista, virkatuista ja ommelluista käsitöistä eikä mistään muusta.

Olen laittanut tekemiäni tuotteita facen eri myyntiryhmiin, mutta eipä ole kukaan ostanut yhtään mitään. Kauhea into tehdä erilaisia käsitöitä, mutta mitä hyötyä niitä on tehdä kun jäävät vain kaappiin lojumaan. Eikä ole kyse siitä, että ne olisivat huonolaatuisia vaan osaan oikeasti tehdä esim. nättejä villasukkia. Eipä kyllä noissa ryhmissä näytä muillakaan myytävät liikkuvan.

Jos joku haluaa jotakin ostaa, niin sitten valitetaan kalliista hinnasta ja kuulemma Halpahallista saa samanlaisia villasukkia parilla eurolla. Niin massatuotantona koneellisesti tehdyt villasukat ei todellakaan ole sama asia kuin käsintehdyt sukat.

Kommentit (403)

Vierailija
361/403 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on polkeneet hinnat ihan maahan nyt, epätoivoisina myyvät 10 eurolla villasukkia. Tämä kyllä johtaa siihen, että oikeasti laadukkaita sukkia ei ole kohta enää tarjolla, koska ei noilla hinnoilla ole kannattavaa, eikä asiakkaat halua enää maksaa kunnollisia hintoja työstä. Aika surullinen tilanne. Molemmin puolin.

Ainakin minun sukupolveni tytöille opetettiin kaikille villasukkien teko viidennellä tai kuudennella luokalla. Otaksun, että meitä on ainakin miljoona. Ja sitten on vielä olemassa koneita, jotka neulovat sukkia. Joten en näe Suomen akuuteimpana kriisinä, että laadukkaita villasukkia ei enää saisi.

Nyt ei kyse ollut siitä, että ihmiset ei osaa neuloa. Kaikki ei jaksa/ehdi/halua tehdä itse, eli olisi kiva, että tarjontaa olisi markkinoilla niille laatua etsivillekin, eli voi

Tarkoitinkin, että jos markkinoilla tulee akuutti pula laadukkaista käsin neulotuista sukista, on maassa varsin paljon ihmisiä, jotka voivat tämän taidon elvyttää. Minäkin voin ryhtyä neulomaan sukkia, jos hinnasta päätään sopuun.

Vierailija
362/403 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukan hinta oli joskus muinoin tarve ja tunne. Tarvitsit villasukat, koska vanhat oli parsittu liian monta kertaa. Joku teki sinulle villasukat, rakkaudesta tai tavallaan vastineeksi vaikka polttopuista, paistinlastasta, lypsyjakkarasta, uudesta rukinlavasta tai mistä vain mitä itse tarvitsit. Yleensä se oli "vaihtokauppaa" perheen sisällä, tai samassa asuinympäristössä, molemminpuolinen huvi- ja hyötysuhde.

Todennäköisesti alun alkaen oli kyse siitä, että nainen ei voinut tai hänen ei ollut järkevää lähteä metsätöihin, kalastamaan, metsästämään tai auranvarteen raskaana tai lapsilauman kanssa. Kaikki olivat tarpeellisia perheessä ja kylässä, koska jokaisella oli mahdollisuus oppia joku taito tai työ muiden hyväksi.

Joskus joku on pyytänyt, että tekisin sukat maksusta, mutten osaa. Voin ja voisin tehdä jollekin tutulle, jonka tiedän tarvitsevan tai tykkäävän. Raha on liikkunut lankojen hinnan verran jos sitäkään. Kerran sain työhön tarvittavat puikot, joita ei ennestään ollut. Paistinlastat, kauhat, puuhaarukat ja puiset koriste-esineet ovat minulle rakkaita ja rakkaudella tehty. Todellakin arvostan ja käytän, ja todellakin ovat paremmin tehty kuin tehdastekoiset.

Ymmärrän kyllä hintapyynnöt, ja arvostan käsin tehtyjä vaatteita ja tarve-esineitä. Kaikki eivät tarvitse tai arvosta. Itse tehdyn villasukan ydin on yhteisöllinen, lämmin ja rakkaudella tehty. Siinä kontekstissa rahapalkka on samaan aikaan liikaa ja liian vähän, aina. Villasukan hinta on rakkaus, arvostus, läheisyys ja vastavuoroisuus. Sitä hintaa harva pyytää ja harva saa nykyään. Se on äärettömän surullista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/403 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ahkera neuloja. Ne villasukat, jotka eivät mene omille läheisille joululahjoiksi lahjoitan Joulupuu-keräykseen. Joulupuu-keräyksestä kaikki menee oman kotikunnan tarvitseville lapsiperheille ja vanhuksille. On mukavaa, että joku papparainen tai mummeli kävelee klänraitilla tai istuu pyörätuolissaan minun neulomani kauniit ja lämpimät villasukat jalassa.

Minulle neulominen on harrastus, toimeentuloni tulee eläkkeestä.

Papparainen ja mummeli 🙄 Mieti vähän, miten puhut toisista ihmisistä.

Minusta hän puhui hellitellen. Kuin olisi puhunut läheisestään, joiden iloksi ja lämmöksi on neulonut kauniita sukkia.

Vierailija
364/403 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tarkoitinkin, että jos markkinoilla tulee akuutti pula laadukkaista käsin neulotuista sukista, on maassa varsin paljon ihmisiä, jotka voivat tämän taidon elvyttää. Minäkin voin ryhtyä neulomaan sukkia, jos hinnasta päätään sopuun."

Tämä oli se pointti, että siitä hinnasta ei pääse sopuun, koska laadusta ei makseta, kun ne on poljettu niin maahan. Ymmärrätkö? Se on aivan sama miten hienoja sinä osaat tehdä, jos ei ostajat enää osta, koska muut myy halvemmalla. Eli sen takia sitten hienoja ei myydä enää, koska kuka tekee laadukkaita sukkia ilmaiseksi. Sitten tietysti jokainen saa itse miettiä, mitä pitää laadukkaana. Jos tykkää 7Veikan muovilangoista, niin sitten sitä laatua on vissiin ihan yltäkylläisesti tarjolla.

Vierailija
365/403 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tarkoitinkin, että jos markkinoilla tulee akuutti pula laadukkaista käsin neulotuista sukista, on maassa varsin paljon ihmisiä, jotka voivat tämän taidon elvyttää. Minäkin voin ryhtyä neulomaan sukkia, jos hinnasta päätään sopuun."

Tämä oli se pointti, että siitä hinnasta ei pääse sopuun, koska laadusta ei makseta, kun ne on poljettu niin maahan. Ymmärrätkö? Se on aivan sama miten hienoja sinä osaat tehdä, jos ei ostajat enää osta, koska muut myy halvemmalla. Eli sen takia sitten hienoja ei myydä enää, koska kuka tekee laadukkaita sukkia ilmaiseksi. Sitten tietysti jokainen saa itse miettiä, mitä pitää laadukkaana. Jos tykkää 7Veikan muovilangoista, niin sitten sitä laatua on vissiin ihan yltäkylläisesti tarjolla.

Laadukkain on koneella neulottu sukka. Siinä on tasaisin käsiala, joka kestää parhaiten kulutusta. Ja kun kone tekee työn eikä työstä tarvitse maksaa, voi käyttää laadukasta lankaa, joka ei nyppyynny.

Sitten erikseen ovat täysin käsin tehdyt sukat. Yleensä niitä arvostavat eniten ne ihmiset, jotka osaavat tehdä niitä itse. Siksi niille on varsin heikot markkinat.

Vierailija
366/403 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laadukkain on koneella neulottu sukka. Siinä on tasaisin käsiala, joka kestää parhaiten kulutusta. Ja kun kone tekee työn eik

Noinkin voi ajatella. Materiaaleja ja muita aika hyvin tuntevana olen eri mieltä, mutta tuo on varmaan aika yleinen asenne.

Vierailija
367/403 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi jotkut myy puoli-ilmaiseksi käsitöitään. Ihan täydellistä ajanhukkaa. Jos ei saa edes kunnollista palkkiota tekemistään jutuista, niin miksi tehdä niitä? Jos tykkää neuloa, niin paljon fiksumpaa sitten vaan tehdä itselleen jotain vaatteita. Valitsee jonkun kivan villapaitaohjeen tai opettelee vaikka tekemään kokonaisen mekon. Sillä tavalla säästää rahaa vaatekustannuksissa, ja kaikki ne lankoihin menevät rahat varmasti saa vastinetta, kun tekeleet oikeasti pääsee käyttöön. Mitä järkeä jemmata kaappeihin kamalat kasat jotain sukkia, joita kukaan ei osta, ja sitten joutuu myymään niitä tappiohinnoin pois. Se polkee myös hintoja alas, kun markkinat on täynnä halpaa krääsää.

Jos tekee käsitöitä joka tapauksessa ihan vain huvikseen, niin ihan mikä tahansa hinta, vaikka puoli-ilmainenkin, on aina kotiin päin. Sillä saa ainakin rahoitettua osan materiaalikustannuksista.

Tietty eri juttu, jos niitä ei tekisi joka tapauksessa, mutta useimmat käsityöharrastajathan kyllä tekisivät vaikka eivät saisi pennin latia.

Vierailija
368/403 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, miksi jotkut myy puoli-ilmaiseksi käsitöitään. Ihan täydellistä ajanhukkaa. Jos ei saa edes kunnollista palkkiota tekemistään jutuista, niin miksi tehdä niitä? Jos tykkää neuloa, niin paljon fiksumpaa sitten vaan tehdä itselleen jotain vaatteita. Valitsee jonkun kivan villapaitaohjeen tai opettelee vaikka tekemään kokonaisen mekon. Sillä tavalla säästää rahaa vaatekustannuksissa, ja kaikki ne lankoihin menevät rahat varmasti saa vastinetta, kun tekeleet oikeasti pääsee käyttöön. Mitä järkeä jemmata kaappeihin kamalat kasat jotain sukkia, joita kukaan ei osta, ja sitten joutuu myymään niitä tappiohinnoin pois. Se polkee myös hintoja alas, kun markkinat on täynnä halpaa krääsää.

Jos tekee käsitöitä joka tapauksessa ihan vain huvikseen, niin ihan mikä tahansa hinta, vaikka puoli-ilmainenkin, on aina kotiin päin. Sillä saa ainakin rahoitettua osan mater

Lisään vielä: ja itselle tehdessähän tulee jossain vaiheessa eteen se piste, että ei vaan enää ole tarvetta enemmälle.

Vierailija
369/403 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle eikä minun kotiin mitään käsitöitä, kaikella kunnioituksella. Itsestäni ei olisi niitä tekemään, mutta en myöskään pidä niistä. 

Vierailija
370/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa käsitöissä on käytetty rumia värejä ja väriyhdistelmiä. Inhoan näitä violetti-oliivinvihreä-yhdistelmiä, tai vinokaitaleella kantattuja ompeluksia. En ole missään nähnyt esim. yksivärisiä mustia villasukkia, tai valkoisia. Ostaisin heti.

Minä teen valkoisia ja mustia ja muita yksivärisiä eri materiaaleista. Torin kautta löytyy. Nyt on tosi vahva kirjoneuletrendi menossa, eli siksi näitä värikkäitä (monet kyllä hyvin kauniitakin) on paljon tarjolla.

Niinpä näkyy, aika suurimuotoista. Teet siis varta vasten myyntiin. Tuo ei liene ihan laillista, verot?

Voi luoja miten suomalainen kommentti. Yksi kertoo myyvänsä Torissa käsitöitä niin heti aletaan epäillä laittomuuksista ja veronkierrosta.

Ei ihme ettei Suomen talous ole kasvanut 16 vuoteen, kuka täällä mitään viitsisi tehdä.

Vierailija
371/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neulon paljon sukkia harrastuksena enkä koskaan pyydä hintaa kuin lankojen verran. Neulon paljon tutuille tilauksesta ja aina kaikki tunkee vähän ylimääräistä rahaa et sä noin halvalla voi myydä. En halua velottaa työstäni, koska a) ne jäis myymättöminä kaappiin ja b) joka tapauksessa neuloisin, kiva jos niistä saa edes omat investoinnit pois.

Sinänsä ilmiönä on mielenkiintoista, ettei käsitöistä haluta maksaa, koska käsitöiden taitajia on koko ajan vähemmän. Koneellisesti tehdyt on aina huonommin kestäviä.

Olisi kiva kuulla, millä mekanismilla koneellisesti tehdyt sukat mielestäsi ovat huonommin kestäviä.

Useimmiten koneella tehdyt sukat ovat ohuempia, koska ihmiset pitävät ohuita neuloksia miellyttävinä, ja harva jaksaa kovin ohuita sukkia käsin näprätä. Mutta saman paksuisesta langasta neulottaessa langan laatu on keskeinen

Käsityönä tehdyissä sukissa voi olla vahvistetut kantapäät ja varpaat. Ne on näin ollen myös lämpimämmät. Langalla on myös väliä. Perinteinen sukkalanka on parempi, kuin moni markkinajohtaja.

Tosin olen pistänyt merkille, että harvalla käsityöihmisellä taito taikka tahto riittää näihin käytännöllisyyttä lisääviin asioihin. Kauniit varret toki, mutta kestävyys on sitten eri asia. 

Vierailija
372/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastuksen pitäisi tuottaa iloa itselle. Jos bisnestä ajattelet, niin käsityöt eivät kannata. 

Moni tuote on myös vaikea myydä netissä. Esim. kunnon matto menee kaupaksi tonnin hinnalla huonekaluliikkeen valikoimassa. Netin kautta yksityisenä et saa siitä edes kuluja saatikka palkkaa. Se johtuu siitä, että pitäisi päästä hypistelemään, jolloin laadukkaan ja kunnollisen tuotteen tunnistaa. Netissä kaikki on kaunista - todellisuus voi olla mitä sattuu. 

Vierailija
373/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuurineulojana olen tehnyt sukkia diakonialle ja sairaalan lastenosastolle. Varsinkin isoilla miesten sukilla on kuulemma kysyntää. Rahaa en niistä saa, mutta hyvän mielen.

Kun minulla oli kirpputoripöytä,  myin tekemiäni kettukarkkisukkia muun tavaran ohella. Menivät kaupaksi. 

Kettukarkkisukat ja kaikki muut brändi- ja logoaiheiset on laittomia, rikkovat tekijänoikeuksia. Ellet ole erikseen pyytänyt siihen lupaa. Vuodesta toiseen ihmisten tuntuu olevan vaikea ymmärtää tätä. Niitä ei saa myydä. Oman käyttöön saa tehdä.

Paras vahti ja ilonpilaaja on toinen nainen.

Niille kettukarkeille on tosiasiassa ihan se ja sama, vaikka niitä sukkia neuloisi lavallisen. Ei niitä tavaramerkin omistajia kiinnosta jonkun sukkabisnes. Tosiasiassa se on ilmaista mainosta. 

Mutta toki toinen nainen on ensimmäisenä ampumassa alas toisen ilon tehdä asioita.

Eri

Vierailija
374/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villasukan hinta oli joskus muinoin tarve ja tunne. Tarvitsit villasukat, koska vanhat oli parsittu liian monta kertaa. Joku teki sinulle villasukat, rakkaudesta tai tavallaan vastineeksi vaikka polttopuista, paistinlastasta, lypsyjakkarasta, uudesta rukinlavasta tai mistä vain mitä itse tarvitsit. Yleensä se oli "vaihtokauppaa" perheen sisällä, tai samassa asuinympäristössä, molemminpuolinen huvi- ja hyötysuhde.

Todennäköisesti alun alkaen oli kyse siitä, että nainen ei voinut tai hänen ei ollut järkevää lähteä metsätöihin, kalastamaan, metsästämään tai auranvarteen raskaana tai lapsilauman kanssa. Kaikki olivat tarpeellisia perheessä ja kylässä, koska jokaisella oli mahdollisuus oppia joku taito tai työ muiden hyväksi.

Joskus joku on pyytänyt, että tekisin sukat maksusta, mutten osaa. Voin ja voisin tehdä jollekin tutulle, jonka tiedän tarvitsevan tai tykkäävän. Raha on liikkunut lankojen hinnan verran jos sitäkään. Kerra

Miksi naisen tekemän työn hinta on rakkaus ja ontto kiitos. Miehen tekemän työn hinta on euroja? 

Kummalla valuutalla sitä ruokaa kaupasta ostetaan? Vain sillä on oikeasti väliä. 

Tarkennuksena vielä, että niitä vaatteita akat tekivät, koska niitä ei kaupasta voinut ostaa. Ei ollut, mitä ostaa. Vaatteiden arvostus oli myös eri luokkaa, koska vaatteiden ollessa pesussa, ei välttämättä ollut toisia laittaa päälle. 

Vierailija
375/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi alkaa menemään kaupaksi kuin häkä jos niiden mukaan liittää jonkun ratkaisun joka estää sisäkäytössä kantapään kulumisen rikki, noin kuukaudesa. Eli joku nahkapala kantapäähän.

Vierailija
376/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 61v nainen. En ole ikinä neulonut yhtään sukkaa, enkä myöskään maksa niistä mitään. Jotenkin sukkia on niin paljon että niille on oma hylly. Laadukas sukka kestää vuosia ja kun n kerran vuodessa joku neulootikko antaa sukat ne ei lopu ikinä. 

Vierailija
377/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi alkaa menemään kaupaksi kuin häkä jos niiden mukaan liittää jonkun ratkaisun joka estää sisäkäytössä kantapään kulumisen rikki, noin kuukaudesa. Eli joku nahkapala kantapäähän.

Aika onnettomat sukat, jos kantapää kuluu puhki kuukaudessa? Silloin ei ole osattu neuloa eikä valittu kunnollista lankaan. 

Vierailija
378/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan vielä sukulaisilta niin paljon itsetehtyjä, että ei moneen vuoteen ole tarve maksaa niistä. Ja kyllä, ovat ihan laadukkaita sekä nättejä.

Uskoisin, että monella muulla on sama. Ainakin joulun aikaan kuulee kuinka moni on taas saanut villasukkia lahjaksi. 

379/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villasukkien kantapäät tosiaan kuluvat puhki yllättävän nopeasti. Pidin jossain vaiheessa talvisin aina villasukkia kenkien sisällä kävellessäni pitkiä matkoja, ja huomasin tämän.

Joten nahkapala tai vaikka tiivis kaksinkertainen neulos kantapäiden kohdalle.

Toinen juttu on, että ap mainitsi myös ompelutyöt. Niille kuvittelisi olevan nykyään kysyntää, kun vaatekaupoissa myytävät puserot ovat monen mielestä niin hirveän mallisia, siis väljiä ja laatikkomaisia. Tällainen muoti on ollut jo kauan. Istuvuudeltaan normaaleja tai kapeita yläosia moni kaipaa haluamastaan kankaasta. Toisaalta ompelijan täytyy olla taitava ja tarkka. Puserolle vaatimustaso on korkeampi kuin villasukille.

Vierailija
380/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne oli ne pipot, joille oli kova kysyntä ja mummot neuloi käsin? Pääsisikö ap neulomaan niitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi