Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan turha tehdä mitään käsitöitä kun ei niitä kukaan osta

Just joo
03.08.2021 |

Päänaukojille tiedoksi, että kyse neulotuista, virkatuista ja ommelluista käsitöistä eikä mistään muusta.

Olen laittanut tekemiäni tuotteita facen eri myyntiryhmiin, mutta eipä ole kukaan ostanut yhtään mitään. Kauhea into tehdä erilaisia käsitöitä, mutta mitä hyötyä niitä on tehdä kun jäävät vain kaappiin lojumaan. Eikä ole kyse siitä, että ne olisivat huonolaatuisia vaan osaan oikeasti tehdä esim. nättejä villasukkia. Eipä kyllä noissa ryhmissä näytä muillakaan myytävät liikkuvan.

Jos joku haluaa jotakin ostaa, niin sitten valitetaan kalliista hinnasta ja kuulemma Halpahallista saa samanlaisia villasukkia parilla eurolla. Niin massatuotantona koneellisesti tehdyt villasukat ei todellakaan ole sama asia kuin käsintehdyt sukat.

Kommentit (403)

Vierailija
381/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noi alkaa menemään kaupaksi kuin häkä jos niiden mukaan liittää jonkun ratkaisun joka estää sisäkäytössä kantapään kulumisen rikki, noin kuukaudesa. Eli joku nahkapala kantapäähän.

Aika onnettomat sukat, jos kantapää kuluu puhki kuukaudessa? Silloin ei ole osattu neuloa eikä valittu kunnollista lankaan. 

Mulla on monta vuotta vanhoja villasukkia eikä ne kulu millään puhki.

Seiskaveikasta kudottu.

Vierailija
382/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi alkaa menemään kaupaksi kuin häkä jos niiden mukaan liittää jonkun ratkaisun joka estää sisäkäytössä kantapään kulumisen rikki, noin kuukaudesa. Eli joku nahkapala kantapäähän.

Tämä on neulontaryhmien vakiopopparikeskustelu. Sukkien kulumiseen vaikuttaa moni asia, esim. neuloksen napakkuus, käyttäjän ihon jalkapohjien kunto, lattiapinta ja se, miten käyttäjä askeltaa. Yleisesti neulojat tietää myös, että villasukkia ei kannata tehdä villalangasta vaan sekoitelangasta, jossa on osa villaa ja osa esim. polyamidia tai nylonia. 

Nykyään on trendinä se, että osa neulojista viimeistelee neuleensa etikkavedessä tai höyrystämällä kattilassa, ja olen itse epäillyt, että nämä trendikeinot voivat vaikuttaa villasukan kestävyyteen. Itse en näin tee, eikä minun villasukat kulu käyttämällä. Pidän sisällä villasukkia jalassa jatkuvasti, kesällä ja talvella, ja niitä joita pidän en vaihda päivittäin vaan pidän yksiä esim. viikon tai ylikin, eikä ne vaan kulu puhki ikinä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika onnettomat sukat, jos kantapää kuluu puhki kuukaudessa? Silloin ei ole osattu neuloa eikä valittu kunnollista lankaan. 

Seiskaveikasta kudottu.

Seiskaveikka on hyvä sukkalanka.

Ja kantapääkin kestää hyvin, kun neuloo vahvistetun kantapään.

Vierailija
384/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seiskaveikasta kudottu.

Seiskaveikka on hyvä sukkalanka.

Ja kantapääkin kestää hyvin, kun neuloo vahvistetun kantapään.

Kaikkihan tekee vahvistetun kantapään, se on ihan perusjuttu villasukan neulonnassa.

Vierailija
385/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista väittää, että itse neulottujen sukkien kestämättömyys johtuisi siitä, että ei osata tehdä vahvistettua kantapäätä. En tiedä ketään, joka ei sitä tekisi. Itsekin opin sen jo silloin viidennellä luokalla.

Kyllä suurin materiaaleista riippumaton syy kulumiseen ja löpsähtämiseen on neuletyön laatu. Harva pystyy tekemään yhtä tiukkaa ja tasaista käsialaa kuin kone. Äitini melkein pystyi. Mutta jos ihan puhtaasti laatua ja kestävyyyttä katsotaan, parhaat ovat Helsingin villasukkatehtaan tekemät. 

Erikseen ovat sitten käsin tehtyihin sukkiin liittyvät design- ja tunnearvot. Kuten jo edesmennyt äitini lohdutti minua ensimmäisten sukkieni valmistuttua: löysä lämmittää.

Vierailija
386/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuurineulojana olen tehnyt sukkia diakonialle ja sairaalan lastenosastolle. Varsinkin isoilla miesten sukilla on kuulemma kysyntää. Rahaa en niistä saa, mutta hyvän mielen.

Kun minulla oli kirpputoripöytä,  myin tekemiäni kettukarkkisukkia muun tavaran ohella. Menivät kaupaksi. 

Kettukarkkisukat ja kaikki muut brändi- ja logoaiheiset on laittomia, rikkovat tekijänoikeuksia. Ellet ole erikseen pyytänyt siihen lupaa. Vuodesta toiseen ihmisten tuntuu olevan vaikea ymmärtää tätä. Niitä ei saa myydä. Oman käyttöön saa tehdä.

Paras vahti ja ilonpilaaja on toinen nainen.

Niille kettukarkeille on tosiasiassa ihan se ja sama, vaikka niitä sukkia neuloisi lavallisen. Ei niitä tavaramerkin omistajia kiinnosta jonkun sukkabisnes. Tosiasiassa se on ilmaista mai

https://yle.fi/a/3-8448279

Artikkelista: Facebookin ryhmät pullistelevat käyttäjien myyntiin tekemiä villasukkia ja -pipoja. Niissä vilahtelevat tutut olutlogot, tunnettujen yritysten karkkituotemerkit ja urheiluseurojen logot.

Harva myyjä tai ostaja tietää, että tällaisten tuotteiden valmistaminen myyntiin voi olla rikos.

Käsitöihin voi neuloa makeisen tai olutmerkin tunnuksen ja lahjoittaa tuotteita vapaasti kavereille. Siihen ei tarvita lupia. Jos tuotteita alkaa tehdä puoliammattimaisesti ja myy niitä netissä järjestelmällisesti tai tilauksesta, lähestytään elinkeinon harjoittamista, Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus ry:n (TTVK) toiminnanjohtaja Jaana Pihkala sanoo.

Vierailija
387/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on sukissa huonoa lankaa tai taitamaton tekijä jos kantapää hajoaa. Koskaan ei ole kantapää puhki mennyt , jos jostain niin päkiän alta eikä sekään tapahdu kuukaudessa. Kaikissa ei hajoa vuosissakaan. Nyt on jalassa 2v vanhat joiden pohjissa ei ole mitään vikaa. 

Vierailija
388/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka Marimekolla olisi yhtään järkeä, he ymmärtäisivät että unikkovillasukat ovat vain mainosta heille. Tekijänoikeusrikos olisi, jos joku valmistaisi unikkosukkia ja väittäisi niitä Marimekon sukiksi.

Mutta jotenkin näille juristeille on tullut nyt tällainen ihmeellinen Amerikan malli, että kaikki pitää kieltää ja luottaa, ettei pienyrittäjä lähde käräjille testaamaan.

Vierailija
389/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan lähes kaikki vaatteeni kotimaisilta valmistajilta tukeakseni käsityöläisyyttä ja kotimaisuutta. Loput kirppiksiltä. Koska ostan pääasiassa vain tarpeeseen, vaatteita tulee ostettua max 5-10 kpl vuodessa plus sukat ja alusvaatteet. 

Kuitenkin, huolimatta tuestani kotimaiselle tekstiiliteollisuudelle, se että lähtisin metsästämään villasukkia jostain Facebookista, on aika kaukaa haettua. Huomioin myös sen onko kyseessä yritys vai harrastelija. Yrityksellä on yrityksen kulut, eivätkä ne ole pienet. Hyvä jos tekijälle jää edes kolmannes hinnasta.

Teen käsitöitä harrastuksena, ja osaan tunnistaa työn laadun, jolla on minulle iso merkitys. Villasukkia osaa tehdä lähes joka toinen, ja niitä annetaan paljon lahjaksi. Jos tahtoo tehdä myyntiin, kannattaa tehdä jotakin jolle on selvä tarve ja tehdä se hyvin. 

Vierailija
390/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne oli siis nämä joista minulla kantapäähän tulee aina nopeasti reikä:

https://www.prisma.fi/tuotteet/110713545/house-miesten-villasukat-193h3…

Muutoin ovat kelpo tuote. Harkitsin että vetäisi päälle jonkinlaiset nahkatossut mutta ei löytynyt markkinoilta.

Vierailija
391/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ne oli siis nämä joista minulla kantapäähän tulee aina nopeasti reikä:

https://www.prisma.fi/tuotteet/110713545/house-miesten-villasukat-193h3…

Muutoin ovat kelpo tuote. Harkitsin että vetäisi päälle jonkinlaiset nahkatossut mutta ei löytynyt markkinoilta.

Varmasti kelpo tuote, paitsi että ovat akryylisukat eikä villasukat.

Vierailija
392/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monilla on sukankutojia omasta takaa. Osaan itsekin kutoa sukat mutta tarvetta ei ole kun niitä tulee mummoilta, tädeiltä ja ystävältä. Siksi niitä lienee turha yrittää edes myydä.

Näin juuri. Jos sukuun mahtuu parikin innokasta villasukkien neulojaa, ihminen saa vuodessa lahjaksi muutamat sukat. Olen itse myynyt näitä kirpparillakin käyttämättöminä, kun ei niitä määräänsä enempää saa kulutettua. (Ja lasten sukissa on vielä sekin ongelma siis, että jalan koko kasvaa.) Kolmekin euroa on liian kova hinta uusista ja hyvin tehdyistä sukista. Ylipäänsä kannattaa miettiä missä "taidekäsityötä" myy. Kirpparit ym. on vihonviimeinen paikka, messut ovat paljon parempi paikka. 

3 euroa liian kova hinta? Sehän on vähemmän mitä materiaalit maksaa.

3€ on todellakin liian kova hinta perus villasukille. Suomessa on paljon neulojia jotka antavat läheisilleen villasukkia ilmaiseksi ja heille se palkka on tekemisen ilo vaikka itse jäävätkin hommassa miinukselle.

Jos haluaa jotain tuotetta myydä käypään hintaan niin sen tuotteen pitää olla sellainen jota ei muualta halvemmalla saa, ja sellainen jota asiakkaat haluavat.

Älkää myykö sitä mistä itse pidätte vaan sitä mistä asiakkaat pitävät. 

Vierailija
393/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukkien tekeminen tosiaan ei vaadi mitään koulutusta ja jo lapset sellaiset osaa kutoa, sellaiset tehtiin koulussa jo muistaakseni seiskaluokalla jos käsityön oli valinnut. Suomessa lienee pari miljoonaa ihmistä joille on opetettu villasukkien teko. 

Kannattaa myydä sellaista jota muut eivät osaa tehdä, ja jota muut eivät varsinkaan myy.

Vierailija
394/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kudon itse villasukat silloin kun on tarve ja annan lahjaksi. En ole koskaan niitä myynnyt. Villasukkien teko on helppo opetella itsekin. Muut vaatteet ostan kerran vuodessa kun käyn ulkomailla. 

Vierailija
395/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etsinyt virallista Sulo Vilen- pipoa ja parilta harrastajaltakin kysellyt saamatta edes arviota toimitusajasta ja hinnasta. Mikä mahtaisi olla hintaluokka jos joku osaava harrastaja semmoisen minulle tekisi? Ohjeet lyöytyy kyllä netistä. 

Vierailija
396/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjäisiin ja muihin käsityötapahtumiin myymään etenkin joulun alla menee kaupaksi

Vierailija
397/403 |
11.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kokeile tehdä lapasia joissa käännettävä läppä niin että toimivat ns sormikkaona ilman sormenpääkohtia. Kännykän käyttäjät tykkää kovilla pakkasilla. Vielä jos osaat tehdä jotain sopöä kuviointia tai käytät heijastavaa lankaa niin plussa. Menevät sukkia paremmin kaupaksi

Vierailija
398/403 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ihan tajua ihmisten kriteerejä sille, mitä käsitöitä ostavat. Tuntuu, että useimmiten rumimmat käsityöt saa eri ryhmissä eniten tykkäyksiä, kun taas laadukkaammat ja nätimmät työt ei. Eli kyllä käsitöitä on vaikea myydä, ei voi ikinä olla varma mistä ihmiset kiinnostuu.

Vierailija
399/403 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen etsinyt virallista Sulo Vilen- pipoa ja parilta harrastajaltakin kysellyt saamatta edes arviota toimitusajasta ja hinnasta. Mikä mahtaisi olla hintaluokka jos joku osaava harrastaja semmoisen minulle tekisi? Ohjeet lyöytyy kyllä netistä. 

Materiaaleista ja laadusta sekä tekijän taidoista riippuen hinta-arvio olisi mitä tahansa 15-100 euron välillä. Jostain halvasta langasta tehtynä ja aloittelijan taidoilla saa sellaisen ihan menettelevän pipon, sitten taas jos haluaa oikeasti hyvän päänlämmittimen, niin tekijä ei ole enää ihan harrastelija, vaan kyllä silloin on jo ihan kyse taitajasta, ja hinnat on sen mukaiset.

Vierailija
400/403 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ihan tajua ihmisten kriteerejä sille, mitä käsitöitä ostavat. Tuntuu, että useimmiten rumimmat käsityöt saa eri ryhmissä eniten tykkäyksiä, kun taas laadukkaammat ja nätimmät työt ei. Eli kyllä käsitöitä on vaikea myydä, ei voi ikinä olla varma mistä ihmiset kiinnostuu.

Tykkäykset on ilmaisia. Se on eri asia mikä myy. Joillain on tapana laittaa tsemppitykkäyksiä ns. hyvästä yrityksestä tai sympaattisuudesta mitä eivät taas sellaisen tavallisen nätin ja vähän mitäänsanomattoman tekeleen kuvaan jaksa laittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän