Ihan turha tehdä mitään käsitöitä kun ei niitä kukaan osta
Päänaukojille tiedoksi, että kyse neulotuista, virkatuista ja ommelluista käsitöistä eikä mistään muusta.
Olen laittanut tekemiäni tuotteita facen eri myyntiryhmiin, mutta eipä ole kukaan ostanut yhtään mitään. Kauhea into tehdä erilaisia käsitöitä, mutta mitä hyötyä niitä on tehdä kun jäävät vain kaappiin lojumaan. Eikä ole kyse siitä, että ne olisivat huonolaatuisia vaan osaan oikeasti tehdä esim. nättejä villasukkia. Eipä kyllä noissa ryhmissä näytä muillakaan myytävät liikkuvan.
Jos joku haluaa jotakin ostaa, niin sitten valitetaan kalliista hinnasta ja kuulemma Halpahallista saa samanlaisia villasukkia parilla eurolla. Niin massatuotantona koneellisesti tehdyt villasukat ei todellakaan ole sama asia kuin käsintehdyt sukat.
Kommentit (403)
Vierailija kirjoitti:
Villasukat on ihan kivoja, mutta itselläni niiden käyttö on niin vähäistä, että yksi pari riittää vuosikausiksi. Sain joskus joka joulu lahjaksi sukkia niin että alkoi olla jo kiusallista, kun ei niitä vaan ehdi käyttää. Osa kerkesi mennä varastossa turkiskuoriaisten suihin, ennen kuin ehdin ottaa käyttöön. Arjessa käytännöllisemmät ovat ohuet merinovillasukat, jotka mahtuvat hyvin kenkään kuin kenkään ja joita voi käyttää myös paljaalla iholla, toisin kuin kutittavaa tavallista villaa. Villasukat ovat sitten joskus paukkupakkasilla kotona jalassa puuvillasukkien päällä tai ehkä kumisaappaissa ulkona, mutta niin vähäisiksi jää käyttökerrat, että en usko tarvitsevani loppuelämäkseni enää yhtään paria lisää.
Muutenkin monissa villavaatteissa on perushankaluutena langan karkeus, joka tuntuu epämiellyttävältä ja saa ihon kutisemaan. Joku sukulainen oli tehnyt lapselle nätin villamyssyn, jota kuitenkin oli mahdotonta pitää päässä, kun se alkoi heti pistellä ja kutittaa. Yritin itse ottaa kyseisen myssyn käyttöön, mutta tuntemus oli todella epämiellyttävä. Teollisesti valmistetuissa villavaatteissa lanka lienee käsitelty jotenkin, että se on sileämpi tai muuten vähemmän kutittava.
Kaikki ei siis todellakaan tarvitse yhtään enempää villavaatetta tai voi käyttää niitä, joten ei ole tarvetta ostaakaan millään hinnalla. Oma asiansa sitten vielä kaikki muut käsityöt, kuten vaikka huovutetut koriste-esineet ja asusteet, omaan tyyliin sopimattomat korut tai epäkäytännölliset pikkulaukut, joille usein on lätkäisty ihan hirveä hinta. Ymmärrän, että aikaa on mennyt tekemiseen, mutta jos ei sillä hinnalla kukaan osta, niin pitäiskö hintaa alentaa? Ei sillä, ettäkö itse ottaisin jotain huopahommia edes ilmaiseksi... Aika harvan tyyliin sopivat kuitenkaan.
Moni muu on sen jo sanonutkin: jos haluat myydä käsitöitäsi, tee sellaista, mitä halutaan ostaa.
Joo, kyllä pitää olla pehmeistä langoista tehtyjä, että ostaisin. Ihan sama miten kauniit kuvat vaatteissa on, jos ne vaan kutittaa eikä hengitä yhtään, koska niissä on jotain muoveja mukana.
Sama mulla, oon kehitelly monia käyttökelpoisia juttuja: kännykkä/passipussi kaulaan, Ukrainan väreissä ja muissakin. Tekoampiaispesiä.
Karjala-aiheisia rannettimia, nilkkaimia, muitakin värejä. Virkattuja hattuja puuvilla/paperinaru. Itse käytän kyllä ja niitä ihaillaan. Pyynnöstä teen tutuille. Mutta: esim kirppispöydältä Kukaan Ei Osta.
Eikä hinta ole ollut korkea.
Antaisin vaikka Ukrainaan tai SPR:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villasukat on ihan kivoja, mutta itselläni niiden käyttö on niin vähäistä, että yksi pari riittää vuosikausiksi. Sain joskus joka joulu lahjaksi sukkia niin että alkoi olla jo kiusallista, kun ei niitä vaan ehdi käyttää. Osa kerkesi mennä varastossa turkiskuoriaisten suihin, ennen kuin ehdin ottaa käyttöön. Arjessa käytännöllisemmät ovat ohuet merinovillasukat, jotka mahtuvat hyvin kenkään kuin kenkään ja joita voi käyttää myös paljaalla iholla, toisin kuin kutittavaa tavallista villaa. Villasukat ovat sitten joskus paukkupakkasilla kotona jalassa puuvillasukkien päällä tai ehkä kumisaappaissa ulkona, mutta niin vähäisiksi jää käyttökerrat, että en usko tarvitsevani loppuelämäkseni enää yhtään paria lisää.
Muutenkin monissa villavaatteissa on perushankaluutena langan karkeus, joka tuntuu epämiellyttävältä ja saa ihon kutisemaan. Joku sukulainen oli tehnyt lapselle nätin villamyssyn, jota kuitenkin oli mahdotonta pitää päässä, kun se alkoi heti pistellä ja kutittaa. Yritin itse ottaa kyseisen myssyn käyttöön, mutta tuntemus oli todella epämiellyttävä. Teollisesti valmistetuissa villavaatteissa lanka lienee käsitelty jotenkin, että se on sileämpi tai muuten vähemmän kutittava.
Kaikki ei siis todellakaan tarvitse yhtään enempää villavaatetta tai voi käyttää niitä, joten ei ole tarvetta ostaakaan millään hinnalla. Oma asiansa sitten vielä kaikki muut käsityöt, kuten vaikka huovutetut koriste-esineet ja asusteet, omaan tyyliin sopimattomat korut tai epäkäytännölliset pikkulaukut, joille usein on lätkäisty ihan hirveä hinta. Ymmärrän, että aikaa on mennyt tekemiseen, mutta jos ei sillä hinnalla kukaan osta, niin pitäiskö hintaa alentaa? Ei sillä, ettäkö itse ottaisin jotain huopahommia edes ilmaiseksi... Aika harvan tyyliin sopivat kuitenkaan.
Moni muu on sen jo sanonutkin: jos haluat myydä käsitöitäsi, tee sellaista, mitä halutaan ostaa.
Joo, kyllä pitää olla pehmeistä langoista tehtyjä, että ostaisin. Ihan sama miten kauniit kuvat vaatteissa on, jos ne vaan kutittaa eikä hengitä yhtään, koska niissä on jotain muoveja mukana.
Suosittelen merinoa, kashmiria ja alpakkaa. Ja silkkiä.
Sun pitäisi tehdä paljon, nopeammin ja halvalla. Siihen ne tehtaatkin perustuu.
Mun tuttu ostaa halpoja lankoja, tai haki kierrätyskeskuksesta jotain villajuttuja, purki ja teki siitä. Lopputulos oli tekeleet olivat rumia.
Ota selvää mikä myy ja tee sitä.
Ei kukaan osta sellaista, jossa värit ovat tunkkaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi usein noissa myyjäisissä myydään joko tosi karkeasta villalangasta tehtyjä sukkia tai sitten puhdasta pehmoista akryyliä. Mitään alpakkaa en ole koskaan nähnyt käsityömyyjäisissä.
Vierailija kirjoitti:
Minä tarvitsisin yksinkertaisen tyylikkäät pitkät kotivillasukat! Ei siis mitään Anelmaisia kuitenkaan, vaikka upeita ovatkin, eivät vain ihan minun tyyliäni.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, paljonko olisit valmis sellaisista maksamaan? Pelkät langat? Vai mieluiten ei niitäkään?
No mulle tulee mieleen, että ap:n tekemät käsityöt eivät vaan vastaa ostajakunnan makua. Kyllä mua ainakin vähän säälittää myyjäisissä ne vanhempien naisten myyntipöydät, joissa on kyllä taidokkaasti tehtyjä tuotteita, mutta ne ei vastaa ollenkaan nykypäivää.
Vierailija kirjoitti:
No mulle tulee mieleen, että ap:n tekemät käsityöt eivät vaan vastaa ostajakunnan makua. Kyllä mua ainakin vähän säälittää myyjäisissä ne vanhempien naisten myyntipöydät, joissa on kyllä taidokkaasti tehtyjä tuotteita, mutta ne ei vastaa ollenkaan nykypäivää.
Kerro esimerkkejä?
En halunnut minäkään ostaa ja opettelin itse neulomaan.
Suurin osa neuloo halvoilla langoilla niin ei kiinnosta seiskaveikka eikä nalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös käsitöitä ahkerasti harrastava ja seuraan kiinnostuksella Facen myyntiryhmissä käsityöharrastajien myynti-ilmoituksia.
HInnat ovat älyttömät. Kuvat huonot ja harmaat. Myyntitekstit tönkköjä. Pahinta on, jos myyjä vastaa loukkaantuneena pisteliäisiin, turhiin kommentteihin (sillä tavoin saa hiukankin kiinnostuneet kaikkoamaan). Postikuluista laskutetaan erikseen, vaikka verkkokauppiaiden idioottivarma kikka saada asiakas ostamaan on sisällyttää postikulut tuotteen hintaan. Ostaja tuntee silloin voittavansa jotakin.
Omia kädentaitoja liioitellaan, vaikka näkee käsityön valmistuneen isoilla puikoilla tai koukulla hetkessä.
Tuotteet eivät kohtaa ostajien tarpeita tai olisivat riittävän omaperäisiä. Silloin, jos niitä verrataan halpahallien tarjontaan pitäisi tekijän hälytyskellot jo soida kovaa. Pitää keksiä muuta jännää, jota ei muilla myyjillä ole. Kopioi Instasta ja Pinteristä niin kuin moni käsityöläinen tekee ja väittää niitä ihan itse suunnittelemikseen persoonallisiksi tuotteikseen.
Ole asiallinen ja myönteinen ja kerro tekemästäsi tuotteesta aivan kaikki niin, että lukija saa heti käsityksen mittasuhteista, materiaalista, pesuohjeista, käyttömukavuudesta.
LÄhtökohta on kuitenkin se, että jos et ole yrittäjä ja teet käsitöitä vain harrastusmielessä sinä et voi silloin hinnoitella samassa määrin tuotteitasi kuin yrittäjä. Kulusi ovat materiaalihankintojen jälkeen nolla, eikä käyttämääsi työaikaa voi laskuttaa sillä kyse on kuitenkin harrastuksestasi. Jos haluaa villasukasta huippuhinnat sinulla pitää olla myös tunnettu nimi ja mainetta laajasti.
Pyydä tarjouksia. Se antaa suuntaa, mitä käsitöistäsi ollaan valmiita maksamaan. Voit varmasti joistakin tuotteistasi luopua sinun mielestäsi alihintaan? Sen kokeilun jälkeen voit päätellä onko järkeä kaupitella parin euron hintaisia villasukkia vai keskittyä hyväntekeväisyyteen? Villasukkia arvostetaan sairaaloissa ja hoitokodeissa.Minä julkaisin yhden oman käsityöni kuvan facebookissa. Kirjoitin että oma MALLI. Heti oli joku ääliö linkkejä jakamassa miten näitä kyllä muutkin tekevät. No en väittänytkään että OHJE olisi omani vain malli/idea. Sama tyyppi itse julkaisi kymmeniä ohjeita ominaan ja ihan muutaman sekunnin googlauksella löytyi täsmälleen samat ohjeet netistä. Tämä koijari taisi itse älytä erota ryhmästä kun jäi kiinni.
Ei ole tietääkseni olemassa mitään Pinteriä mistä ohjeita kopioidaan. On olemassa Pinterest ja minä en sieltä ole kyllä monia ohjeita löytänyt, pelkkiä mallikuvia enimmäkseen.
Monet hinnoittelee käsityönsä kuten yrittäjät koska muutoin ne yrittäjät tulevat heti itkemään miten harrastelijat painavat hintoja alas eikä kukaan osta yrittäjiltä. Muutaman kerran on tultu sanomaan että myyn liian halvalla. "Osta pois ja myy kalliimmalla eteenpäin" -kehotus ei tuottanut tulosta. Tässä se taas nähdään että teet niin tai näin, teet aina väärinpäin.
Käsitöiden omaperäisyydestä vielä: keksipä omaperäinen malli ja laita yksi myyntiin, viikon päästä viimeistään joku on mallin kopioinut ja myy omiaan halvemmalla.Mitä eroa mallin ja ohjeen välillä mielestäsi on?
Ohjehan on se tekninen osuus eli kaava, piirros, kirjoitettu ohje miten neulot ko muotoisen puseron tai sukat, ompelet vaatteen. Malli on sitten samalla kaavalla tehty mutta omin muunnoksin suunniteltu malli. Esimerkiksi kaarrokeneule joka neulottu vaikka strömsöpaidan ohjeella mutta kirjoneuleosuus on itse keksitty uniikki malli. Jos julkaisen siitä oman kuvan voin sanoa että oma malli mutta ohje jonkun toisen tekemä enkä sitä ohjetta julkaise.
Vierailija kirjoitti:
Sama mulla, oon kehitelly monia käyttökelpoisia juttuja: kännykkä/passipussi kaulaan, Ukrainan väreissä ja muissakin. Tekoampiaispesiä.
Karjala-aiheisia rannettimia, nilkkaimia, muitakin värejä. Virkattuja hattuja puuvilla/paperinaru. Itse käytän kyllä ja niitä ihaillaan. Pyynnöstä teen tutuille. Mutta: esim kirppispöydältä Kukaan Ei Osta.
Eikä hinta ole ollut korkea.Antaisin vaikka Ukrainaan tai SPR:lle.
Vaikka olisi millaista laatua, kirpparille ei mennä ostelemaan käsitöitä josta pyydetään työhön nähden kohtuullinen hinta. Sinne mennään ostamaan halpaa tavaraa mahdollisimman halvalla. Kannattaisi ottaa selvää onko omalla kotiseudulla jotain käsityömyyjäisiä, toritapahtumaa tms missä voisi olla paremmat mahdollisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi usein noissa myyjäisissä myydään joko tosi karkeasta villalangasta tehtyjä sukkia tai sitten puhdasta pehmoista akryyliä. Mitään alpakkaa en ole koskaan nähnyt käsityömyyjäisissä.
Nettikirppareilta kannattaa etsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä hinta ole ollut korkea.Antaisin vaikka Ukrainaan tai SPR:lle.
Vaikka olisi millaista laatua, kirpparille ei mennä ostelemaan käsitöitä josta pyydetään työhön nähden kohtuullinen hinta. Sinne mennään ostamaan halpaa tavaraa mahdollisimman halvalla. Kannattaisi ottaa selvää onko omalla kotiseudulla jotain käsityömyyjäisiä, toritapahtumaa tms missä voisi olla paremmat mahdollisuudet.
Minä vein kerran joulunalla yhteen kirppisperiaatteella toimivaan myymälään käsitöitäni myyntiin. Pöytävuokralla siis. Varastettiin monta työtä ja lopulta tilityksetkin oli väärin. Eipä jäänyt muuta kuin tekemisen ilo. Lisäksi sai vielä yrittäjän haukkumiset päälle.
Olen mä joskus myyjäisistä ostanut. Villasukkia tarvii aina jos on kylmät lattiat kuten meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro esimerkkejä?
Jämälankojen käyttö, on kaikenlaista kirjavan kukertavaa eikä värit välttämättä käy yksiin, villasukkia, lapasia, virkattuja patalappuja. Tilkkutyöpatalappuja, tilkkutyökasseja, vanhoista farkuista kaikenlaista. Mikä se on se Novitan monivärinen lanka, josta tulee kirjavaa neuletta? Niitä. Vauvojen töppösissä röyhelöreunaa ja silkkinauhaa. En osaa antaa oikeaa nimeä niille varrettomille virkatuille "tohveleille", malli vähän samanlainen kuin paperista taiteltu lentskari.
Itse ilahduin joskus eräästä pöydästä, jossa oli rehellisiä yksivärisiä harmaita villasukkia, vaaleaa ja keskiharmaata ja varressa pari värillistä raitaa. Sellaiset oikein perinteistäkin perinteisemmät. Hänellä oli myös täysin yksivärisiä sukkia ja yksivärisiä palmikkosukkia ja lapasia. Harmaita lapasia, joissa yhdellä värillä kuvio kämmenselässä.
Kirjoneuleet ovat kauniita, mutta pitää olla kyllä hyvä värisilmä tai tehdä täsmällisesti mallista. Ja ehkä vähän yrittää päästää omasta mausta irti ja niistä menneistä ajoista, seurata vähän, minkälaista nyt tehdään. Neutraalit värit ovat aika varmoja, kun pitää miellyttää "suurta yleisöä" ja haluaa tuotteensa kaupaksi. Sitten jos tekee tilauksesta niin on asia eri. Tai itselleen, niin voi tehdä niin persoonallista kuin haluaa. Tai niitten neutraalien joukossa voi olla joku persoonallinen tuote, jos sellaista haluava sattuu kohdalle.
Mä teen aika paljon sairaalaan, vien vauvoille peittoja, sukkia, turvalonkeroita. Nyt oli justiinsa jotain uutisia, että niitä tarvittaisiin lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro esimerkkejä?
Jämälankojen käyttö, on kaikenlaista kirjavan kukertavaa eikä värit välttämättä käy yksiin, villasukkia, lapasia, virkattuja patalappuja. Tilkkutyöpatalappuja, tilkkutyökasseja, vanhoista farkuista kaikenlaista. Mikä se on se Novitan monivärinen lanka, josta tulee kirjavaa neuletta? Niitä. Vauvojen töppösissä röyhelöreunaa ja silkkinauhaa. En osaa antaa oikeaa nimeä niille varrettomille virkatuille "tohveleille", malli vähän samanlainen kuin paperista taiteltu lentskari.
Itse ilahduin joskus eräästä pöydästä, jossa oli rehellisiä yksivärisiä harmaita villasukkia, vaaleaa ja keskiharmaata ja varressa pari värillistä raitaa. Sellaiset oikein perinteistäkin perinteisemmät. Hänellä oli myös täysin yksivärisiä sukkia ja yksivärisiä palmikkosukkia ja lapasia. Harmaita lapasia, joissa yhdellä värillä kuvio kämmenselässä.
Kirjoneuleet ovat kauniita, mutta pitää olla kyllä hyvä värisilmä tai tehdä täsmällisesti mallista. Ja ehkä vähän yrittää päästää omasta mausta irti ja niistä menneistä ajoista, seurata vähän, minkälaista nyt tehdään. Neutraalit värit ovat aika varmoja, kun pitää miellyttää "suurta yleisöä" ja haluaa tuotteensa kaupaksi. Sitten jos tekee tilauksesta niin on asia eri. Tai itselleen, niin voi tehdä niin persoonallista kuin haluaa. Tai niitten neutraalien joukossa voi olla joku persoonallinen tuote, jos sellaista haluava sattuu kohdalle.
Samaa mieltä. Värien käyttöä kannattaa miettiä tarkemmin. Taitolaji värien yhdistäminen vaikka onkin pitkälti makuasia. Liian montaa väriä ei kannata samaan työhön ympätä, ei edes räsymattoon. Jouluisissa tuotteissa värin sävylläkin on väliä. Vähänkään liian kirkas vihreä ja kauppa ei käy tai lievästikin oranssiin vivahtava punainen ja joulufiilis menetetty. Tarkkaa on! Ja vielä sen hinnankin pitäisi olla kohdillaan.
Neulo paremmin :D Ei kukaan teidän saant rumia ja huonosti neulottuja väkerryksiä tietenkään osta! Vähän valoja tauluun...
Tykkään kutoa sukkia ja yleensä toimitan ne hyväntekeväisyyteen, viime joulun alla meni iso kestokassillinen oman paikkakuntani palvelutaloon vanhuksille ja joskus olen vienyt niitä ensi- ja turvakotiin.
Mutta jos haluaa saada käsitöistään hiukan rahaa, niin joulun alla sukkia menee myyjäisissä yleensä ihan mukavasti, kunhan hinta on kohdallaan. Pari vuotta sitten myin aikuisten sukkia 12-15 €/pari ja hyvin meni kaupaksi.