Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihan turha tehdä mitään käsitöitä kun ei niitä kukaan osta

Just joo
03.08.2021 |

Päänaukojille tiedoksi, että kyse neulotuista, virkatuista ja ommelluista käsitöistä eikä mistään muusta.

Olen laittanut tekemiäni tuotteita facen eri myyntiryhmiin, mutta eipä ole kukaan ostanut yhtään mitään. Kauhea into tehdä erilaisia käsitöitä, mutta mitä hyötyä niitä on tehdä kun jäävät vain kaappiin lojumaan. Eikä ole kyse siitä, että ne olisivat huonolaatuisia vaan osaan oikeasti tehdä esim. nättejä villasukkia. Eipä kyllä noissa ryhmissä näytä muillakaan myytävät liikkuvan.

Jos joku haluaa jotakin ostaa, niin sitten valitetaan kalliista hinnasta ja kuulemma Halpahallista saa samanlaisia villasukkia parilla eurolla. Niin massatuotantona koneellisesti tehdyt villasukat ei todellakaan ole sama asia kuin käsintehdyt sukat.

Kommentit (403)

Vierailija
241/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Villasukkia ostetaan paljon myyjäisistä. Hinta on noin 30 euroa, kun on hyvästä langasta. Ostin muutaman parin viime vuonna. Etsin nyt puukauhaa. Lastoja ostin Saarenmaalta. Etsin myös ompelijaa kotelomekolle kokoa 38, kauhean vaikea löytää ompelijoita. Havukrassi puuttuu ovesta ja haudalle pari.

Vaikea löytää ompelijoita? Tampereella esimerkiksi on kymmeniä yksityisiä ompelimoita. Vaikea kuvitella että joku ei ehtisi yhtä mekkoa tekemään. Eri asia jos asuu maalla. Isommissa kaupungeissa varmasti löytyy useita.

Vierailija
242/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri on myynyt satoja pareja villasukkia vuoden aikana. Kyllä niitä ostetaan, itse ostin häneltä 3 paria kun en osaa sukkia kutoa

Missä hän niitä myy, millä hinnalla ja minkälaisia?

Perus saapassukkia ei ainakaan kukaan osta torista eikä huutonetistä. Facebookin ryhmissäkin kymmeniä sukanmyyjiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla logiikalla olisi turha nousta sängystä. Sen kun teet ja avaat verkkokaupan, kun tarpeeksi varastossa.

Vierailija
244/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kolunnut näitä käsityömyyjäisiä ja -messuja ja markkinoita, koska olen kaivannut nimenomaan käsin tehtyjä kodin tekstiilejä, en todellakaan mitään villasukkia.  Mutta aina siellä myydään vain tosiaankin näitä trikoomyssyjä, rumista mitättömän värisistä kankaista tehtyjä tilkkutöitä, kaiken maailman trikoopantoja, nukenvaatteita, itsetehtyjä koruja ja kangaslaukkuja, joita kukaan ei käytä ja muuta vastaavaa.  Siis silkkaa tilpehööriä.

Missään ei myydä esim. poppanaliinoja, joista pidän suunnattomasti tai edes ylipäänsä hyviä tukevaa tekoa olevia kaitaliinoja, pöytäliinoja, kylpyhuoneen mattoja tai mattoja yleensäkään,  hyvin tehtyjä kirjontatöitä joista olisin valmis maksamaan reilustikin, torkkupeittoja tai peräti sängynpeittojakin.

Missä näitä paksuja kirjoneulevillapaitoja pidetään?  En koskaan näe niitä kenenkään päällä, vaikka niitä aina aika ajoin on neulelehdet pullollaan.  Mihin vuodenaikaan ne sopii, kesällä ja keväällä ne on kuumat, syksyllä ja talvella epäkäytännölliset.  Niitten päälle ei mahdu takki tai jos mahtuu, niin on kyllä melkoisen tankki olo ja ilman takkia taas neulepaidasta menee tuuli läpi ja on kylmä.  Ja kun tulet sisälle, niin riisuttavahan se on, koska on sitten kuuma.  Joten alla on oltava kuitenkin joku edustuskelpoinen vaate, jos menet töihin tai kylään.  Ja jos mikä on inhottava, niin villavaate tihkusateessa.

Niitähän myytiin Tallinnassa edullisesti silloin muutama vuosikymmen sitten ja ihmiset osti niitä ihan innoissaan, mutta ikinä en nähnyt niitä kenenkään päällä.  Kun ei ikinä ollut sellainen ilma, että niitä olisi voinut käyttää.

Kai niitä itse kudottuja neuleita käytetään ihan samalla lailla kuin kaupasta ostettuja villapaitoja? En nyt ymmärrä tätä ongelmaa.

Asun itse Tanskassa ja täällä tuollaiset perinteiset villapaidat ovat olleet muodissa jo monta vuotta, ihan nuorista aikuisista mummoihin. Porukka käyttää niitä syksyllä takin sijaan, talvella sisällä ja takin alla. Ei takin kannata ollakaan niin makkarankuori ettei sinne alle mahdu kerroksia, eihän se sitten edes lämmitä.

Nykymuoti ulkovaatteissakin on tosi tiukka ja vartalon myötäinen muovikuori. Näyttää usein ettei edes käsiä saa nostettua kun hihat nuolee käsivarsia eikä liikkumavaraa ole yhtään. Niiden alle puetaan jotain teknisiä muovisia midlayereita.

Vierailija
245/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän se on, että käsitöistä ei juuri kukaan halua maksaa kuin korkeintaan tarvikkeiden hinnan, eivät laita työlle mitään arvoa. Samahan se tietysti on myydä halvalla, jos käsitöitä joka tapauksessa tekee, mutta ne jää käyttämättöminä kaappiin, parempi jos saa niistä edes jotain.

Käsitöistä ei haluta maksaa, koska niiden tekijällä ei yleensä ole erityistä ammattitaitoa. Olen syntynyt 1977, ja vielä meidänkin ikäluokassamme joka tytölle (tai siis anteeksi, tekstiilityön valinneille) opetettiin sukkien neulominen. Se on hidasta, mutta mitään peruuttamatonta virhettä ei tapahdu, vaikka alkaisi opetella aivan ummikkona.

Sen sijaan putkimiehelle maksetaan, koska putkien korjaaminen ei ole koulussa opetettu kansalaistaito, ja putkimiehen virheet tulevat kalliiksi.

Olen sua vuoden vanhempi, eikä ikinä opetettu villasukkien tekoa, sinä lyhyenä aikana mitä olin tekstiilityössä. Valitsin teknisen työn. Ehkä tekstiilityön valinneille opetettiin, en tiedä.

Vierailija
246/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen myös käsitöitä ahkerasti harrastava ja seuraan kiinnostuksella Facen myyntiryhmissä käsityöharrastajien myynti-ilmoituksia. 

HInnat ovat älyttömät. Kuvat huonot ja harmaat. Myyntitekstit tönkköjä. Pahinta on, jos myyjä  vastaa loukkaantuneena pisteliäisiin, turhiin kommentteihin (sillä tavoin saa hiukankin kiinnostuneet kaikkoamaan). Postikuluista laskutetaan erikseen, vaikka verkkokauppiaiden idioottivarma kikka saada asiakas ostamaan on sisällyttää postikulut tuotteen hintaan. Ostaja tuntee silloin voittavansa jotakin.

Omia kädentaitoja liioitellaan, vaikka näkee käsityön valmistuneen isoilla puikoilla tai koukulla hetkessä. 

Tuotteet eivät kohtaa ostajien tarpeita tai olisivat riittävän omaperäisiä. Silloin, jos niitä verrataan halpahallien tarjontaan pitäisi tekijän hälytyskellot jo soida kovaa. Pitää keksiä muuta jännää, jota ei muilla myyjillä  ole. Kopioi Instasta ja Pinteristä niin kuin moni käsityöläinen tekee ja väittää niitä ihan itse suunnittelemikseen persoonallisiksi tuotteikseen.

Ole asiallinen ja myönteinen ja kerro tekemästäsi tuotteesta aivan kaikki niin, että lukija saa heti käsityksen mittasuhteista, materiaalista, pesuohjeista, käyttömukavuudesta. 

LÄhtökohta on kuitenkin se, että jos et ole yrittäjä ja teet käsitöitä vain harrastusmielessä sinä et voi silloin hinnoitella samassa määrin tuotteitasi kuin yrittäjä. Kulusi ovat materiaalihankintojen jälkeen nolla, eikä käyttämääsi työaikaa voi  laskuttaa sillä kyse on kuitenkin harrastuksestasi. Jos haluaa villasukasta huippuhinnat sinulla pitää olla myös tunnettu nimi ja mainetta laajasti.

Pyydä tarjouksia. Se antaa suuntaa, mitä käsitöistäsi ollaan valmiita maksamaan. Voit varmasti joistakin tuotteistasi luopua sinun mielestäsi alihintaan? Sen kokeilun jälkeen voit päätellä onko järkeä kaupitella parin euron hintaisia villasukkia vai keskittyä hyväntekeväisyyteen? Villasukkia arvostetaan sairaaloissa ja hoitokodeissa.

Minä julkaisin yhden oman käsityöni kuvan facebookissa. Kirjoitin että oma MALLI. Heti oli joku ääliö linkkejä jakamassa miten näitä kyllä muutkin tekevät. No en väittänytkään että OHJE olisi omani vain malli/idea. Sama tyyppi itse julkaisi kymmeniä ohjeita ominaan ja ihan muutaman sekunnin googlauksella löytyi täsmälleen samat ohjeet netistä. Tämä koijari taisi itse älytä erota ryhmästä kun jäi kiinni.

Ei ole tietääkseni olemassa mitään Pinteriä mistä ohjeita kopioidaan. On olemassa Pinterest ja minä en sieltä ole kyllä monia ohjeita löytänyt, pelkkiä mallikuvia enimmäkseen.

Monet hinnoittelee käsityönsä kuten yrittäjät koska muutoin ne yrittäjät tulevat heti itkemään miten harrastelijat painavat hintoja alas eikä kukaan osta yrittäjiltä. Muutaman kerran on tultu sanomaan että myyn liian halvalla. "Osta pois ja myy kalliimmalla eteenpäin" -kehotus ei tuottanut tulosta. Tässä se taas nähdään että teet niin tai näin, teet aina väärinpäin.

Käsitöiden omaperäisyydestä vielä: keksipä omaperäinen malli ja laita yksi myyntiin, viikon päästä viimeistään joku on mallin kopioinut ja myy omiaan halvemmalla.

Vierailija
247/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukista on ylitarjontaa. Nyt on niin paljon kutomistaitoisia, eläkeläisiä. Anoppini kutoo kahdet sukat per viikko.

Vierailija
248/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös käsitöitä ahkerasti harrastava ja seuraan kiinnostuksella Facen myyntiryhmissä käsityöharrastajien myynti-ilmoituksia. 

HInnat ovat älyttömät. Kuvat huonot ja harmaat. Myyntitekstit tönkköjä. Pahinta on, jos myyjä  vastaa loukkaantuneena pisteliäisiin, turhiin kommentteihin (sillä tavoin saa hiukankin kiinnostuneet kaikkoamaan). Postikuluista laskutetaan erikseen, vaikka verkkokauppiaiden idioottivarma kikka saada asiakas ostamaan on sisällyttää postikulut tuotteen hintaan. Ostaja tuntee silloin voittavansa jotakin.

Omia kädentaitoja liioitellaan, vaikka näkee käsityön valmistuneen isoilla puikoilla tai koukulla hetkessä. 

Tuotteet eivät kohtaa ostajien tarpeita tai olisivat riittävän omaperäisiä. Silloin, jos niitä verrataan halpahallien tarjontaan pitäisi tekijän hälytyskellot jo soida kovaa. Pitää keksiä muuta jännää, jota ei muilla myyjillä  ole. Kopioi Instasta ja Pinteristä niin kuin moni käsityöläinen tekee ja väittää niitä ihan itse suunnittelemikseen persoonallisiksi tuotteikseen.

Ole asiallinen ja myönteinen ja kerro tekemästäsi tuotteesta aivan kaikki niin, että lukija saa heti käsityksen mittasuhteista, materiaalista, pesuohjeista, käyttömukavuudesta. 

LÄhtökohta on kuitenkin se, että jos et ole yrittäjä ja teet käsitöitä vain harrastusmielessä sinä et voi silloin hinnoitella samassa määrin tuotteitasi kuin yrittäjä. Kulusi ovat materiaalihankintojen jälkeen nolla, eikä käyttämääsi työaikaa voi  laskuttaa sillä kyse on kuitenkin harrastuksestasi. Jos haluaa villasukasta huippuhinnat sinulla pitää olla myös tunnettu nimi ja mainetta laajasti.

Pyydä tarjouksia. Se antaa suuntaa, mitä käsitöistäsi ollaan valmiita maksamaan. Voit varmasti joistakin tuotteistasi luopua sinun mielestäsi alihintaan? Sen kokeilun jälkeen voit päätellä onko järkeä kaupitella parin euron hintaisia villasukkia vai keskittyä hyväntekeväisyyteen? Villasukkia arvostetaan sairaaloissa ja hoitokodeissa.

Minä julkaisin yhden oman käsityöni kuvan facebookissa. Kirjoitin että oma MALLI. Heti oli joku ääliö linkkejä jakamassa miten näitä kyllä muutkin tekevät. No en väittänytkään että OHJE olisi omani vain malli/idea. Sama tyyppi itse julkaisi kymmeniä ohjeita ominaan ja ihan muutaman sekunnin googlauksella löytyi täsmälleen samat ohjeet netistä. Tämä koijari taisi itse älytä erota ryhmästä kun jäi kiinni.

Ei ole tietääkseni olemassa mitään Pinteriä mistä ohjeita kopioidaan. On olemassa Pinterest ja minä en sieltä ole kyllä monia ohjeita löytänyt, pelkkiä mallikuvia enimmäkseen.

Monet hinnoittelee käsityönsä kuten yrittäjät koska muutoin ne yrittäjät tulevat heti itkemään miten harrastelijat painavat hintoja alas eikä kukaan osta yrittäjiltä. Muutaman kerran on tultu sanomaan että myyn liian halvalla. "Osta pois ja myy kalliimmalla eteenpäin" -kehotus ei tuottanut tulosta. Tässä se taas nähdään että teet niin tai näin, teet aina väärinpäin.

Käsitöiden omaperäisyydestä vielä: keksipä omaperäinen malli ja laita yksi myyntiin, viikon päästä viimeistään joku on mallin kopioinut ja myy omiaan halvemmalla.

Mitä eroa mallin ja ohjeen välillä mielestäsi on?

Vierailija
249/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime talvena etsin netistä jotakuta, joka myisi kudottuja maakunta villasukkia, eipä löytynyt. Espoo ja Savo hakusessa, muutkin kiinnostaa.

Vierailija
250/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villasukat on ihan kivoja, mutta itselläni niiden käyttö on niin vähäistä, että yksi pari riittää vuosikausiksi. Sain joskus joka joulu lahjaksi sukkia niin että alkoi olla jo kiusallista, kun ei niitä vaan ehdi käyttää. Osa kerkesi mennä varastossa turkiskuoriaisten suihin, ennen kuin ehdin ottaa käyttöön. Arjessa käytännöllisemmät ovat ohuet merinovillasukat, jotka mahtuvat hyvin kenkään kuin kenkään ja joita voi käyttää myös paljaalla iholla, toisin kuin kutittavaa tavallista villaa. Villasukat ovat sitten joskus paukkupakkasilla kotona jalassa puuvillasukkien päällä tai ehkä kumisaappaissa ulkona, mutta niin vähäisiksi jää käyttökerrat, että en usko tarvitsevani loppuelämäkseni enää yhtään paria lisää.

Muutenkin monissa villavaatteissa on perushankaluutena langan karkeus, joka tuntuu epämiellyttävältä ja saa ihon kutisemaan. Joku sukulainen oli tehnyt lapselle nätin villamyssyn, jota kuitenkin oli mahdotonta pitää päässä, kun se alkoi heti pistellä ja kutittaa. Yritin itse ottaa kyseisen myssyn käyttöön, mutta tuntemus oli todella epämiellyttävä. Teollisesti valmistetuissa villavaatteissa lanka lienee käsitelty jotenkin, että se on sileämpi tai muuten vähemmän kutittava.

Kaikki ei siis todellakaan tarvitse yhtään enempää villavaatetta tai voi käyttää niitä, joten ei ole tarvetta ostaakaan millään hinnalla. Oma asiansa sitten vielä kaikki muut käsityöt, kuten vaikka huovutetut koriste-esineet ja asusteet, omaan tyyliin sopimattomat korut tai epäkäytännölliset pikkulaukut, joille usein on lätkäisty ihan hirveä hinta. Ymmärrän, että aikaa on mennyt tekemiseen, mutta jos ei sillä hinnalla kukaan osta, niin pitäiskö hintaa alentaa? Ei sillä, ettäkö itse ottaisin jotain huopahommia edes ilmaiseksi... Aika harvan tyyliin sopivat kuitenkaan.

Moni muu on sen jo sanonutkin: jos haluat myydä käsitöitäsi, tee sellaista, mitä halutaan ostaa. 

Vierailija
251/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa käsitöissä on käytetty rumia värejä ja väriyhdistelmiä. Inhoan näitä violetti-oliivinvihreä-yhdistelmiä, tai vinokaitaleella kantattuja ompeluksia. En ole missään nähnyt esim. yksivärisiä mustia villasukkia, tai valkoisia. Ostaisin heti.

Vierailija
252/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama koskee myös esimerkiksi metsän antimia. Koetin taannoin myydä itsepoimittua, puhdistettua mustikkaa, ämpäreineen hinta olisi ollut 30€, ja lähialueella olisin tarjoutunut kuljettamaan vielä kotiovelle ilmaiseksi, hiukan kauemmas parin euron bensarahoja vastaan.

Voitte varmaan arvata, että kauppa ei käynyt. 

Lopetin myymisen, kun useampi ämpärillinen marjaa oli kipattava kompostiin.

Ihmiset taitavat yksinkertaisesti olla P.A. tällä hetkellä.

Vierailija
253/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista mielipahaa aiheuttaa tuo harrastus sinulle, ehkä voisit kokeilla välillä jotain muuta? Ei ketään voi pakottaa laittaa roposiaan sinun käsitöihisi vaikka olisivatkin priimaa laatua.

Vierailija
254/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monissa käsitöissä on käytetty rumia värejä ja väriyhdistelmiä. Inhoan näitä violetti-oliivinvihreä-yhdistelmiä, tai vinokaitaleella kantattuja ompeluksia. En ole missään nähnyt esim. yksivärisiä mustia villasukkia, tai valkoisia. Ostaisin heti.

Minä teen valkoisia ja mustia ja muita yksivärisiä eri materiaaleista. Torin kautta löytyy. Nyt on tosi vahva kirjoneuletrendi menossa, eli siksi näitä värikkäitä (monet kyllä hyvin kauniitakin) on paljon tarjolla.

Vierailija
255/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulepaidoissa ja sukissa alkaa toistumaan samat kuviot ja koukerot että kuka enää voi oikeasti sanoa että suunnittelin mallin itse. Selailin kaupassa Novitan uusinta lehteä ja siellä suunnittelijat suunnitelleet pitkän kaulahuivin, ribbipipon ja tusinan samanlaisia neuleita joita netti pullollaan.

Vierailija
256/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myynyt Etsyssä, ja kyllä ihan hyvin on mennyt kaupaksi. Pääosin Suomen ulkopuolelle.

Vierailija
257/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama koskee myös esimerkiksi metsän antimia. Koetin taannoin myydä itsepoimittua, puhdistettua mustikkaa, ämpäreineen hinta olisi ollut 30€, ja lähialueella olisin tarjoutunut kuljettamaan vielä kotiovelle ilmaiseksi, hiukan kauemmas parin euron bensarahoja vastaan.

Itse ostaisin muuten tällaisia, mutta kun en kerta kaikkiaan tarvitse tuollaisia määriä marjoja yksin asuvana ihmisenä.

Vierailija
258/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä et alentanut hintaa tai antanut jopa ilmaiseksi jos vaihtoehtona on komposti?? Kyllä niille ottajia varmasti olisi, mutta eivät ihmiset tajua että ei kaikilla ole varaa. Joku vähävarainen perhe olisi kyllä kovasti ilahtunut jos olisi saanut tuoretta marjaa.

Vierailija
259/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen myynyt Etsyssä, ja kyllä ihan hyvin on mennyt kaupaksi. Pääosin Suomen ulkopuolelle.

Ovatko tuotteidesi tiedot englanniksi? 

Vierailija
260/403 |
04.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, just eilen täällä oli keskustelu siitä, miten "laiskojen työttömien pitäisi mennä metsään poimimaan marjoja" eikä vasta-argumentteja, kuten "kuka ne marjat sitten ostaisi?" otettu kuuleviin korviin. Kysyntä ja tarjonta on aina arvaamatonta eikä työttömän taloutta voi todellakaan laskea marjanpoiminnan tai käsitöiden varaan, kun ihan vaan lisätulojenkin saaminen voi olla mahdotonta ja panos-tuotos jää miinukselle. Harvalla työttömällä on siihen varaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan