Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS 30% suomalaisista on niin köyhiä ettei pysty lomailla viikkoa kodin ulkopuolella

Vierailija
03.08.2021 |

Melko köyhää. Toisaalta viidennes ei kykene edes omaa asumistaan kustantamaan.

Kommentit (669)

Vierailija
521/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtähän se maataloustyökin on. Siinä maallemuuton mahdollisuutta työttömille tarjottaessa tulisi samalla kertaa sekä halpa, tilava asunto että tuottavaa työtä tehtäväksi.

Työttömästähän tulee käden käänteessä maanviljelijä. Itse olen ollut jonkin verran avustamassa maatilan töissä ja ne vaativat ammattitaitoa jota ei noin vain opetella pystymetsästä.

Vierailija
522/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on töysin siitä kiinni mihin ne rahat käyttää, vaikka joku saisi millin se olisi viikossa takas luukulla. Valinnnat valinnat.,

On aidosti köyhiä, mutta suuri osa myös niitä elämäntapaköyhiä, joille ei mikään riitä kun taskussa on reikä. Kaik mikä tulee menee samana päivänä.

Yhden tällaisen elämäntapaköyhän tunnen ja monta kertaa hänen juttujaan kuunnellessani totean (hiljaa itsekseni), että minulla, jokseenkin keskituloisella ei ole varaa (tai halua) maksaa noin älyttömän suuria summia jostain "hyödykkeestä".

On toki mahdollista, että tähän 40+ -ikääni mennessä olen saanut riittävästi tuhlata vakituisen työn tuottamia tienestejäni ja sitä kautta huomannut, että kuluttaminen ei tuo samanlaista tyydytystä kuin varallisuuden kartuttaminen. Ehkäpä elämäntapaköyhällä ei vielä ole tullut sitä "kulutuskrapulaa", jonka myötä innostuin enemmän arvo-osuustilin kartuttamisesta kuin vielä puuttuvien tavaroiden hamstrauksesta. Saita en ole, toisille on mukavaa tarjota

Olen itse samanlainen. Nuorena, kun rahaa oli vähän, tuhlasin tyhmiinkin juttuihin, koska en jotenkin nähnyt järkeä säästää epämääräistä tulevaisuutta varten. Sen sijaan valmistumisen jälkeen kun aloin saada töitä - aluksi pätkätöitä - säästämisessä tuntui olevan enemmän järkeä, kun rahaa myös alkoi tulla säännöllisesti; ensin pakollisten kulujen jälkeen jäi vain melko vähän rahaa käteen, mutta sittemmin, kun pääsin pikkuisen paremmin palkattuun työhön, jäi entistä enemmän käteen. Oman asunnon hankkimisen jälkeen syntyi jopa suoranainen säästövimma, kun huomasin, että säästöt ja varallisuus tuo tyydytystä ja turvaa. 

Nyt olen siinä elämäntilanteessa, että perhettä on ja lainaakin vielä on, mutta on myös omaisuutta, ja lainaa olemme maksamassa tasaista tahtia pois. Ensi vuonna olisi tavoitteena saada maksettua loputkin asuntolainasta, ja vapaa-ajan asuntolaina on tavoitteena maksaa noin viiden vuoden kuluessa pois.

Jotenkin mieltäni lämmittää, kun tänä vuonna (5 vuoden aikana kerättyjen) sijoitusteni arvo ohitti asuntolainani jäljellä olevan velkapääoman. Laina-aikaa on vielä 10 vuotta jäljellä, mutta pystyisin siis nyt maksamaan lopun asuntolainan heti pois. Taidan kuitenkin pitää enimmät säästöni pörssissä.

(se 40+ -ikäinen ex-tuhlari)

Pörssi ei ole kovin turvallinen paikka säästöjen säilyttämistä varten.

Se paikka jossa tehdään riskisijoituksia.

Itse maksaisin tuommoisessa tilanteessa lainan pois ja jatkaisin sijoittamista yli jäävällä summalla sekä sillä osalla palkasta mikä tähän asti on mennyt lainan maksamiseen.

Se on miten sen haluaa ajatella. Oma säästöstrategiani on saada säästyneet rahat kasvamaan ja hyvin se on tähän mennessä pörssissä onnistunut: Reilussa 5 vuodessa tuottoja ja arvonnousua kertynyt reilut 100%. Kun asuntolainan kokonaiskorko on alle 0,24%/vuosi, ei mielestäni ole järkevää maksaa loppulainaa pois.

On tämänkertaiseen sijoitusrupeamaan yksi kunnollinen pudotus (koronapaniikki 2020) sekä muutama pienempi (brekshit ja trumpin markkinahäiriköinnit) osunut, eivätkä ne arvonlaskut yöunta vieneet tai saaneet tekemään paniikkimyyntejä. Kurssipudotuksissa olen tankannut lisää osakkeita.

Nuo sijoitusjutut tulee muuttumaan, koska nuorempi sukupolvi käyttää eri asioihin rahaa kuin eläkeläiset.

Voi olla, mutta nuortenkin kulutuskäyttäytyminen tarvitsee toteutuakseen investointiteollisuutta, kemianteollisuutta, rakentamisen tuotteita, päivittäistavaroiden tuotantoa, informaatioteknologiaa ja tiedonsiirtopalveluja. Tylsää, mutta voittoa tuottavaa toimintaa.

Kyllä, mutta halpatuotteita esim. 5 euron paitoja.

Tukevaisuudessa kaiken kalliin myynti vähenee kuten asuntovaunut, veneet, moottoripyörät. Kirpputorimyynti lisääntyy.

Niiden halpojenkin rättien kuskaamiseen tarvitaan logistiikan ja lastinkäsittelyn välineitä. Ja kierron toisessa päässä jätehuoltoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä kotikin?

Vierailija
524/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on töysin siitä kiinni mihin ne rahat käyttää, vaikka joku saisi millin se olisi viikossa takas luukulla. Valinnnat valinnat.,

On aidosti köyhiä, mutta suuri osa myös niitä elämäntapaköyhiä, joille ei mikään riitä kun taskussa on reikä. Kaik mikä tulee menee samana päivänä.

Yhden tällaisen elämäntapaköyhän tunnen ja monta kertaa hänen juttujaan kuunnellessani totean (hiljaa itsekseni), että minulla, jokseenkin keskituloisella ei ole varaa (tai halua) maksaa noin älyttömän suuria summia jostain "hyödykkeestä".

On toki mahdollista, että tähän 40+ -ikääni mennessä olen saanut riittävästi tuhlata vakituisen työn tuottamia tienestejäni ja sitä kautta huomannut, että kuluttaminen ei tuo samanlaista tyydytystä kuin varallisuuden kartuttaminen. Ehkäpä elämäntapaköyhällä ei vielä ole tullut sitä "kulutuskrapulaa", jonka myötä innostuin enemmän arvo-osuustilin kartuttamisesta kuin vielä puuttuvien tavaroiden hamstrauksesta. Saita en ole, toisille on mukavaa tarjota

Olen itse samanlainen. Nuorena, kun rahaa oli vähän, tuhlasin tyhmiinkin juttuihin, koska en jotenkin nähnyt järkeä säästää epämääräistä tulevaisuutta varten. Sen sijaan valmistumisen jälkeen kun aloin saada töitä - aluksi pätkätöitä - säästämisessä tuntui olevan enemmän järkeä, kun rahaa myös alkoi tulla säännöllisesti; ensin pakollisten kulujen jälkeen jäi vain melko vähän rahaa käteen, mutta sittemmin, kun pääsin pikkuisen paremmin palkattuun työhön, jäi entistä enemmän käteen. Oman asunnon hankkimisen jälkeen syntyi jopa suoranainen säästövimma, kun huomasin, että säästöt ja varallisuus tuo tyydytystä ja turvaa. 

Nyt olen siinä elämäntilanteessa, että perhettä on ja lainaakin vielä on, mutta on myös omaisuutta, ja lainaa olemme maksamassa tasaista tahtia pois. Ensi vuonna olisi tavoitteena saada maksettua loputkin asuntolainasta, ja vapaa-ajan asuntolaina on tavoitteena maksaa noin viiden vuoden kuluessa pois.

Jotenkin mieltäni lämmittää, kun tänä vuonna (5 vuoden aikana kerättyjen) sijoitusteni arvo ohitti asuntolainani jäljellä olevan velkapääoman. Laina-aikaa on vielä 10 vuotta jäljellä, mutta pystyisin siis nyt maksamaan lopun asuntolainan heti pois. Taidan kuitenkin pitää enimmät säästöni pörssissä.

Itse maksaisin tuommoisessa tilanteessa lainan pois ja jatkaisin sijoittamista yli jäävällä summalla sekä sillä osalla palkasta mikä tähän asti on mennyt lainan maksamiseen.

Se on miten sen haluaa ajatella. Oma säästöstrategiani on saada säästyneet rahat kasvamaan ja hyvin se on tähän mennessä pörssissä onnistunut: Reilussa 5 vuodessa tuottoja ja arvonnousua kertynyt reilut 100%. Kun asuntolainan kokonaiskorko on alle 0,24%/vuosi, ei mielestäni ole järkevää maksaa loppulainaa pois.

On tämänkertaiseen sijoitusrupeamaan yksi kunnollinen pudotus (koronapaniikki 2020) sekä muutama pienempi (brekshit ja trumpin markkinahäiriköinnit) osunut, eivätkä ne arvonlaskut yöunta vieneet tai saaneet tekemään paniikkimyyntejä. Kurssipudotuksissa olen tankannut lisää osakkeita.

Nuo sijoitusjutut tulee muuttumaan, koska nuorempi sukupolvi käyttää eri asioihin rahaa kuin eläkeläiset.

Voi olla, mutta nuortenkin kulutuskäyttäytyminen tarvitsee toteutuakseen investointiteollisuutta, kemianteollisuutta, rakentamisen tuotteita, päivittäistavaroiden tuotantoa, informaatioteknologiaa ja tiedonsiirtopalveluja. Tylsää, mutta voittoa tuottavaa toimintaa.

Tukevaisuudessa kaiken kalliin myynti vähenee kuten asuntovaunut, veneet, moottoripyörät. Kirpputorimyynti lisääntyy.

Niiden halpojenkin rättien kuskaamiseen tarvitaan logistiikan ja lastinkäsittelyn välineitä. Ja kierron toisessa päässä jätehuoltoa.

Ihmiset vie vaatteet itse myyntiin esim. kävellen muovipusseissa ja sama kun ostavat niitä. Suomessa on 1,6 miljoonaa eläkeläistä, paljon tulee varmaan käytettyä tavaraa myyntiin.

Vierailija
525/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kaljaan ja röökiin on varaa kuitenkin... Mökin saa vuokrattua jo ihan 240€ viikko ...

Mistä saa vuokrattua? Jostain korven keskeltä? Eihän näillä ihmisillä ole autoa ja maaseudulle bussit kulkee kesällä huonosti. Jos joutuu taksilla ajamaan edestakaisin kymmeniä kilometrejä, äkkiä menee toiset 240€ taksiin.

Meidän oma kesämökki ei ole edes missään korvessa, vaan järven rannalla Itä-Suomessa. Asfaltoitu tie kulkee alle kilometrin päässä mökiltä, ja sen varrella on bussipysäkit. Mutta bussi lopetti kulkemisen kaupunkiin jo 3 kesää sitten. Vain talvikaudella kulkee, koululaisten takia. Enää ei ole kyläkauppaakaan. Sekin lopetettiin samaan aikaan kun tuo bussimuutos tuli. Kyläkaupan yhteydessä oli kahvila. Ei ollut tänä kesänä auki. Eihän se varmaan yksistään kannata, koska monet kävi kaupassa ja istuivat kahvilla samalla reissulla. Nyt meidän mökiltä on lähimpään kauppaan 17 km. Siellä on myös lähin bussipysäkki kesällä. Minulla ei ole ajo-oikeutta epilepsian takia, joten olen mökillä vain silloin, kun miehellä ja minulla on yhteistä lomaa.

526/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikut väärissä piireissä. Tule tänne kokeilemaan, minulla on ms ja elän minimieläkkeellä. Käyn ruoka-avussa ja hortoilen rollaattorilla ilta-aleissa punaleimatuotteiden perässä. Ja meitä on paljon. Mutta älä ihmeessä usko❣️Minulla ei tule olemaan varaa lomaan enää ikinä elämäni aikana.

Voiko eläkkeestä olla lomalla? Luulin, että loma tarkoittaa sitä, että ollaan pois töistä.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
527/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikut väärissä piireissä. Tule tänne kokeilemaan, minulla on ms ja elän minimieläkkeellä. Käyn ruoka-avussa ja hortoilen rollaattorilla ilta-aleissa punaleimatuotteiden perässä. Ja meitä on paljon. Mutta älä ihmeessä usko❣️Minulla ei tule olemaan varaa lomaan enää ikinä elämäni aikana.

Voiko eläkkeestä olla lomalla? Luulin, että loma tarkoittaa sitä, että ollaan pois töistä.

Ja palstan pahin kiusaaja Kaffepulla saapunut saalille.

Vierailija
528/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pullasuu rummo saapui vittuilemaan terveydenhoitajan roolissaan. Kiva ihminen, ei siinä mitään.

Vierailija
529/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika järkyttävää! Me lomaillaan 1-3vkoa vuodessa.

530/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, ei ole tarkoitus kiusata. Ihmettelen vaan, mitä ihmiset oikeastaan tarkoittavat lomalla. Ilmeisesti eri ihmisille se tarkoittaa ihan eri asiaa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
531/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Anteeksi, ei ole tarkoitus kiusata. Ihmettelen vaan, mitä ihmiset oikeastaan tarkoittavat lomalla. Ilmeisesti eri ihmisille se tarkoittaa ihan eri asiaa.

Ihan varmaan sä niin ihmettele, me kaikki uskotaan. Iskit psykona heikoimpaan lenkkiin, oletko Koskelasta?

Vierailija
532/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei mullakaan olis varaa asua Suomessa hotelleissa ja syödä kaikki ateriat ulkona viikon ajan. Johonkin etelän pakettimatkaan voiskin olla varaa.

Mulla on kyllä ihan hyväpalkkainen työ, mutta myös omistusasunto, vapaa-ajan asunto ja auto - no tästäpä jokainen voi sitten varmaan päätellä, miksen yhden ihmisen tuloilla enää tämän lisäksi kauheasti hotelleissa humputtele. Kiinteistöt ja auto vaatii ylläpitoa, ja ihan normaali eläminenkin on Suomessa kallista.

Sama mulla. Kolmas vuosikymmen vakituisessa työssä menossa, ja mökistä omistan vain pienen osan. Asuntolainaa jäljellä niin, että eläkevuosiksikin riittää - vaikka lyhennän sitä lainaa enemmän kuin olis suositeltavaa. Ja silti olen hyvätuloinen. Palkasta leikataan ihan liian iso siivu tämän Suomi-nimisen sosiaalitoimiston jatkuvasti kasvaviin kuluihin! Tänne voi marssia tietyllä statuksella, ja saa aika helposti ylöspidon, josta missään muualla voi vain haaveilla. Täällä maksetaan jättisuurille yrityksille jättisuuria tukia. Täällä tehdään kuluttajan kukkarolle ja perusturvallisuudelle haitallisia ratkaisuja valtion tasolla, kuten sähkönmyynnin yksityistäminen. Tässä maassa on paljon pielessä.

Vierailija
533/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämäniloa kirjoitti:

Luulin, että meitä, kenellä ei ole varaa lomaan, olisi enemmin kuin 30%.

Minusta asuminen on liian kallista. Pitäisi rakentaa pieniä edullisia, matala energia taloja/ asuntoja, jotta rahaa jäisi ruokaan riittävästi.

Joukkoliikenne on liian kallista. Polkupyöriä saa kuulemma odottaa jo kaksi vuotta.

Kesämajoja ja siirtolapuutarhoja pitäisi olla hyvin paljon enemmin vähävaraisille.

Kivoja ajatuksia, eipä siinä mitään. Vaan kerropa, miten nuo sinänsä kauniit teesisi toteutetaan ja rahoitetaan?

Miten vähävaraisille saataisiin kesämajat ja siirtolapuutarhapalstat lähelle asuntoja ja mistä se maapohjja niiden kesäpaikkojen alle otettaisiin? Saisiko kunta hankkia raakamaan noille palstoille lunastusmenettelyllä 3€/m2 vai maksaa kuntaveroista kerätyillä varoilla 50-100€/m2 keskustan tuntumassa olevista pelloista? Paljonko kuntaveroa saa korottaa, vai otetaanko kiinteistöverolla puuttuvat miljoonat?

Joukkoliikenneliput maksavat jotain, ei siitä maksutontakaan saa ilman suuria veronkorotuksia. Polkupyörissä jonoa on työsuhdepyöräilyyn soveltuvista malleista, muita polkupyöriä on tarjolla ihan normaalisti.

Asuminen tuntuu kalliilta siksi, että osa ihmisistä haluaa asua tulotasoonsa nähden liian kalliilla paikalla. Itsekin voi asumisensa hintaan vaikuttaa muuttamalla syrjäseuduille: Iso tontti asumiskelpoisine taloineen heltiää muutamalla tuhannella eurolla. Ja kaupan päälle tulee oma rauha ja se viljelypalstakin. Taajaman kaikki palvelut eivät sitten löydykään ihan nurkan takaa, mutta onpahan halpaa asumista.

Jos työt loppuu niin kela ei maksa auton kuluja, jos työkkäri määrää työmarkkinatukityöhön eikä mene niin tulee karenssi, jonka perään voi tulla toinen karenssi eli työttömyyskorvaus pois. Eli maaseudulla on huono jos irtisanotaan ja joutuu työttömäksi.

Polkupyöristä sen verran, että meiltä on varastettu jo 2 pyörää eikä vanhemmista pyöristä saa mitään korvausta.

Työttömiä ei voi asuttaa maaseudulle, koska työttömyyskorvaus on vastikkeellinen.

Eläkeläiset voivat muuttaa maalle, he voivat olla kotona.

Mä olen työtön ja asun maalla omassa talossa.

Enkö saisi?

Vierailija
534/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua surettaa tämä lapsiperheiden köyhyys. Helsingissä kahvilassa äiti leikkasi lapsille pullan kolmeen osaan. Lapset tappeli ensin vitriinin edessä, mikä pulla otetaan. Äiti ei sitten itse syönyt, kuin yhden haukun ja lapsille jaettu pillimehu.

Olisiko siinä ollut mitään jos äiti olisi itse leiponut ja vienyt lapset vaikka puistoon mehuretkelle. Mehuakin muuten voi tehdä itse.

Ehkä juuri se kahvilassa käynti oli lapsille kohokohta.

Kun niitä omia eväitä saa kaiken muun ajan pupeltaa jossakin nurmikentän reunalla.

Vierailija
535/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks lomalla pitäis lähteä kotoa veks?

Tätä en ole koskaan tajunnut. Hirvee stressi pakkaamisesta ja huonekasvien kastelusta ja jäikö pesukoneen hana auki ja tuliko otettua silitysrauta seinästä.. parisuhde koetuksella kun joku haluaa juosta kaikki museot ja toinen vaan ottaa olutta altaalla. Äidille se on vaan lastenhoitoa toisessa osoitteessa kuin normaalisti. Järkky häslinki ja vaivaa vaan siksi että pääsee kotoa veks.

Piti juuri vastata että olemmekohan mekin köyhiä kun koti on niin hyvä ja hyvällä rauhaisalla paikalle ettei tarvita mitään viikon lomia eikä kiinnosta mennä hotelleihin kun omassa sängyssä on kaikkien parhainta nukkua. Koti kun on viihtyisä kaikkinen herkkuineen ja normaalit arki rutiinit niin emme ala pakkaamaan viettääkseemme lomaa jossain muualla. Kun ei asu kerrostalossa niin tekemistäkin on kotona. Ei kiinnosta sellainen ihan toimeton lomailu. Joku ihme pakkomielle että pitää muka viikoksi päästä kotoa pois tai on köyhä. 

Vierailija
536/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikana elettiin todella pienellä rahalla, alle puolet toimeentulotuesta. SIlti käytiin reissuissa, ei ehkä viikkoa (koska ei voinut koulun takia) mutta olis siihen ollu varaa kyllä. Meneekö kaikilla pienituloisilla rahat oikeasti tupakkaan ja alkoon ettei muuhun ole varaa. Me ei käytetä kumpaakaan, nyttenkin voisin tehdä kolmepäiväistä työviikkoa kun turhaa rahaa tilillä.                    omaan asuntoon kuitenkaan ei varaa kymmeneen vuoteen

Vierailija
537/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

verotus palkansaajalla ja yrityksillä on vaan liian kova. julkisen puolen rahantuhlailu on niin järkyttävää, kaikki nuo it-miljardien lypsämiset sun muut, että ei me työssäkäyvät niitä pystytä maksamaan. sikailu tuossa rahan jaossa on niin suurta, että siksi valtaosa elää täällä köyhyydessä. muutama hiljaa elelevä it-miljonääri ja se siitä. sitä on suomi.

No tuo nyt ei pidä paikkaansa, että  valtaosa eläisi köyhyydessä. Ihmisillä on karannut ihan mopo käsistä sen suhteen, että mitä tavallisella palkansaajalla "pitää" olla. Minäkin olen aina tienannut maltillisesti, aiemmin olin jopa matalapalkkatyössä, mutta silti mulla on lähemmäs 10 kiloeuron auto, puoliksi maksettu asunto ja lähemmäs 100k säästössä. Olenko köyhä? 

Vierailija
538/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämäniloa kirjoitti:

Luulin, että meitä, kenellä ei ole varaa lomaan, olisi enemmin kuin 30%.

Minusta asuminen on liian kallista. Pitäisi rakentaa pieniä edullisia, matala energia taloja/ asuntoja, jotta rahaa jäisi ruokaan riittävästi.

Joukkoliikenne on liian kallista. Polkupyöriä saa kuulemma odottaa jo kaksi vuotta.

Kesämajoja ja siirtolapuutarhoja pitäisi olla hyvin paljon enemmin vähävaraisille.

Kivoja ajatuksia, eipä siinä mitään. Vaan kerropa, miten nuo sinänsä kauniit teesisi toteutetaan ja rahoitetaan?

Miten vähävaraisille saataisiin kesämajat ja siirtolapuutarhapalstat lähelle asuntoja ja mistä se maapohjja niiden kesäpaikkojen alle otettaisiin? Saisiko kunta hankkia raakamaan noille palstoille lunastusmenettelyllä 3€/m2 vai maksaa kuntaveroista kerätyillä varoilla 50-100€/m2 keskustan tuntumassa olevista pelloista? Paljonko kuntaveroa saa korottaa, vai otetaanko kiinteistöverolla puuttuvat miljoonat?

Joukkoliikenneliput maksavat jotain, ei siitä maksutontakaan saa ilman suuria veronkorotuksia. Polkupyörissä jonoa on työsuhdepyöräilyyn soveltuvista malleista, muita polkupyöriä on tarjolla ihan normaalisti.

Asuminen tuntuu kalliilta siksi, että osa ihmisistä haluaa asua tulotasoonsa nähden liian kalliilla paikalla. Itsekin voi asumisensa hintaan vaikuttaa muuttamalla syrjäseuduille: Iso tontti asumiskelpoisine taloineen heltiää muutamalla tuhannella eurolla. Ja kaupan päälle tulee oma rauha ja se viljelypalstakin. Taajaman kaikki palvelut eivät sitten löydykään ihan nurkan takaa, mutta onpahan halpaa asumista.

Jos työt loppuu niin kela ei maksa auton kuluja, jos työkkäri määrää työmarkkinatukityöhön eikä mene niin tulee karenssi, jonka perään voi tulla toinen karenssi eli työttömyyskorvaus pois. Eli maaseudulla on huono jos irtisanotaan ja joutuu työttömäksi.

Polkupyöristä sen verran, että meiltä on varastettu jo 2 pyörää eikä vanhemmista pyöristä saa mitään korvausta.

Työttömiä ei voi asuttaa maaseudulle, koska työttömyyskorvaus on vastikkeellinen.

Eläkeläiset voivat muuttaa maalle, he voivat olla kotona.

Työtähän se maataloustyökin on. Siinä maallemuuton mahdollisuutta työttömille tarjottaessa tulisi samalla kertaa sekä halpa, tilava asunto että tuottavaa työtä tehtäväksi. Eihän työttömät lopun ikäänsä halua olla työtä vailla pelkkien korvausten armoilla!

Liikaa riskejä eikä työtön saa asuntolainaa, ei edes jos puoliso tienaa 2400 brutto.

No eipä sitä työttömänkään lainaa tarvitsisi ottaa, jos valitsee edullisen talon vähän syrjempää. Esimerkkinä muutama asumiskelpoinen omakotitalon omalla pihalla:

https://www.etuovi.com/kohde/70004523

https://www.etuovi.com/kohde/9581974

https://www.etuovi.com/kohde/512272

https://www.etuovi.com/kohde/20626912

pikkurahalla saisi

Vierailija
539/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset vie vaatteet itse myyntiin esim. kävellen muovipusseissa ja sama kun ostavat niitä. Suomessa on 1,6 miljoonaa eläkeläistä, paljon tulee varmaan käytettyä tavaraa myyntiin.

Ai jaa? Että halvat rätit ym. tavarat haetaan Kiinasta jalkaisin? Miksi sitten Kiinan ja muun maailman välillä seilaa tuhansilla merikonteilla lastattuja rahtilaivoja?

Vierailija
540/669 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks lomalla pitäis lähteä kotoa veks?

Tätä en ole koskaan tajunnut. Hirvee stressi pakkaamisesta ja huonekasvien kastelusta ja jäikö pesukoneen hana auki ja tuliko otettua silitysrauta seinästä.. parisuhde koetuksella kun joku haluaa juosta kaikki museot ja toinen vaan ottaa olutta altaalla. Äidille se on vaan lastenhoitoa toisessa osoitteessa kuin normaalisti. Järkky häslinki ja vaivaa vaan siksi että pääsee kotoa veks.

Täysin eri mieltä. Useat kaipaavat sitä maisemanvaihdosta ja muutaman yön viettämistä muualla, pakkaamisesta huolimatta ja siitä huolimatta, että lastenhoitoa tai ruuanlaittoa ei välttämättä pääse pakoon lomallakaan. Usein nuokin helpottuvat lomalla, riippuen lomatyypistä.