Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS 30% suomalaisista on niin köyhiä ettei pysty lomailla viikkoa kodin ulkopuolella

Vierailija
03.08.2021 |

Melko köyhää. Toisaalta viidennes ei kykene edes omaa asumistaan kustantamaan.

Kommentit (669)

Vierailija
481/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on mökki niin saa pelkän työmarkkinatuen 518 netto ja 660, jos 2 lasta.

Se on ihan oikein. Mökin voi pistää vuokralle. Itselleni on tulossa tässä kuussa vielä 1000 e vuokraa mökistäni. Syyskuusta on myyty toistaiseksi vasta yksi viikko.

Tukia vaan halutaan. Itse en kehtaisi edes hakea mitään tukia kun olen työkuntoinen ihminen.

Et sinä töissä ole, jos olisit niin tietäisit, että työnantaja päättää ketä heille tulee töihin.

En ole eläessäni ollut päivääkään työttömänä. Voisin jäädä jo eläkkeelle ikäni puolesta mutta jatkan töissä. Joskus kun oli tiukkaa (2lapsen yh) jaoin öisin Hesaria ja siitä päiväksi normitöihin. Tukia en olisi koskaan hakenut. En hakenut silloinkaan kun sähköt katkaistiin kun ei ollut rahaa laskuun. Olen ajatellut että kun jään eläkkeelle, alan taas öisin sijaista lehden jakajia. Nyt on asunto ja sijoitus asunto ja mökki. Helppoa säästää kun yksin asuu ja vuokratuloja ja hyvä likaa.

Sinä voit häpeillä tukien hakemista ihan rauhassa. Minä haen kaikki tuet mitä ikinä saa. Työnantajat päättää ketä töihin ottaa.

En häpeile mutta minusta se on moraalitonta, JOS on töihin kykenevä. Töitä löytyy jokaiselle joka töihin haluaa. Sairaat eri asia, heille on syytä olla tukiverkostot.

Vierailija
482/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomaa työttomyydestä ry.

Moni hyvinvoiva kuvittelee että oma lomailu lomarahoineen ja vapaa-ajan suunnitelmineen on sama asia kuin työttömyys. Työttömyydessä ongelma onkin juuri se ettei siitä saa koskaan lomaa vaan se sama näköalattomuus ja toivottomuus toistuu päivästä toiseen samanlaisena.

Työttömänä itse aikanaan olleena voin sanoa että sen aiheuttama stressi saa monet työelämän stressitilanteet näyttämään melko mitättömiltä ja pikkumaisilta.

En viitsi tähän edes selvittää ajoittaista stressin määrää minimieläkkeellä; rahat ei vain riittä, terveys ei kestä, ja tilanne on muuttumaton (oman subjektiivisen) maailman tappiin saakka. Vähintään kerran kuussa on se mielentila, että jos tämä kärsimys ei lopu, niin tämä lopetetaan.

Mutta joo. Loma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kaljaan ja röökiin on varaa kuitenkin... Mökin saa vuokrattua jo ihan 240€ viikko ...

Matkat päälle.

Vierailija
484/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan oikein. Mökin voi pistää vuokralle. Itselleni on tulossa tässä kuussa vielä 1000 e vuokraa mökistäni. Syyskuusta on myyty toistaiseksi vasta yksi viikko.

Tukia vaan halutaan. Itse en kehtaisi edes hakea mitään tukia kun olen työkuntoinen ihminen.

Et sinä töissä ole, jos olisit niin tietäisit, että työnantaja päättää ketä heille tulee töihin.

En ole eläessäni ollut päivääkään työttömänä. Voisin jäädä jo eläkkeelle ikäni puolesta mutta jatkan töissä. Joskus kun oli tiukkaa (2lapsen yh) jaoin öisin Hesaria ja siitä päiväksi normitöihin. Tukia en olisi koskaan hakenut. En hakenut silloinkaan kun sähköt katkaistiin kun ei ollut rahaa laskuun. Olen ajatellut että kun jään eläkkeelle, alan taas öisin sijaista lehden jakajia. Nyt on asunto ja sijoitus asunto ja mökki. Helppoa säästää kun yksin asuu ja vuokratuloja ja hyvä likaa.

Sinä voit häpeillä tukien hakemista ihan rauhassa. Minä haen kaikki tuet mitä ikinä saa. Työnantajat päättää ketä töihin ottaa.

En häpeile mutta minusta se on moraalitonta, JOS on töihin kykenevä. Töitä löytyy jokaiselle joka töihin haluaa. Sairaat eri asia, heille on syytä olla tukiverkostot.

Ei töitä löydy kaikille haluaville, nykyään vaaditaan koulutus joka ammattiin esim. hammashoitaja, sähkömies, putkimies, parturi, puheterapeutti. Haen kaikki tuet mitä saa, se on ihan hyvä, ihminen sairastuu, jos ei syö kunnon ruokaa ja sitten ei ainakaan ole enää työkykyinen. Siksi suositellaan, että ihmiset hakevat tuet. Minä en häpeä yhtään, haen kaikki tuet mitä ikinä saa.

Vierailija
485/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi just neljän viikon loma. Viikonloppuna tultiin mökille. Viikon kuluttua käydään kotona ja sitten lähdetään viikoksi Helsinkiin hotellilomalle (Lintsiä, shoppailua, Korkeasaarta yms.), sitten pyörähdys laivalla. Loppuloma, jos sää pysyy hyvänä vietetään sitten taas mökillä. Syyskuussa töihin ja lapset päiväkotiin. Hyvin riittää kahden työssäkäyvän

tähän. 

Ja sitten kun teidät irtisanotaan niin ette saa toimeentulotukea ruokaan eikä lasten vaatteisiin, kun teillä on tuo mökki eikä silloinkaan saa, jos on asuntolainaa.

No entäpä jos olisi rahaa 250 000 euroa, muttei mökkiä niin sittenkö saisi toimeentulotukea?

No, ei tietenkään saa. Asuntovelkaisetkaan ei saa, koska lainat ei ole laskuja ja asumiskulut jää pieneksi.

Niin. Silti joillain on sen verran yrittäjähenkisyyttä, että uskaltaa tienata rahaa ja ostaa asunnon, mökin tms. eikä vaan yritä pitää rahojaan ja omaisuuttaan minimissä koko ikäänsä ihan siltä varalta, että joutuisi työttömäksi. 

Vierailija
486/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kaljaan ja röökiin on varaa kuitenkin... Mökin saa vuokrattua jo ihan 240€ viikko ...

Matkat päälle.

Kaupassa kun katsoo niin eläkeläiset ja työssäkäyvät ostavat alkoholia ja tupakkaa.

Itse en polta tupakkaa enkä juo ollenkaan alkoholia, olen työtön.

Vierailija
487/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkat päälle.

Kaupassa kun katsoo niin eläkeläiset ja työssäkäyvät ostavat alkoholia ja tupakkaa.

Yksi hammaslääkäri sanoi, että katsoo kaupan kassajonossa ostavatko ihmiset karkkia, pullaa jne.

Vierailija
488/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi just neljän viikon loma. Viikonloppuna tultiin mökille. Viikon kuluttua käydään kotona ja sitten lähdetään viikoksi Helsinkiin hotellilomalle (Lintsiä, shoppailua, Korkeasaarta yms.), sitten pyörähdys laivalla. Loppuloma, jos sää pysyy hyvänä vietetään sitten taas mökillä. Syyskuussa töihin ja lapset päiväkotiin. Hyvin riittää kahden työssäkäyvän

tähän. 

Ja sitten kun teidät irtisanotaan niin ette saa toimeentulotukea ruokaan eikä lasten vaatteisiin, kun teillä on tuo mökki eikä silloinkaan saa, jos on asuntolainaa.

No entäpä jos olisi rahaa 250 000 euroa, muttei mökkiä niin sittenkö saisi toimeentulotukea?

No, ei tietenkään saa. Asuntovelkaisetkaan ei saa, koska lainat ei ole laskuja ja asumiskulut jää pieneksi.

Niin. Silti joillain on sen verran yrittäjähenkisyyttä, että uskaltaa tienata rahaa ja ostaa asunnon, mökin tms. eikä vaan yritä pitää rahojaan ja omaisuuttaan minimissä koko ikäänsä ihan siltä varalta, että joutuisi työttömäksi. 

Yrityksiä loppuu paljon seuraavan 10 vuoden aikana, mutta onhan se hetken ilo.

Vierailija
489/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkat päälle.

Niin ihmiset, teidän ostoksia seurataan kassajonossa ja osalla ne tallentuu bonuskortille.

Vierailija
490/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tähän. 

Me työskentelemme sellaisilla aloilla, ettei meitä varmaan koskaan irtisanota, töitä kyllä riittää ja ihan hyvä puskuri on säästettynä, eli ihan heti emme toimeentuloasiakkaksi päädy. :D 

Vierailija
491/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töitä EI löydy jokaiselle töihin haluavalle. Olenkin jo monta kertaa täällä puhunut siitä, kuinka osa sinänsä terveistä ja työkykyisistä ihmisistä ei vain kelpaa nykyisille työmarkkinoille. Näitä ihmisiä ei ole ihan vähän. Nimittäin meitä hieman hitaita, yksinkertaisia, toistaitoisia. Aiemmin me työllistyimme yksinkertaisiin avustaviin töihin, nykyään nämä työt ovat hävinneet tai ne vaativat sellaista työtahtia ja monen asian tekemistä yhtä aikaa ettemme me enää niissä pärjää. Ja vaikka voisimme pärjätä, emme ikinä saa tilaisuutta näyttää sitä. Me emme saa koskaan jalkaamme oven väliin työmarkkinoilla, ja kun ei ole kunnollista työhistoriaa, lentävät työhakemukset ensimmäisenä työnantajan sähköpostista roskiin. Enää ei vain kävellä työpaikalle ja kysytä, että tarvitaanko siellä työntekijää.

Minä olen siinä mielessä poikkeus, että minulla on työ, työ josta saadulla palkalla en tule kunnolla toimeen, mutta työ kuitenkin. Mutta minä en ole saanut sitä siksi, että olisin jotenkin ahkerampi ja parempi kuin moni muu näillä lähtökohdilla työtä hakeva, vaan tiedostan sen erittäin hyvin, että minun työnsaantini perustui sattumaan. Minä satuin tuntemaan ihmisen joka tarvitsi erääseen työhön tekijää ja hän kysyi siihen minua. Tämä on se syy, ainoa syy, jonka vuoksi minä olen päässyt työelämään siinä missä moni ihan yhtä motivoitunut ei pääse.

Eikä tarvitse olla edes mikään kaltaiseni heikkolahjainen, ei tarvitse olla kuin vähän pidempi työttömyysjakso ja olet epäilyttävä työmarkkinoilla. Naisilla alkaa ikäsyrjintäkin jo nelikymppisenä.

Eri

Vierailija
492/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tähän. 

Et ymmärtänyt, että tuossa puhuttiin ihan kotitalouden yrittäjähenkisyydestä. 

Vierailija
493/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tähän. 

Et ymmärtänyt, että tuossa puhuttiin ihan kotitalouden yrittäjähenkisyydestä. 

No, hiusten leikkaus, täytekakun leipominen, renkaiden vaihto jne. onnistuu kotona, ei tarvita yrittäjien apua, tämä on nyt yleistymässä, kun nuoremmat sukupolvet on köyhempiä, eläkeläiset vielä käyttää palveluja.

Kotona taidot kehittyy koko ajan.

Vierailija
494/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me työskentelemme sellaisilla aloilla, ettei meitä varmaan koskaan irtisanota, töitä kyllä riittää ja ihan hyvä puskuri on säästettynä, eli ihan heti emme toimeentuloasiakkaksi päädy. :D 

Melko omahyväiseltä vaikuttava kommentti. Elämä on kuitenkin yllätyksellinen, sitä virhettä ei kannata tehdä että kuvittelee olevansa jotenkin erikoinen koska nykypäivänä jokainen on korvattavissa ja menestyksessäkin on joukossa aina iso määrä onnekkaita sattumia yhtälailla kuin sen eteen tehtyä työtä.

Esimerkiksi sairastuminen voi sulkea ulos työmarkkinoilta koska sen jälkeen työllistyminen on hyvin haasteellista ja firmat ennemmin ottavat sen paikanvaihtajan kuin pitkään sairauden vuoksi työelämästä sivussa olleen, vaikka pätevyydessä ei olisi mitään vikaa.

Vierailija
495/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tähän. 

Tosin asunnon arvo myös teillä laskee, hinnat menevät tulevaisuudessa nuorten maksukyvyn mukaan.

Vierailija
496/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkat päälle.

Niin ihmiset, teidän ostoksia seurataan kassajonossa ja osalla ne tallentuu bonuskortille.

Saksalaiset maksavat aina käteisellä ettei pankki voi seurata ostoksia jne.

Vierailija
497/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et hanki ammattia ja elä omilla rahoillasi?

Vierailija
498/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilainen kirjoitti:

Kuka? Tässä keskutellaan lehtijutusta 😳

Vierailija
499/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin, että meitä, kenellä ei ole varaa lomaan, olisi enemmin kuin 30%.

Minusta asuminen on liian kallista. Pitäisi rakentaa pieniä edullisia, matala energia taloja/ asuntoja, jotta rahaa jäisi ruokaan riittävästi.

Joukkoliikenne on liian kallista. Polkupyöriä saa kuulemma odottaa jo kaksi vuotta.

Kesämajoja ja siirtolapuutarhoja pitäisi olla hyvin paljon enemmin vähävaraisille.

Vierailija
500/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattilainen kirjoitti:

Ei ammatin hankkiminen nykypäivänä takaa mitään. Moni nyt työssäkäyvä irtisanotaan seuraavan 10 vuoden aikana. Ei remontteja eikä mitään tehdä asuntoihin, jos ei ole kunnon tes-palkkaa, jolla maksaa remonttiyritykselle. Suomi oppii tämän kantapään kautta 10 vuoden sisällä.