Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS 30% suomalaisista on niin köyhiä ettei pysty lomailla viikkoa kodin ulkopuolella

Vierailija
03.08.2021 |

Melko köyhää. Toisaalta viidennes ei kykene edes omaa asumistaan kustantamaan.

Kommentit (669)

Vierailija
441/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti luku on isompi

Vierailija
442/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, 30%:lla ei ole varaa lomailla... Mitä sitten? Ihmiset elävät syystä ja toisesta hyvin erilaista arkea ja kaikilla ei ole varaa lomailla, tai tehdä jotain muuta arjessaan. Mitäpä tuosta, ei tarvitsekaan. Ei kaikkien tarvitse saada kaikkea. Turha uutinen. Ihme oletus,että kaikkien suomalaisten pitäisi saada lomailla kalliisti tai saada auto/okt/mökki... Miksi pitäisi? Ei joku lomailu ole mikään subjektiivinen oikeus, vaan siihenliittyy mm. ihmisen terveys-ja työtilanne. Ihan pöljäksi on maailman meno mennyt.

Enkö muka ole ihminen minäkin joka tarvitsen lomaa ihan fyysisistä syistä puhumattakaan sosiaalisista ja henkisistä syistä?

Minkähänlaisessa perheessä olet sinäkin kasvanut kun ymmärrystä ja empatiaa ei ole edes tuon vertaa. Huoh.

Kiitos kysymästä, oikein hyvästä ja välittävästä perheestä olen. Minulle on myös opetettu, että töitä tekemällä ja rahaa säästämällä voi hankkia yhtä ja toista, joskus myös lomailla muuallakin, kuin omalla mökillä. Mielestäni esim. hotelli- tai ulkomaanlomat eivät ole ihmisen subjektiivinen oikeus, mikä pitäisi olla kaikilla. Itseäni ei kiinnosta veroina kenenkään laivamatkoja tai Lintsilippuja maksaa. 

Tuollaisia pikkuhiluja kadehdit. Entäs miljarden Eu-tukipaketit ja kehitysapu? Ilmastohuijaukseen menevät miljardit? Mutta ei, vain köyhiä ja heidän saamiaan ropoja kadehdit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leiriltäalueilta saa vaatimattomia mökkejä alkaen 30 €/yö - ei tarvitse edes teltassa nukkua. Kamat jokaiselle omaan reppuun ja julkisilla vaan perille. Lasten kanssa näissä aikanaan oltiin ja ne on jääneet heille mieleen parhaina lomina (vaikka etelässäkin on käyty monet kerrat). Itse joskus ihmettelin, että mitä siinä oli niin hienoa kun vettä satoi ja mökissä pelattiin korttia, kerrossängyissä nukuttiin ja sateella uitiin meressä. Mutta se vaan oli lapsista kivaa. 

Jos vaikka stadista lähtee Tampereelle, juna-/pikavuoromatka aikuiselta max. 15 euroa edestakaisin (junamatkakin monelle lapselle elämys). Vaikka päiväksi laivalla Viikinsaareen (retkieväät torilta tai kaupasta mukaan, saaressa voi grillata). Satasella pääsee päiväksi nelihenkinen perhe "lomalle". 

Mistä saa nykyään leirintäalueelta perhemökin 30€/yö?

Viime kesänä Ähtärissä yksinkertainen mökki(ilman keittiötä tai muita mukavuuksia), jossa oli 6 vuodetta maksoi 200€/yö.

Ei tainnut irrota kolmella kympillä mökki Jyväskylän läheltäkään leirintäalueelta kolmella kympillä 8 vuotta sitten, kun viimeksi Suomea perheenä kierrettiin.

Yövyttiin kolmella leirintäalueella, viikko reissussa, toista tonnia paloi, vaikka aija säästeliäästi yritettiin olla.

Ei meillä ole noin isoa perhettä. Meitä oli kolme aikuisen kokoista ja otettiin aina kahden hengen mökki (yksi nukkui patjalla lattialla) kun seuraava oli 4 hengen mökki - turha maksaa sängystä jota ei käytetä tai mökki kerrossängyillä.

Nyt näyttää olevan 4 hengen mökit 50-60 euroa/yö. 200 eurolla saa jo 3 hotellihuonetta.

Vierailija
444/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia sossun tai kelan rahoilla pitäisi lomailla? Varmaan moni siihenkin pystyy, jos ei keksi parempaa käyttöä rahalle, mutta ei lomailu ole toimettomalle mikään perustarve.

Lomailu on ihan jokaiselle perustarve. Todella outoa luokkajakoa, hierarkiaa, alaspainamista ja ihmisyyden vähättelyä täällä. ”Toimeton.” Hyvin harva on sitä omasta halustaan vaikka keskiluokka-jampaa haluaakin niin itselleen uskotella. Toimettomalla on myös haluja elämässä, haaveita ja tarpeita. Mikä teitä vaivaa?

Lomaa työttomyydestä ry.

Vierailija
445/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on Norjassa töissä. Hän sanoi, että ei ole kuullut koskaan norjalaisen valittavan että ei ole rahaa tehdä jotain. Matkailevat, ostavat viimeisintä elektroniikkaa, ostavat huonekaluja, vaatteita jne jne jne....................elintaso on jotain niin eri tasoa kuin täällä köyhälässä. Täällä elätetään kaikenmaailman turhia virkamiehiä ja poliitikkoja, eläkkeellä olevia poliitikkoja, maailma kutsutaan kylään elämään KelaGoldilla..............entäs suomalainen veronmaksaja. Minä haluan veronmaksajana itselleni hyvinvointia, olen sen ansainnut maksamalla veroja koko ikäni jo 30 vuotta.

Norjalaisilla on öljy. Käsittääkseni juuri se on rikastuttanut koko kansakunnan, sitä ennen olivat köyhiä kalastajia. Eli ei oikein voi verrata Suomeen, vaikka onkin pohjoismaa.

Vierailija
446/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen kanssa kun käy töissä ja ei ole varaa lomailla. Lomiakaan ei saa palkallisena koskaan, mutta onneksi työttömäksi pääsee pätkien jälkeen aina.

On se kumma kun raataa 8e tuntipalkalla ja ei ole varaa melkein maksaa edes vuokraakaan.

Kannattaako työnteko?=

Vierailija
447/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, 30%:lla ei ole varaa lomailla... Mitä sitten? Ihmiset elävät syystä ja toisesta hyvin erilaista arkea ja kaikilla ei ole varaa lomailla, tai tehdä jotain muuta arjessaan. Mitäpä tuosta, ei tarvitsekaan. Ei kaikkien tarvitse saada kaikkea. Turha uutinen. Ihme oletus,että kaikkien suomalaisten pitäisi saada lomailla kalliisti tai saada auto/okt/mökki... Miksi pitäisi? Ei joku lomailu ole mikään subjektiivinen oikeus, vaan siihenliittyy mm. ihmisen terveys-ja työtilanne. Ihan pöljäksi on maailman meno mennyt.

Enkö muka ole ihminen minäkin joka tarvitsen lomaa ihan fyysisistä syistä puhumattakaan sosiaalisista ja henkisistä syistä?

Minkähänlaisessa perheessä olet sinäkin kasvanut kun ymmärrystä ja empatiaa ei ole edes tuon vertaa. Huoh.

Kiitos kysymästä, oikein hyvästä ja välittävästä perheestä olen. Minulle on myös opetettu, että töitä tekemällä ja rahaa säästämällä voi hankkia yhtä ja toista, joskus myös lomailla muuallakin, kuin omalla mökillä. Mielestäni esim. hotelli- tai ulkomaanlomat eivät ole ihmisen subjektiivinen oikeus, mikä pitäisi olla kaikilla. Itseäni ei kiinnosta veroina kenenkään laivamatkoja tai Lintsilippuja maksaa. 

Tuollaisia pikkuhiluja kadehdit. Entäs miljarden Eu-tukipaketit ja kehitysapu? Ilmastohuijaukseen menevät miljardit? Mutta ei, vain köyhiä ja heidän saamiaan ropoja kadehdit.

”Minä en ole mikään hyväntekijä!” 😅

Vierailija
448/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vanhemmilta kun perii kaikenlaista omaisuutta kuten mökkejä sun muut, eikä joudu työttömäksi tai vammaudu tai sairastu tai ole työssä matalapalkka-alalla tai pätkätyöalalla tai et ole joutunut yksinhuoltajaksi tai et ole joutunut hoitamaan tai tukemaan sairasta omaistasi tms.  niin ihan "omalla työllä ja säästämisellä" voi hankkia kaikkea. Niinpä.

Yritä kovemmin. Mitä teit silloin kun muut lukivat ylioppilaskirjoituksiin tai yliopiston pääsykokeisiin? Valitsitko ammatin jossa voit menestyä? Teetkö pitkää päivää jotta palkkasi olisi isompi? 

Aivan, koska kukaan yliopistosta valmistunut ei tietenkään koskaan voi joutua työttömäksi, ei joutua matalapalkka-alalle, tai pätkätöihin, ei joudu kärsimään avioerosta, ei vammaudu, ei sairastu, ei ole taustaltaan vähävaraisesta perheestä, ei joudu uhrautumaan lähiomaisten takia, ei joudu yksinhuoltajaksi, jne jne jne....????

Mitä ihmettä oikein höpötät?

Vierailija
449/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli vanhemmilta kun perii kaikenlaista omaisuutta kuten mökkejä sun muut, eikä joudu työttömäksi tai vammaudu tai sairastu tai ole työssä matalapalkka-alalla tai pätkätyöalalla tai et ole joutunut yksinhuoltajaksi tai et ole joutunut hoitamaan tai tukemaan sairasta omaistasi tms.  niin ihan "omalla työllä ja säästämisellä" voi hankkia kaikkea. Niinpä.

Yritä kovemmin. Mitä teit silloin kun muut lukivat ylioppilaskirjoituksiin tai yliopiston pääsykokeisiin? Valitsitko ammatin jossa voit menestyä? Teetkö pitkää päivää jotta palkkasi olisi isompi? 

Olen eri jolle vastasit, mutta kyllä tuntuu kivalta näin heikkolahkaisena lukea tämmöisiä hyviä neuvoja. Ai että, jos olisinkin vain yrittänyt enemmän niin johan olisi yliopistoura auennut alhaisella älykkyydellä!

Olen myös sitä mieltä, että kun monet matalapalkkatyöt ovat sellaisia ettei ilman niitä tämä yhteiskunta pysyisi pystyssä, niin sellaista palkkaa niistä tulisi maksaa, ettei ihmisen koko elämä ole yhtä kituuttamista.

Vierailija
450/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vanhemmilta kun perii kaikenlaista omaisuutta kuten mökkejä sun muut, eikä joudu työttömäksi tai vammaudu tai sairastu tai ole työssä matalapalkka-alalla tai pätkätyöalalla tai et ole joutunut yksinhuoltajaksi tai et ole joutunut hoitamaan tai tukemaan sairasta omaistasi tms.  niin ihan "omalla työllä ja säästämisellä" voi hankkia kaikkea. Niinpä.[/quote]

Niin no, itse olen sairastanut mm.syövän ja ollut hoitojen vuoksi vuoden kokonaan pois työelämästä. Olen tosin myös opiskellut aikoinaan ja ne rakkaat vanhempani antoivat vinkkiä, ettei kannata matalapalkka-alalle jäädä, vaan opiskella sen verran, että on varaa itsensä elättää. Hyvin pitkälle omia valintoja nämäkin ovat, sinulla ei ole näköjään valinnat menneet ihan nappiin. Tsemppiä vaan, älä öyhötä täällä muille vaan ota lusikka kauniiseen käteen ja tee kerrankin ITSE elämäsi edistämiseksi jotakin, äläkä karehdi muita. :D

Vierailija
451/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on mökki niin saa pelkän työmarkkinatuen 518 netto ja 660, jos 2 lasta.

Se on ihan oikein. Mökin voi pistää vuokralle. Itselleni on tulossa tässä kuussa vielä 1000 e vuokraa mökistäni. Syyskuusta on myyty toistaiseksi vasta yksi viikko.

Tukia vaan halutaan. Itse en kehtaisi edes hakea mitään tukia kun olen työkuntoinen ihminen.

Vierailija
452/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu suurin osa palstavalittajista olla kuitenkin niitä joilla on varaa lomailla mutta ovat vaan liian pihejä kaikestavalittajia. Kaikki eivät voi olla niin syntymätyhmiä tai työkyvyttömiä) (toki sellaisiakin joukossa saattaa olla) etteivätkö pystyisi työntekoon ja matkakassan keräämiseen. Vuosi on ollut aikaa viime vuodesta.

Monella on tutkinnot, mutta saa vain työmarkkinatukityötä tai hetkeksi palkkatukityötä. Työkkäri lähetti työtarjouksen osa-aikatyöstä, mutta sinne haki 60. Joka paikkaan on paljon hakijoita.

Vierailija
453/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli kuukausi maaseudulla ja eipä rahaa juuri mennyt. 

Oliko sinulla maksullinen majoitus? Jos ei, miten majoituit? Entä ruokatalous?

Pitäähän kotonakin ollessa syödä.

Vierailija
454/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on mökki niin saa pelkän työmarkkinatuen 518 netto ja 660, jos 2 lasta.

Se on ihan oikein. Mökin voi pistää vuokralle. Itselleni on tulossa tässä kuussa vielä 1000 e vuokraa mökistäni. Syyskuusta on myyty toistaiseksi vasta yksi viikko.

Tukia vaan halutaan. Itse en kehtaisi edes hakea mitään tukia kun olen työkuntoinen ihminen.

Et sinä töissä ole, jos olisit niin tietäisit, että työnantaja päättää ketä heille tulee töihin.

Vierailija
455/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomaa työttomyydestä ry.

Moni hyvinvoiva kuvittelee että oma lomailu lomarahoineen ja vapaa-ajan suunnitelmineen on sama asia kuin työttömyys. Työttömyydessä ongelma onkin juuri se ettei siitä saa koskaan lomaa vaan se sama näköalattomuus ja toivottomuus toistuu päivästä toiseen samanlaisena.

Työttömänä itse aikanaan olleena voin sanoa että sen aiheuttama stressi saa monet työelämän stressitilanteet näyttämään melko mitättömiltä ja pikkumaisilta.

Vierailija
456/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on verorahoja antaa Ahvenanmaalaisille ja velkarahaa saatiin Etelä-Eurooppaan.

Vierailija
457/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, itse olen sairastanut mm.syövän ja ollut hoitojen vuoksi vuoden kokonaan pois työelämästä. Olen tosin myös opiskellut aikoinaan ja ne rakkaat vanhempani antoivat vinkkiä, ettei kannata matalapalkka-alalle jäädä, vaan opiskella sen verran, että on varaa itsensä elättää. Hyvin pitkälle omia valintoja nämäkin ovat, sinulla ei ole näköjään valinnat menneet ihan nappiin. Tsemppiä vaan, älä öyhötä täällä muille vaan ota lusikka kauniiseen käteen ja tee kerrankin ITSE elämäsi edistämiseksi jotakin, äläkä karehdi muita. :D

No, ainakin ilkeyden olet tainnut periä vanhemmiltasi.

Vierailija
458/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, koska kukaan yliopistosta valmistunut ei tietenkään koskaan voi joutua työttömäksi, ei joutua matalapalkka-alalle, tai pätkätöihin, ei joudu kärsimään avioerosta, ei vammaudu, ei sairastu, ei ole taustaltaan vähävaraisesta perheestä, ei joudu uhrautumaan lähiomaisten takia, ei joudu yksinhuoltajaksi, jne jne jne....????

Mitä ihmettä oikein höpötät?

No just näin. Yliopistossa alat ovat keskenään ihan erilaisia työllistävyyden ja palkkauksen suhteen. Itse sinisilmäisenä opiskelin ohjeiden mukaan kaikkea kiinnostavaa ja kitulias on ollut urapolku. Poikani opiskelee ns. äijäalaa ammattikoulussa ja valmistuu kymmenisen vuotta nuorempana kuin minä aikanaan ja alalle, jolla on työpaikkoja ja ihan ok palkka. Nyt propellipäät visioivat, että yhä suuremman osan pitäisi valmistua korkeakoulusta, koska se ilmeisesti kuulostaa hienolta. Toivon todella, että nuorille olisi peruskoulussa ihan realismiin perustuvaa oppilaanohjausta.

Vierailija
459/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä opiskelijanakin oli lomat ja varaa. Mutta toki ei sitä asuttu hotelleissa leveästi

Aikuisena on helpompaa olla köyhä ja säästää lomarahat, odotas kun saat lapsia.

Meillä lapset muuttaa pois kotoa jokusen vuoden päästä, sitten voin syödä halpoja laatikkoruokia ja keittoja, pärjään hyvin kirppisvaatteilla.

Meinaatko että se rahanmenoa jälkikasvuun loppuu kun ne muuttaa pois kotoa?

T. 36 ja 29 vuotiaiden äiti

Vierailija
460/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla niin köyhä ettei lomaankaan ole varaa?

Tekee huonosti palkattuja paskaduuneja ja asuu jossain isommassa kaupungissa, ei ole varaa autoon, mökkeilyyn tai reissaamiseen - etenkin jos on vielä mukuloita ja on yhäri jne.