Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS 30% suomalaisista on niin köyhiä ettei pysty lomailla viikkoa kodin ulkopuolella

Vierailija
03.08.2021 |

Melko köyhää. Toisaalta viidennes ei kykene edes omaa asumistaan kustantamaan.

Kommentit (669)

Vierailija
401/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee tästä mieleen oma lapsuus ja se että meillä molemmat vanhemmat kävi duunaritöissä, 2 lasta, pieni kunnan vuokra-asunto ja lisäksi jostain syystä ostettu (ei siis esim peritty) kesämökki. Me ei ikinä milloinkaan käyty missään, ihan yksi-kaksi kertaa jossain kämäisissä ö-luokan huvipuistoissa jotka valittiin sijaintinsa mukaan. Esim naapurin työtön perhe (4 lasta) kiersi jollain rahalla kesäisin Särkänniemet ja Lintsit. Ulkomailla olin ekan kerran omilla rahoillani lukion lopussa. Meillä rahat valuivat vanhempien tupakkaan ja ryypiskelyyn. Mihinkään maailman ympärysmatkalle heidän tuloillaan tuskin olisi päästy mutta ehkä sinne Lintsille tai Ruotsin laivalle, jossa luokkakavereiden perheet reissailivat.

-90-luvun lapsi

Vierailija
402/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ihan utopistinen ajatus ettei töissäkäyvillä olisi lomaan rahaa. Meillä nettotulot 7t kuussa yhteensä ja on omakotitalo, 2 autoa, 2 lasta ja lomaillaan ja reissataan, säästöönkin jää.

Meillä 4 hengen yhteiset nettotulot 2460 ja puoliso tekee 40 tuntia viikossa vuorotyötä. Molemmilla perheen vanhemmista 3 tutkintoa.

Noilla tuloilla ei saa muita tukia. Kaupan alalta irtisanotaan 25000 seuraavan 10 vuoden aikana, oli lehdessä. Toivottavasti heillä ei ole lainoja.

3 tutkintoa??? Meillä yksi tutkinto/henkilö. Nettotulot 7.000 euroa.

Tutkintojen määrä on ihan nollainfoa kun ei tiedä mistä tutkinnoista kyse. Eli mitä nämä tutkinnot ovat?

Ylioppilastutkinto, ammattikoulu ja ammattikorkeakoulu.

Se ylioppilastutkinto ei kai sinällään edesauta työllistymistä, kun se on vaan askel seuraavaan. Tällä logiikalla minullakin on 2 tutkintoa, ylioppilas ja yliopisto mutta tällainen kehäraakki kuin minä ei tuolla ylioppilastutkinnolla leiju enää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6

Vierailija kirjoitti:

On kyllä ihan utopistinen ajatus ettei töissäkäyvillä olisi lomaan rahaa. Meillä nettotulot 7t kuussa yhteensä ja on omakotitalo, 2 autoa, 2 lasta ja lomaillaan ja reissataan, säästöönkin jää.

Onpa yllättävää että kun perheessä on kaksi työssäkäyvää joiden tulot ovat ylimmässä desiilissä niin lomailuunkin on varaa. Se vain on vähän epäselvää että miten se ketjun aiheena olevien 30%:n tuloasteikon alapäästä löytyvän suomalaisen lomailuun tai sen puutteeseen liittyy.

Selvästi kaikkia hyvin palkattuja pestejäkään ei kyllä ainakaan järjen lahjojen perusteella jaeta..

Ulosannista päätellen ei ole edes kouluja käynyt tämä 7000€/netto tienaava perhe tai ainakaan kirjoittaja.

PerusAV:ta brutto ja netto sekaisin.

Vierailija
404/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 4 hengen yhteiset nettotulot 2460 ja puoliso tekee 40 tuntia viikossa vuorotyötä. Molemmilla perheen vanhemmista 3 tutkintoa.

Noilla tuloilla ei saa muita tukia. Kaupan alalta irtisanotaan 25000 seuraavan 10 vuoden aikana, oli lehdessä. Toivottavasti heillä ei ole lainoja.

3 tutkintoa??? Meillä yksi tutkinto/henkilö. Nettotulot 7.000 euroa.

Tutkintojen määrä on ihan nollainfoa kun ei tiedä mistä tutkinnoista kyse. Eli mitä nämä tutkinnot ovat?

Ylioppilastutkinto, ammattikoulu ja ammattikorkeakoulu.

Se ylioppilastutkinto ei kai sinällään edesauta työllistymistä, kun se on vaan askel seuraavaan. Tällä logiikalla minullakin on 2 tutkintoa, ylioppilas ja yliopisto mutta tällainen kehäraakki kuin minä ei tuolla ylioppilastutkinnolla leiju enää.

Niin, monet AMK-tutkinnot on turhia, niillä työllistetään vain opettajat.

Kaupan alalla ja palvelualalla tulee paljon irtisanomisia seuraavan 10 vuoden aikana, toivotaan ettei ihmisillä ole lainoja. Ja myös mökki estää toimeentulotuen saannin.

Vierailija
405/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhien pitää tajuta että jos tahtoo matkustella niin sitten on tehtävä töitä jotta saisi rahaa. Ja jos on pipi siellä ja täällä eikä voi tehdä töitä niin sitten on vain hyväksyttävä ettei voi matkustaa ja se siitä.

Minä voin matkustella vähän/kohtuudella mutta tässä elämässä on silti paljon asioita joita en voi saada ja minkäs teen?

No niinhän me köyhät teemmekin! Pysymme kotona tai yritämme löytää jonkun homman josta saa "ylimääräistä" rahaa reissua varten.

Onko tässä ketjussa muka joku valittanut että voi voi kun olen köyhä enkä nyt pääse matkustelemaan kun se maksaa, tai antakaa rikkaammat minulle rahanne, että minäkin pääsen luxusmökkiin viikoksi ja taksilla ajellen.

Vierailija
406/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhien pitää tajuta että jos tahtoo matkustella niin sitten on tehtävä töitä jotta saisi rahaa. Ja jos on pipi siellä ja täällä eikä voi tehdä töitä niin sitten on vain hyväksyttävä ettei voi matkustaa ja se siitä.

Minä voin matkustella vähän/kohtuudella mutta tässä elämässä on silti paljon asioita joita en voi saada ja minkäs teen?

No niinhän me köyhät teemmekin! Pysymme kotona tai yritämme löytää jonkun homman josta saa "ylimääräistä" rahaa reissua varten.

Onko tässä ketjussa muka joku valittanut että voi voi kun olen köyhä enkä nyt pääse matkustelemaan kun se maksaa, tai antakaa rikkaammat minulle rahanne, että minäkin pääsen luxusmökkiin viikoksi ja taksilla ajellen.

Asuntojen hintaromahdus on tulossa, eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa, työikäisiä on vähemmän eikä 2400 bruttopalkalla saa asuntolainaa.

Vierailija
407/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on mökki niin saa pelkän työmarkkinatuen 518 netto ja 660, jos 2 lasta.

Vierailija
408/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhänä opiskelijanakin oli lomat ja varaa. Mutta toki ei sitä asuttu hotelleissa leveästi

Vierailija
409/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhänä opiskelijanakin oli lomat ja varaa. Mutta toki ei sitä asuttu hotelleissa leveästi

Aikuisena on helpompaa olla köyhä ja säästää lomarahat, odotas kun saat lapsia.

Vierailija
410/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisena on helpompaa olla köyhä ja säästää lomarahat, odotas kun saat lapsia.

Meillä lapset muuttaa pois kotoa jokusen vuoden päästä, sitten voin syödä halpoja laatikkoruokia ja keittoja, pärjään hyvin kirppisvaatteilla.

Vierailija
411/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kaljaan ja röökiin on varaa kuitenkin... Mökin saa vuokrattua jo ihan 240€ viikko ...

Vain 240€ viikko... No minulle se on ainakin parin kuukauden ruokarahat tai asuntolainan kuukausierä. Ei tulisi mieleenkään käyttää sitä yhteen viikkoon jollain käpyisellä mökillä. Sitä askeettista elämää riittää tässä kotonakin.

412/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen köyhä kirjoitti:

No, ei minulla ollut opiskelijana tai työttömänä varaa lomailla. Ei se minua mitenkään ihmetyttänyt. 

Se on just näin, myös monista töistä maksetaan niin huonosti, että rahat riittää vain välttämättöömin tarpeisiin, ei lomailuun.

413/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas onnistuu lomailu 1200 euron nettotuloilla ?

Vierailija
414/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä en edes halua lomailla kodin ulkopuolella 2 yötä kauempaa. Meitäkin on jotka eivät pidä lomailusta muualla kuin kotona eikä se sano sitä etteikö varaa olisi:)

Vierailija
415/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi HS voi HS, minkäs taas teit? Juttu on fuulaa...

Vierailija
416/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wilhelm Tellvisio kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanna Marin: Suomi on vauras maa.

Niin valtio on vauras mutta kansalaiset eivät.

Niin , ja rälssin ylläpito on .  Montako johtajaa lienee yhtä tuottavan työntekijää kohden ? Ne vain paisuu ja uusia syntyy . Virkoja kaikille ja sopeutumisrahaa kun net " ammutaan " alas ei ne tyhjänpäälle jää . Virka luodaan ja kaverille ja suvulle kanssa . Kuin vapaamuurarit ? Sitten köyhä kansa pärjätköön vaikka varastelemalla johon muuten vanhat ja vaivaiset ei kykene ja heiltä hampaat naulaan . Ketäpä sitä taasen äänestäisikään ?

Olen ollut 10 vuotta kuntapuolella töissä kahdessa eri kunnassa. Nimenomaan johtajia ja päälliköitä vähennetään koko ajan. Yhdelle pomolle tulee uudistusten jälkeen valtavat vastuualueet. Eipä ole minunkaan pomolla yhtään aikaa minulle ja jo pitkään on tuntunut, että olen ihan ilman esimiestä.

Vierailija
417/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi HS voi HS, minkäs taas teit? Juttu on fuulaa...

En tiedä onko Hesarissa ollut tuollaista juttua,ei näkynyt ainakaan tän päivän digilehdessä.

Mutta ainakin mun osalta tuo on totta. En edes muista milloin olisin ollut viikon lomalla missään. Luultavasti 2011 viimeksi.

Vierailija
418/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vanhemmistaan syntyneistä suomalaisista on kotoa lähtiessään varattomia.

On niitä jotka eivät tee mitään ja jäävät varattomiksi.

On niitä jotka tsemppaavat ja vaurastuvat.

Kysymys on valinnosta.

Nimenomaan näin. Itsestä oma menestyminen on kiinni.

Luuseri vapaamatkustaja luulee että muut auttavat hänet onneen.

Menestyminen vaatii työtä. Mutta se on ainoa tapa tässä maailmassa saada haluamansa.

Kotona pötköttelijä jää aina ilman.

Vierailija
419/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, 30%:lla ei ole varaa lomailla... Mitä sitten? Ihmiset elävät syystä ja toisesta hyvin erilaista arkea ja kaikilla ei ole varaa lomailla, tai tehdä jotain muuta arjessaan. Mitäpä tuosta, ei tarvitsekaan. Ei kaikkien tarvitse saada kaikkea. Turha uutinen. Ihme oletus,että kaikkien suomalaisten pitäisi saada lomailla kalliisti tai saada auto/okt/mökki... Miksi pitäisi? Ei joku lomailu ole mikään subjektiivinen oikeus, vaan siihenliittyy mm. ihmisen terveys-ja työtilanne. Ihan pöljäksi on maailman meno mennyt.

Vierailija
420/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia sossun tai kelan rahoilla pitäisi lomailla? Varmaan moni siihenkin pystyy, jos ei keksi parempaa käyttöä rahalle, mutta ei lomailu ole toimettomalle mikään perustarve.