Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS 30% suomalaisista on niin köyhiä ettei pysty lomailla viikkoa kodin ulkopuolella

Vierailija
03.08.2021 |

Melko köyhää. Toisaalta viidennes ei kykene edes omaa asumistaan kustantamaan.

Kommentit (669)

Vierailija
461/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on mökki niin saa pelkän työmarkkinatuen 518 netto ja 660, jos 2 lasta.

Tätäkin on alapeukutettu, eivätkö ihmiset tiedä, että jos on mökki niin ei saa toimeentulotukea.

Ja leskeneläkekin poistuu 1975 syntyneiltä ja sitä nuoremmilta eli täytyy olla itsellä hyvä eläke, jos on mökki, ei saa edes lääkkeisiin toimeentulotukea, kun on mökki.

Vierailija
462/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se matka Thaimaaseen nyt  niin kauhean paljon maksa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, 30%:lla ei ole varaa lomailla... Mitä sitten? Ihmiset elävät syystä ja toisesta hyvin erilaista arkea ja kaikilla ei ole varaa lomailla, tai tehdä jotain muuta arjessaan. Mitäpä tuosta, ei tarvitsekaan. Ei kaikkien tarvitse saada kaikkea. Turha uutinen. Ihme oletus,että kaikkien suomalaisten pitäisi saada lomailla kalliisti tai saada auto/okt/mökki... Miksi pitäisi? Ei joku lomailu ole mikään subjektiivinen oikeus, vaan siihenliittyy mm. ihmisen terveys-ja työtilanne. Ihan pöljäksi on maailman meno mennyt.

Enkö muka ole ihminen minäkin joka tarvitsen lomaa ihan fyysisistä syistä puhumattakaan sosiaalisista ja henkisistä syistä?

Minkähänlaisessa perheessä olet sinäkin kasvanut kun ymmärrystä ja empatiaa ei ole edes tuon vertaa. Huoh.

Kiitos kysymästä, oikein hyvästä ja välittävästä perheestä olen. Minulle on myös opetettu, että töitä tekemällä ja rahaa säästämällä voi hankkia yhtä ja toista, joskus myös lomailla muuallakin, kuin omalla mökillä. Mielestäni esim. hotelli- tai ulkomaanlomat eivät ole ihmisen subjektiivinen oikeus, mikä pitäisi olla kaikilla. Itseäni ei kiinnosta veroina kenenkään laivamatkoja tai Lintsilippuja maksaa. 

En minäkään vaadi yhteiskuntaa kustantamaan minulle lomia eikä se kustannakaan, mutta ihmettelen sitä armottomuutta jolla paremmin tienaavat suhtautuvat jo siihen, että köyhät puhuvat kuinka kurjalta tuntuu kun mihinkään itseä kiinnostavaan ei ole varaa. Varsinkin kun samaan aikaan paremmin tienaavat ovat itkeneet elämän rankkuutta koronan pistettyä stopin ulkomaanmatkoille. Suurelle osalle ihmisiä on nyky-Suomessa itsestäänselvyys juosta ulkomailla monta kertaa vuodessa, ja hirveä hätä tuli kun yhtenä vuonna ei päässytkään. Aika absurdilta se tuntui näin ihmisestä joka ei ole koskaan voinut käydä missään. Ai niin, minä käyn töissä. Mutta ei tällä palkalla matkusteta kotimaassa eikä ulkomailla. Matalapalkka-aloilla on paljon työtä tekeviä köyhiä. Kertoo jotain ison ihmisjoukon todellisuudesta vieraantumisesta kun puhut lomailusta "muuallakin kuin omalla mökillä". Ikään kuin oma mökki olisi jokin itsestäänselvyys jokaiselle suomalaiselle. Ei vähävaraisilla ole mitään mökkejä, miten he sellaisen hankkisivat kun jo asunnon vuokraa on vaikea maksaa. Säästää voi silloin jos on jotakin säästettävää. Tuilla eläjillä ja kaikkein pienimpiä palkkoja saavilla ei ole mahdollisuutta laittaa rahaa säästöön. Siinä missä "ei ole rahaa" tarkoittaa normaalisti tienaavalle sitä, että juuri sillä hetkellä ei ole rahaa vaikkapa siihen matkaan, "ei ole rahaa" tarkoittaa kädestä suuhun elävälle sitä, että tilillä on kaksi euroa. Tai nolla euroa.

Eri

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, kun maksat palkastasi eläkemaksua niin siitä 1,6 % menee itsellesi ja loput nyt eläkkeellä olevien ulkomaanmatkoihin. Vertauksena työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia.

Vierailija
464/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ainakin ilkeyden olet tainnut periä vanhemmiltasi.[/quote]

Niin ja sinä olet ilmeisesti perinyt pelkästään tyhmyyttä ja laiskuutta. En voi käsittää, että sekä kesäloma, että joulu tulee joillekkin yhteiskuntaluokille aina yllätyksenä, eikä mihinkään osata tai viitsitä varautua ennalta.  

Vierailija
465/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ainakin ilkeyden olet tainnut periä vanhemmiltasi.

Niin ja sinä olet ilmeisesti perinyt pelkästään tyhmyyttä ja laiskuutta. En voi käsittää, että sekä kesäloma, että joulu tulee joillekkin yhteiskuntaluokille aina yllätyksenä, eikä mihinkään osata tai viitsitä varautua ennalta.  

Olen palkkatukityössä, en polta tupakkaa, en juo alkoholia, ei ole saunavuoroa, en käy parturissa, ei ole lemmikkiä, vaatteita on seuraavaksi 30 vuodeksi ja olen taitava ruoan laittaja, mutta työmarkkinatuki on 660, kun 2 lasta, kun sille tippuu. Säästän nyt palkkatukityössä ruokarahaa, joten ole huoleti parturi ei saa euroakaan, hiuksia voi leikata myös kotona. Kaupan alalle ja palvelualalle on tulossa paljon irtisanomisia, suuret ikäluokat on jo 75-vuotiaita.

Vierailija
466/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se matka Thaimaaseen nyt  niin kauhean paljon maksa?

Mikä sellainen maa kuin Thaimaasee on?

Vierailija
467/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi just neljän viikon loma. Viikonloppuna tultiin mökille. Viikon kuluttua käydään kotona ja sitten lähdetään viikoksi Helsinkiin hotellilomalle (Lintsiä, shoppailua, Korkeasaarta yms.), sitten pyörähdys laivalla. Loppuloma, jos sää pysyy hyvänä vietetään sitten taas mökillä. Syyskuussa töihin ja lapset päiväkotiin. Hyvin riittää kahden työssäkäyvän rahat tähän. 

Vierailija
468/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan oikein. Mökin voi pistää vuokralle. Itselleni on tulossa tässä kuussa vielä 1000 e vuokraa mökistäni. Syyskuusta on myyty toistaiseksi vasta yksi viikko.

Tukia vaan halutaan. Itse en kehtaisi edes hakea mitään tukia kun olen työkuntoinen ihminen.

Et sinä töissä ole, jos olisit niin tietäisit, että työnantaja päättää ketä heille tulee töihin.

En ole eläessäni ollut päivääkään työttömänä. Voisin jäädä jo eläkkeelle ikäni puolesta mutta jatkan töissä. Joskus kun oli tiukkaa (2lapsen yh) jaoin öisin Hesaria ja siitä päiväksi normitöihin. Tukia en olisi koskaan hakenut. En hakenut silloinkaan kun sähköt katkaistiin kun ei ollut rahaa laskuun. Olen ajatellut että kun jään eläkkeelle, alan taas öisin sijaista lehden jakajia. Nyt on asunto ja sijoitus asunto ja mökki. Helppoa säästää kun yksin asuu ja vuokratuloja ja hyvä likaa.

Vierailija
469/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi just neljän viikon loma. Viikonloppuna tultiin mökille. Viikon kuluttua käydään kotona ja sitten lähdetään viikoksi Helsinkiin hotellilomalle (Lintsiä, shoppailua, Korkeasaarta yms.), sitten pyörähdys laivalla. Loppuloma, jos sää pysyy hyvänä vietetään sitten taas mökillä. Syyskuussa töihin ja lapset päiväkotiin. Hyvin riittää kahden työssäkäyvän

tähän. 

Ja sitten kun teidät irtisanotaan niin ette saa toimeentulotukea ruokaan eikä lasten vaatteisiin, kun teillä on tuo mökki eikä silloinkaan saa, jos on asuntolainaa.

Vierailija
470/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on ihan oikein. Mökin voi pistää vuokralle. Itselleni on tulossa tässä kuussa vielä 1000 e vuokraa mökistäni. Syyskuusta on myyty toistaiseksi vasta yksi viikko.

Tukia vaan halutaan. Itse en kehtaisi edes hakea mitään tukia kun olen työkuntoinen ihminen.

Et sinä töissä ole, jos olisit niin tietäisit, että työnantaja päättää ketä heille tulee töihin.

En ole eläessäni ollut päivääkään työttömänä. Voisin jäädä jo eläkkeelle ikäni puolesta mutta jatkan töissä. Joskus kun oli tiukkaa (2lapsen yh) jaoin öisin Hesaria ja siitä päiväksi normitöihin. Tukia en olisi koskaan hakenut. En hakenut silloinkaan kun sähköt katkaistiin kun ei ollut rahaa laskuun. Olen ajatellut että kun jään eläkkeelle, alan taas öisin sijaista lehden jakajia. Nyt on asunto ja sijoitus asunto ja mökki. Helppoa säästää kun yksin asuu ja vuokratuloja ja hyvä likaa.

Riippuu kaupungista, meidän kaupungissa on 600 vuokra-asuntoa tyhjillään ympäri vuoden ja tilanne vain pahenee, koska on paljon eläkeläisiä ja asuntoja vapautuu jatkuvasti.

Minä haen töitä, mutta en pääse. Haen kaikki tuet mitä ikinä saa. Työnantajat voi palkata minut töihin, jos haluavat.

Vierailija
471/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla alkoi just neljän viikon loma. Viikonloppuna tultiin mökille. Viikon kuluttua käydään kotona ja sitten lähdetään viikoksi Helsinkiin hotellilomalle (Lintsiä, shoppailua, Korkeasaarta yms.), sitten pyörähdys laivalla. Loppuloma, jos sää pysyy hyvänä vietetään sitten taas mökillä. Syyskuussa töihin ja lapset päiväkotiin. Hyvin riittää kahden työssäkäyvän

tähän. 

Ja sitten kun teidät irtisanotaan niin ette saa toimeentulotukea ruokaan eikä lasten vaatteisiin, kun teillä on tuo mökki eikä silloinkaan saa, jos on asuntolainaa.

No entäpä jos olisi rahaa 250 000 euroa, muttei mökkiä niin sittenkö saisi toimeentulotukea?

Vierailija
472/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ainakin ilkeyden olet tainnut periä vanhemmiltasi.

Eivät ne kuule minullekaan minään yllätyksenä tule, se on minulle jatkuvasti selvää etten kykene maksamaan mitään ns. normaaleja asioita. Ei se tieto minua mitenkään auta kun vajaa kympin tuntipalkasta ei vain jää säästöön mitään. Tyhmä olen kyllä, minulla on isoja oppimisvaikeuksia mutta ne eivät taida olla olla oma valintani vaan kyse on synnynnäisistä ominaisuuksista, kasvatuksen tulosta nämä eivät myöskään ole vaan minua on aina autettu ja kannustettu mistä olen erittäin kiitollinen.

Mutta joo, tiedetään, että olen turhake teidän parempien ihmisten mielestä.

Eri

Vierailija
473/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä voit häpeillä tukien hakemista ihan rauhassa. Minä haen kaikki tuet mitä ikinä saa. Työnantajat päättää ketä töihin ottaa.

Vierailija
474/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tähän. 

No entäpä jos olisi rahaa 250 000 euroa, muttei mökkiä niin sittenkö saisi toimeentulotukea?

No, ei tietenkään saa. Asuntovelkaisetkaan ei saa, koska lainat ei ole laskuja ja asumiskulut jää pieneksi.

Vierailija
475/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat köyhempiä kuin italialaiset. Siitä huolimatta, Suomi ottaa lainaa Italaialle.. koska he ovat aina ottaneet mahdollisimman paljon lainaaa Saksan pankeilta, roskalainaa suorastaan, Saksa on tämän ihan täysin ymmärtänyt, jotta italialaiset voivat ostaa mm. saksalaisia autoja (Audi, bmw, mercedes)..

Suomalaisen rooli on maksaa se roskalaina takaisin Saksan pankeille. Italian rooli on uhkailla, että se irtoaa EU:sta, jos se ei saa LISÄÄ RAHAA. 

Mihin me ollaan liitytty????

Vierailija
476/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtiölainaa/ putkiremonttilainaa ei lasketa laskuksi toimeentulotuessa joten lääkkeisiin ei välttämättä saa rahaa.

Vierailija
477/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä enkä ymmärrä kun kaikki maksaa niin et hyväpalkkaisetkin ei oo varaa tehdä mitään.Asumiseen menee paljon.Auto,menovesi pitkä työmatka..Lomaillaan silti.

Vierailija
478/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole eläessäni ollut päivääkään työttömänä. Voisin jäädä jo eläkkeelle ikäni puolesta mutta jatkan töissä. Joskus kun oli tiukkaa (2lapsen yh) jaoin öisin Hesaria ja siitä päiväksi normitöihin. Tukia en olisi koskaan hakenut. En hakenut silloinkaan kun sähköt katkaistiin kun ei ollut rahaa laskuun. Olen ajatellut että kun jään eläkkeelle, alan taas öisin sijaista lehden jakajia. Nyt on asunto ja sijoitus asunto ja mökki. Helppoa säästää kun yksin asuu ja vuokratuloja ja hyvä liksa.

Riippuu kaupungista, meidän kaupungissa on 600 vuokra-asuntoa tyhjillään ympäri vuoden ja tilanne vain pahenee, koska on paljon eläkeläisiä ja asuntoja vapautuu jatkuvasti.

Minä haen töitä, mutta en pääse. Haen kaikki tuet mitä ikinä saa. Työnantajat voi palkata minut töihin, jos haluavat.

Mulla on käynyt tsägä vuokralaisten kanssa. Johtuu ehkä siitä että se on perheasunto ja kaikki koulut lähellä + suosittu alakoulu vieressä. Ollut aina lapsiperheitä kun haluavat lapsensa siihen kouluun.

Vierailija
479/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtiölainaa/ putkiremonttilainaa ei lasketa laskuksi toimeentulotuessa joten lääkkeisiin ei välttämättä saa rahaa.

Eläkeläiset maksavat itse lääkkeet, vuokralla asuville maksetaan lääkkeet.

Vierailija
480/669 |
03.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole eläessäni ollut päivääkään työttömänä. Voisin jäädä jo eläkkeelle ikäni puolesta mutta jatkan töissä. Joskus kun oli tiukkaa (2lapsen yh) jaoin öisin Hesaria ja siitä päiväksi normitöihin. Tukia en olisi koskaan hakenut. En hakenut silloinkaan kun sähköt katkaistiin kun ei ollut rahaa laskuun. Olen ajatellut että kun jään eläkkeelle, alan taas öisin sijaista lehden jakajia. Nyt on asunto ja sijoitus asunto ja mökki. Helppoa säästää kun yksin asuu ja vuokratuloja ja hyvä liksa.

Mulla on käynyt tsägä vuokralaisten kanssa. Johtuu ehkä siitä että se on perheasunto ja kaikki koulut lähellä + suosittu alakoulu vieressä. Ollut aina lapsiperheitä kun haluavat lapsensa siihen kouluun.

Itse aion vaihtaa vuokrataloyhtiöön, ei tarvitse pelätä, että asunto myydään. Puoliso ainoa lapsi, hänen vanhemmilla omakotitalo, mökki ja 1/4 osa perikunnan talosta eli lapset saa varmaan noi tulevaisuudessa.