HS 30% suomalaisista on niin köyhiä ettei pysty lomailla viikkoa kodin ulkopuolella
Melko köyhää. Toisaalta viidennes ei kykene edes omaa asumistaan kustantamaan.
Kommentit (669)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia sossun tai kelan rahoilla pitäisi lomailla? Varmaan moni siihenkin pystyy, jos ei keksi parempaa käyttöä rahalle, mutta ei lomailu ole toimettomalle mikään perustarve.
Lomailu on ihan jokaiselle perustarve. Todella outoa luokkajakoa, hierarkiaa, alaspainamista ja ihmisyyden vähättelyä täällä. ”Toimeton.” Hyvin harva on sitä omasta halustaan vaikka keskiluokka-jampaa haluaakin niin itselleen uskotella. Toimettomalla on myös haluja elämässä, haaveita ja tarpeita. Mikä teitä vaivaa?
Mene töihin ja ansaitse rahaa jolla voit lomalla matkustella. Niin muut joutuvat tekemään.
Pysy kotonasi jos ei työneteko kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Niin, 30%:lla ei ole varaa lomailla... Mitä sitten? Ihmiset elävät syystä ja toisesta hyvin erilaista arkea ja kaikilla ei ole varaa lomailla, tai tehdä jotain muuta arjessaan. Mitäpä tuosta, ei tarvitsekaan. Ei kaikkien tarvitse saada kaikkea. Turha uutinen. Ihme oletus,että kaikkien suomalaisten pitäisi saada lomailla kalliisti tai saada auto/okt/mökki... Miksi pitäisi? Ei joku lomailu ole mikään subjektiivinen oikeus, vaan siihenliittyy mm. ihmisen terveys-ja työtilanne. Ihan pöljäksi on maailman meno mennyt.
Enkö muka ole ihminen minäkin joka tarvitsen lomaa ihan fyysisistä syistä puhumattakaan sosiaalisista ja henkisistä syistä?
Minkähänlaisessa perheessä olet sinäkin kasvanut kun ymmärrystä ja empatiaa ei ole edes tuon vertaa. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia sossun tai kelan rahoilla pitäisi lomailla? Varmaan moni siihenkin pystyy, jos ei keksi parempaa käyttöä rahalle, mutta ei lomailu ole toimettomalle mikään perustarve.
Lomailu on ihan jokaiselle perustarve. Todella outoa luokkajakoa, hierarkiaa, alaspainamista ja ihmisyyden vähättelyä täällä. ”Toimeton.” Hyvin harva on sitä omasta halustaan vaikka keskiluokka-jampaa haluaakin niin itselleen uskotella. Toimettomalla on myös haluja elämässä, haaveita ja tarpeita. Mikä teitä vaivaa?
Mene töihin ja ansaitse rahaa jolla voit lomalla matkustella. Niin muut joutuvat tekemään.
Yhä vain; vaikka sinun keskiluokkaiseen kuplaasi ajatus ei mahdu, kaikki eivät pysty töihin, tai eivät töitä saa. Tässä maassa on myös paljon työtä, josta tienaa niin huonosti ettei se riitä lomailuun. Miksi minulta ei ole pois sinun hyvä duunipaikkasi, palkkasi ja elämäsi, mutta sinulta on minun haluni lomalle, johon en pääse minimieläkkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vanhemmistaan syntyneistä suomalaisista on kotoa lähtiessään varattomia.
On niitä jotka eivät tee mitään ja jäävät varattomiksi.
On niitä jotka tsemppaavat ja vaurastuvat.
Kysymys on valinnosta.
Nimenomaan näin. Itsestä oma menestyminen on kiinni.
Luuseri vapaamatkustaja luulee että muut auttavat hänet onneen.
Menestyminen vaatii työtä. Mutta se on ainoa tapa tässä maailmassa saada haluamansa.
Kotona pötköttelijä jää aina ilman.
Tämä juuri, ei lomailua vapaamatkustajille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa vanhemmistaan syntyneistä suomalaisista on kotoa lähtiessään varattomia.
On niitä jotka eivät tee mitään ja jäävät varattomiksi.
On niitä jotka tsemppaavat ja vaurastuvat.
Kysymys on valinnosta.
Nimenomaan näin. Itsestä oma menestyminen on kiinni.
Luuseri vapaamatkustaja luulee että muut auttavat hänet onneen.
Menestyminen vaatii työtä. Mutta se on ainoa tapa tässä maailmassa saada haluamansa.
Kotona pötköttelijä jää aina ilman.
Tämä juuri, ei lomailua vapaamatkustajille!
Kyllä elämä vielä opettaa. Olet rakas❣️
Tuttavani on Norjassa töissä. Hän sanoi, että ei ole kuullut koskaan norjalaisen valittavan että ei ole rahaa tehdä jotain. Matkailevat, ostavat viimeisintä elektroniikkaa, ostavat huonekaluja, vaatteita jne jne jne....................elintaso on jotain niin eri tasoa kuin täällä köyhälässä. Täällä elätetään kaikenmaailman turhia virkamiehiä ja poliitikkoja, eläkkeellä olevia poliitikkoja, maailma kutsutaan kylään elämään KelaGoldilla..............entäs suomalainen veronmaksaja. Minä haluan veronmaksajana itselleni hyvinvointia, olen sen ansainnut maksamalla veroja koko ikäni jo 30 vuotta.
Minä olen niin köyhä, ettei ole varaa edes polttaa tupakkaa. Lomailuun sentään vielä riittää rahaa.
Kysehän on vaan siitä mihin rahansa käyttää. Köyhyys lasketaan kuukausittain käytettävissä olevien eurojen mukaan eikä lomailun tai minkään muun rahankäyttökohteen perusteella.
Joku polttaa tupakkaa askin päivässä eli noin 3000 euroa vuodessa menee tupakkaan. Joku viettää samalla rahalla vuosittain kuukauden loman kaukomailla. Elämä on valintoja.
Suomi on rikas maa on varaa tukea köyhää Italiaa ja Espanjaa ym. mutta suomalaiset on köyhiä verotettu köyhiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, 30%:lla ei ole varaa lomailla... Mitä sitten? Ihmiset elävät syystä ja toisesta hyvin erilaista arkea ja kaikilla ei ole varaa lomailla, tai tehdä jotain muuta arjessaan. Mitäpä tuosta, ei tarvitsekaan. Ei kaikkien tarvitse saada kaikkea. Turha uutinen. Ihme oletus,että kaikkien suomalaisten pitäisi saada lomailla kalliisti tai saada auto/okt/mökki... Miksi pitäisi? Ei joku lomailu ole mikään subjektiivinen oikeus, vaan siihenliittyy mm. ihmisen terveys-ja työtilanne. Ihan pöljäksi on maailman meno mennyt.
Enkö muka ole ihminen minäkin joka tarvitsen lomaa ihan fyysisistä syistä puhumattakaan sosiaalisista ja henkisistä syistä?
Minkähänlaisessa perheessä olet sinäkin kasvanut kun ymmärrystä ja empatiaa ei ole edes tuon vertaa. Huoh.
Kiitos kysymästä, oikein hyvästä ja välittävästä perheestä olen. Minulle on myös opetettu, että töitä tekemällä ja rahaa säästämällä voi hankkia yhtä ja toista, joskus myös lomailla muuallakin, kuin omalla mökillä. Mielestäni esim. hotelli- tai ulkomaanlomat eivät ole ihmisen subjektiivinen oikeus, mikä pitäisi olla kaikilla. Itseäni ei kiinnosta veroina kenenkään laivamatkoja tai Lintsilippuja maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kysymästä, oikein hyvästä ja välittävästä perheestä olen. Minulle on myös opetettu, että töitä tekemällä ja rahaa säästämällä voi hankkia yhtä ja toista, joskus myös lomailla muuallakin, kuin omalla mökillä. Mielestäni esim. hotelli- tai ulkomaanlomat eivät ole ihmisen subjektiivinen oikeus, mikä pitäisi olla kaikilla. Itseäni ei kiinnosta veroina kenenkään laivamatkoja tai Lintsilippuja maksaa.
Eli vanhemmilta kun perii kaikenlaista omaisuutta kuten mökkejä sun muut, eikä joudu työttömäksi tai vammaudu tai sairastu tai ole työssä matalapalkka-alalla tai pätkätyöalalla tai et ole joutunut yksinhuoltajaksi tai et ole joutunut hoitamaan tai tukemaan sairasta omaistasi tms. niin ihan "omalla työllä ja säästämisellä" voi hankkia kaikkea. Niinpä.
Yli kuukausi maaseudulla ja eipä rahaa juuri mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani on Norjassa töissä. Hän sanoi, että ei ole kuullut koskaan norjalaisen valittavan että ei ole rahaa tehdä jotain. Matkailevat, ostavat viimeisintä elektroniikkaa, ostavat huonekaluja, vaatteita jne jne jne....................elintaso on jotain niin eri tasoa kuin täällä köyhälässä. Täällä elätetään kaikenmaailman turhia virkamiehiä ja poliitikkoja, eläkkeellä olevia poliitikkoja, maailma kutsutaan kylään elämään KelaGoldilla..............entäs suomalainen veronmaksaja. Minä haluan veronmaksajana itselleni hyvinvointia, olen sen ansainnut maksamalla veroja koko ikäni jo 30 vuotta.
Tottakai Norjassa elintaso on ihan muuta, niillä on öljyä. Silti käyvät Suomen puolella kaupassa vaikka rahaa on taskut täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Yli kuukausi maaseudulla ja eipä rahaa juuri mennyt.
Oliko sinulla maksullinen majoitus? Jos ei, miten majoituit? Entä ruokatalous?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä vain; vaikka sinun keskiluokkaiseen kuplaasi ajatus ei mahdu, kaikki eivät pysty töihin, tai eivät töitä saa. Tässä maassa on myös paljon työtä, josta tienaa niin huonosti ettei se riitä lomailuun. Miksi minulta ei ole pois sinun hyvä duunipaikkasi, palkkasi ja elämäsi, mutta sinulta on minun haluni lomalle, johon en pääse minimieläkkeellä?
Tee kovemmin töitä tai opiskele parempi ammatti josta saat enemmän rahaa tai sijoita palkkasi. Niin minä olen tehnyt. En edes kehtaisi vinkua täällä kuin kumilelu omaa luuseriuttani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli vanhemmilta kun perii kaikenlaista omaisuutta kuten mökkejä sun muut, eikä joudu työttömäksi tai vammaudu tai sairastu tai ole työssä matalapalkka-alalla tai pätkätyöalalla tai et ole joutunut yksinhuoltajaksi tai et ole joutunut hoitamaan tai tukemaan sairasta omaistasi tms. niin ihan "omalla työllä ja säästämisellä" voi hankkia kaikkea. Niinpä.
Älyttömän hyvä vastaus❣️ Tähän haluan vielä lisätä, että tämä kaikki on monen mielestä ”oma valinta”. Ettäs tiedätte niin 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritä kovemmin. Mitä teit silloin kun muut lukivat ylioppilaskirjoituksiin tai yliopiston pääsykokeisiin? Valitsitko ammatin jossa voit menestyä? Teetkö pitkää päivää jotta palkkasi olisi isompi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään vaadi yhteiskuntaa kustantamaan minulle lomia eikä se kustannakaan, mutta ihmettelen sitä armottomuutta jolla paremmin tienaavat suhtautuvat jo siihen, että köyhät puhuvat kuinka kurjalta tuntuu kun mihinkään itseä kiinnostavaan ei ole varaa. Varsinkin kun samaan aikaan paremmin tienaavat ovat itkeneet elämän rankkuutta koronan pistettyä stopin ulkomaanmatkoille. Suurelle osalle ihmisiä on nyky-Suomessa itsestäänselvyys juosta ulkomailla monta kertaa vuodessa, ja hirveä hätä tuli kun yhtenä vuonna ei päässytkään. Aika absurdilta se tuntui näin ihmisestä joka ei ole koskaan voinut käydä missään. Ai niin, minä käyn töissä. Mutta ei tällä palkalla matkusteta kotimaassa eikä ulkomailla. Matalapalkka-aloilla on paljon työtä tekeviä köyhiä. Kertoo jotain ison ihmisjoukon todellisuudesta vieraantumisesta kun puhut lomailusta "muuallakin kuin omalla mökillä". Ikään kuin oma mökki olisi jokin itsestäänselvyys jokaiselle suomalaiselle. Ei vähävaraisilla ole mitään mökkejä, miten he sellaisen hankkisivat kun jo asunnon vuokraa on vaikea maksaa. Säästää voi silloin jos on jotakin säästettävää. Tuilla eläjillä ja kaikkein pienimpiä palkkoja saavilla ei ole mahdollisuutta laittaa rahaa säästöön. Siinä missä "ei ole rahaa" tarkoittaa normaalisti tienaavalle sitä, että juuri sillä hetkellä ei ole rahaa vaikkapa siihen matkaan, "ei ole rahaa" tarkoittaa kädestä suuhun elävälle sitä, että tilillä on kaksi euroa. Tai nolla euroa.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Teetkö pitkää päivää jotta palkkasi olisi isompi?
Jos työajaksi on määritetty se 37,5 tuntia viikossa niin sen yli tekemällä kyllä saa yhtään ylimääräistä jos ylitöistä ei ole sovittu.
Tuntuu suurin osa palstavalittajista olla kuitenkin niitä joilla on varaa lomailla mutta ovat vaan liian pihejä kaikestavalittajia. Kaikki eivät voi olla niin syntymätyhmiä tai työkyvyttömiä) (toki sellaisiakin joukossa saattaa olla) etteivätkö pystyisi työntekoon ja matkakassan keräämiseen. Vuosi on ollut aikaa viime vuodesta.