Työpaikkailmoitus on englanniksi?
Joten kyllä, kirjoitan hakemuksen myös englanniksi, siitä ei ole kyse koska englanninkieleni on erinomainen. Mutta minulla on eräänlainen esiintymispelko ja pelkään että haastattelu on englanninkielellä. Jännitän jo pelkästään suomenkielisiä haastatteluja, joten pahimmillaan voin saada paniikkikohtauksen pelkästä jännityksestä ja epäonnistumisen pelosta. :D niin noloa kuin se onkin.
Kysyn siis teiltä, jotka olette joskus olleet tälläaisessa haastattelussa tai jolla on tietoa, pidetäänkö haastattelu englanniksi vai suomeksi? Haluaisin tämän työn ehdottomasti, ja täytän vaatimukset sekä vähän ylikin.
Kommentit (39)
Olen ollut yhdessä tuollaisessa haastiksessa, ja haastattelu käytiin osittain suomeksi, osittain englanniksi. En tiedä, onko tämä tyypillinen tapa. Olen yli viisikymppinen ja käynyt elämäni aikana vain suunnilleen 10 työhaastattelussa. Työttömänä en ole valmistumiseni jälkeen ollut päivääkään, työsuhteet ovat kestäneet pitkään.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:53"]
Miksi kirjoitit englanniksi? Jos kyseessä on normaali, suomalainen paikka niin siellä puhutaan kyllä ihan suomea.
[/quote]
Hakemus kirjoitetaan samalla kielellä kuin työpaikkailmoitus on, tietenkin.
Olen useamman hakemuksen vääntänyt enkuksi, mutta haastattelut ovat olleet pääosin suomeksi. Tosin jos paikalla on ollut esim päämies jostain Euroopasta, on tietenkin puhuttu englantia. Usein olen puhunut parempaa englantia kuin haastattelija.
Voi olla suomeksi, voi olla englanniksi. Täältä kysymällä se ei selviä. Kun soitat yhteyshenkilölle, tiedustele ohimennen työkielestä ja mahdollisesta haastattelusta muun keskustelun lomassa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:53"]
Olen ollut yhdessä tuollaisessa haastiksessa, ja haastattelu käytiin osittain suomeksi, osittain englanniksi. En tiedä, onko tämä tyypillinen tapa. Olen yli viisikymppinen ja käynyt elämäni aikana vain suunnilleen 10 työhaastattelussa. Työttömänä en ole valmistumiseni jälkeen ollut päivääkään, työsuhteet ovat kestäneet pitkään.
[/quote]
Juu minulla myös, olen käynyt pari kertaa työhaastatteluissa aiemmin, olen siis toiminut tähän asti henkilöstökoordinaattorina. Nyt haen henkilöstöpäälliköksi ja tosin ikää minulla on vasta 22v.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:00"]
Voi olla suomeksi, voi olla englanniksi. Täältä kysymällä se ei selviä. Kun soitat yhteyshenkilölle, tiedustele ohimennen työkielestä ja mahdollisesta haastattelusta muun keskustelun lomassa.
[/quote]
Juu niin eihän se täällä selviä, tiedustelin lähinnä muiden kokemuksia kyseisissä tilanteissa. :) tarkoitus on kyllä huomenna soittaa ja kysellä.
ap
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:29"]
If you are fluent I don't see any reason why you should worry. One would think that you would be proud to show your skills.
[/quote]
Thanks, I appreciate your words.
ap.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:33"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:21"]
Jos hakemus on englanniksi niin silloin odottavat henkilöä, joka puhuu englantia sujuvasti.
[/quote]
huoh. edelleenkin puhun englantia sujuvasti, stressaan vain haastattelussa pahasti.
ap
[/quote]
Harmittavaa että sinulla on noin paha kammo. Sinun täytyy vain yrittää pitää pää kylmänä, ja sinun tapauksessasi pitää pää kylmänä niin hyvin se menee.
Itselläni oli kanssa sinun ikäisenäsi samanlaisia tuntemuksia, mutta loppuivat ajan ja kokemuksien myötä.
[/quote]
Kiitos, yritän parhaani. :) hienoa, että joku täällä oikeasti ymmärtää ongelmani.
ap.
Jos työnkannalta on välttämätöntä osata jotain kieltä, tehdään haastattelu yleensä myös tällä kielellä/kielillä. Itse ainakin rekrytoijana haluan testata, että hakijalla on riittävä kielitaso ja todella puhuu kaikkia kieliä mitä on hakemukseen ilmoittanut. Itse kyllä kysyn aina aluksi, kun kutsun haastatteluun että onko ok, jos haastattelu tehdään vaikka ruotsiksi tai englanniksi. 90% vastaa että on ok. Ne 10% jotka vastaa ei, ei tule sitten haastatteluun, sillä on selvää että he on yliarvioinut kielitaitonsa ja tajuavat sen tässä kohtaa.
Jos työssä todella tarvitsee jotain kieltä, on sitä osattava puhua myös tiukoissa tilanteissa eikä jäädä miettimään mitä toinen sanoi tms. Itse en takerru haastattelutilanteessa kielioppivirheisiin, sillä useimmat jännittävät ekat 5-10m. Mutta yleensä rentoutuvat, ja jutustelu sujuu paremmin.. Oli kyseessä mikä kieli tahaansa. Valitsen tehtävään aina sen, joka on luonteeltaan sopivin, aina kielitaitokaan ei ole se ensimmäinen tekijä. Sillä kielitaitoa (erikoissanastoa yms) oppii kyllä työnlomassa, kunhan perusjuttelu sujuu luontevasti.
Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:50"]
Varmaan sun kannattaa jättää sitten hakematta työtä jos et ole varma tuletko valituksi..... Hei haloo!!! Tietysti haet ja toivot pääseväsi haastatteluun ja hoidat työn itsellesi.
[/quote]
Hain jo, jännitän vain kovasti :D tottakai teen kaikkeni että saan työn itselleni!
ap.
Hei, ja isot tsempit, ymmärrän täysin, puhut, vaikka itsellä se ei liity esim. kielen puhumiseen, vaan muuten helposti noissa tilanteissa jäädyn, vaikken muuten ujo olekaan. Ja ikääkin on tuplasti sun vuodet..., mutta ei ole usein tarvinnut hakea.... Pidän peukkuja....!!!!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:54"]
22v tyttönen henkilöstöpäälliköksi? Just, et kai vaan ole tosissas.
[/quote]
mikäköhän sun ongelmasi tässä sitten on? olen tehnyt puolitoista vuotta ensin töitä henkilöstösihteerinä, ja kohta viisi vuotta henkilöstökoordinaattorina. yhteensä siis yli kuusi vuotta kokemusta henkilöstöpuolelta. omaan kyllä kaiken tarvittavan työtehtävään, vain kokemus itse päällikön työstä puuttuu.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:21"]
Jos hakemus on englanniksi niin silloin odottavat henkilöä, joka puhuu englantia sujuvasti.
[/quote]
huoh. edelleenkin puhun englantia sujuvasti, stressaan vain haastattelussa pahasti.
ap
[/quote]öööö mikä siinä stressaa jos homma on hallussa? Hakevat ilmiselvästi englanninktaitoista ihmistä ja jos olet sellainen, niin sehän on sinun työsi. Itse en osaa hyvin englantia, mutta olen hommassa jossa se on välttämättöntä, eikä se ole mikään ongelma koska pärjään, vaikkakaan en ole kovin hyvä.
[/quote]
ongelma ei ole nyt se kieli itsessään vain se jännitys mikä mulla tulee työhaastatteluissa. jännitän niissä niin pahasti jo ilman että puhun mitään vierasta kieltä. mä pystyn normaalitilanteissa kyllä puhumaan englantia hyvin.
ap
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:54"]
[/quote]
mikäköhän sun ongelmasi tässä sitten on? olen tehnyt puolitoista vuotta ensin töitä henkilöstösihteerinä, ja kohta viisi vuotta henkilöstökoordinaattorina. yhteensä siis yli kuusi vuotta kokemusta henkilöstöpuolelta. omaan kyllä kaiken tarvittavan työtehtävään, vain kokemus itse päällikön työstä puuttuu.
[/quote]
Ongelma: 22v muka 6v kokemusta. Kuinkakohan relevanttia henkilöstöpuolen kokemusta on onnistuttu alaikäisenä kerryttämään? Ja mikä mahtaa olla koulutus?
Mut ei siinä mitään, siinähän haet ja todistat "haterit" olemaan väärässä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:13"]
[/quote]
[/quote]
Olet siis mennyt 16 vuotiaana kokopäiväisiin töihin? Et ole käynyt kouluja?
Lähes sääntönä henkkaripäälliköksi valittavalla on akateeminen tutkinto..tuohon aikaväliin ei taida yliopisto mahtua ellet ole fakiiri..ettet olisi kuitenkin 32-vuotias?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:22"]omien kirjoitelmien taikka runojen lausuminen ihmisten edessä
[/quote]
Oi ihanaa, mahdat olla monipuolinen lahjakkuus. Tuollaisen hankilön he ottavat ilomielin henkilöstöpäälliköksi, vaikka et saisi suutasi lainkaan auki.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:21"]
[/quote]
[/quote]
Lähes sääntönä henkkaripäälliköksi valittavalla on akateeminen tutkinto..tuohon aikaväliin ei taida yliopisto mahtua ellet ole fakiiri..ettet olisi kuitenkin 32-vuotias?
[/quote]
oho onpa täällä katkeraa porukkaa etten sanoisi, ihan kuvottaa. harmi että jotkut pääsee pitkälle ja toiset jää rannalle ruikuttamaan. tsemppiä ap!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
joo en ole käynyt yliopistoa, mutta mulla on tarpeeksi työkokemusta ja osaamista siihen virkaan joten se ei ole pakollista. täytän pian 23v ja olen mennyt töihin vähän ennen kuin täytin 17 vuotta, suhteilla pääsee ja karavaani kulkee? ei tosiaan, oon kyllä antanut kaikkeni tälle työlle.
keitä tekin olette mua arvostelemaan tai väittämään epäpäteväksi? se paistaa läpi suurimman osan kommenteista.
ap.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 23:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
joo en ole käynyt yliopistoa, mutta mulla on tarpeeksi työkokemusta ja osaamista siihen virkaan joten se ei ole pakollista. täytän pian 23v ja olen mennyt töihin vähän ennen kuin täytin 17 vuotta, suhteilla pääsee ja karavaani kulkee? ei tosiaan, oon kyllä antanut kaikkeni tälle työlle.
keitä tekin olette mua arvostelemaan tai väittämään epäpäteväksi? se paistaa läpi suurimman osan kommenteista.
ap.
[/quote]
Sun kannattaisi ehkä pohtia ulosantiasi vakavammin, kun kerran ihmisten ja henkilöstöasioiden kanssa teet töitä. Kohteliaisuus kannattaa aina, vaikka vastapuoli ei ehkä olisikaan sitä.
Miksi kirjoitit englanniksi? Jos kyseessä on normaali, suomalainen paikka niin siellä puhutaan kyllä ihan suomea.