Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sinun ympäristöpaheesi?

Vierailija
17.08.2014 |

Nykyäänhän maapallo on aika huonossa jamassa ihmisen toiminnan tuloksena. Mikä on sinun ympäristöpaheesi? Entä, mikä on ympäristötekosi?

Itse en kierrätä mitään päivittäisjätettä. Jätekomeromme on pieni, enkä ole keksinyt, mihin saisin kaikki kipot eri jätteitä varten. Kierrätän kyllä pattereita ja muut vaaralliset jätteet, sekä käyttämättä jääneet lääkkeet. Nautin lisäksi suunnattomasti kuumista suihkuista ja otan niitä joka päivä. Siinä omat pahimmat varmaankin.

Hyveikseni voisin mainita, ettei meille tule juuri paperia mistään. Ei mainoksia ja laskutkin suurimmaksi osaksi sähköisesti. Ruokaa emme heitä pois kuin rajatapauksissa, eli syömme oikeastaan kaiken ostamamme, emmekä varastoi ruokaa jääkaappiin. Suosin pitkäikäisiä tavaroita, enkä osta uutta ennen kuin vanha hajoaa. Kelpuutan vaatteeni hyvinkin kirpparilta, jos ovat hyvässä kunnossa.

Mitenkäs sinä? :)

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristöpaheeni on varmaan shoppailu. Tykkään ostaa uusia vaatteita ja tiedän, ettei se ole ympäristölle terveellistä. En myöskään ole ikinä oppinut shoppailemaan kirpputorilla, mikä on todella harmi. Osaksi syy on lisääntyneessä tuholaismäärässäkin. Pelkään että kannan ötökät kotiin kirppikseltä. Siksi olen parhaillaan shoppailulakossa, jossa pyrin olemaan ostamatta mitään turhaa vain siksi, että se näyttää kivalta. Lisäksi asunnossani on sähkösauna, jota tulee lämmitettyä joskus kolmekin kertaa viikossa. 

Ympäristötekoja minulle on kuitenkin kompensaatioksi paljonkin; käytän julkisia kulkuvälineitä enkä edes omista ajokorttia saati autoa, olen kasvissyöjä, lapseton, käytän vain ekokosmetiikkaa, matkustan todella harvoin, kierrätän kaikki jätteet... 

Vierailija
2/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään muulla ole paheita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisautoilu, koska asun syrjäkylällä. Ajoittainen naudanlihan syönti.

Vierailija
4/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haa, kakkonen nyt kun sanoit, niin yksi ympäristöteko minulla myöskin, etten syö paljoakaan lihaa. Ap

Vierailija
5/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suora sähkölämmitys.

Vierailija
6/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ympäristöpaheita vaikka muille jakaa.

Eniten tuhoa saan varmaankin aikaiseksi matkustamisella. Matkustan työn puolesta lentokoneella monta kertaa vuodessa ja monta kertaa vuodessa myös huvikseni.

Minulla on auto ja käytän sitä melkein joka päivä.

Syön melko paljon lihaa. Lisäksi säilön kotiini suuria määriä ruokaa ja käytän näin ollen pakastinta ja jääkaappia isolla teholla vuodet ympäri. Laitan paljon uuniruokia.

Vierailija
7/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta ulkomaanmatkaa joka vuosi, iso talo, 2 isomoottorista autoa joiden voimavaroja käytän estotta hyväkseni ja lihaa syödään paljon myös.

Vierailija
8/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoin, poltan valoja ja muita laitteita aika turhaan, en tue luomua, enkä lähiruokaa, enkä reilua kauppaa, en kierrätä, minulle tulee kaikki ilmaisjakelu ja mainokset aivan turhaan, en korjaa vaan ostan uuden, heitän paljon ruokaa roskiin.

Mutta en yksityisautoile. Lähinnä koska asun keskustassa, eikä minulla ole autoa, mutta silti.

Vierailija
9/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, sellainen jatkokysymys, että koetko huonoa omatunto ympäristöpaheistasi? Oletko pähkäillyt toimivasi toisin?

Itse kyllä nolottaa olla kierrättämättä ja lojua kuumassa suihkussa. Olen ajatellut, että pitäisiköhän hankkia amme :P

Ap

Vierailija
10/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:41"]

Ok, sellainen jatkokysymys, että koetko huonoa omatunto ympäristöpaheistasi? Oletko pähkäillyt toimivasi toisin?

Itse kyllä nolottaa olla kierrättämättä ja lojua kuumassa suihkussa. Olen ajatellut, että pitäisiköhän hankkia amme :P

Ap

[/quote]

Ai totta, pitkät suihkut.

En koe huonoa omaatuntoa. Olen kyllä harkinnut, että pitäisi "ei mainoksia" lappu laittaa.

Vierailija
11/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:44"]

Ap

[/quote]

En koe huonoa omaatuntoa. Olen kyllä harkinnut, että pitäisi "ei mainoksia" lappu laittaa.

[/quote]

Tuo siis terkuin 9

Vierailija
12/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin ympäristöpaheeni on lihan syönti ja lapset, shoppailukin varmaan. Ja lisäksi pesen vaatteita ihan tarpeettoman usein.

Kompensoin sitä kierrättämällä huolellisesti, käyttämällä mahdollisimman paljon luomua ruuassa, siivousaineissa ja kosmetiikassa, en yksityisautoile tai matkustele paljoa, pyrin korvaamaan useimmat kertakäyttötuoteet pestävillä (tiskirätit, emme käytä talouspaperia...) ja kasvattamalla ne ympäristökatastrofia edistävät lapseni tietoisiksi näistä keinoista myöskin. 

Vierailija
13/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotteiden tilaaminen ulkomailta vain siksi, että se tulee halvemmaksi. Shoppailu, erityisesti kosmetiikan (vaatteita on helpompi ostaa käytettynä). Postista tulevat mainokset - en halua kieltää, koska pelkään, ettei sitten tulisi paikallislehtiäkään - niiden välissähän on aina vino pino mainoksia. Olen myös heittänyt lääkkeitä roskikseen.

Vierailija
14/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:44"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:44"]

Ap

[/quote]

[/quote]

Tuo siis terkuin 9

[/quote]Harkinnut? Siihen meneekin kokonainen minuutti kirjoittaa se ja käydä oveen teippaamassa.

Vierailija
15/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auto, muovipussit, tuotan paljon jätettä jo työksenikin, pullovesi, tv auki aina, liha, maito

Plussaa tulee siitä, että siivoan harvoin ja siitä, että en käytä mitään luomua.

Vierailija
16/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:14"]Lentomatkailu useamman kerran vuodessa, lihansyönti, ruokajätteen tuottaminen, elektroniikan ostaminen usein (mm. uusi puhelin joka vuosi, tietokone joka toinen).

Ympäristöhyveeni ovat puolestaan vapaaehtoinen lapsettomuus ja autottomuus. Plussan puolella siis ollaan reippaasti. :)

[/quote]

En ole ikinä ymmärtänyt, miksi sinun kohdallasi lasketaan vain yhden ihmisen hiilijalanjälki, mutta minun kohdallani vähintään kahden. Vain siksi että olen lisääntynyt. En näe kohtuullista lisääntymistä ekosyntinä, miksi se olisi sellainen? Edellyttäen, että kasvattaa lapsensa hyvin.

[/quote]

Ei sillä kasvatuksen tasolla ole mitään tekemistä hiilijalanjäljen suuruuden kanssa.

Vierailija
17/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentomatkailu useamman kerran vuodessa, lihansyönti, ruokajätteen tuottaminen, elektroniikan ostaminen usein (mm. uusi puhelin joka vuosi, tietokone joka toinen).

Ympäristöhyveeni ovat puolestaan vapaaehtoinen lapsettomuus ja autottomuus. Plussan puolella siis ollaan reippaasti. :)

Vierailija
18/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, sellainen jatkokysymys, että koetko huonoa omatunto ympäristöpaheistasi?

[/quote]

En lainkaan. Lapsettomana olen tehnyt oman osuuteni. -16

Vierailija
19/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:14"]Lentomatkailu useamman kerran vuodessa, lihansyönti, ruokajätteen tuottaminen, elektroniikan ostaminen usein (mm. uusi puhelin joka vuosi, tietokone joka toinen).

[/quote]

En ole ikinä ymmärtänyt, miksi sinun kohdallasi lasketaan vain yhden ihmisen hiilijalanjälki, mutta minun kohdallani vähintään kahden. Vain siksi että olen lisääntynyt. En näe kohtuullista lisääntymistä ekosyntinä, miksi se olisi sellainen? Edellyttäen, että kasvattaa lapsensa hyvin.

Oma syntini on yksityisautoilu. Ilmankin pärjäisi, mutta se helpottaa arkea huomattavasti. Välillä tunnen syyllisyyttä, ja olenkin vähentänyt auton käyttöä.

Kompensoin saastuttamistani kierrättämällä jätteet, mini

Vierailija
20/35 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

... puhelin lähetti liian aikaisin...

jatkan siis ...moimalla kuluttamistani, panostamalla luomuruokaan ja lähituotantoon ja olemme vähentäneet lihansyöntiä. Emme myöskään matkustele enää ulkomaille vuosittain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä