Mikä on sinun ympäristöpaheesi?
Nykyäänhän maapallo on aika huonossa jamassa ihmisen toiminnan tuloksena. Mikä on sinun ympäristöpaheesi? Entä, mikä on ympäristötekosi?
Itse en kierrätä mitään päivittäisjätettä. Jätekomeromme on pieni, enkä ole keksinyt, mihin saisin kaikki kipot eri jätteitä varten. Kierrätän kyllä pattereita ja muut vaaralliset jätteet, sekä käyttämättä jääneet lääkkeet. Nautin lisäksi suunnattomasti kuumista suihkuista ja otan niitä joka päivä. Siinä omat pahimmat varmaankin.
Hyveikseni voisin mainita, ettei meille tule juuri paperia mistään. Ei mainoksia ja laskutkin suurimmaksi osaksi sähköisesti. Ruokaa emme heitä pois kuin rajatapauksissa, eli syömme oikeastaan kaiken ostamamme, emmekä varastoi ruokaa jääkaappiin. Suosin pitkäikäisiä tavaroita, enkä osta uutta ennen kuin vanha hajoaa. Kelpuutan vaatteeni hyvinkin kirpparilta, jos ovat hyvässä kunnossa.
Mitenkäs sinä? :)
Kommentit (35)
Paheet: pitkät kuumat suihkut, kierrätetään vain paperit, nettishoppailu ulkomailta, matkustelu lentokoneella, kertakäyttövaipat vauvalla, se vauva tietenkin, citymaasturi, syödään paljon lihaa.
Hyveet: pestävät bamburätit tiskirätteinä.
En varsinaisesti koe syyllisyyttä, tiedän että "pitäisi", mutta en koe.
pitkät (30min), kuumat suihkut välillä jopa päivittäin.
mutta muuten olen aika ekologinen: kuljen pyörällä, olen tarkka sähkön käytöstä, lajittelen jätteet, en syö paljoa lihaa, en matkustele juurikaan. rahaakaan ei liiemmin ole tuhlailtavaksi, joten en shoppaile turhaa. joten sallittakoon nuo pitkät suihkut mulle ainakin siihen asti, että vuokrakämppäämme joskus keksitään laittaa talouskohtaiset vesimittarit.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:55"]
Tuotteiden tilaaminen ulkomailta vain siksi, että se tulee halvemmaksi. Shoppailu, erityisesti kosmetiikan (vaatteita on helpompi ostaa käytettynä). Postista tulevat mainokset - en halua kieltää, koska pelkään, ettei sitten tulisi paikallislehtiäkään - niiden välissähän on aina vino pino mainoksia. Olen myös heittänyt lääkkeitä roskikseen.
[/quote]
Ovatko ne mainokset sitten paha? Siis jos ne kierrättää luettuaan.
Turhien vaatteiden osto. Patterikäyttöinen vibra.
Siinä ovatkin autottoman lapsettoman sinkkunaisen paheet.
Lennän yli sata lentoa vuodessa työ- ja lomareissuja, ajan kaikkialle autolla, shoppailen, tupakoin, syön paljon lihaa. Voitinko?
meillä 2kpl vanhaa katitonta autoa ajossa + mun iso moottorinen bemmikään ei ole mennyt moneen vuoteen päästöistä läpi katsastuksessa
muijan volkkari chipattu,hiukkas suodatin poistettu ja voimasavua tulee putkesta.
bemmin ajotietokone on sitä mieltä että keittoa mennyt 9.5l/100km ja 20000km keskinopeus 65kmh.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:52"]pitkät suihkut
[/quote]
sama täällä. Kuumat suihkut aamuin illoin.
En pahemmin kierrätä, yksityisautoilen (aika vähän kylläkin, mutta kuitenkin), ostan vaatteet aina uusina, en suosi lähiruokaa, ostan uusia tavaroita ennenkuin vanha menee edes rikki koska haluan tietyn väliajoin vaikka uusia sisustusta yms. Sitten mulla on kaksi lasta jotka omalta osaltaan kuormittavat tätä palloa, ja vauvalla käytän kertakäyttövaippoja.
Taasen olen kasvissyöjä ja lapseni syö usein kasviksia ja mahdollisimman vähän lihaa, en matkustele usein, shoppailen vaatteita ja kenkiä vain kun vanhat ovat rikki (ja lapsille kun käyvät liian pieniksi, tosin olen säästänyt kaikki esikoiseni hyvät vaatteet ja samaa sukupuolta oleva kuopus nyt käyttää niitä), en pidä valoja turhaan päällä (paitsi jouluna jouluvalot, myönnän..).
Minulla ei ole autoa, mutta lennän lomille perheen kanssa 2xEuroopassa ja kerran vuoteen kaukolentoja. Olemme perillä sitten kaksi - kolme viikkoa kerrallaan.
Koen syyllisyyttä sähkölämmityksestä ja helposti muustakin. Jos joskus on varaa, vaihdamme varmaan maalämpöön.
Kaksi tulee heti mieleen:
1) tilasin puoleksi vuodeksi paperisen lehden (ilmestyy kolmen viikon välein, mutta hirveää paperin tuhlausta silti)
2) kuljen miehen auton kyydissä kauppaan. Käytän muuten liikkumiseen pyörää ja bussia, mutta silti tulee älillä istuttua henkilöauton kyydissä. Poden huonoa omatuntoa tästä.
Lisäksi tulee huono omatunto aina kaupassa, kun ostan miehelle lihaa :(
Haluaisin hankkia meille aurinkopaneelin, jolla saisi esim. nettisurffailun ym. turhan sähkön kulutuksen korvattua.
Mun on itseasiassa helpompi aloittaa hyveistä: olen lapseton, autoton ja kasvissyöjä. Kierrätän kaiken jätteen, asun kerrostalossa enkä käytä turhaan energiaa esim. lämmitykseen tai valoihin. Ostan suurimman osan vaatteista ja esim. sisustustuotteista käytettyinä.
Paheeksi voisi varmaan sitten laskea lemmikkikissan pitäminen.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:09"]
meillä 2kpl vanhaa katitonta autoa ajossa + mun iso moottorinen bemmikään ei ole mennyt moneen vuoteen päästöistä läpi katsastuksessa
muijan volkkari chipattu,hiukkas suodatin poistettu ja voimasavua tulee putkesta.
bemmin ajotietokone on sitä mieltä että keittoa mennyt 9.5l/100km ja 20000km keskinopeus 65kmh.
[/quote]
Oma Bemarini vie 14-15 litraa satasella. Tulee hiukan reviteltyä silloin tällöin...
autoilu-ehkä sitten työnteko, koska muuten pärjäisin ilman autoa, matkustelu ulkomailla suunnilleen joka toinen vuosi, talon lämmitys puilla/sähköllä, puusauna, peseytyminen, vesivessa, pesuaineet...
näköjään yleensäkin eläminen