Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoni ja vanhempani eivät täysin ole tajunneet akateemista työttömyyttäni

Vierailija
17.08.2014 |

Olen vastavalmistunut maisteri, no tai oikeastaan valmistuin vuosi sitten ja olen hakenut töitä ahkerasti. Tulos on: ei löydy, vaikka mitä hakisin. Jatkan kuitenkin työnhakua. Jos ja kun saan työn, on minun kuitenkin ajateltava tulevaisuutta ja hankittava uusi koulutus / ammatti menemällä kouluun töiden ohella. Vanhemmat ja puoliso ei oikein taida tajuta, kuinka raskasta on nää tulevaisuuden näkymät. Johan opiskelin opintotuella ja kävin töissä opiskelujen aikana. Oditin, että pääsisin vaan töihin eikä tarvitsisi taas opiskella samaan aikaan. Mutta, ei. Jos haluu pärjätä, niin pakkopullaa, pakko vaan tehdä niin. Mitä mieltä ootte? Onko vanhemmilla ihmisillä tai muilla vaikeuksia ymmärtää, että missä mennään nykyään? t. Akateeminen n30 

Kommentit (188)

Vierailija
1/188 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan olemassa mitään akateemisten työttömien tukiryhmää, missä voisi purkaa näitä tunteita yhdessä?
Ap

Vierailija
2/188 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin työllistyy pedagogisilla? Ei ap:sta tule pätevää äikän opea lukemalla pedagogisia, ellei löydy kirjallisuutta pitkänä sivuaineena. (tai pääaineena ja suomen kieli pitkänä sivuaineena) Joka tapauksessa lisäopiskeluita on enemmän kuin pelkät pedagogiset.

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:34"]

Minun mielestäni ongelma on ap:ssa itsessään. Hän on jo alle vuoden valmistumisesta hakenut toisiin oppilaitoksiin, kun ei muka koskaan voi työllistyä omalle alalleen. Ei ole kummoinen yritys vielä takana. Jollei pedagogisia ole suoritettu, niin tee ne. Varmasti työllistyt.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/188 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:43"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:36"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:09"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:44"]

Ope-opinnot ja/ tai erityisopeopinnot ja/tai suomi toisena kielenä- opinnot voisivat tuoda sinulle työpaikan, jos opetusala yhtään kiinnostaa!

[/quote]

Pedagogisiin töydennyopintoihin on muuten tosi vaikea päästä akateemiselta alalta valmistumisen jälkeen. Hakijoitaon aina paljon ja suurimmalla osalla työkokemustakin jo opetushommista.

[/quote]

Kyllä, olen itsekin huomannut tämän! Varsinkin aikuispedan puolelle. Ap

[/quote]

Oletko yrittänyt avoimeen yliopistoon? Avoinyliopisto. fi 

[/quote]

Avoimessa ei voi opiskella pedagogista pätevyyttä, ainoastaan kasvatustieteen perusopinnot. Pätevyyys on oikeasti vaikea saada sen jälkeen, kun on maisteriksi lukenut.

[/quote]

Avoimessa ainakin Helsingissä voi lukea perus- ja aineopinnot, eli jsut sen verran kuin pitääkin.

[/quote]

Ihanko totta?! Saako siis sieltä avoimen puolelta tosiaan pätevyyden opettamaan peruskouluissa ja lukioissa? Olen ollut siinä käsityksessä, että auskultointi on ainoa väylä päteväksi opettajaksi ja sinne haetaan erillisen täydennyskoulutushaun kautta, jos ei ole varsinainen perustutkinto-opiskelija. Kasvatustieteitä voi toki lukea avoimessa myös aineopintotasolla, mutta pätevyyteen tarvitaan kasvatustieteen perusopinnot ja erilliset opettajan pedagogiset opinnot, eli käytännössä opetusharjoittelu Norssissa. Onko sulla linkkiä antaa, missä HY:n avoimen väylä kuvataan?

[/quote]

En ole tuon kirjoittaja, mutta pedagogiset ei ole yhtä kuin aineopinnot. Jos haluaa lukea kasvatustieteen syventävät, niin pedagogisia pitää joskus (riippuen pedagogisten paketista, mutta esim. Tampereen aineenopettajakoulutusta tää koskee) ensin täydentää aineopinnoiksi tutkimuskursseilla ja sen jälkeen vasta jatketaan syventäviin. Miten tän nyt vääntäis rautalangasta? Vastaavasti termin aineopinnot alla ei automaattisesti saa pedagogista pätevyyttä. Avoimessa yliopisossa en ole ikinä nähnyt olevan tarjolla pedagogisia vaan ainoastaan aineopinnot, jotka antaa oikeuden syventäviin opintoihin. Huoh. Itse olen lukenut pedagogiset ja niiden laajuus on sama kuin aineopintojen eli 60op, mutta halutessani jatkaa kasvatustiedettä, pitäisi mun ensin täydentää niitä 2-3 kurssilla ja vasta sitten olisi aineopinnot kasassa.

Vierailija
4/188 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 09:28"]

Mihin työllistyy pedagogisilla? Ei ap:sta tule pätevää äikän opea lukemalla pedagogisia, ellei löydy kirjallisuutta pitkänä sivuaineena. (tai pääaineena ja suomen kieli pitkänä sivuaineena) Joka tapauksessa lisäopiskeluita on enemmän kuin pelkät pedagogiset.

Minun mielestäni ongelma on ap:ssa itsessään. Hän on jo alle vuoden valmistumisesta hakenut toisiin oppilaitoksiin, kun ei muka koskaan voi työllistyä omalle alalleen. Ei ole kummoinen yritys vielä takana. Jollei pedagogisia ole suoritettu, niin tee ne. Varmasti työllistyt.

[/quote]

[/quote]

Tämä on totta. Pääaineeni on suomen kieli ja olen lukenut yleisen kirjallisuustieteen perusopinnot, mutta aineopinnot puuttuu. Käsittääkseni kirjallisuustieteen aineopinnot tarvitsee olla opettajan pätevyyteen. Eikö totta? En ole avoimesta löytänyt kirjallisuustieteen aineopintoja. Ap

Vierailija
5/188 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 09:35"]

[/quote]

[/quote]

Tämä on totta. Pääaineeni on suomen kieli ja olen lukenut yleisen kirjallisuustieteen perusopinnot, mutta aineopinnot puuttuu. Käsittääkseni kirjallisuustieteen aineopinnot tarvitsee olla opettajan pätevyyteen. Eikö totta? En ole avoimesta löytänyt kirjallisuustieteen aineopintoja. Ap

[/quote]

tai syventäviä ap

Vierailija
6/188 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt viitsi! Mun tuntemani akateemiset työttömät on nyöriä ja valmiita seisomaan vaikka päällään saadakseen duunin. Itse olen työttömänä opettajana (luojan kiitos nyt sain kunnon töitä) hakenut töitä jopa 120km:n päästä ja ollut perheellisenä valmis ajamaan sinne asti. Ja kyllä, olen hakenut töitä, jossa opetustunteja olisi vain muutama ja kaikki palkka menisi matkoihin. Olen lähtenyt töihin 30 minuutin varoitusajalla kaahaamaan toiselle puolen kaupunkia, kun mies on jäänyt setvimään lasten aamutoimia. Olen ajanut 15km yhden opetustunnin takia. Olen tropannut itseni kuumeessa sijaisuuteen, kun ei ole varaa kieltäytyä jne. Ja silti minulla kesti 2-3 vuotta saada pidempi sijaisuus.

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:31"]

22 tilittää vielä sen verran, että erityisen ahdistavalta tuntui työttömyyden "syiden" kaivelu persoonastani. Ikään kuin se heille kuuluisi. Ja olisi ok puheenaihe kun läsnä oli usein muutakin sukua.

[/quote]

Se on niin ärsyttävää, I know what you mean! 

[/quote]Yllättävän usein työttömyys on jopa nykytilanteessa persoonasta kiinni. Syitä löytyy omista valinnoista todella paljon. Se on myös taustalla siinä, miksi yhdet ja samat ihmiset tuntuvat aina saavan työtä ja yleensä parhaat työt.

Kun sadoista hakijoista aletaan seuloa haastatteluvaiheeseen pääseviä, ihan liian usein paljastuu taustalta todellakin persoonasta kiinni olevia syitä. Ei haluta iltatyötä, ei haluta vuorotyötä. ei haluta johonkin tiettyyn tiimiin, halutaan kesäloma aina samaan aikaan tai muuta vastaavaa alkaen lasten hoitoon liittyvistä vaatimuksista. Tiukkapipoisimmat ja valikoivimmat persoonat pitävät vaatimuksistaan kiinni maailman tappiin ja jäävät ilman työtä. Suurpiirteisimmät tajuavat, että pitkän työttömyyden jälkeen pitää tinkiä vaatimuksista jotta pääsisi jälleen kiinni työelämään ja voisi uudellen edetä siihen asemaan, että pystyy esittämään vaatimuksia.

t. rekryssä työskennellyt

[/quote]

Vierailija
7/188 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En ole tuon kirjoittaja, mutta pedagogiset ei ole yhtä kuin aineopinnot. Jos haluaa lukea kasvatustieteen syventävät, niin pedagogisia pitää joskus (riippuen pedagogisten paketista, mutta esim. Tampereen aineenopettajakoulutusta tää koskee) ensin täydentää aineopinnoiksi tutkimuskursseilla ja sen jälkeen vasta jatketaan syventäviin. Miten tän nyt vääntäis rautalangasta? Vastaavasti termin aineopinnot alla ei automaattisesti saa pedagogista pätevyyttä. Avoimessa yliopisossa en ole ikinä nähnyt olevan tarjolla pedagogisia vaan ainoastaan aineopinnot, jotka antaa oikeuden syventäviin opintoihin. Huoh. Itse olen lukenut pedagogiset ja niiden laajuus on sama kuin aineopintojen eli 60op, mutta halutessani jatkaa kasvatustiedettä, pitäisi mun ensin täydentää niitä 2-3 kurssilla ja vasta sitten olisi aineopinnot kasassa.

[/quote]

Kuulostaa tosi hankalalta, vaikka onkin mainostettu "helppona". "Luet pätevyyden siihen maisterin päälle vaan sitten." Joo-o, että silleen. Tosi helpolta kuulostaa. Pitääkö niihin opintoihin, joita ei avoimessa ole, anoa suoritusoikeutta yliopistolta? Mitkähän vaatimukset siihen anomiseen sitten on? Järkyttävä aamuahdistus, koska kaikki on tehty niin hankalaksi. :( Ap

Vierailija
8/188 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap ryhtiä! Sinun pitää yliopistosta valmistuneena tietää nämä käytännöt, miten opintoja voi täydentää! Jos sinulla on perusopinnot kirjallisuustieteestä, niin menet täydennysopiskelijaksi lukemaan aineopinnot. Kurssit maksaa luokkaa 10 Euroa/opintopiste eli opinnoille tulee hinta 350 Euroa. Nyt syksyn ilmottautumisiin alkaa olla kiire, joten äkkiä toimittamaan asiaa tai muuten menee alkuvuoteen ennen kuin pääset aloittamaan. Napsit vaan kaikki mahdolliset kurssit syksylle ja keväälle sitten loput, jonka jälkeen homma on tehty ja haet pedagogisiin. Monissa paikoissa ilmottautuminen on jo päättynyt, joten voi olla myöhäistä jo tälle syksylle!

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 09:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vierailija
9/188 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoimeen yliopistoon haetaan opiskelemaan normaalisti niillä kaavakkeilla ja maksetaan kurssimaksu. Niin, oliko sulla kasvatustieteen perusopintoja vielä kasassa? Ellei, niin luet ne kirjallisuustieteen lisäksi. Helppo juttu. Itse sutaisin ne vasemmalla kädellä yhdessä kesässä kasaan.

Sitten keväällä alat mankua työkkäriin, että haluat pedagogisiin työvoimakoulutuksena. Ja toivot, että pääset.

Eli neuvoni nyt:

- täydennät ne kirjallisuustieteen opinnot aineopinnoiksi

- luet kasvatustieteen perusopinnot (ellei niitä vielä ole)

- haet opettajan pedagogisten työvoimakoulutukseen heti, kun näet jossain ilmoituksen. Todennäköisesti pääset aikaisintaan alottamaan ensi syksynä, mutta toisaalta sinullahan on tuossa kirjallisuustieteessä ja kasvatustieteessä duunia täksi talveksi. Aineopintoja kasvatustieteestä ei kannata rynniä lukemaan, kun ne ei ole samat kuin pedagogiset ja tekisit turhaa duunia, ellet sitten mielenvirkistystä kaipaa.

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 09:41"]

[/quote]

[/quote]

Kuulostaa tosi hankalalta, vaikka onkin mainostettu "helppona". "Luet pätevyyden siihen maisterin päälle vaan sitten." Joo-o, että silleen. Tosi helpolta kuulostaa. Pitääkö niihin opintoihin, joita ei avoimessa ole, anoa suoritusoikeutta yliopistolta? Mitkähän vaatimukset siihen anomiseen sitten on? Järkyttävä aamuahdistus, koska kaikki on tehty niin hankalaksi. :( Ap

[/quote]

Vierailija
10/188 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto-opiskelijat, miettikää työllistymismahdollisuuksia jo opiskeluaikana! Tämä on tärkeää etenkin humanisteille. Selvittäkää, onko niitä oman alan "asiantuntijahommia" oikeasti saatavilla. Oman alan työllisyystilanteesta saa aika hyvän kuvan kun hakee kesätöitä. Jos et opintojen loppuvaiheessa saa oman alan kesätöitä, on todennäköistä ettet löydä töitä alalta valmistumisen jälkeen. Lisäopinnot, pedakogiset ym. on helpompi tehdä ennen kuin ottaa maisterinpaperit ulos.

AP:lle, opiskele nyt opettajan pätevyys. Vaihtoehtoisesti joudut kilpailemaan assistenttitason töistä satojen muiden kanssa.

Vierailija
11/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 18:17"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 18:15"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 18:04"]

Mielestäni tässä ketjussa on ollut jo montakin syytä, miksi en palkkaisi sinua:

1) miksi ei harjottelut kelpaa? Yksi 3kk sinne tai tänne, mutta voit saada jalan oven väliin. Itse palkkaan yleensä aina ensin harjotteluun ihmisen, jotta pystyy näkemään millainen työntekijä on. Suomessa kun on todella vaikea irtisanoa henkilöä, joka ei miellytä, jos ei YT:t osu sopivasti

2) olet ollut jo vuoden työttömänä, väkisin mietityttää mikä on vikana, ettei mitään työtä ole ollut. On helpompi vaihtaa suoraan työpaikasta toiseen, kuin työttömyydestä ponnistaa. En ole koskaan palkannyt työtöntä. Rekrytointeja muutama kymmenen takana.

3) arvostan koulutusta. Työt ovat olleet asiantuntijatöitä, oikeat aineet ja ne maisterin paperit ratkaisee. Amk tai humanisteja en palkkaa.

Kaikki nämä koska valinnanvaraa tosiaan on, moni varmasti pärjäisi, mutta miksi valita muuta kuin paras.

[/quote]

Oletko koskaan kuullut reiluudesta? Antaa ihmiselle mahdollisuus. Miksi aina pitää valita se paras? Joskus vuosikymmeniä sitten yksi firma, joka ei ollut markkinaykkönen, vaan toisella sijalla mainosti itseään "we try harder." Sama juttu ihmisten kanssa- Se jolla on ollut epäonnea, saattaa työpaikan saadessaan yrittää paljon enmmän ja olla tuottavampi, parempi jne. kuin ihmnen, joka on paperilla virheetön ja jolle (työ)elämä on ollut pelkkää myötätuulta ja työn saaminen itsestäänselvyys.

[/quote]Olen yrittäjä enkä ota riskejä työntekijöiden suhteen. Palkkaan parhaan, vaikka hänellä olisi jo työpaikka. Yrityksen tulos eli oman perheeni elanto on kiinni työntekijöistäni, joten todellakin siinä pelataan varman päälle. Reiluudella ei ole asian kanssa tekemistä.

[/quote]

Olet ahne ja itsekäs sika. Toivottavasti ei tarvitse koskaan asioida firmassasi.

Vierailija
12/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:09"]

Ihan sama onko akateeminen vai ei, työttömyyttä on silti ja mahdollisesti joutuu kouluttautumaan uudelleen, ehkä uudestaan työttömäksi. Mä olin vuoden työttömänä, sain suhteilla muutamaksi kuukaudeksi töitä ja nyt muutetaan miehen opiskelujen vuoksi toiselle, isommalle, paikkakunnalle ja sain yllättäen suoraan vakkaripaikan. En edes haaveile mistään hienosta työstä, minulle kelpaa kaikki mistä saa palkkaa ja tuntipalkka on yli 10€/h.

- Asennetta!

Ja en minäkään a.p. täysin tajua sinun akateemista työttömyyttäsi, sillä jos olisit valmis tekemään mitä tahansa työtä olisit saattanut  hyvinkin jo työllistyä..

Itselläni on ollut jo useamman vuoden osa- aikaisia tai määräaikaisia suorittavia töitä, jotka eivät millään muotoa vastaa koulutustani. Tajusin vaan ajoissa, että täytyy olla joustava tekemään "mitä vain" jos työssä haluaa käydä, ottaa vastaan sitä mitä löytyy. Sohvalla makoilu ei ole minulle vaihtoehto, vaikka sama olisi tulotaso työttömänä. Ei aina saa koulutusta vastaavaa elämää...

Onneksi on riittänyt edes näitä pienipalkkaisia töitä!

[/quote]

Vierailija
13/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 19:05"]

1) miksi ei harjottelut kelpaa? Yksi 3kk sinne tai tänne, mutta voit saada jalan oven väliin. Itse palkkaan yleensä aina ensin harjotteluun ihmisen, jotta pystyy näkemään millainen työntekijä on. Suomessa kun on todella vaikea irtisanoa henkilöä, joka ei miellytä, jos ei YT:t osu sopivasti

2) olet ollut jo vuoden työttömänä, väkisin mietityttää mikä on vikana, ettei mitään työtä ole ollut. On helpompi vaihtaa suoraan työpaikasta toiseen, kuin työttömyydestä ponnistaa. En ole koskaan palkannyt työtöntä. Rekrytointeja muutama kymmenen takana.

3) arvostan koulutusta. Työt ovat olleet asiantuntijatöitä, oikeat aineet ja ne maisterin paperit ratkaisee. Amk tai humanisteja en palkkaa.

Kaikki nämä koska valinnanvaraa tosiaan on, moni varmasti pärjäisi, mutta miksi valita muuta kuin paras.

[/quote]

Oletko koskaan kuullut reiluudesta? Antaa ihmiselle mahdollisuus. Miksi aina pitää valita se paras? Joskus vuosikymmeniä sitten yksi firma, joka ei ollut markkinaykkönen, vaan toisella sijalla mainosti itseään "we try harder." Sama juttu ihmisten kanssa- Se jolla on ollut epäonnea, saattaa työpaikan saadessaan yrittää paljon enmmän ja olla tuottavampi, parempi jne. kuin ihmnen, joka on paperilla virheetön ja jolle (työ)elämä on ollut pelkkää myötätuulta ja työn saaminen itsestäänselvyys.

[/quote]Olen yrittäjä enkä ota riskejä työntekijöiden suhteen. Palkkaan parhaan, vaikka hänellä olisi jo työpaikka. Yrityksen tulos eli oman perheeni elanto on kiinni työntekijöistäni, joten todellakin siinä pelataan varman päälle. Reiluudella ei ole asian kanssa tekemistä.

[/quote]

Olet ahne ja itsekäs sika. Toivottavasti ei tarvitse koskaan asioida firmassasi.

[/quote]Yrittäjä on ahne ja itsekäs, jos palkkaa parhaan mahdollisen työntekijän firmaansa????

Vierailija
14/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 19:05"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Yrittäjä on ahne ja itsekäs, jos palkkaa parhaan mahdollisen työntekijän firmaansa????

[/quote]

Muista yrittäjistä en tiedä, mutta sinä ainakin olet. Se tuli päivän selväksi puheillasi (mitä se 3kk palkatonta työtä, "harjoittelu" nyt meinaa työttömälle - kunhan SINUN ja perheesi elanto on turvattu eli varastat toisen työpanoksen firmallesi ja naurat matkalla pankkiin). Oikeastaan olet oikein malliesimerkki millaisessa ahneuden ajassa nykeään Suomessa elämme.

Vierailija
15/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap:lle ehdotetaan pelastuksena äidinkielen opettajan pätevyyttä? Äikän opettajien paikkoihin on hakijoita pilvin pimein. Omiin korviini on kuulunut lukuja 30 ja 60 hakijan väliltä/paikka. Työttömiä on paljon. Kesällä Opettajien työttömyyskassa on täysin tukossa työttömyyskorvaushakemuksista, kun määräaikaiset sijaiset jäävät kesältä työttömiksi. Että ei tämä nyt mikään varma työllistymispolku ole. Tervetuloa kuitenkin mukaan taistelemaan, eipä sillä. t. Äikän ope, pätkätyöläinen, uudelleen kouluttautunut lähialalle, jälleen työtön

Vierailija
16/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta hakemusta olette lähettäneet ja kauan olette hakenu töitä? T. Ap, filosofian maisteri (suomen kieli, viestintä), 300 hakemusta, 2 haastattelua ja 0 työpaikkaa. Olen hakenut 1 vuoden. Työkokemusta omalta alalta on 5 vuotta. Olen käynyt työkkärin kursseilla ja ollut mukana yhteishaussakin. En saanut opiskelupaikkaa.

Vierailija
17/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, täytyypä sanoa että olipa poikamme valinta sittenkin oikea. Teki kaksoistutkinnon eli valmistui amiksesta automaatioasentajaksi ja samalla ylioppilaaksi ja sai heti intistä palattuaan vakituisen työpaikan ja jopa oikein hyvällä palkalla aloittelijalle, puolen vuoden ulkomaankomennuskin on jo varmistunut. Poika aikoi olla työssä jonkun vuoden ja säästää jatko-opintoja varten, mutta näinköhän niissä on järkeä? No poika päättää itse ja tekniikan alalla työllistyminen on parempaa kuin humanisteilla joista tässä pääosin on ollut puhe.

Vierailija
19/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

@128, eihän täydennysopinnot maksa mitään, vaan kolme (?) vuotta valmistumisesta tutkintoa saa täydentää ilmaiseksi. Erillisopinnot maksavat, mutta niihin voi hakea kuka vain, ei tarvitse olla valmistunut kyseisestä yliopistosta.

Vierailija
20/188 |
20.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Termit sekaisin. Ja tuo kolme vuotta on varmaan jossain yliopistossa. Omassani Tampereella aika vuosi, jonka saa ilmaiseksi täydennellä. Tai ainakin oli vielä viime vuonna yksi vuosi. Nykyistä tilannetta en tiedä. Voi olla yliopistokohtaista.

t: 128

[quote author="Vierailija" time="20.08.2014 klo 11:16"]

@128, eihän täydennysopinnot maksa mitään, vaan kolme (?) vuotta valmistumisesta tutkintoa saa täydentää ilmaiseksi. Erillisopinnot maksavat, mutta niihin voi hakea kuka vain, ei tarvitse olla valmistunut kyseisestä yliopistosta.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi