Laitoin myöhästelevän ystävän odottamaan minua. Onko v-mäistä? ov
Minulla on ystävä joka myöhästyy aina jos ei ole niin "viiden minuutin päälle". Töihin, lääkäriin, elokuviin yms ehtii ajallaan mutta jos sovitaan shoppailemaan lähdöstä tai kyläilystä on aina reilusti myöhässä. Yleensä jopa tunnin tai puolitoista. En edes muista milloin olisi viimeksi ollut vain 30 min myöhässä. Ei koskaan ilmoita mitään vaan vihdoin paikalle raahauduttuaan selittelee että meni vähän pitkäksi kun Pertti (lapsensa) ei suostunut laittamaan kenkiä jalkaa vaan halusi leikkiä legoilla. Pari kertaa on jättänyt kokonaan tulematta, ei edes anteeksipyyntöä. Viime aikoina on alkanut nyppimään tosissaan. Kiva ystävä kun vihdoin on paikalla mutta se ettei loppupäiväksi voi sopia mitään jos on sovittu ystävän kanssa jotain koska ei voi tietää milloin tulee ja kuinka kauan menee.
No, eilen sovittiin että menen oman lapsen kanssa kyläilemään sinne klo 13. Oikeasti ajattelin harkita lähtöä tuossa klo 15 maissa. Jos nyt jaksan ollenkaan lähteä.
Kommentit (152)
Olen krooninen myöhästelijä ja saan vielä jonakin päivänä vatsahaavan tämän vuoksi. Ahdistun myöhästymisestä, häpeän ja stressaan. Matkojen aikana tuijotan kelloa, pelkään jäämistä liikennevaloihin ja hoen mielessäni, että toivottavasti linja-auto ei pysähdy seuraavalle pysäkille, toivottavasti valot eivät vaihdu punaisiksi, jne. En halua aiheuttaa pahaa mieltä ystävilleni myöhästymällä tapaamisista. Kuitenkin näin käy lähes jokainen kerta. Kyse ei ole siitä, etten arvostaisi heitä tai työaikoja yms eikä itsekkyydestä. Kaikki ylimääräiset rahani menevätkin taksiin, jolla yritän lähes päivittäin kiriä kiinni hukkaamaani aikaa, usein turhaan, mutta otan silti sen riskin, että nuo matkaan menevät rahat saattavat mennä hukkaan.
Minulta on puuttunut aina käsitys ajasta ja ajanhallinta on aivan hukassa. Alan valmistautumaan ajoissa, mutta siihen menee enemmän aikaa kuin osaan kuvitella. On käynyt myös niin, että olen iloinnut olevani kerrankin tavallista nopeampi, mutta huomannut sitten, että aikaa on kuitenkin kulunut liikaa, joskus jopa enemmän. Aikoinaan kokeilin valmistautumista huomattavasti aikaisemmin. Tällöin minulle jäi aikaa tehdä vielä muuta. Ihminen, keneltä puuttuu käsitys ajan kulusta unohtuu liian pitkäksi aikaa muihin touhuihin tai mietteisiinsä ja myöhästyy helposti tämän vuoksi. Tai näin ainakin itselleni kävi ja käy edelleen. On mahdollista, että myös ADHD:ni pahentaa asiaa.
Olen kokeillut useita keinoja, joilla saisin itseni ehtimään ajoissa, koska kärsin tästä itsekin. Parhaatkaan keinot eivät ole toimineet kovin pitkään.
Mielelläni kuulisin, miten muut ovat oppineet hallitsemaan aikaansa. Uskon, että tästäkin voi oppia pois riittävällä motivaatiolla, kovalla työllä ja oikeilla itselleen sopivilla keinoilla. Ne täytyy vain löytää!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:13"]Vmp, älkää lässyttäkö! Vaan miten tässä kävi?? Mä tahdon tietää!!!
[/quote]Maarit?
Mulla oli yksi ystävä, joka myöhästyi aina. Kun sille sitten soitti venailtuaan sen puoli tuntia niin vastaus oli "no mä tässä vasta nousin sängystä" "mä tässä aattelin vielä tehä ruokaa ennenkun lähden". Voisi kuvitella, että sen olisi jo puoli tuntia aiemmin tiennyt, ettei ole tulossa ajoissa, jos matka julkisilla menee sen puoli tuntia eikä ole edes lähtenyt? No, nyt hauskaa on, että tämä myöhästelijä on tutustunut johonkin ihmiseen ja valittaa mulle, miten tää uusi ihminen on aina myöhässä :D On kuulemma tajunnut miten raivostuttavaa on venailla jossain kaupungilla. Että voi se "opetus" joskus toimia!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 21:13"]Vmp, älkää lässyttäkö! Vaan miten tässä kävi?? Mä tahdon tietää!!!
[/quote]Maarit?
[/quote]
No en ole mikää maarit!
Mullakin kaveri joka on aina myöhässä.
Olen jo tottunut siihen niin että en ota siitä ongelmaa. Mutta järjestän asiat niin että en itse tarvitse asiasta kärisä. Kun hän on ehdottanut tapaamistaä jonnekin älyttömälle julkiselle paikalle, niin minä sanon että sinne en tule, mutta tavataan jossain kahvilassa jonne ollaan muutenkin menossa. Niin ei haittaa istua siinä valmiina jo kahvikupin ääressä ja selata vaikkapa nettiä kännykästä.
Tiedän myös miksi hän on aina myöhässä, koska hän arvioi aikansa väärin.
Kun itse pitää olla vaikka klo 12 jossain, niin lasken ajan niin että olen 11.45 paikalla. Joskus olen sitten 11.45 paikalla, mutta usein tulee jotain virhearviointia niin että olen todellakin vasta klo 12 paikalla.
Lasken ajan ihan kellosta missä on kellotaulu, miten paljon aikaa tarvitsen mihin, eli matkaan, matka bussille, meikkaamiseen, muita juttuja mitä pitää tehdä ennen sitä.
Ei se nyt suurempia älynlahjoja vaadi.
Minullakin menee vatsa sekaisin melkein aina lähtemisen aikaan, varsinkin kun syön juuri ennen. Kumma juttu, en silti koskaan ole myöhässä vaan ehdin käydä vessassa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:53"]
Meillä oli aikainen aamulento ja hän oli vielä vähän vatsataudissa ja oksensi aamiaisensa. Mutta minkään valtakunnan kiirettä ja hermoilua meille ei tullut, lähtö sujui todella leppoisasti ja ehdimme kentälle ajoissa. Ja kun siellä selvisi, että kone oli hieman myöhässä, se tarkoitti vain sitä, että enemmän aikaa hyppiä pomppupallolla lasten leikkihuoneessa
[/quote]
OT: Kuka itsekeskeinen vie vatsatautisen, juuri oksentaneen lapsen leikkihuoneeseen?!
[/quote]
Sama otti silmään. Monen, monen perheen matka olisi tuollaisen jälkeen pilalla. Jos matkapäivän aamuna oksennetaan, matkalle ei voi lähteä. Piste. Monet nk. pikkutaudit voi tehdä vaikka mitä haittaa kroonisista sairauksista kärsiville. Vatsatauti tekee diabeteksen hoidosta hyvinkin hankalaa. Tavallinen flunssa voi johtaa astmaatikolla keuhkokuumeeseen, ja reumaatikolla useita kuukausia kestävään kiertävään niveltulehdukseen.
Heh, minun mieheni piti olla töistä kotona ennen kolmea. Tein ruuan valmiiksi ja äsken kyselin missä hän on. Vasta matkalla ja kuulemma kestää vielä, kun pitää käydä vielä yhdessä paikassa. Harvoin hän vaivautuu ilmoittamaan, että on joutunut jäämään töihin myöhempään tai myöhästyy muusta syystä. Siksi parempi aloittaa ruuan valmistus vasta kun hän saapuu ja laittaa hänet myös auttamaan. :)
Mikä ihme estää katsomasta niitä bussi- tai juna-aikatauluja jo valmiiksi, etukäteen?
Joku typeryyden huippu selittää täällä, että kun katsoo aikataluja, kun on lähdössä, niin sitten pitää odottaa seuraavaa kyytiä? Siis mitä?
Tämä on äärimmäisen yksinkertaista: kun kutsutaan kylään ja sovitaan joku tapaamisaika, niin kutsuttu katsoo samantien mahdolliset kyydit ja niiden lähtöajat. Siten, että on oikeaan aikaan perillä. Ei niitä aikataluja aleta katsomaan silloin, kun pitäisi jo olla perillä!!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:23"]
Kuulkaas myöhästelijät; te vain pidätte itseänne ja aikaanne tärkeämpänä kuin muiden ja se v*tuttaa!
[/quote]
Kyllä näin on. Voisin kertoa satoja tapauksia veljeni saavutuksista myöhästymisen saralla. Enää en hänen kanssaan sovi mitään menoa, en mitään tapaamista, en aio enää odottaa minuuttiakaan yhtä miestä, jota ei saa ensin liikkeelle ja sitten ei saa lähtemään kotiin. Olemme menneet kokoukseen, jossa ketään ei enää ole ollut paikalla, huutokauppaan, jossa ostajat lastasivat tavaroitaan autoihinsa meklarin jo lähdettyä. Olemme joulun alla lastemme kanssa menneet katsomaan kaupan joulupukkia, joka työnsi juuri poroaan pakettiautoon. Tuollainen myöhästely ei ole mitään muuta kuin vittuilua ja toisten ihmisten aliarvioimista. Huippuna pitäisin tuon otuksen myöhästymistä äitimme hautajaisista.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 08:14"]
Olen itse ehkä taipuvainen ajattelemaan, että ihmisessä on kontrolloijan vikaa jos muutamien minsojen myöh. Saavat aikaiseksi tunnereaktion. Mutta tämä ajoissa oleminenhan on muutenkin perin suomalainen hyve.
[/quote]
Tuo on nyt ehkä vähän tarkoitushakuista puhua "muutaman minuutin myöhästelyistä", kun tässä ketjussa ei ollut kyse siitä vaan siitä, että saatetaan olla myöhässä esim. aina vähintään puoli tuntia, yleensä tunti-kolme tai sitten ei edes ilmestytä paikalle ollenkaan. Ja missään näistä tapauksista ei ilmoiteta itse niille odotteleville osapuolille mitään. Jos tämän ketjun luit, niin huomasit, ettei tässä revitä hiuksia päästä sen vuoksi kun joku myöhästyy kymmenen minuuttia.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 08:14"]
Kun muutenkin elo on boheemimaista (laskut avaan n. 2vk päästä saapumisesta) niin pikku myöhästyminen ei ole vakava juttu.
[/quote]
Tämä on nyt vähän OT, mutta mua ihan vilpittömästi kiinnostaa, että mitä etua sä näet/koet tuossa laskujen avaamisessa 2 viikon päästä saapumisesta verrattuna siihen, että avaisit ne kun ne saapuvat? Mä olen kai itse niin erilainen, etten ymmärrä että miksi odottaa se kaksi viikkoa ja sitten avata, mitä sillä saavuttaa? :D Pysyykö luottotiedot kuitenkin kunnossa?
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 08:14"]
Mä kuulun myös näihin huolettomiin joille ei ole niin minuutin päälle saapuminen. Jos analysoisin vähän itseäni, niin ei kyse ole oikeastaan itsekkyydestä tai välinpitämättömyydestä niinkuin moni sen täällä on ymmärtänyt, vaan enemminkin siitä mentaliteetista että mikäs kiire valmiissa maailmassa ja kaikki kyllä sutvaantuu itsekseen. Tämä luottamus maailmaan johtaa siihen ettei niitä bussiaikatauluja tule katsottua kun juuri siinä tunti ennen tapaamista. Sitten siinä huomaa, että hitto, bussi lähtee 5 min. Päästä, en ehdi. Seuraavalla myöhästyn 20 minsaa. Kun muutenkin elo on boheemimaista (laskut avaan n. 2vk päästä saapumisesta) niin pikku myöhästyminen ei ole vakava juttu. Ei vaikka olisin se odottelija. Ilmoitan toki aina enkä koskaan tee ohareita tai ole myöhässä tuntia. Olen muutenkin järjestänyt elämäni joustavaksi, työaika liukumalla, sali auki 24h. Sidotut ajat kuten ryhmäliikuntatunnit aibeuttavat ärsytystä kun niissä pitää olla kellonlyömällä...
Olen itse ehkä taipuvainen ajattelemaan, että ihmisessä on kontrolloijan vikaa jos muutamien minsojen myöh. Saavat aikaiseksi tunnereaktion. Mutta tämä ajoissa oleminenhan on muutenkin perin suomalainen hyve.
[/quote]
Ai ei ole kyse itsekkyydestä? Missä kohtaa sun jutussa kerrot ottavasi muut huomioon?
[/quote]
Ei mun tehtävä ole elää muiden odotusten mukaan. Kertokaapas te ei myöhästelijät, eikö ole aika itsekästä odottaa minäkeskeisesti muun maailman pyörivän vain sun toiveiden mukaan? Että posti tulisi just tasan klo 2. Että koiraa kusettaa just kello 17. Ja että ukolla seisoo täsmälleen 21.45! ;)
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 18:19"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 08:14"]
Kun muutenkin elo on boheemimaista (laskut avaan n. 2vk päästä saapumisesta) niin pikku myöhästyminen ei ole vakava juttu.
[/quote]
Tämä on nyt vähän OT, mutta mua ihan vilpittömästi kiinnostaa, että mitä etua sä näet/koet tuossa laskujen avaamisessa 2 viikon päästä saapumisesta verrattuna siihen, että avaisit ne kun ne saapuvat? Mä olen kai itse niin erilainen, etten ymmärrä että miksi odottaa se kaksi viikkoa ja sitten avata, mitä sillä saavuttaa? :D Pysyykö luottotiedot kuitenkin kunnossa?
[/quote]
Luottotiedot on kunnossa. Mua ei vaan kiinnosta tutkia sitä postia päivä kerrallaan, tiedän jo valmiiksi mitä on. Laskuja kasvaa pino ja sitten kun on mun palkkapäivä, avaan laskut ja maksan pois. Kaikki kerralla.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 08:14"]
Mä kuulun myös näihin huolettomiin joille ei ole niin minuutin päälle saapuminen. Jos analysoisin vähän itseäni, niin ei kyse ole oikeastaan itsekkyydestä tai välinpitämättömyydestä niinkuin moni sen täällä on ymmärtänyt, vaan enemminkin siitä mentaliteetista että mikäs kiire valmiissa maailmassa ja kaikki kyllä sutvaantuu itsekseen. Tämä luottamus maailmaan johtaa siihen ettei niitä bussiaikatauluja tule katsottua kun juuri siinä tunti ennen tapaamista. Sitten siinä huomaa, että hitto, bussi lähtee 5 min. Päästä, en ehdi. Seuraavalla myöhästyn 20 minsaa. Kun muutenkin elo on boheemimaista (laskut avaan n. 2vk päästä saapumisesta) niin pikku myöhästyminen ei ole vakava juttu. Ei vaikka olisin se odottelija. Ilmoitan toki aina enkä koskaan tee ohareita tai ole myöhässä tuntia. Olen muutenkin järjestänyt elämäni joustavaksi, työaika liukumalla, sali auki 24h. Sidotut ajat kuten ryhmäliikuntatunnit aibeuttavat ärsytystä kun niissä pitää olla kellonlyömällä...
[/quote]
Ai ei ole kyse itsekkyydestä? Missä kohtaa sun jutussa kerrot ottavasi muut huomioon?
[/quote]
Ei mun tehtävä ole elää muiden odotusten mukaan. Kertokaapas te ei myöhästelijät, eikö ole aika itsekästä odottaa minäkeskeisesti muun maailman pyörivän vain sun toiveiden mukaan? Että posti tulisi just tasan klo 2. Että koiraa kusettaa just kello 17. Ja että ukolla seisoo täsmälleen 21.45! ;)
[/quote]Ei nyt ole kyse siitä, mikä pyörii kenenkin toiveiden mukaan, vaan siitä mitä on sovittu. Kyllä aikuisen ihmisen pitäis osata jo pitää sovitusta kiinni. Nyt ei ollut kyse mistään sanelupolitiikasta, vaan yhteisestä sopimisesta. Älä sovi kenenkään kanssa mitään, niin ongelmaa ei ole.
Jatkuvasti myöhästelevä ihminen ei kunnioita muita. Ymmärrän myöhästelyt joskus, mutta se, ettei viitsi laittaa itseään ja mahdollisesti muksujaan ajoissa kuntoon, niin on laiskuutta ja kunnioituksen puutetta ystävää kohtaan.
Kännykät ja muutenkin helpot yhteydet ystäviin on varmasti lisännyt myöhästelyä vapaa-ajan menoissa. Ennen kännyköitä, kun sopi kaverin kanssa koulussa treffit läksyjen ja ruoan jälkeen koulun pihalle klo 18.00, niin se piti! Vielä saatettiin soittaa varttia vaille tavallisella puhelimella, että nyt lähden kävelemään/pyöräilemään koululle päin, että olehan sit siellä valmiina. Ja aina saavuttiin lähestulkoon samaan aikaan paikalle.
Mieluummin sitten lähtee vähän aikaisemmin, aikaisemmalla bussilla, junalla, autolla kuin, että odottaa sitä hetkeä jolloin tarvis olla jo vaatteet päällä ja kengät jalassa pihalla kovaa kyytiä menossa. Miksi on vaikeeta lähteä viis minsaa tai jopa 10 minsaa etukäteen? Kaverille vois vaikka tekstarin laittaa, että nyt lähdin kotoa, menee max. 15 minsaa kun oon perillä ja kaikki ois jees.
Myöhästelevä ei kunnioita tarpeeksi...
[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 18:20"]
[/quote]
[/quote]
Koiran kanssa ei ole varmaankaan sovittu, että kuselle sitten 17:00, tai postimiehen kanssa, että postin on tultava tasan klo 2. Tai miehen kanssa, että seksiä sitten klo 21:45:14. Sen sijaan sun kanssa on sovittu, että tavataan klo 17:00, joten jos joka tapaamisesta myöhästyt sen 20 min, niin se on vähän eri asia kuin se jos koiraa ei kuseta tietyllä kellonlyömällä. Sä voit kuitenkin valita sen ajoissa olemisen.
On muuten aika hauskaa, jos sanot ettei kyse ole itsekkyydestä mutta sanot myös, että "ei mun tehtävä ole elää muiden odotusten mukaan". Krhm.
Myöhästelevät ihmiset ovat kyllä todella raivostuttavia. Minulla vähenee joka kerta luottamus ja arvostus sellaista ihmistä kohtaan. Ei vaan jaksa ottaa sellaista tyyppiä enää vakavissaan.
Kyse on toisen ihmisen ja hänen aikansa arvostamisesta.