Laitoin myöhästelevän ystävän odottamaan minua. Onko v-mäistä? ov
Minulla on ystävä joka myöhästyy aina jos ei ole niin "viiden minuutin päälle". Töihin, lääkäriin, elokuviin yms ehtii ajallaan mutta jos sovitaan shoppailemaan lähdöstä tai kyläilystä on aina reilusti myöhässä. Yleensä jopa tunnin tai puolitoista. En edes muista milloin olisi viimeksi ollut vain 30 min myöhässä. Ei koskaan ilmoita mitään vaan vihdoin paikalle raahauduttuaan selittelee että meni vähän pitkäksi kun Pertti (lapsensa) ei suostunut laittamaan kenkiä jalkaa vaan halusi leikkiä legoilla. Pari kertaa on jättänyt kokonaan tulematta, ei edes anteeksipyyntöä. Viime aikoina on alkanut nyppimään tosissaan. Kiva ystävä kun vihdoin on paikalla mutta se ettei loppupäiväksi voi sopia mitään jos on sovittu ystävän kanssa jotain koska ei voi tietää milloin tulee ja kuinka kauan menee.
No, eilen sovittiin että menen oman lapsen kanssa kyläilemään sinne klo 13. Oikeasti ajattelin harkita lähtöä tuossa klo 15 maissa. Jos nyt jaksan ollenkaan lähteä.
Kommentit (152)
En ole niuho, olen itsekin joskus myöhässä mutta en jaksa käsittää, miten jonkun mielestä on hyväksyttävää olla aina myöhässä ja vaikka kuinka paljon eikä tarvitse edes ilmoittaa muille, että myöhästyy. Miten joku voi ajatella, että hän voi nukkua tai käydä suihkussa ja kaveriporukka vaan odottelee, että koska suvaitsee tulla? Miten itsekeskeinen tällainen ihminen onkaan?
Voisiko nyt joku niuhoksi syyttävä kertoa, miksi ihmeessä minun pitäisi odottaa 15 minuuttia pidempään jotakuta myöhästelijää, kun on sovittu, että mennään elokuviin, syömään tai vaikkapa kylään yhteisen ystävän luo? Miksi seisoskelen ja odottelen ja ehkä soitan perään kuin pienelle lapselle ja tuhlaan omaa aikaani, kun tämä myöhästelijä samaan aikaan aloittaa vasta lähtövalmistelut? Millä oikeudella hän laittaa muita odottamaan itseään ja kehtaa vääntää asian niin, että ne muut ovat niuhoja?
Jos myöhästyn, myöhästyn yleensä noin 5 minuuttia. Myöhästyn vain joskus. Jos olen enemmän myöhässä, laitan viestiä ja kerron, milloin pääsen paikalle. Ymmärrän, että on ärsyttävää vain odotella ja saatan jopa ehdottaa, että tapaamme jossakin muualla, jotta odottelija voi tehdä jotain hyödyllistä ja itselleen mieluisaa eikä vain odotella sovitulla tapaamispaikalla. En ikinä jättäisi häntä sinne odottelemaan. Tiedän myöhästyväni, jos en ole ehtinyt bussiin tai olen tapaamisajan tultua edelleen kotona, joten ei pitäisi olla vaikeaa ilmoittaa myöhästymisestä jopa ennen kuin myöhästyy. Näin se odottelijakin voi järjestää aikansa uusiksi.
Miksi kroonisille myöhästelijöille on niin älyttömän vaikeaa ajatella muita kuuin vain omaa napaansa? Minulla on erittäin nipo kaveri, joka jaksaa tiukasti varoitella päiviä etukäteen, miten on oltava ajoissa ja ei saa myöhästyä ja tasan klo xx kaikki on paikalla. Usein hän kuitenkin itse myöhästyy. Jos joku muu myöhästyy, hän todella raivostuu mutta oman myöhästelynsä (joka on aika säännöllistä) hän kuittaa hymähtelylllä. Tässä kai kiteytyy se myöhästelijän todellinen syy: myöhästelijä ei kestä muiden myöhästelyä. Hän ei itse halua odottaa edes minuuttia. Häntä ei kiinnosta muiden odottelu, vain se oma napa on tärkein. Osa myöhästelijöistä on luonut hyväksytyn tavan pahoitella ja näyttää katuvalta, mutta yllättäen kyllä tapa ei muutu, joten pahoittelutkin ovat vain valhetta. Myöhästelijä pitää huolen, että hän kontrolloi tilannetta, ei muut ja saattaa loukkaantua todella pahasti, jos muut ovatkin tehneet toisenlaisia päätöksiä.
Kyse on vallan käytöstä. Myöhästelijä nauttii siitä vallasta, jonka hän saa, kun pystyy kontrolloimaan muiden aikaa. Hänellä ei ole mitään tarvetta muuttaa käyitöstään, koska tälläl tavoin hänen aikaansa ei tuhlaa kukaan muu.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:02"]
Hih hih, hän tuskin edes huomaa koko juttua :) Pikkuasioden päälle välittämättömät eivät ede huomaa niuhojen tarkkaan harkittuja "kostoja". Oma päiväsi vaan tuossa menee kun kierit katkeruudessasi :D
[/quote]
Otetaan kuvitteellinen tilanne: Kaverisi on juuri lähdössä matkalle ja tarvitsisi sinulta kihartimensa, joka on sinulla lainassa. Olette sopineet, että tapaatte rautatieasemalla klo 12, jotta voit palauttaa kihartimen hänelle. Lähdet kotoa klo 12 ja olet rautatieasemalla klo 12:35, jolloin kaverisi juna on jo lähtenyt. Onko tämä mielestäsi pikkujuttu vai missä menee se raja, jolloin harmistuminen on turhaa nipottamista? Tai entä jos kaverillasi on se lämmin ruoka odottamassa pöydässä vaikkapa klo 18:20, kun olette sopineet että menet hänen luokseen syömään klo 18. Sinä ilmestyt paikalle klo 19:30 etkä tietenkään ilmoita etukäteen myöhästymisestä, koska mitä väliä. Onko nipoa vai ihan ymmärrettävää olla harmistunut?
Ihan oikein. Mun äiti on muuten just samanlainen. Tuli viime viikolla lapseni synttäreiden kunniaksi käymään - parisen tuntia myöhässä. Pahinta on kuitenkin kokonaan tehdä oharit. Kaveripiiristä löytyy yksi henkilö jolla tapana jättää ilmoittamatta jollei nähdäkään. Todella paskamaista tuhlata päivä toisen odotteluun.
Toinen ääripää miehen veli, joka tulee tuntia tai enemmänkin etukäteen. Meidän lakkiaisissakin oli jo puoli tuntia odottanut pihalla, että itse ehdimme koululta. Apurimmekin oli sovittu tulevaksi puoli tuntia ennenkuin vieraat on kutsuttu, mutta oli ennen häntäkin paikalla. Tässä männä viikolla hänen piti hakea yksi juttu aamupäivällä meiltä kymmenen maissa ja teini jäi kotiin. Teini oli ollut vielä nukkumassa, kun oli tullut jo ennen kahdeksaa.
Teen=teini eli 13-19 v. 18 v ei yleensä ole aikuinen vaikka niin luuleekin.
ohis
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:47"]Minä olen tuollainen toivoton myöhästyjä, aina tulee jotain yllättävää lähdön hetkellä, iskee paniikkiripuli tai jotain. Tai sitten olen vain päivän ensimmäiset tunnit niin poikki, etten jaksa. Tai olen arvioinut aikataulun väärin. Ilmoitan kyllä myöhästymisestä.
Minua ahdistaa että vapaa-ajallakin pitäisi olla sekuntiaikataulu, eikö riitä että töissä on? En oikein pysty rentoutumaan, jos pitää juosta pää kolmantena jalkana.
Vastavuoroisesti minua ei haittaa odottaa ystäviäni, minulla on yleensä luettavaa mukana tai ainakin kännyssä nettiyhteys. Mutta jos tajuan, että ystävä tahallaan antaa minun odottaa pitkiä aikoja "opettaakseen", niin se syö ystävyyttä. Minä kun en tahallani ole myöhässä, enkä opi yhtään mitään muuta kuin stressaamaan ko. ystävän tapaamista.
[/quote] Itse en myöhästy juuri koskaan, jos myöhästyn vähänkään, ilmoitan siitä viestillä tai soitan. Kuitenkin, jos jollain mun kavereista olisi mitä tahansa huomautettavaa mun tekemisistä ja hoitaisi asian "opettamalla" sen sijaan että sanoisi asiasta suoraan, kyllä sais se kaveri siirtyä opettamaan muita.
Itse odotan muita aika usein eikä se ole mikään ongelma jos myöhästyjä ilmoittaa asiasta eikä mulla ole muuta sovittuna. Jos ei ilmoita, soitan itse tai ainakin mainitsen asiasta jos kyseessä on huomattava myöhästyminen. Jos on muuta menoa, soitan tai laitan viestin että menen sinne muualle.
[/quote]
Entäs kun siitä on sanottu jo niiiiiin monesti? Kerrottu mitä harmia noista odotteluista on koitunut ja seuraavilla tapaamisilla varmisteltu että tulethan nyt ajoissa. Kaveri lupaa tulla mutta myöhästyy taas reilusti, ei ilmoita eikä vastaa puhelimeen. On vaan sitä mieltä että mikäs tässä, onnistuuhan tämä tapaaminen näin vähän myöhemminkin. Pitää lähinnä huvittavana nipottamisena sitä kun toinen on lapsineen odottanut valmiin ruuan kanssa jo 1,5h.
Eikö silloin voi olla ihan herättävää että kerrankin tämä myöhästelijä saa olla se joka odottaa turhaan vierastaan sen 1,5h tarjoiluineen ilman että saa tähän mitään yhteyttä? Ehkä hän tajuaa mikä toista ärsyttää tuossa myöhästelyssä. Ja jos ei tajua ja myöhästelyt on hänestä noin ihan ok niin tuskin tuosta kaverin "opetuksesta" on hänelle mitään harmiakaan, ihan normaali tapa joustaa aikatauluista.
[/quote] Mulla on tainnut käydä niin, että olen kerta kaikkiaan joutunut poistumaan paikalta jos joku todella paljon myöhästyy. Jonkin aikaa sitten yksi krooninen myöhästelijä myöhästyi melkein vuorokauden. Sen jälkeen ei olla sitten nähtykään, koska muutin ulkomaille. Olin sanonut, että muutan huomenna.
Omaa aikaa saa musta muutenkin arvostaa sen verran, että laittaa myöhästyjälle esimerkiksi viestin "nyt me aletaan syömään", sen sijaan että marttyyrina vaan antais ruuan kylmetä. Jos parin tunnin päästä tyyppiä ei näy vieläkään ja itsellä tekee mieli mennä vaikka puistoon, niin viesti vaan että tuu sinne. Opettamisella tarkoitin erityistä näyttämistä "näin sinäkin teet", en sitä että myöhästelijöiden mukaan tarvitsisi aina elää. Itse saatan vaikka kahvilassa odotella hyvillä mielin pitkäänkin, jos on lukemista mukana eikä minnekään tarvitse mennä. Jos taas on muuta, niin siitä nyt vaan ilmoitetaan ja mennään. Myöhästyjän taas on pakko tajuta ettei muut voi mitenkään aina mennä juuri hänen aikataulujensa mukaan. Terveisin tuo aiempi.
[/quote]
Mä en vieläkään ymmärrä mikä vika on siinä jos noin konkreettisesti kerran näyttää toiselle miltä se myöhästely toisesta osapuolesta tuntuu? Jos kerta puhe ei auta ja toinen ei näe siinä myöhästelyssään mitään isompaa vikaa, pitää vaan muita nipottajina.
Onko sillä myöhästelijällä tuossa nyt ihan oikeasti oikeus loukkaantua kun häntä näin näpäytetään?
Mä tossa jossain aiemmassa kommentissani korjoitinkin että yhdelle kaverilleni tein sen että aloin itse toimia omien aikataulujeni mukaan; syötiin kun ruuat oli valmiit eikä ollut enää pöytääntarjoilua kun saapuivat syömään, oltiin jo lähdössä pois leikkipuistosta kun he vasta saapuivat sinne, olin kerennyt kaupungilla juoda ne kahvit siinä vaiheessa kun hän tuli paikalle jne. En mä tiedä onko siitä ollut sen enempää hyötyä, kaverin mielestä olen yhä enemmän turhan nipottaja mutta toisaalta mua ei enää niin ärsyttä kun ei tarvi odotella turhaan. Mä olen myös jotain kivalta tuntuvia tapaamisia jättänyt sopimatta koska epäilen ettei kaveri sinne kuitenkaan kerkeäisi tai mielummin kääntynyt toisen kaverin puoleen.
Aloittaja päätti kokeilla toista keinoa ja mä ymmärrän häntä. Olisi kiva kuulla miten tässä kävi.
[/quote] Ollaan siis toimittu samalla tavalla, minusta myös ihan reilusti. Itse siis olen aina myös ilmoittanuit siirroistani. Nyt ap on lymyillyt kaksi tuntia (ilmeisesti) ihan vaan vähän näpäyttääkseen myöhästyjää. Minusta se on vähän lapsellista. Mutta jos on muuta menoa, haluaa syödä ruuan lämpimänä, ehtiä elokuviin jne ja ilmoittaa siitä, niin minusta tilanne on silloin paljon reilumpi. Näytelty tilanne on musta aina vähän inhottava ja jos joku alkais mua "opettaakseen" lavastamaan tilanteita niin sais edelleen siirtyä lavastelemaan muulle yleisölle.
[/quote]
Mun mielestä on ihan yksi ja sama onko ap lymyillyt, käynyt lenkillä, siivonnut tai vaikka ottanut päikkärit tuona aikana kun odotutti kaveriaan. Mun mielestä ihan oikeutettu juttu sellaisenaan.
Ei välttämättä mikään maailman fiksuin tapa mutta ehkei toinen omalla käytöksellään voi paljoa muuta odottaa. Jos se kaveri nyt tosta niin nokkiinsa ottaa niin ehkä se kertoo enemmänkin tämän myöhästelijän asennoitumisesta ystäväänsä.
Joskus toi voi ihan toimiakin. Mulla oli meidän parisuhteen alussa joitain omia ärsyttäviä tapojani mitkä häiritsi miestä ja kun hän niistä sanoi mä pidin sitä lähinnä nipotuksena. Sitten kun mies toimi itse samoin mä vasta heräsin kunnolla tajuamaan mikä miestä otti tuossa päähän ja muutin tapojani.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:12"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:47"]Minä olen tuollainen toivoton myöhästyjä, aina tulee jotain yllättävää lähdön hetkellä, iskee paniikkiripuli tai jotain. Tai sitten olen vain päivän ensimmäiset tunnit niin poikki, etten jaksa. Tai olen arvioinut aikataulun väärin. Ilmoitan kyllä myöhästymisestä.
Minua ahdistaa että vapaa-ajallakin pitäisi olla sekuntiaikataulu, eikö riitä että töissä on? En oikein pysty rentoutumaan, jos pitää juosta pää kolmantena jalkana.
Vastavuoroisesti minua ei haittaa odottaa ystäviäni, minulla on yleensä luettavaa mukana tai ainakin kännyssä nettiyhteys. Mutta jos tajuan, että ystävä tahallaan antaa minun odottaa pitkiä aikoja "opettaakseen", niin se syö ystävyyttä. Minä kun en tahallani ole myöhässä, enkä opi yhtään mitään muuta kuin stressaamaan ko. ystävän tapaamista.
[/quote] Itse en myöhästy juuri koskaan, jos myöhästyn vähänkään, ilmoitan siitä viestillä tai soitan. Kuitenkin, jos jollain mun kavereista olisi mitä tahansa huomautettavaa mun tekemisistä ja hoitaisi asian "opettamalla" sen sijaan että sanoisi asiasta suoraan, kyllä sais se kaveri siirtyä opettamaan muita.
Itse odotan muita aika usein eikä se ole mikään ongelma jos myöhästyjä ilmoittaa asiasta eikä mulla ole muuta sovittuna. Jos ei ilmoita, soitan itse tai ainakin mainitsen asiasta jos kyseessä on huomattava myöhästyminen. Jos on muuta menoa, soitan tai laitan viestin että menen sinne muualle.
[/quote]
Entäs kun siitä on sanottu jo niiiiiin monesti? Kerrottu mitä harmia noista odotteluista on koitunut ja seuraavilla tapaamisilla varmisteltu että tulethan nyt ajoissa. Kaveri lupaa tulla mutta myöhästyy taas reilusti, ei ilmoita eikä vastaa puhelimeen. On vaan sitä mieltä että mikäs tässä, onnistuuhan tämä tapaaminen näin vähän myöhemminkin. Pitää lähinnä huvittavana nipottamisena sitä kun toinen on lapsineen odottanut valmiin ruuan kanssa jo 1,5h.
Eikö silloin voi olla ihan herättävää että kerrankin tämä myöhästelijä saa olla se joka odottaa turhaan vierastaan sen 1,5h tarjoiluineen ilman että saa tähän mitään yhteyttä? Ehkä hän tajuaa mikä toista ärsyttää tuossa myöhästelyssä. Ja jos ei tajua ja myöhästelyt on hänestä noin ihan ok niin tuskin tuosta kaverin "opetuksesta" on hänelle mitään harmiakaan, ihan normaali tapa joustaa aikatauluista.
[/quote] Mulla on tainnut käydä niin, että olen kerta kaikkiaan joutunut poistumaan paikalta jos joku todella paljon myöhästyy. Jonkin aikaa sitten yksi krooninen myöhästelijä myöhästyi melkein vuorokauden. Sen jälkeen ei olla sitten nähtykään, koska muutin ulkomaille. Olin sanonut, että muutan huomenna.
Omaa aikaa saa musta muutenkin arvostaa sen verran, että laittaa myöhästyjälle esimerkiksi viestin "nyt me aletaan syömään", sen sijaan että marttyyrina vaan antais ruuan kylmetä. Jos parin tunnin päästä tyyppiä ei näy vieläkään ja itsellä tekee mieli mennä vaikka puistoon, niin viesti vaan että tuu sinne. Opettamisella tarkoitin erityistä näyttämistä "näin sinäkin teet", en sitä että myöhästelijöiden mukaan tarvitsisi aina elää. Itse saatan vaikka kahvilassa odotella hyvillä mielin pitkäänkin, jos on lukemista mukana eikä minnekään tarvitse mennä. Jos taas on muuta, niin siitä nyt vaan ilmoitetaan ja mennään. Myöhästyjän taas on pakko tajuta ettei muut voi mitenkään aina mennä juuri hänen aikataulujensa mukaan. Terveisin tuo aiempi.
[/quote]
Mä en vieläkään ymmärrä mikä vika on siinä jos noin konkreettisesti kerran näyttää toiselle miltä se myöhästely toisesta osapuolesta tuntuu? Jos kerta puhe ei auta ja toinen ei näe siinä myöhästelyssään mitään isompaa vikaa, pitää vaan muita nipottajina.
Onko sillä myöhästelijällä tuossa nyt ihan oikeasti oikeus loukkaantua kun häntä näin näpäytetään?
Mä tossa jossain aiemmassa kommentissani korjoitinkin että yhdelle kaverilleni tein sen että aloin itse toimia omien aikataulujeni mukaan; syötiin kun ruuat oli valmiit eikä ollut enää pöytääntarjoilua kun saapuivat syömään, oltiin jo lähdössä pois leikkipuistosta kun he vasta saapuivat sinne, olin kerennyt kaupungilla juoda ne kahvit siinä vaiheessa kun hän tuli paikalle jne. En mä tiedä onko siitä ollut sen enempää hyötyä, kaverin mielestä olen yhä enemmän turhan nipottaja mutta toisaalta mua ei enää niin ärsyttä kun ei tarvi odotella turhaan. Mä olen myös jotain kivalta tuntuvia tapaamisia jättänyt sopimatta koska epäilen ettei kaveri sinne kuitenkaan kerkeäisi tai mielummin kääntynyt toisen kaverin puoleen.
Aloittaja päätti kokeilla toista keinoa ja mä ymmärrän häntä. Olisi kiva kuulla miten tässä kävi.
[/quote] Ollaan siis toimittu samalla tavalla, minusta myös ihan reilusti. Itse siis olen aina myös ilmoittanuit siirroistani. Nyt ap on lymyillyt kaksi tuntia (ilmeisesti) ihan vaan vähän näpäyttääkseen myöhästyjää. Minusta se on vähän lapsellista. Mutta jos on muuta menoa, haluaa syödä ruuan lämpimänä, ehtiä elokuviin jne ja ilmoittaa siitä, niin minusta tilanne on silloin paljon reilumpi. Näytelty tilanne on musta aina vähän inhottava ja jos joku alkais mua "opettaakseen" lavastamaan tilanteita niin sais edelleen siirtyä lavastelemaan muulle yleisölle.
[/quote]
Mun mielestä on ihan yksi ja sama onko ap lymyillyt, käynyt lenkillä, siivonnut tai vaikka ottanut päikkärit tuona aikana kun odotutti kaveriaan. Mun mielestä ihan oikeutettu juttu sellaisenaan.
Ei välttämättä mikään maailman fiksuin tapa mutta ehkei toinen omalla käytöksellään voi paljoa muuta odottaa. Jos se kaveri nyt tosta niin nokkiinsa ottaa niin ehkä se kertoo enemmänkin tämän myöhästelijän asennoitumisesta ystäväänsä.
Joskus toi voi ihan toimiakin. Mulla oli meidän parisuhteen alussa joitain omia ärsyttäviä tapojani mitkä häiritsi miestä ja kun hän niistä sanoi mä pidin sitä lähinnä nipotuksena. Sitten kun mies toimi itse samoin mä vasta heräsin kunnolla tajuamaan mikä miestä otti tuossa päähän ja muutin tapojani.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Lisään vielä, että tuskin oltais enää tän ap:n krooninen myöhästelijä -kaverinkaan kans enää kavereita jos mitään selitystä käyttäytymiselle ei koskaan tule ja jotain nipoksi syyttelyä. Mutta siltikään, en arvosta mitään opetusmielessä lavastettuja tilanteita. Sen sijaan voin antaa aikaa lähdöstä stressaavalle tilanteen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:19"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Lisään vielä, että tuskin oltais enää tän ap:n krooninen myöhästelijä -kaverinkaan kans enää kavereita jos mitään selitystä käyttäytymiselle ei koskaan tule ja jotain nipoksi syyttelyä. Mutta siltikään, en arvosta mitään opetusmielessä lavastettuja tilanteita. Sen sijaan voin antaa aikaa lähdöstä stressaavalle tilanteen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:06"]
Minusta on ihan ok laittaa kaveri välillä oottamaan. Ei se siitä kyllä välttämättä mitään opi.
Näille muutamalle "toivottamalle myöhästelijälle", jotka täällä puolustelevat, haluaisin kommentoida, että se myöhästely, varsinkin jos se on toistuvaa ja jatkuvaa, on pääasiassa ihan itsestä kiinni. Mun mies on juuri tuolainen, että on aina myöhässä (mikä johtaa valitettavasti siihen, että jos mennään johonkin yhdessä, niin liian usein olen itsekin myöhässä), ja olen sivusta seuraamalla oppinut aika tarkkaan, mitkä syyt siihen myöhästelemiseen johtaa. Ensinnäkin on tietty ihan puhdas väinpitämättömyys, myöhästelijaa ei kiinnosta miltä odottaminen toisesta tuntuu. Toiseksi on suunnitelmallisuuden puute. Miten voi olla niin vaikeaa tsekata vaikka pari tuntia etukäteen, että mihin bussiin aikoo ehtiä. Ja vähän arvioida sitä, että kuinka paljon aikaa menee syömiseen/pukemiseen/meikkaamiseen yms. mitä nyt ennen lähtöä pitää tehdä. Jos tietää, että usein tulee vaikka se paniikkiripuli tai muuta yllättävää, niin sillekin on sit ihan hyvä varata ylimääräistä aikaa. Parempi tehdä hommat vaikka vähän ajoissa, ja jos jää luppoaikaa niin siinä kotona voi sit vaikka lukea lehteä tai surffata netissä. Itse en koe tällaista kevyttä aikatauluttamista ollenkaan stressaavaksi, paljon stressaavampaa se on että tajuaa että tas meinaa myöhästyä ja että nyt on kiire.
[/quote]
Ihmiset on niin erilaisia, minua aikatauluttaminen stressaa. Paniikkiripulin luonteeseen kuuluu, että se iskee juuri sillä lähdön hetkellä, ei puolta tuntia aiemmin. Joten aika turhaa varata siihen aikaa. Minulla on vielä sekin ongelma, että mitä aikaisemmin on herätys, sitä huonommin nukun ja väsyneempi = hitaampi olen, joten aiemmin herääminenkään ei oikein auta. Aikataulujen ymmärtämättömyys / "lukutaidottomuus" voi olla ihan synnynnäinen häiriökin aivoissa. Itse katson aikataulut niin usein väärin, etten yleensä viitsi edes katsoa niitä, menen vain pysäkille jos on jokin ystävien tapaaminen. Säännöllisesti tarvitsemiani busseja en opi ulkoa, vaan joudun aina uudestaan miettimään että milläs bussilla sitä pitikään lähteä töihin.
[/quote]
Ota imodium puoli tuntia-tunti ennen lähtöä niin ei paniikkiripuli iske.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:10"]
[/quote] Mulle ei ole yksi ja sama. Mä haistan heti jos joku on epärehellinen tai ylimielinen eikä mua kiinnosta sellainen kaveri. Koskee siis sekä myöhästelijöitä että tällaisia lavastelijoita. Mulla on sellaisia myöhästelijäkavereita, joiden on vain vaikea lähteä. Mulla ei ole sellaisia kavereita, jotka vaan välinpitämättömyyttään viivyttelevät lähtemistä vaikka tietävät että odotan. Jälkimmäisiä kutsun entisiksi kavereiksi. Näille entisille kavereillekaan en olisi koskaan alentunut lavastamaan tilannetta opetusmielessä, voin ihan suoraankin sanoa että jos tapaaminen sovittuun aikaan sovitussa paikassa ei kiinnosta, niin voidaan tavata siellä missä myöhemmin olen (jos se nyt suunnitelmiin enää sopii) tai ei enää ollenkaan.
Myöhästelijät ovat usein itsekeskeisiä ihmisiä. Kuvittelevat että ovat maailman tärkeimpiä ihmisiä ja voivat siksi odotuttaa muita.
Itse odotan n. 10 min ja lähden lätkimään jos ei edes viestiä laita.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:10"]
[/quote] Mulle ei ole yksi ja sama. Mä haistan heti jos joku on epärehellinen tai ylimielinen eikä mua kiinnosta sellainen kaveri. Koskee siis sekä myöhästelijöitä että tällaisia lavastelijoita. Mulla on sellaisia myöhästelijäkavereita, joiden on vain vaikea lähteä. Mulla ei ole sellaisia kavereita, jotka vaan välinpitämättömyyttään viivyttelevät lähtemistä vaikka tietävät että odotan. Jälkimmäisiä kutsun entisiksi kavereiksi. Näille entisille kavereillekaan en olisi koskaan alentunut lavastamaan tilannetta opetusmielessä, voin ihan suoraankin sanoa että jos tapaaminen sovittuun aikaan sovitussa paikassa ei kiinnosta, niin voidaan tavata siellä missä myöhemmin olen (jos se nyt suunnitelmiin enää sopii) tai ei enää ollenkaan.
[/quote]
Mua varmaan lähinnä nolottaisi jos tajuaisin toisen tossa just näyttäneen miten mä itse toimin.
Mulla on sellaisia myöhästelijäkavereita, joiden on vain vaikea lähteä. Mulla ei ole sellaisia kavereita, jotka vaan välinpitämättömyyttään viivyttelevät lähtemistä vaikka tietävät että odotan.
Mistä tiedät eron? Välinpitämättömyyttähän se on, jos ei vaivaudu selvittämään ajoissa busseja tai kehittää just lähtöhetkelle jonkin sijaistoiminnon tai ei muuten vaan vaivaudu katsomaan kelloa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:22"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:08"]
Mun yks ystävä on tuollainen. Teineinä mun synttäreillä oltiin aiottu katsoa porukalla leffa ja oltiin jo kaikki muut paikalla. Odotettiin puoli tuntia ja soitettiin hänelle, että missä hän on. Oli kuulemma just menossa suihkuun ja 10 minuuttia niin lähtee ajamaan, puolen tunnin päästä perillä. Todettiin, että ok, me ootetaan vielä se puoli tuntia joka hänellä piti kestää. 40 minuuttia kuluu ja kaveria ei näy, eikä kuulu. Soitettiin taas ja puhelimeen vastasi pikkusisko joka kertoi kaverin nukahtaneen ja kävi potkimassa hereille. Tässä kohtaa me alettiin katsoa sitä elokuvaa periaatteella se tulee kun tulee. Lopulta hän saapui paikalle kun leffaa oli jäljellä 5 minuuttia ja suuttui, kun ei odotettu.
Leffastakin on myöhästynyt useasti. Meillä on aina etukäteen varatut liput ja ollaan lunastettu hänenkin lippu, kun on luvannut ja vannonut olevansa paikalla. Muutaman kerran myöhästyttiin kaikki, sen jälkeen ollaan menty saliin ja jätetty se kaverin lippu jollekin henkilökunnan jäsenelle, kuvailtu tää kaveri ja pyydetty antamaan se lippu hänelle. Nykyään leffateatterin henkilökunta osaa jo kysyä pitääkö taas sille yhdelle säilyttää lippua.
Nyt hän on skarpannut, kun myöhästelyä vihaava tyttöystävä on kuvioissa ja potkii hänet ylös ja autoon kun pitää lähteä, mutta jos johonkin pitää mennä yksin hän on myöhässä. Opiskelee amiksessa nyt lukion ja kahden välivuoden jälkeen ja on yhden samaa alaa opiskelevan serkkuni mukaan joka päivä vähintään 20 min myöhässä.
[/quote]
Miten nuoria olitte, kun käytät termiä "teini", mutta kuitenkin kaveri osaa ajaa??? Tiesitkö, että 18-vuotias on jo aikuinen ja silloin saa vasta ajokortin??
[/quote]
Ajaa voi muutakin kuin autoa, tiesitkös? Skootteri, mopo, mopoauto esimerkiksi. Tai vaikka pyörä. :D
Teinit ovat 13-19-vuotiaita, ja alaikäisellä saa olla täysi-ikäisiä kavereita.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:53"]
Meillä oli aikainen aamulento ja hän oli vielä vähän vatsataudissa ja oksensi aamiaisensa. Mutta minkään valtakunnan kiirettä ja hermoilua meille ei tullut, lähtö sujui todella leppoisasti ja ehdimme kentälle ajoissa. Ja kun siellä selvisi, että kone oli hieman myöhässä, se tarkoitti vain sitä, että enemmän aikaa hyppiä pomppupallolla lasten leikkihuoneessa
[/quote]
OT: Kuka itsekeskeinen vie vatsatautisen, juuri oksentaneen lapsen leikkihuoneeseen?!
Mä en jaksaisi mitään koulutustilaisuuksia sen enempää antavana kuin vastaanottavanakaan osapuolena. Jos jonkun kaverin tyyli ottaa päähän, sen kanssa ei tarvitse kaveerata.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:51"]
Mulla on sellaisia myöhästelijäkavereita, joiden on vain vaikea lähteä. Mulla ei ole sellaisia kavereita, jotka vaan välinpitämättömyyttään viivyttelevät lähtemistä vaikka tietävät että odotan.
Mistä tiedät eron? Välinpitämättömyyttähän se on, jos ei vaivaudu selvittämään ajoissa busseja tai kehittää just lähtöhetkelle jonkin sijaistoiminnon tai ei muuten vaan vaivaudu katsomaan kelloa.
Tiedän kenellä on lähtemiseen liittyvää ahdistusta, paniikkiripulia tai joku muu tahdosta riippumaton syy, koska mä kommunikoin mun kavereiden kanssa. Näiden kavereiden kanssa sopiessa jo tietääkin varautua. En esimerkiksi koskaan aloittaisi ruuan laittamista ennen henkilön saapumista, jos tää sama henkilö ei koskaan aiemminkaan ole saapunut ajoissa. Seuraavaa bussia eli noin 10-20 minuuttia jaksan yleensä odottaa, mutta kyllä nää mun jäljellä olevat kaverit moisesta viestillä ilmoittaakin. Jos joltain ei soittoa kuulu ja myöhästyminen on aina tunteja, niin ihan käytännön syistä me ei varmaan enää voida tavata. Ei sitä varten tarvitse mitään näytelmää pystyttää.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:47"]
Minä olen tuollainen toivoton myöhästyjä, aina tulee jotain yllättävää lähdön hetkellä, iskee paniikkiripuli tai jotain. Tai sitten olen vain päivän ensimmäiset tunnit niin poikki, etten jaksa. Tai olen arvioinut aikataulun väärin. Ilmoitan kyllä myöhästymisestä.
[/quote]
Paniikkiripuli??? Jeesus mikä selitys, kai kerrot sen aina myöhästyttyäsi?