Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitoin myöhästelevän ystävän odottamaan minua. Onko v-mäistä? ov

Vierailija
17.08.2014 |

Minulla on ystävä joka myöhästyy aina jos ei ole niin "viiden minuutin päälle". Töihin, lääkäriin, elokuviin yms ehtii ajallaan mutta jos sovitaan shoppailemaan lähdöstä tai kyläilystä on aina reilusti myöhässä. Yleensä jopa tunnin tai puolitoista. En edes muista milloin olisi viimeksi ollut vain 30 min myöhässä. Ei koskaan ilmoita mitään vaan vihdoin paikalle raahauduttuaan selittelee että meni vähän pitkäksi kun Pertti (lapsensa) ei suostunut laittamaan kenkiä jalkaa vaan halusi leikkiä legoilla. Pari kertaa on jättänyt kokonaan tulematta, ei edes anteeksipyyntöä. Viime aikoina on alkanut nyppimään tosissaan. Kiva ystävä kun vihdoin on paikalla mutta se ettei loppupäiväksi voi sopia mitään jos on sovittu ystävän kanssa jotain koska ei voi tietää milloin tulee ja kuinka kauan menee.

No, eilen sovittiin että menen oman lapsen kanssa kyläilemään sinne klo 13. Oikeasti ajattelin harkita lähtöä tuossa klo 15 maissa. Jos nyt jaksan ollenkaan lähteä.

Kommentit (152)

Vierailija
101/152 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:14"]

Aikataulujen ymmärtämättömyys / "lukutaidottomuus" voi olla ihan synnynnäinen häiriökin aivoissa. Itse katson aikataulut niin usein väärin, etten yleensä viitsi edes katsoa niitä, menen vain pysäkille jos on jokin ystävien tapaaminen. Säännöllisesti tarvitsemiani busseja en opi ulkoa, vaan joudun aina uudestaan miettimään että milläs bussilla sitä pitikään lähteä töihin.

[/quote]

Ilmeisesti asut kuitenkin kohtalaisen suuressa kaupungissa, jos voit vaan mennä odottelemaan bussia pysäkille luottaen, että jonkin järkevän ajan kuluessa tulee bussi. Aika usein tällaisissa kaupungeissa on myös niinkutsuttu reittiopas, joka kertoo jopa sen milloin kannattaa viimeistään lähteä kävelemään pysäkille. Sellaisten ymmärtäminen tuskin ainakaan vaatii mitään erityistä kykyä.

[/quote]

Joo siis mulla sakkaa pää aina kun pitäisi tajuta aikatauluista jotain, joten toi reittiopas on tosi hyvä kekesintö. Tarvitsee huolehtia vaan siitä että lähtee talsimaan pysäkille vaikka 5min ennen "ilmoitettua aikaa" mikä lukee siellä sivun reunassa, miettiminen jää toiselle taholle.

Vierailija
102/152 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 08:14"]

Mä kuulun myös näihin huolettomiin joille ei ole niin minuutin päälle saapuminen. Jos analysoisin vähän itseäni, niin ei kyse ole oikeastaan itsekkyydestä tai välinpitämättömyydestä niinkuin moni sen täällä on ymmärtänyt, vaan enemminkin siitä mentaliteetista että mikäs kiire valmiissa maailmassa ja kaikki kyllä sutvaantuu itsekseen. Tämä luottamus maailmaan johtaa siihen ettei niitä bussiaikatauluja tule katsottua kun juuri siinä tunti ennen tapaamista. Sitten siinä huomaa, että hitto, bussi lähtee 5 min. Päästä, en ehdi. Seuraavalla myöhästyn 20 minsaa. Kun muutenkin elo on boheemimaista (laskut avaan n. 2vk päästä saapumisesta) niin pikku myöhästyminen ei ole vakava juttu. Ei vaikka olisin se odottelija. Ilmoitan toki aina enkä koskaan tee ohareita tai ole myöhässä tuntia. Olen muutenkin järjestänyt elämäni joustavaksi, työaika liukumalla, sali auki 24h. Sidotut ajat kuten ryhmäliikuntatunnit aibeuttavat ärsytystä kun niissä pitää olla kellonlyömällä...

Olen itse ehkä taipuvainen ajattelemaan, että ihmisessä on kontrolloijan vikaa jos muutamien minsojen myöh. Saavat aikaiseksi tunnereaktion. Mutta tämä ajoissa oleminenhan on muutenkin perin suomalainen hyve.

[/quote]

Ai ei ole kyse itsekkyydestä? Missä kohtaa sun jutussa kerrot ottavasi muut huomioon?

[/quote]

Ei mun tehtävä ole elää muiden odotusten mukaan. Kertokaapas te ei myöhästelijät, eikö ole aika itsekästä odottaa minäkeskeisesti muun maailman pyörivän vain sun toiveiden mukaan? Että posti tulisi just tasan klo 2. Että koiraa kusettaa just kello 17. Ja että ukolla seisoo täsmälleen 21.45! ;)

[/quote]

Että siis yhdessä sovittu tapaamisaika onkin yhtäkkiä vain sen toisen osapuolen toive? Joten sun ei tietenkään tarvi sitä noudattaa. Kerro se sille kaverille, että sä oikeasti tulen sinne sitten kun huvittaa ja ettei se sovittu kellonaika oikeesti meinaa yhtään mitään. Ettei se kaveri luule muuta. Aikuisen ihmisen luulisi käsittävän että jos sopii jotain niin se myös velvoittaa. Sopimus on sopimus, ei mikään toive.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/152 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 08:14"]

Mä kuulun myös näihin huolettomiin joille ei ole niin minuutin päälle saapuminen. Jos analysoisin vähän itseäni, niin ei kyse ole oikeastaan itsekkyydestä tai välinpitämättömyydestä niinkuin moni sen täällä on ymmärtänyt, vaan enemminkin siitä mentaliteetista että mikäs kiire valmiissa maailmassa ja kaikki kyllä sutvaantuu itsekseen. Tämä luottamus maailmaan johtaa siihen ettei niitä bussiaikatauluja tule katsottua kun juuri siinä tunti ennen tapaamista. Sitten siinä huomaa, että hitto, bussi lähtee 5 min. Päästä, en ehdi. Seuraavalla myöhästyn 20 minsaa. Kun muutenkin elo on boheemimaista (laskut avaan n. 2vk päästä saapumisesta) niin pikku myöhästyminen ei ole vakava juttu. Ei vaikka olisin se odottelija. Ilmoitan toki aina enkä koskaan tee ohareita tai ole myöhässä tuntia. Olen muutenkin järjestänyt elämäni joustavaksi, työaika liukumalla, sali auki 24h. Sidotut ajat kuten ryhmäliikuntatunnit aibeuttavat ärsytystä kun niissä pitää olla kellonlyömällä...

Olen itse ehkä taipuvainen ajattelemaan, että ihmisessä on kontrolloijan vikaa jos muutamien minsojen myöh. Saavat aikaiseksi tunnereaktion. Mutta tämä ajoissa oleminenhan on muutenkin perin suomalainen hyve.

[/quote]

Ai ei ole kyse itsekkyydestä? Missä kohtaa sun jutussa kerrot ottavasi muut huomioon?

[/quote]

Ei mun tehtävä ole elää muiden odotusten mukaan. Kertokaapas te ei myöhästelijät, eikö ole aika itsekästä odottaa minäkeskeisesti muun maailman pyörivän vain sun toiveiden mukaan? Että posti tulisi just tasan klo 2. Että koiraa kusettaa just kello 17. Ja että ukolla seisoo täsmälleen 21.45! ;)

[/quote]

No huh huh.

Ai jos olette kaverin kanssa sopineet tapaavanne kello 13.00, ja sinä ilmestyt paikalle kello 13.37, niin pidät kaveria itsekkäänä kun hän pahoittaa mielensä?

Vierailija
104/152 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö tässä ole kyse ainakin 2 eri tyypistä

1. ne jotka myöhästyvät usein, n. 5-10 min, mutta ainakin yleensä ilmoittavat tms myöhästymisestä

2. nämä jotka ovat myöhässä aina min puoli tuntia -> eikä vähempää voisi kiinnostaa muiden aikataulut

Vierailija
105/152 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikallani on muutama kollega ja alainen, jotka eivät tule ikinä ajoissa kokouksiin. Koko muun poppoon pitäisi odottaa vähintäänkin vartin tyhjän panttina, että kaikki ovat koolla.

Ja jos kokous aloitetaan ennen myöhästelijöitä, ja he tulevat paikalle alkaa heti kamala kysely, että mistä on puhuttu ja mitä on sovittu, ennenkuin he ovat olleet paikalla. Eli koko briiffaus pitäisi alkaa alusta heitä, myöhästelijöitä varten!

Olen osastopäällikkönä sanonut suoraan, että kokous alkoi tasalta ja että kello on jo vartin yli. Nämä ja nämä asiat on jo käsitelty ja päätetty, eikä niistä enää keskustella. Piste.

Vierailija
106/152 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sopii terffit esim. klo 12. Se ei tarkoita sitä, että ollaan paikalla klo 12.15 tai 12.30 tai myöhemmin.

Miksi ihmeessä myöhästelijöiden pitää yrittää sihdata juuri tuohon sovittuun aikaan, eli klo 12? Myöhästelijät usein ajattelevat, että ehdin paikalle juuri tuohon aikaan (ja aina myöhästyvät siitäkin). Eli miksi paikalla ei voisi olla minuuttiakaan aikaisemmin, jos kerta voi olla puolikin tuntia myöhässä?

Miksi myöhästelijät eivät voi ajatella, että olen paikalla VIIMEISTÄÄN klo 12.

Vierailija
107/152 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:02"]

Jatkanpa siis edelleen myöhästymisiä, kun herättää noin paljon tunteita :D Suosittelen muillekin, ehkä nuo tiukkikset joskus löysäävät pipoaan :O

[/quote]

Oletkohan kaverini? Oletko huomannut, että yhteydenpito on vähentyntyt, en ole kovin innoskas sopimaan tapaamisia?

Olet tosi mukava ystävä, mutta olen kyllästynyt odottamaan. Minulle tulee tunne ettet kovin arvosta minua, kun sovitusta ajasta menee aina puoli tuntia- tunti yli, koska sinä olet myöhässä. On ollut jotain tärkeämpää tekemistä, valita Minna-petterille suotuisia sukkia tai ihmetellä Kaisa-Kaalepin kanssa muurahaisia pihalla.

Pahoittelen, minulla voi olla useampikin sovittu juttu samalle päivälle, en jaksa niitä aina alkaa siirtelemään.

Vierailija
108/152 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2014 klo 19:03"]

No eikö tässä ole kyse ainakin 2 eri tyypistä

1. ne jotka myöhästyvät usein, n. 5-10 min, mutta ainakin yleensä ilmoittavat tms myöhästymisestä

2. nämä jotka ovat myöhässä aina min puoli tuntia -> eikä vähempää voisi kiinnostaa muiden aikataulut

[/quote]

Niinpä! Minulla on monta tuon ykköstyypin kaveria, eikä se haittaa yhtään. Hekään eivät hermostu, jos joskus joutuvat vuorostaan odottamaan.

Vierailija
109/152 |
18.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei olekaan tehtävänäsi elää muiden odotusten mukaan - kaikillahan meillä on nykyään oikeus olla kusipäitä - mutta kyllä minä näkisin että jokaisella ihmisella on velvollisuus olla lupailematta asioita, joita ei aio eikä viitsi toteuttaa.

Jos koet, ettei sinun ole mikään pakko olla juuri tietyllä kellonlyömällä siellä kahvilassa ystävääsi tapaamassa, niin sano asia niinkuin se on: "En viitsi luvata mitään, mutta todennäkösesti oon siellä johonkin kellonaikaan ehkä lauantaina, toivottavasti törmätään."

Vierailija
110/152 |
19.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:23"]

Kuulkaas myöhästelijät; te vain pidätte itseänne ja aikaanne tärkeämpänä kuin muiden ja se v*tuttaa!

[/quote]

peesi!

Vierailija
111/152 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks ystävä on tuollainen. Teineinä mun synttäreillä oltiin aiottu katsoa porukalla leffa ja oltiin jo kaikki muut paikalla. Odotettiin puoli tuntia ja soitettiin hänelle, että missä hän on. Oli kuulemma just menossa suihkuun ja 10 minuuttia niin lähtee ajamaan, puolen tunnin päästä perillä. Todettiin, että ok, me ootetaan vielä se puoli tuntia joka hänellä piti kestää. 40 minuuttia kuluu ja kaveria ei näy, eikä kuulu. Soitettiin taas ja puhelimeen vastasi pikkusisko joka kertoi kaverin nukahtaneen ja kävi potkimassa hereille. Tässä kohtaa me alettiin katsoa sitä elokuvaa periaatteella se tulee kun tulee. Lopulta hän saapui paikalle kun leffaa oli jäljellä 5 minuuttia ja suuttui, kun ei odotettu.

Leffastakin on myöhästynyt useasti. Meillä on aina etukäteen varatut liput ja ollaan lunastettu hänenkin lippu, kun on luvannut ja vannonut olevansa paikalla. Muutaman kerran myöhästyttiin kaikki, sen jälkeen ollaan menty saliin ja jätetty se kaverin lippu jollekin henkilökunnan jäsenelle, kuvailtu tää kaveri ja pyydetty antamaan se lippu hänelle. Nykyään leffateatterin henkilökunta osaa jo kysyä pitääkö taas sille yhdelle säilyttää lippua.

Nyt hän on skarpannut, kun myöhästelyä vihaava tyttöystävä on kuvioissa ja potkii hänet ylös ja autoon kun pitää lähteä, mutta jos johonkin pitää mennä yksin hän on myöhässä. Opiskelee amiksessa nyt lukion ja kahden välivuoden jälkeen ja on yhden samaa alaa opiskelevan serkkuni mukaan joka päivä vähintään 20 min myöhässä.

Vierailija
112/152 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:41"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:47"]Minä olen tuollainen toivoton myöhästyjä, aina tulee jotain yllättävää lähdön hetkellä, iskee paniikkiripuli tai jotain. Tai sitten olen vain päivän ensimmäiset tunnit niin poikki, etten jaksa. Tai olen arvioinut aikataulun väärin. Ilmoitan kyllä myöhästymisestä.

Minua ahdistaa että vapaa-ajallakin pitäisi olla sekuntiaikataulu, eikö riitä että töissä on? En oikein pysty rentoutumaan, jos pitää juosta pää kolmantena jalkana.

Vastavuoroisesti minua ei haittaa odottaa ystäviäni, minulla on yleensä luettavaa mukana tai ainakin kännyssä nettiyhteys. Mutta jos tajuan, että ystävä tahallaan antaa minun odottaa pitkiä aikoja "opettaakseen", niin se syö ystävyyttä. Minä kun en tahallani ole myöhässä, enkä opi yhtään mitään muuta kuin stressaamaan ko. ystävän tapaamista.

[/quote] Itse en myöhästy juuri koskaan, jos myöhästyn vähänkään, ilmoitan siitä viestillä tai soitan. Kuitenkin, jos jollain mun kavereista olisi mitä tahansa huomautettavaa mun tekemisistä ja hoitaisi asian "opettamalla" sen sijaan että sanoisi asiasta suoraan, kyllä sais se kaveri siirtyä opettamaan muita.

Itse odotan muita aika usein eikä se ole mikään ongelma jos myöhästyjä ilmoittaa asiasta eikä mulla ole muuta sovittuna. Jos ei ilmoita, soitan itse tai ainakin mainitsen asiasta jos kyseessä on huomattava myöhästyminen. Jos on muuta menoa, soitan tai laitan viestin että menen sinne muualle.

[/quote]

Entäs kun siitä on sanottu jo niiiiiin monesti? Kerrottu mitä harmia noista odotteluista on koitunut ja seuraavilla tapaamisilla varmisteltu että tulethan nyt ajoissa. Kaveri lupaa tulla mutta myöhästyy taas reilusti, ei ilmoita eikä vastaa puhelimeen. On vaan sitä mieltä että mikäs tässä, onnistuuhan tämä tapaaminen näin vähän myöhemminkin. Pitää lähinnä huvittavana nipottamisena sitä kun toinen on lapsineen odottanut valmiin ruuan kanssa jo 1,5h.

Eikö silloin voi olla ihan herättävää että kerrankin tämä myöhästelijä saa olla se joka odottaa turhaan vierastaan sen 1,5h tarjoiluineen ilman että saa tähän mitään yhteyttä? Ehkä hän tajuaa mikä toista ärsyttää tuossa myöhästelyssä. Ja jos ei tajua ja myöhästelyt on hänestä noin ihan ok niin tuskin tuosta kaverin "opetuksesta" on hänelle mitään harmiakaan, ihan normaali tapa joustaa aikatauluista.

[/quote] Mulla on tainnut käydä niin, että olen kerta kaikkiaan joutunut poistumaan paikalta jos joku todella paljon myöhästyy. Jonkin aikaa sitten yksi krooninen myöhästelijä myöhästyi melkein vuorokauden. Sen jälkeen ei olla sitten nähtykään, koska muutin ulkomaille. Olin sanonut, että muutan huomenna. 

Omaa aikaa saa musta muutenkin arvostaa sen verran, että laittaa myöhästyjälle esimerkiksi viestin "nyt me aletaan syömään", sen sijaan että marttyyrina vaan antais ruuan kylmetä. Jos parin tunnin päästä tyyppiä ei näy vieläkään ja itsellä tekee mieli mennä vaikka puistoon, niin viesti vaan että tuu sinne. Opettamisella tarkoitin erityistä näyttämistä "näin sinäkin teet", en sitä että myöhästelijöiden mukaan tarvitsisi aina elää. Itse saatan vaikka kahvilassa odotella hyvillä mielin pitkäänkin, jos on lukemista mukana eikä minnekään tarvitse mennä. Jos taas on muuta, niin siitä nyt vaan ilmoitetaan ja mennään. Myöhästyjän taas on pakko tajuta ettei muut voi mitenkään aina mennä juuri hänen aikataulujensa mukaan. Terveisin tuo aiempi.

[/quote]

Mä en vieläkään ymmärrä mikä vika on siinä jos noin konkreettisesti kerran näyttää toiselle miltä se myöhästely toisesta osapuolesta tuntuu? Jos kerta puhe ei auta ja toinen ei näe siinä myöhästelyssään mitään isompaa vikaa, pitää vaan muita nipottajina.

Onko sillä myöhästelijällä tuossa nyt ihan oikeasti oikeus loukkaantua kun häntä näin näpäytetään?

Mä tossa jossain aiemmassa kommentissani korjoitinkin että yhdelle kaverilleni tein sen että aloin itse toimia omien aikataulujeni mukaan; syötiin kun ruuat oli valmiit eikä ollut enää pöytääntarjoilua kun saapuivat syömään, oltiin jo lähdössä pois leikkipuistosta kun he vasta saapuivat sinne, olin kerennyt kaupungilla juoda ne kahvit siinä vaiheessa kun hän tuli paikalle jne. En mä tiedä onko siitä ollut sen enempää hyötyä, kaverin mielestä olen yhä enemmän turhan nipottaja mutta toisaalta mua ei enää niin ärsyttä kun ei tarvi odotella turhaan. Mä olen myös jotain kivalta tuntuvia tapaamisia jättänyt sopimatta koska epäilen ettei kaveri sinne kuitenkaan kerkeäisi tai mielummin kääntynyt toisen kaverin puoleen.

Aloittaja päätti kokeilla toista keinoa ja mä ymmärrän häntä. Olisi kiva kuulla miten tässä kävi.

Vierailija
113/152 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:58"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:41"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:47"]Minä olen tuollainen toivoton myöhästyjä, aina tulee jotain yllättävää lähdön hetkellä, iskee paniikkiripuli tai jotain. Tai sitten olen vain päivän ensimmäiset tunnit niin poikki, etten jaksa. Tai olen arvioinut aikataulun väärin. Ilmoitan kyllä myöhästymisestä.

Minua ahdistaa että vapaa-ajallakin pitäisi olla sekuntiaikataulu, eikö riitä että töissä on? En oikein pysty rentoutumaan, jos pitää juosta pää kolmantena jalkana.

Vastavuoroisesti minua ei haittaa odottaa ystäviäni, minulla on yleensä luettavaa mukana tai ainakin kännyssä nettiyhteys. Mutta jos tajuan, että ystävä tahallaan antaa minun odottaa pitkiä aikoja "opettaakseen", niin se syö ystävyyttä. Minä kun en tahallani ole myöhässä, enkä opi yhtään mitään muuta kuin stressaamaan ko. ystävän tapaamista.

[/quote] Itse en myöhästy juuri koskaan, jos myöhästyn vähänkään, ilmoitan siitä viestillä tai soitan. Kuitenkin, jos jollain mun kavereista olisi mitä tahansa huomautettavaa mun tekemisistä ja hoitaisi asian "opettamalla" sen sijaan että sanoisi asiasta suoraan, kyllä sais se kaveri siirtyä opettamaan muita.

Itse odotan muita aika usein eikä se ole mikään ongelma jos myöhästyjä ilmoittaa asiasta eikä mulla ole muuta sovittuna. Jos ei ilmoita, soitan itse tai ainakin mainitsen asiasta jos kyseessä on huomattava myöhästyminen. Jos on muuta menoa, soitan tai laitan viestin että menen sinne muualle.

[/quote]

Entäs kun siitä on sanottu jo niiiiiin monesti? Kerrottu mitä harmia noista odotteluista on koitunut ja seuraavilla tapaamisilla varmisteltu että tulethan nyt ajoissa. Kaveri lupaa tulla mutta myöhästyy taas reilusti, ei ilmoita eikä vastaa puhelimeen. On vaan sitä mieltä että mikäs tässä, onnistuuhan tämä tapaaminen näin vähän myöhemminkin. Pitää lähinnä huvittavana nipottamisena sitä kun toinen on lapsineen odottanut valmiin ruuan kanssa jo 1,5h.

Eikö silloin voi olla ihan herättävää että kerrankin tämä myöhästelijä saa olla se joka odottaa turhaan vierastaan sen 1,5h tarjoiluineen ilman että saa tähän mitään yhteyttä? Ehkä hän tajuaa mikä toista ärsyttää tuossa myöhästelyssä. Ja jos ei tajua ja myöhästelyt on hänestä noin ihan ok niin tuskin tuosta kaverin "opetuksesta" on hänelle mitään harmiakaan, ihan normaali tapa joustaa aikatauluista.

[/quote] Mulla on tainnut käydä niin, että olen kerta kaikkiaan joutunut poistumaan paikalta jos joku todella paljon myöhästyy. Jonkin aikaa sitten yksi krooninen myöhästelijä myöhästyi melkein vuorokauden. Sen jälkeen ei olla sitten nähtykään, koska muutin ulkomaille. Olin sanonut, että muutan huomenna. 

Omaa aikaa saa musta muutenkin arvostaa sen verran, että laittaa myöhästyjälle esimerkiksi viestin "nyt me aletaan syömään", sen sijaan että marttyyrina vaan antais ruuan kylmetä. Jos parin tunnin päästä tyyppiä ei näy vieläkään ja itsellä tekee mieli mennä vaikka puistoon, niin viesti vaan että tuu sinne. Opettamisella tarkoitin erityistä näyttämistä "näin sinäkin teet", en sitä että myöhästelijöiden mukaan tarvitsisi aina elää. Itse saatan vaikka kahvilassa odotella hyvillä mielin pitkäänkin, jos on lukemista mukana eikä minnekään tarvitse mennä. Jos taas on muuta, niin siitä nyt vaan ilmoitetaan ja mennään. Myöhästyjän taas on pakko tajuta ettei muut voi mitenkään aina mennä juuri hänen aikataulujensa mukaan. Terveisin tuo aiempi.

[/quote]

Mä en vieläkään ymmärrä mikä vika on siinä jos noin konkreettisesti kerran näyttää toiselle miltä se myöhästely toisesta osapuolesta tuntuu? Jos kerta puhe ei auta ja toinen ei näe siinä myöhästelyssään mitään isompaa vikaa, pitää vaan muita nipottajina.

Onko sillä myöhästelijällä tuossa nyt ihan oikeasti oikeus loukkaantua kun häntä näin näpäytetään?

Mä tossa jossain aiemmassa kommentissani korjoitinkin että yhdelle kaverilleni tein sen että aloin itse toimia omien aikataulujeni mukaan; syötiin kun ruuat oli valmiit eikä ollut enää pöytääntarjoilua kun saapuivat syömään, oltiin jo lähdössä pois leikkipuistosta kun he vasta saapuivat sinne, olin kerennyt kaupungilla juoda ne kahvit siinä vaiheessa kun hän tuli paikalle jne. En mä tiedä onko siitä ollut sen enempää hyötyä, kaverin mielestä olen yhä enemmän turhan nipottaja mutta toisaalta mua ei enää niin ärsyttä kun ei tarvi odotella turhaan. Mä olen myös jotain kivalta tuntuvia tapaamisia jättänyt sopimatta koska epäilen ettei kaveri sinne kuitenkaan kerkeäisi tai mielummin kääntynyt toisen kaverin puoleen.

Aloittaja päätti kokeilla toista keinoa ja mä ymmärrän häntä. Olisi kiva kuulla miten tässä kävi.

Vierailija
114/152 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:14"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:06"]

Minusta on ihan ok laittaa kaveri välillä oottamaan. Ei se siitä kyllä välttämättä mitään opi.

Näille muutamalle "toivottamalle myöhästelijälle", jotka täällä puolustelevat, haluaisin kommentoida, että se myöhästely, varsinkin jos se on toistuvaa ja jatkuvaa, on pääasiassa ihan itsestä kiinni. Mun mies on juuri tuolainen, että on aina myöhässä (mikä johtaa valitettavasti siihen, että jos mennään johonkin yhdessä, niin liian usein olen itsekin myöhässä), ja olen sivusta seuraamalla oppinut aika tarkkaan, mitkä syyt siihen myöhästelemiseen johtaa. Ensinnäkin on tietty ihan puhdas väinpitämättömyys, myöhästelijaa ei kiinnosta miltä odottaminen toisesta tuntuu. Toiseksi on suunnitelmallisuuden puute. Miten voi olla niin vaikeaa tsekata vaikka pari tuntia etukäteen, että mihin bussiin aikoo ehtiä. Ja vähän arvioida sitä, että kuinka paljon aikaa menee syömiseen/pukemiseen/meikkaamiseen yms. mitä nyt ennen lähtöä pitää tehdä. Jos tietää, että usein tulee vaikka se paniikkiripuli tai muuta yllättävää, niin sillekin on sit ihan hyvä varata ylimääräistä aikaa. Parempi tehdä hommat vaikka vähän ajoissa, ja jos jää luppoaikaa niin siinä kotona voi sit vaikka lukea lehteä tai surffata netissä.  Itse en koe tällaista kevyttä aikatauluttamista ollenkaan stressaavaksi, paljon stressaavampaa se on että tajuaa että tas meinaa myöhästyä ja että nyt on kiire.

[/quote]

Ihmiset on niin erilaisia, minua aikatauluttaminen stressaa. Paniikkiripulin luonteeseen kuuluu, että se iskee juuri sillä lähdön hetkellä, ei puolta tuntia aiemmin. Joten aika turhaa varata siihen aikaa. Minulla on vielä sekin ongelma, että mitä aikaisemmin on herätys, sitä huonommin nukun ja väsyneempi = hitaampi olen, joten aiemmin herääminenkään ei oikein auta. Aikataulujen ymmärtämättömyys / "lukutaidottomuus" voi olla ihan synnynnäinen häiriökin aivoissa. Itse katson aikataulut niin usein väärin, etten yleensä viitsi edes katsoa niitä, menen vain pysäkille jos on jokin ystävien tapaaminen. Säännöllisesti tarvitsemiani busseja en opi ulkoa, vaan joudun aina uudestaan miettimään että milläs bussilla sitä pitikään lähteä töihin.

[/quote]

No jos on näin, niin et sitten voi sopia mitään tapaamisia. Ymmärrätkö, että muut ihmiset luulevat, että tapaatte oikeasti tiettyyn aikaan? Et voi tehdä noin muille. Olen itsekin sellainen, jolla on taipumus myöhästellä ja jota aikataulut stressaavat, mutta olen opetellut tajuamaan, että se on törkeää ja että kukaan muu ei aiheuta mun myöhästymistä kuin minä itse. Ja että jos voin ylipäätänsä lähteä, voin lähteä myös ajoissa. Pidän myös tietoisesti aikatauluni aika väljänä, että jaksan mennä ajoissa niihin juttuihin mihin eniten haluan mennä. Meillä kaikilla on heikkoutemme, mutta omasta käytöksestä on otettava vastuu.

Vierailija
115/152 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei sinä paniikkiripulityyppi, jos en muista väärin niin sanoit että kaikki aikatauluttaminen ym. stressaa. Kuitenkin ymmärsin että saat aina sen paniikin ja ripulin ja niin edelleen, joten mitä ilmeisimmin nykyinen "ei-aikataulutettu" metodisi ei toimi yhtään sen paremmin.

Vierailija
116/152 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:12"]

[/quote]

[/quote]

[/quote] Ollaan siis toimittu samalla tavalla, minusta myös ihan reilusti. Itse siis olen aina myös ilmoittanuit siirroistani. Nyt ap on lymyillyt kaksi tuntia (ilmeisesti) ihan vaan vähän näpäyttääkseen myöhästyjää. Minusta se on vähän lapsellista. Mutta jos on muuta menoa, haluaa syödä ruuan lämpimänä, ehtiä elokuviin jne ja ilmoittaa siitä, niin minusta tilanne on silloin paljon reilumpi. Näytelty tilanne on musta aina vähän inhottava ja jos joku alkais mua "opettaakseen" lavastamaan tilanteita niin sais edelleen siirtyä lavastelemaan muulle yleisölle.

Vierailija
117/152 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:02"]

Hih hih, hän tuskin edes huomaa koko juttua :) Pikkuasioden päälle välittämättömät eivät ede huomaa niuhojen tarkkaan harkittuja "kostoja". Oma päiväsi vaan tuossa menee kun kierit katkeruudessasi :D

[/quote]

Voi olla että huomaa, tai sitten ei huomaa. Mikäs sen parempi sitten jatkossa mennä kun itselle sopii.

Vierailija
118/152 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:08"]

Mun yks ystävä on tuollainen. Teineinä mun synttäreillä oltiin aiottu katsoa porukalla leffa ja oltiin jo kaikki muut paikalla. Odotettiin puoli tuntia ja soitettiin hänelle, että missä hän on. Oli kuulemma just menossa suihkuun ja 10 minuuttia niin lähtee ajamaan, puolen tunnin päästä perillä. Todettiin, että ok, me ootetaan vielä se puoli tuntia joka hänellä piti kestää. 40 minuuttia kuluu ja kaveria ei näy, eikä kuulu. Soitettiin taas ja puhelimeen vastasi pikkusisko joka kertoi kaverin nukahtaneen ja kävi potkimassa hereille. Tässä kohtaa me alettiin katsoa sitä elokuvaa periaatteella se tulee kun tulee. Lopulta hän saapui paikalle kun leffaa oli jäljellä 5 minuuttia ja suuttui, kun ei odotettu.

Leffastakin on myöhästynyt useasti. Meillä on aina etukäteen varatut liput ja ollaan lunastettu hänenkin lippu, kun on luvannut ja vannonut olevansa paikalla. Muutaman kerran myöhästyttiin kaikki, sen jälkeen ollaan menty saliin ja jätetty se kaverin lippu jollekin henkilökunnan jäsenelle, kuvailtu tää kaveri ja pyydetty antamaan se lippu hänelle. Nykyään leffateatterin henkilökunta osaa jo kysyä pitääkö taas sille yhdelle säilyttää lippua.

Nyt hän on skarpannut, kun myöhästelyä vihaava tyttöystävä on kuvioissa ja potkii hänet ylös ja autoon kun pitää lähteä, mutta jos johonkin pitää mennä yksin hän on myöhässä. Opiskelee amiksessa nyt lukion ja kahden välivuoden jälkeen ja on yhden samaa alaa opiskelevan serkkuni mukaan joka päivä vähintään 20 min myöhässä.

[/quote]

Miten nuoria olitte, kun käytät termiä "teini", mutta kuitenkin kaveri osaa ajaa??? Tiesitkö, että 18-vuotias on jo aikuinen ja silloin saa vasta ajokortin??

Vierailija
119/152 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin krooninen myöhästelijä mutta opettelin tavasta eroon. En aiemmin vain oikeasti käsittänyt mitä kaikkea halusin tehdä/saada valmiiksi ennen lähtöä. Bonuksena rahapussi ja avaimet olivat usein hukassa. Aloin pukea ulkovaatteita vasta siinä vaiheessa suunnittelin, että lähdön pitää tapahtua. En ehtinyt bussiin. Siinä se soppa sitten olikin ja kaupanpäälle kamala morkkis ja epätoivo, kun huomaa aina olevansa myöhässä...

Kaikille puolustelijoille: ellet ole kehitysvammainen voit opetella tavasta pois.

Vierailija
120/152 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku sanoikin, kyse on kuitenkin siitä arvostaako toisen aikaa ollenkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme