Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen entinen koulukiusaaja. Haluatko kysyä jotain?

Vierailija
17.08.2014 |

Lähes kolmekymppinen nainen vastailee jos jollain on kysymyksiä. Aihe tuntuu olevan nyt varsin pinnalla ja hyvä niin. 

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:28"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:36"]

Itse ymmärrän, että lapsena voi tehdä virheitä. Sitä en ymmärrä, että kun huomautetaan virheestä, vanhemmat eivät laita lasta kuriin tai ovat peräti itse kiusaajia vielä aikuisena. Minusta tuolloin on kyseesä luonnehäiriö josta paranee vain saunan takana.

[/quote]

Näin. Minun lastani kiusattiin ja pahoinpideltiin, niin kiusaajan isä vielä irvi esimerkeillä, mitä tapahtui ja miten kiusaaminen lisääntyi, kun siihen vaatimuksestani puututtiin koulussa. Hän sitten vielä julisti, miten on itse kiusaamista vastaan... Just.

[/quote]

Voi ei, järkyttävää. Siinä antaa kyllä isä kauhean esimerkin lapselleen. Oisko tuo sitten sitä että ei omasta lapsesta haluta uskoa sellaista? Minun vanhemmillani ei kyllä käynyt mielessäkää kyseenalaistaa totuutta kun kiusattu kyynelsilmin kertoo mitä on tapahtunut. 

Ap

Vierailija
62/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko pyytänyt anteeksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 16:50"]Oletko pyytänyt anteeksi?

[/quote]

Pyysin anteeksi tuolla aiemmin mainitsemassani palaverissa.

Ap

Vierailija
64/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kiusasitte?

Vierailija
65/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha saa palkkansa sanotaan. Oletko jo saanut?

Vierailija
66/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:08"]Miten kiusasitte?

[/quote]

Lähinnä se oli sellaista sanallista kiusausta ja ulkopuolelle jättämistä.

Ap

Vierailija
67/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:11"]Paha saa palkkansa sanotaan. Oletko jo saanut?

[/quote]

En ole saanut. Mielestäni se että tein pahan teon ei tee minusta pahaa ihmistä. Tein virheen, jonka myönnän ja jota kadun. Joudun kuitenkin elämään tämän asian kanssa joten olkoon se rangaistukseni.

Vierailija
68/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 66 siis AP

Vierailija
69/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:11"]

[/quote]

Ihme lynkkausmeininkiä monella. Ap on tehnyt virheensä pienenä lapsena ja vieläpä pyytänyt tekojaan anteeksi. On täysin absurdia vaatia alakouluikäiseltä aikuisen käytöstä. Ja suorastaan ilkeätä toivoa hänelle jotain pahaa tapahtuvan.

Vierailija
70/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:37"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:11"]

[/quote]

Ihme lynkkausmeininkiä monella. Ap on tehnyt virheensä pienenä lapsena ja vieläpä pyytänyt tekojaan anteeksi. On täysin absurdia vaatia alakouluikäiseltä aikuisen käytöstä. Ja suorastaan ilkeätä toivoa hänelle jotain pahaa tapahtuvan.

[/quote]

Totta joka sana, mutta taas toisaalta hyvä että kiusaaminen herättää tunteita. Jos kaikki aikuiset suhtautuusivat kiusaamiseen sen vaatimalla vakavuudella, saataisiin kiusaamiset äkkiä loppumaan.

Toivoisin kyllä, ettei minua enää 20v teon jälkeen tuomittaisi noin.

Ap

Vierailija
71/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan rangaistuksiin liittyen vielä. Sen lisäksi, että sain tuntuvan rangaistuksen vanhemmiltani, jouduin käymään ystäväni kanssa koko loppuvuoden koulukuraattorin luona kerran viikossa ja se oli tietysti perjantaisin koulun jälkeen. Ja asian tultua julki, olimme ystäväni kanssa koko ajan ns. silmätikkuina. Jos oli jotain kränää oppilaiden välillä, meitä heti ensin epäiltiin. Joten olen mielestäni "rangaistukseni" saanut. 

Ap

Vierailija
72/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:37"]

Itse ymmärrän, että lapsena voi tehdä virheitä. Sitä en ymmärrä, että kun huomautetaan virheestä, vanhemmat eivät laita lasta kuriin tai ovat peräti itse kiusaajia vielä aikuisena. Minusta tuolloin on kyseesä luonnehäiriö josta paranee vain saunan takana.

[/quote]

Näin. Minun lastani kiusattiin ja pahoinpideltiin, niin kiusaajan isä vielä irvi esimerkeillä, mitä tapahtui ja miten kiusaaminen lisääntyi, kun siihen vaatimuksestani puututtiin koulussa. Hän sitten vielä julisti, miten on itse kiusaamista vastaan... Just.

[/quote]

Voi ei, järkyttävää. Siinä antaa kyllä isä kauhean esimerkin lapselleen. Oisko tuo sitten sitä että ei omasta lapsesta haluta uskoa sellaista? Minun vanhemmillani ei kyllä käynyt mielessäkää kyseenalaistaa totuutta kun kiusattu kyynelsilmin kertoo mitä on tapahtunut. 

Ap

[/quote]

Isä teki kaikesta sana vastaan sana asian kun kiusaamistilateista keskusteltiin. Kiusaaja tietenkin kielsi kaiken, paitsi sen mikä joku muu oli kuullut/nähnyt. En tiedä mitä isä halusi uskoa tai uskoi, mutta ainakin mikä minulle välittyi oli hänen kiukkunsa siitä , että asiaan puutuin. Vain koulukiusaamista, vain, sitä hän koko ajan painotti. Mitään korvauksia pahoinpitelystä aiheutuneista kuluista kieltäytyi maksamasta. Kyseessä siis alle 15-v. MItään korvauksia emme koulultakaan ole saaneet.

Vierailija
73/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 19:29"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:37"]

[/quote]

[/quote]

Ap

[/quote]

Isä teki kaikesta sana vastaan sana asian kun kiusaamistilateista keskusteltiin. Kiusaaja tietenkin kielsi kaiken, paitsi sen mikä joku muu oli kuullut/nähnyt. En tiedä mitä isä halusi uskoa tai uskoi, mutta ainakin mikä minulle välittyi oli hänen kiukkunsa siitä , että asiaan puutuin. Vain koulukiusaamista, vain, sitä hän koko ajan painotti. Mitään korvauksia pahoinpitelystä aiheutuneista kuluista kieltäytyi maksamasta. Kyseessä siis alle 15-v. MItään korvauksia emme koulultakaan ole saaneet.

[/quote]

Kyllä pitäisi olla sitten pokkaa myös myöntää tekonsa ja ottaa niistä vastuu. Itselläni ei olisi kyllä ollut edes uskallusta alkaa kiistää ilmiselvää asiaa.  Onko kiusaaminen nyt loppunut? Nykyään kuin on mediassakin niin surullisesti päätyneitä tarinoita koulukiusaamisesta, on tuollainen vain koulukiusaamista vähättely kauheaa :( Mitähän tuon isän mielestä olisi sitten pitänyt tapahtua, jotta olisi ollut merkittävää?

Ap

Vierailija
74/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:37"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:11"]

[/quote]

[/quote]

No on myös tyhmää vähätellä kiusaamista tyyliin, lapset eivät tajua, tai ovat vain lapsia. Jos ei ole suorastaan dementoitunutn, tajuaa aivan varmasti mitä haluaisi itselleen tehtvänä. Jokainen tajuaa iästä riippumatta mikä on oikein. Toiset vain ovat pahoja. Ap ei ole, koska nykyään pyrkii hyvään.

Vierailija
75/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kerran väkivaltainen, n 6 vuotiaana pätkäsin nk turpiin naapurin poikaa. Verta alkoi vuotamaan nenästä. 

Vierailija
76/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on muuttanut tapojaan kun on herätelty. Mutta jotkut jatkavat. 

Väkivalta tai suuttumus ei liity kiusaamiseen. Kiusaaminen on aivan muuta.

Vierailija
77/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 20:53"]Miltä sinusta tuntuu se, että jotkut kiusatut kilahtavat ja tappavat kiusaajiaan teini-iässä tai vielä paljon myöhemminkin? Pelkäsitkö koskaan, että kiusaamasi tyttö saattaisi eräänä päivänä vetää aseen esille? Pelkäätkö lastesi puolesta näitä nykyisiä koulusurmatapauksia?

[/quote]

No minua harmittaa kiusatun puolesta, että tekee sellaisen teon josta oma elämä on lopulta pilalla. Tavallaan antaa kiusaajien voittaa. En osaa pelätä tällaista. Kyse ei ollut mistään vuosikausien kiusaamisesta vaan n. alle puolen vuoden esim. talven ajan jatkuneesta. En usko, että se vaikutti häneen niin pahalla tavalla kuin jollakin, jota on kiusattu aina tai useampia vuosia.

En myöskään pelkää mahdollisia kouluampumisia, koska niitä ei niin paljoa tapahdu kuitenkaan ja lapsetkin vielä niin pieniä ettei koulussa. En usko että kukaan tarhalainen vetää asetta esiin :)

Ap

Vierailija
78/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni oli kiusaaja. Kun sain tietää asiasta, siihen puututtiin heti ja kaikella vakavuudella. Kiusaaminen loppui, eikä ole jatkunut. (olen yhteydessä kiusatun vanhempiin, kouluun) Hän teki virheen ja otti opikseen. Mutta en minäkään halua, että häntä pidetään aina pahana ihmisenä. Ei ne kiusaajat aina ole läpeensä pahoja, tarvitsevat vain aikuiselta ojausta, rajoja ja selkeät pelisäännöt.

Vierailija
79/88 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 22:31"]Minun lapseni oli kiusaaja. Kun sain tietää asiasta, siihen puututtiin heti ja kaikella vakavuudella. Kiusaaminen loppui, eikä ole jatkunut. (olen yhteydessä kiusatun vanhempiin, kouluun) Hän teki virheen ja otti opikseen. Mutta en minäkään halua, että häntä pidetään aina pahana ihmisenä. Ei ne kiusaajat aina ole läpeensä pahoja, tarvitsevat vain aikuiselta ojausta, rajoja ja selkeät pelisäännöt.

[/quote]

Hienoa kuulla! Ja tosiaan ei ole oikein että nuorena tehdyistä mokista pitäisi loppuelämä maksaa. Mahtavaa että löytyy noin fiksuja aikuisia meidän pienten kiusaajien ympäriltä. Ties kauanko minun ja lapsesi tapauksessa kiusaaminen olisi jatkunut jos kukaan ei olisi puuttunut ja pistänyt meitä ruotuun.

Ap

Vierailija
80/88 |
11.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusaajia pitäis läväyttää muutaman kerran nyrkillä naamaan