Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minun ei tarvitse näyttää hyvältä.

Vierailija
17.08.2014 |

Olen kärsinyt koko ikäni huonosta itsetunnosta, peruskouluaikoina minua kiusattiin milloin mistäkin syystä - myös ulkonäöstä. Olen ainakin viimeisimmät 15 vuotta jankuttanut itselleni (ja todennut turhan usein kavereillenikin) miten olen ikuisesti ruma.

Nyt saa riittää. En yritäkään jankuttaa itselleni päinvastaista, en mitään sellaista että "olen kaunis riippumatta siitä mitä mieltä muut ovat". Ei, sellainen ajattelu pitää yllä ihan samaa ulkonäkökeskeistä ajatusmaailmaa. Ajattelen mieluummin niin, että minun ei tarvitse näyttää hyvältä. Näytän siltä kuin näytän, se voi olla jonkun mielestä nättiä ja jonkun mielestä ei, mutta en ole kellekään velkaa sitä että näyttäisin edustavalta. En itselleni enkä muille.

Miksi naisen tehtävä olisi näyttää hyvältä? Meissä on niin paljon muutakin kuin ulkonäkö!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin vastutan sitä ajatusmallia, että aina pitäisi valita se imartelevin vaate ja aina pitäisi laittautua, pitäisi edes yrittää näyttää hyvältä. Mitä varten?

Pukekaa päällenne mitä haluatte, laittakaa itsenne nätiksi tai älkää laittako, tehkää mitä haluatte. Luulisi, että 2010-luvulla naisilla ja miehillä olisi vapaus olla mitä vaan. Mutta ei, jos keskusteluja sekä livenä että netissä tai televisiossa seuraa, kaikkien velvollisuus on näköjään pyrkiä näyttämään mahdollisimman ''hyvältä''.

Vierailija
2/13 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:55"]

Mäkin vastutan sitä ajatusmallia, että aina pitäisi valita se imartelevin vaate ja aina pitäisi laittautua, pitäisi edes yrittää näyttää hyvältä. Mitä varten?

Pukekaa päällenne mitä haluatte, laittakaa itsenne nätiksi tai älkää laittako, tehkää mitä haluatte. Luulisi, että 2010-luvulla naisilla ja miehillä olisi vapaus olla mitä vaan. Mutta ei, jos keskusteluja sekä livenä että netissä tai televisiossa seuraa, kaikkien velvollisuus on näköjään pyrkiä näyttämään mahdollisimman ''hyvältä''.

[/quote]

Niinpä, minua rupesi ällöttämään tällainen ajatusmaailma oikein toden teolla. Sitä ruokkii yhtä lailla se, että pitää itseään kauniina muiden puheista tai omista vioistaan huolimatta tai että pitää itseään rumana - kaikki peilataan aina ulkonäön kautta. Entä sitten, kun onkin sellainen päivä, että ei näytä hyvältä? Naama kukkii, tukka luikertelee päätä pitkin, selluliitit näkyy oikein harvinaisen selvästi ja raskausarpia on siellä täällä? Itkua pidätellen pitäisi uskotella itselleen, että kyllä olen silti kaunis. Mitä varten? Eikö voisi mieluummin vaan todeta, että mitä väliä, näytän tältä, sen ei tarvitsekaan olla kaunista, ei ketään eikä mitään varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, hyvin puhuttu! Tätä lisää niin ollaan terveellä pohjalla.

Vierailija
4/13 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos olet päässyt naimisiin, ei sitten enää tarvitsekaan.

Vierailija
5/13 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se pakkomielle hyvännäköisyydestä. Ja mitä se hyvännäköisyys on - no, jokainen tietää, että se on kulttuurisidonnaista. Täytyy osua johonkin tiettyyn muottiin, mikä kulloinkin on in ja trendinä ja sitten olet hyvännäköinen.

Valtaosa miehistä on kumppanin valinnassa äärimmäisen pinnallisia: ulkonäkö ratkaisee. Tämä on tuonut sekä taiteeseen että viihteeseen sen sisäänrakennetun perusajatuksen, että vain kaunis nainen on merkityksellinen. Tämä on niin syvällä ja niin itsestään selvä asia, että on paljon naisia, jotka eivät edes tiedosta tätä sääntöä, eivät ehkä koskaan.

Naiset ovat kuuliaisia ja havitellessaan sitä alfa-urosta, koristautuvat ja laittautuvat mahdollisimman kauniiksi ja siten haluttaviksi. Vaivan palkaksi heistä suurin osa saa vain sen wb-alfan eli b- tai c-luokan uroksen ja maineen pinnallisena ulkonäkökeskeisenä sukupuolensa edustajana...vaikka todellisuudessa miessukupuoli se kaikkein pinnallisin on.

Vierailija
6/13 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 12:07"]

Kiitos, hyvin puhuttu! Tätä lisää niin ollaan terveellä pohjalla.

[/quote]

Oloni on todella helpottunut, kun olen tällaista ajattelua pyrkinyt oikein tietoisestikin itselläni lisäämään. Minulle ei ollenkaan toiminut se kolikon kääntöpuoli, että yrittäisi väen väkisin pitää itseään kauniina. Ei, paljon parempi on pyrkiä eroon koko ulkonäkökeskeisyydestä ja pitää itseään ihan vaan ihmisenä, jonka ei tarvitse näyttää miltään muulta kuin miltä nyt sitten sattuukaan näyttämään, oli se sitten kaunista tai ei.

ap

Vierailija
7/13 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 12:21"]

Se on se pakkomielle hyvännäköisyydestä. Ja mitä se hyvännäköisyys on - no, jokainen tietää, että se on kulttuurisidonnaista. Täytyy osua johonkin tiettyyn muottiin, mikä kulloinkin on in ja trendinä ja sitten olet hyvännäköinen.

Valtaosa miehistä on kumppanin valinnassa äärimmäisen pinnallisia: ulkonäkö ratkaisee. Tämä on tuonut sekä taiteeseen että viihteeseen sen sisäänrakennetun perusajatuksen, että vain kaunis nainen on merkityksellinen. Tämä on niin syvällä ja niin itsestään selvä asia, että on paljon naisia, jotka eivät edes tiedosta tätä sääntöä, eivät ehkä koskaan.

Naiset ovat kuuliaisia ja havitellessaan sitä alfa-urosta, koristautuvat ja laittautuvat mahdollisimman kauniiksi ja siten haluttaviksi. Vaivan palkaksi heistä suurin osa saa vain sen wb-alfan eli b- tai c-luokan uroksen ja maineen pinnallisena ulkonäkökeskeisenä sukupuolensa edustajana...vaikka todellisuudessa miessukupuoli se kaikkein pinnallisin on.

[/quote]

En haluaisi itse jakaa miehiäkään mihinkään tasoihin. Totta kai jos lähdetään puhtaasti linjaamaan jonkin biologian ja optimaalisen evoluutiokehityksen mukaan (jos sellaista nyt edes on, eikö yllättävä sattumakin voi joskus tuottaa hyvän tuloksen?), niin varmasti jonkinlaisia tasoja voi luokitella. Mutta miksi tekisin näin?

Tässä nyt kuitenkin ollaan ihmisiä, joille on suotu ajattelemisen kykykin yhtä lailla molemmille sukupuolille, ja ainakin itse haluan uskoa että myös miessukupuolessa on niitä vähemmän pinnallisiakin tapauksia. Vaikka sitten ei olisikaan, ei minulla siitäkään huolimatta ole velvollisuutta näyttää hyvältä miehiä varten.

ap

Vierailija
8/13 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, ap! Olet matkalla löytämään oman itsesi. Tiedätkö kuka ja mikä olet? (Sama kysymys kaikille lukijoille.) Sinähän et ole se mitä muut näkevät katsoessaan sinua, vaan olet se joka olet sydämessäsi ja pääsi sisällä. Jos ulkonäöllesi tapahtuisi jotain, saisit kasvoihisi palovammoja tai arpia, olisit eri näköinen, mutta se ei muuttaisi sinua. No joo, ehkä joidenkin ihmisten silmissä, mutta olisit silti se sama ihminen kuin ennenkin.

Tätähän eivät ne ihmiset ymmärrä jotka arvioivat muita vain ulkoisten seikkojen perusteella. Ole vahva, panosta omaan sisäiseen itseesi, ulkoisen voit jättää vähemmällekin. Elämästäsi tulee rikkaampaa.

Vierailija
9/13 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin, olet oikeassa. Naisen ei tarvitse näyttää kauniilta eikä miehenkään komealta, jokainen on hyvä just sellaisena kuin on. Pääasia on, että riittää itselleen.

Vierailija
10/13 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 12:41"]

Hyvä, ap! Olet matkalla löytämään oman itsesi. Tiedätkö kuka ja mikä olet? (Sama kysymys kaikille lukijoille.) Sinähän et ole se mitä muut näkevät katsoessaan sinua, vaan olet se joka olet sydämessäsi ja pääsi sisällä. Jos ulkonäöllesi tapahtuisi jotain, saisit kasvoihisi palovammoja tai arpia, olisit eri näköinen, mutta se ei muuttaisi sinua. No joo, ehkä joidenkin ihmisten silmissä, mutta olisit silti se sama ihminen kuin ennenkin.

Tätähän eivät ne ihmiset ymmärrä jotka arvioivat muita vain ulkoisten seikkojen perusteella. Ole vahva, panosta omaan sisäiseen itseesi, ulkoisen voit jättää vähemmällekin. Elämästäsi tulee rikkaampaa.

[/quote]

Kiitos kannustuksesta! Monia tarinoita kuulee siitä, kuinka ihmiset tajuavat ulkonäön mitättömyyden siinä vaiheessa kun sille tapahtuu jotain radikaalia - tuhoutuu vaikkapa juuri jossain onnettomuudessa tai sairauden myötä. Sellaiseen asti ei tarvitse odottaa, asian voi pyrkiä ymmärtämään vaikka saman tien, vaikka tätä ketjua lukiessa :)

En tarkoita että kaikkien pitäisi nyt joukolla lakata huolehtimasta ulkonäöstään, vaan että sille ei vain tarvitse antaa samanlaista merkitystä.

ap

Vierailija
11/13 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekopyhää ajatella ettei ulkonäöllä olisi merkitystä. Sillä nyt kuitenkin tässä maailmassa ja tässä yhteiskunnassa on aika suuri merkitys että miltä näyttää. 

Vierailija
12/13 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 12:21"]

[/quote] Jep. Luetellaanpa esim. kaikki ne laulut, jotka kertovat muusta kuin olet niin kaunis+seksikäs, että rakastuin heti tai sitten äitykästä eli lista naisista kertovista biiseistä, joissa ylistetään muita avuja kuin ulkonäköjä tai äitiyttä. Ja listalle ei kelpaa J. Karjalaisen väärin kuultu biisi Olet ruma, niin vaikea ymmärtää - kuten sisareni nuo sanat aina (toiveissaan) kuuli.

- Meksikon pikajuna: vanhapiika muuan kas, viisikymment vuotias, vaatii puheenvuoroa ja heti sen myös saa...

-Peltoniemen Hintriikan surumarssi: syntyi vahingossa, tarkoitus oli kertoa Hintriikista, miehestä, mut Helismaa sekoitti nimet.

-On mulla hauska täti, tuo täti Moonika - ai niin, mut sen laulaa nainen ja lapset.

- Kersantti Karoliina: kuule Elisabeth Rehn, naiseni on kapiainen.

Vierailija
13/13 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsin blogeja hakusanoilla "vaihdevuodet" ja "vanheneminen" . Arvatkaas monta löytyi?!