Löytäisitkö näistä synttäriherkuista mitään syötävää?
Viikon päästä on lapseni 1.v synttärit, ja parhaillaan mietin sinne syötäviä. Koska lapseni ekat synttärit kyseessä, niin olen vähän hukassa ja kaikkia mahdollisia vinkkejä ja parannusehdotuksia otan vastaan! Synttäreille tulossa jonkun verran lapsia, joiden keski-ikä tosin on aika pieni, ja enemmän sitten aikuisia ja listaa tehdessä pidin sitä silmällä.
Tässä kuitenkin alustava menu
-pastasalaatti ja jotain hyvää leipää tuorejuustolla
-vuohenjuustosalaatti
-fetapinaattipiirakka
-juustolautanen (kolmea eriä laadukasta juustoa)
-pieniä saaristolaisleipäpaloja lohitäytteellä
-cocktailpiirakoita munavoilla (lapsi rakastaa näitä ja toivottavasti vieraidenkin lapset)
-marjainen juustokakku
-banaanisuklaamousse (annosmaljoissa), todella hyvä ja uppoaa varmaan pienemmillekin vieraille
Näiden lisäksi popcornia, sipsiä ja keksiä. Juomaksi ajattelin vain makuvichyä ja mehua. Mitä olen muiden synttäreillä seurannut, niin suolaiset ovat menneet kaupaksi paljon paremmin ja siksi ajattelin keskittyä niihin. Risut ja ruusut otetaan vastaan :)
Kommentit (224)
Apua, täällä on jotkut viestit kyllä aika hulvattomia :D Vedet silmissä nauroin joillekin vastauksille...
Anyway, yksi kala-allerginen on siis tulossa juhliin eikä hänkään hengenvaarallisesti ole kalalle allerginen. Lisäksi kaksi, joilla on laktoosi-intoleranssi. Kaikki ruuat ovat laktoosittomia, paitsi juustotarjottimen juustot. Muita allergioita vierailla ei ole, joten siinä mielessä päästiin vähällä.
Olen kyllä myös ehdottomasti sitä mieltä, että teillä joilla on allergioita (kuten se tomaattijuttu) niin kertokaa siitä ihmeessä juhlien järjestäjälle. Kiva ovella ilmoittaa, että ok, ei me voida syödä mitään, moikka! Tulee paha mieli varmasti molemmille ja paljon helpompi on juhlien järjestäjänäkin miettiä etukäteen ruuat niin että ne sopii jokaiselle.
Niin, ja lapsille ajattelin ostaa pillimehuja, kuitenkin lasten synttärit.
Tarkoitus ei ollut vetää tarjoiluja överiksi, vaan otettiin listalle sellaisia juttuja joista itse tykätään ja että jokaiselle löytyisi jotakin. Itse myönnän, että kun menen juhliin niin odotan että pääsen herkuttelemaan ja yleensäkin juhlissa ruoka on aika keskeisessä osassa. Synttärit on vaan kerran vuodessa, niin silloin on lupa herkutella :) -ap
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:33"]
Huomioithan, että jokin makea tarhottava on laktoositonta :) laktoosi-intolerantikkoja on nykyään paljon.
[/quote]Aina niitä on ollut, lienee harvinaisempaa, että laktoosia sietää :D
Toivottavasti kukaan vieraista ei ole vegaani, kahvia mustana, popparia ja EHKÄ sipsiä voisin syödä. Yhtä juhlaa.
Lisää makeaa! Itse en suolaisista tarjottavista niin välitä, mutta makeaa toivoisin synttäreille.
Olen ihan satavarma, että myös pienet löytää tuolta syötävää eikä kukaan osaa kaivata domino keksejä tai lihapulla-nakki-tikkuja. Meidän reilu 2-vuotias söisi tuolta mielellään oikeastaan kaikkea, paitsi juustolautaselta jos ovat vahvoja juustoja.
Todella hyvältä siis kuulostaa, mielellään olisin tuollaisilla synttäreillä eikä tarvisi nälkäisenä lähteä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:24"]
Vuohenjuustosalaatin tilalle tulee salaatti, johon tulee salaattia, rucolaa, melonia, avokadoa ja kirsikkatomaattia. -ap
[/quote]
Kirsikkatomaatti on ehdoton ei meidän lapsille. Lähdetään samantien kotiin allergikkojen kanssa.
[/quote]:D "Luoja varjele täällä salaatissa on kirsikkatomaatteja, nyt lapset äkkiä autoon. Paetkaa!" Mitään muuta ei toki voisi ottaa, kyllä ne tomaatit kaataisi koko juhlan.
[/quote]
Usko tai älä, allergisen lapsen vanhempina joutuu joskus tekemään noin. Kirsikkatomaatti on tunnetusti erittäin allergisoiva syötävä, jota etenkin lastenjuhlissa tulisi viimeiseen asti välttää. Erityisesti koivun kukinta-aikaan yhdistelmä koivun siitepöly + kirsikkatomaatti aiheuttaa monissa lapsissa allergisen reaktion, vaikka muuten ei allerginen olisi.
Miten usein sinä olet valvonut sairaalassa lapsesi vieressä katsoen, miten hän avuttomana yrittää haukkoa henkeä? Ja haluaa raapia ihoaan, koska on kauttaaltaan nokkosrokon peitossa.
Juuri allegioiden takia lastenjuhlissa pitäisi panostaa tuttuun ja turvalliseen eli siihen, mitä tunnetusti ei aiheuta oireita. Sitä voi syödä eksoottisia vihanneksiaan ja yrttejään sitten kotioloissa tai aikuisten juhlissa. Näin syksyllä tosin ehdottaisin ap:lle, että järjestää etanakemut: lapset ja aikuiset keräävät puutarhasta lehtokotiloita, jotka sitten maustetaan ja syödään. Varmasti sellaista, että kaikki nauttivat.
[/quote]
Niin, siis tossa menussa oli seitsemän (7!) lajia sen salaatin lisäksi, jossa oli niitä kirsikkatomaatteja. Mutta sun lapsi ei voi syödä niistä mitääm, koska samassa pöydässä on tomaatia sisältävää ruokaa?
Ap tuntui tietävän aika hyvin veiraidensa ruokarajoitteet (ei keliaakikkoja mm.), joten ehkäpä hän on kysynyt kutsussa vieraiden allergiat?
En vähättele tietenkään vakavaa allergiaa, mutta on nyt aika överiä poistua juhlista siksi, että yhdessä ruoassa kahdeksasta on tomaattia. Kai muistat aina ilmoittautuessasi mainita tästä vakavasta allergiasta emännälle?
[/quote]
Meidän täytyy valita: joko jäädään ja lähdetään vähän ajan kuluttua ambulanssilla ensiapuun tai poistutaan samantien. Kumpi juhlien emännästä tuntuu mukavammalta 1 v- synttäriltä: sekö, jossa elvytetään 2v ikäistä vierasta vai se, jossa sankari saa lahjan ja onnittelut, mutta vieraat poistuvat vähin äänin takavasemmalle.
Tarvitaan vain toisen pikkuvieraan käsi, jossa on ollut halkaistu kirsikkatomaatti. Sillä kädellä kosketaan leluun ja hetken kuluttua lelu on minun lapseni kädessä. Eipä aikaakaan, kun lapseni laittaa sillä samalla kädellä meloninpalan suuhunsa ja sitten soitetaan 112. Tietysti voin pitää sen 2v:n koko ajan sylissäni, mutta hänelle se ei ole mikään kiva synttärijuhla. Mieluummin onnitellaan ja lähdetään kotiin.
[/quote] E t voi siis tulevaisuudessakaan viedä lastasi päiväkotiin tai kouluun koska siellä tarjotaan tomaattia sisältäviä ruokia. Etkö itse kykene vahtimaan lastasi sen vertaa että voit varmistaa että hän ei työnnä kättään juuri tomaatteja sisältävään kulhoon.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:27"]
Toivottavasti kukaan vieraista ei ole vegaani, kahvia mustana, popparia ja EHKÄ sipsiä voisin syödä. Yhtä juhlaa.
[/quote]
Lue viesti 109.
Miten ihmiset on näin tolloja, ihan oikeasti?
Joo, mun vieraista 8/10 on vegaaneja, mutta minäpä laitan ihan piruuttani tarjolle lohta, lihaa sun muuta. Ja tomaattiallergisille haistatan pitkät ja piilotan sitä jokaiseen ruokaan.
Jos on menossa juhliin ja on vegaani, tomaattiallerginen, kala-allerginen, kurkkuallerginen, pähkinäallerginen, kananmuna-allerginen, keliaakikko, diabeetikko, inhoaa sieniä ja paprikaa, saa sappivaivoja pinaatista eikä pysty syömään juustoa, niin kannattaisiko siitä kertoa isännille etukäteen ???? Valmistan ilolla vegaanille hänelle sopivaa tarjottavaa, tuttavapiiriimme ei vaan tähän asti ole sattunut kuin yksi vegaani ja kun hän tuli meille vieraisille näin paljon ja erikseen vaivaa valmistaakseni hänelle meidän muiden syömien grilliruokien rinnalle maittavaa tarjottavaa. Se ei ole vaikeaa, mutta kaikkeen mahdolliseen on hankala varautua jos ei tiedä. Hyvin harvoin koko vieraslista koostuu niin rajoitteisista ihmisistä, ettei oikein mitään voi tarjota.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:20"]
Apua, täällä on jotkut viestit kyllä aika hulvattomia :D Vedet silmissä nauroin joillekin vastauksille...
Anyway, yksi kala-allerginen on siis tulossa juhliin eikä hänkään hengenvaarallisesti ole kalalle allerginen. Lisäksi kaksi, joilla on laktoosi-intoleranssi. Kaikki ruuat ovat laktoosittomia, paitsi juustotarjottimen juustot. Muita allergioita vierailla ei ole, joten siinä mielessä päästiin vähällä.
Olen kyllä myös ehdottomasti sitä mieltä, että teillä joilla on allergioita (kuten se tomaattijuttu) niin kertokaa siitä ihmeessä juhlien järjestäjälle. Kiva ovella ilmoittaa, että ok, ei me voida syödä mitään, moikka! Tulee paha mieli varmasti molemmille ja paljon helpompi on juhlien järjestäjänäkin miettiä etukäteen ruuat niin että ne sopii jokaiselle.
Tarkoitus ei ollut vetää tarjoiluja överiksi, vaan otettiin listalle sellaisia juttuja joista itse tykätään ja että jokaiselle löytyisi jotakin. Itse myönnän, että kun menen juhliin niin odotan että pääsen herkuttelemaan ja yleensäkin juhlissa ruoka on aika keskeisessä osassa. Synttärit on vaan kerran vuodessa, niin silloin on lupa herkutella :) -ap
[/quote]
Tuossahan pointtis jo tulikin hyvin selväksi. Kun ITSE tykätään... Jokaiselle ei löydy jotakin, kun kaikessa on jotain "erikoista". Et ole ottanut huomioon ns. tavallisista mauista tykkääviä, pitää olla juustoa joka hemmetin muodossa/maussa ja jotain kummallisia kasviksia/hedelmiä. Voisi joskus ajatella kutsuttuja, eikä omaa napaa...
Todella hyvältä kuulostaa! Kaikkein tärkeintä on, että allergiat on otettu huomioon ja jokainen löytää jotain syötävää ja varmasti ap:n pöydästä löytyy jokaisella jotain kun allergioitakaan ei ollut paljon.
Makeaa on vähemmän verrattuna suolaiseen, mutta itse en ainakaan juustokakkupalan ja banaanisuklaamoussen jälkeen kaipaisi enää yhtään makeaa, varsinkin jos maha on täynnä jo salaatteja, leipää, piirakoita jne.
Monilla synttäreillä löytyy viittäkymmentä eriä keksiä, kakkua ja pullaa, mutta sitten suolaista on esim. pienet palat pizzaa. Makuasia, mutta varsinkin jos paikalla on pääasiassa aikuisia, eikä 10-v lapsia jotka rakastaa kaikkea makeaa, niin suolainen tekee varmasti todella hyvin kauppansa.
Kivoja juhlia ja onnea 1-vuotiaalle!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 11:48"]Saisin syödä noista shipsejä...
[/quote]
Shipsi :D:D::D
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:45"]
[/quote]
Tuossahan pointtis jo tulikin hyvin selväksi. Kun ITSE tykätään... Jokaiselle ei löydy jotakin, kun kaikessa on jotain "erikoista". Et ole ottanut huomioon ns. tavallisista mauista tykkääviä, pitää olla juustoa joka hemmetin muodossa/maussa ja jotain kummallisia kasviksia/hedelmiä. Voisi joskus ajatella kutsuttuja, eikä omaa napaa...
[/quote]
Ei juma. En tosiaan ole ap, mutta kertokaa nyt jo tässä viisi sivua pitkässä ketjussa mitä ne on ne "tavalliset maut", joiden perään kaikki on? Kun en rivien välistäkään keksi mitään noissa ap:n tarjoiluissa, jotka olis jotain erikoista. Ehkä se vuohenjuusto jakaa, mutta senhän ap jo poistikin?
Mitä ihmettä te tavallisten makujen tykkääjät oikein haluatte?
Tiikerikakkua? Dominokeksejä? Korvapuusteja? Voileipäkakkua?
Osa joo haluaa pelkkää makeaa, mutta edelleen kokemuksesta puhun ja he alkavat olla tosi pieni vähemmistö. Ehkä ihan vanhemmissa ihmisissä on näitä kakku ja korvapuuti-ihmisiä enemmän.
Kertokaa nyt ihmeessä joku? Mikä on se hyvä ja tavallinen 1-vuotissynttäreiden tarjoilu?
Yksi maalainen tuolla julisti mitä tarjoaa, mutta lopulta ihan samoja aineksia kuin ap:lla: Lohta, leipää, juustoa, vihanneksia, hedelmiä, marjaisaa kakkua, kahvia ja teetä. Ja sitten sun seitsemää sorttia pikuleipiä/keksejä.
Itse ainakin olen 15 vuoden aikana äitinä huomannut, että ne ihan pienten synttärit on enemmän aikuisten juhlat, niitä lastenkutsuja saa sitten kyllä pitää ihan varmuudella riittävästi ja niissä voi sitten taas olla vähän eri tarjoilut. Esim. meillä siinä 4-5 vuotiana just noi cocktailtikut juusto-nakki-lihapulla-tomaatti (ai kamala)-viinirypäle oli oikea hittituote, harvalle aikuiselle ne kuitenkaan maistuu vaan takuulla paremmin menee juustotarjotin lisukkeineen.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:15"]Vihje: Lapset rakastaa cocktailtikuissa olevia systeemejä. Lihapullaa, nakkia, viinirypälettä, juustoa, ym.
[/quote]
Hyi hitsi! Pahimmat lapsuuden muistot, joka synttäreillä. Kuivat lihapullat ei oo mitään herkkua kylmänä ja sitten vielä kun ne lihat on samassa tikussa viinirypäleen tms. makean hedelmän kanssa. Kaiken kruunasi jäätävä köntti oltermannia. Ja kakkua ei sit tipu ennenkuin on kaikki syöty!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:45"]
[/quote]
[/quote]
Pakko puuttua tähän, mutta omasta mielestäni listalla on tosi perusruokia, joita suurin osa pystyy syömään. Missään ruuassa ei ole mitään todella eksoottista tai outoa makua tai mitään kovin mausteista. Jos juustosta ei tykkää, niin kummassakaan salaatissa, saaristolaisleivässä eikä tavallisessa leivässä ole juustoa ja fetapinaattipiirakastakin ne fetat voi nyppiä pois. Ymmärrän, ettei kaikesta voi tykätä mutta jos oman nirsoilun takia meidän juhlista ei löydä _mitään_ syötävää, niin voivoi. -ap
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 13:15"]Vihje: Lapset rakastaa cocktailtikuissa olevia systeemejä. Lihapullaa, nakkia, viinirypälettä, juustoa, ym.
[/quote]
Hyi hitsi! Pahimmat lapsuuden muistot, joka synttäreillä. Kuivat lihapullat ei oo mitään herkkua kylmänä ja sitten vielä kun ne lihat on samassa tikussa viinirypäleen tms. makean hedelmän kanssa. Kaiken kruunasi jäätävä köntti oltermannia. Ja kakkua ei sit tipu ennenkuin on kaikki syöty!
[/quote]
Hahhah :D Just näin! Mutta missä ovat dipattavat porkkanat yms., niitä kuulemma kaikki lapset rakastavat kuten noita tikkujakin?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:58"]
[/quote]
[/quote]
Hahhah :D Just näin! Mutta missä ovat dipattavat porkkanat yms., niitä kuulemma kaikki lapset rakastavat kuten noita tikkujakin?
[/quote]
Porkkana ja kurkkutikkuja on jo ehdotettu, koska lapset ei pääsääntöisesti voi syödä sipsiä eikä popcornia :)
Toisaalta salaatti on turhan eksoottista ja lapset sotkevat sillä kätensä sekä tappavat toisensa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 17:06"]
Hyväähän tuo kaikki on, mutta aika talvista ruokaa. Nyt on kotimaisten vihannesten paras satokausi, saatko niitä jotenkin ujutettua mukaan? Aika paljon erilaisia juustoja + rasvaista lohta. Monta piirasta ja muuta jauhoruokaa?
Multa jäisi tuosta listasta pastasalaatti syömättä kun en ymmärrä semmoisen päälle. Kesäperunoista ja pestosta tehtä perunasalaatti, tai sellainen saksalaistyyppinen, siis vinaigrettekastikkeella, EI majoneesia, kermaviiliä yms. Lohi voisi olla hyvä lisuke varsinkin jälkimmäiselle perunasalaatille.
Onnea päivänsankarille ja vanhemmille!
[/quote]
Hmmm. lohi on siis rasvaista saaristolaisleivän kanssa, mutta raikasta perunasalaatin kanssa. Kyllä.
Älä sitä tapposalaattia ainakaan tarjoa!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 18:34"]
Älä sitä tapposalaattia ainakaan tarjoa!
[/quote]
:D
Aivan ihana menu :) Salaatit ja nuo suolaiset uppoaisi tänne mainiosti. Ainoa mitä lisäisin pöytään on suklaa. Vaikka fazerin sinisiä (käärekarkkeja). Kahvi ja suklaa on vaan pettämätön yhdistelmä mun mielestä, en kaipaa kahvin kanssa mitään muuta makeaa kuin palan suklaata.. :P
Söisin noista vaan saaristoleipää kalalla suklaa-bananaani mousse jutun ja juustokakkua.