Kokopäivätyö ja käyttörahaa kuukaudessa 790 euroa
Sen verran jää siis minulle käteen rahaa, kun palkasta vähennetään verot ja kaksion vuokra (kaksio sijaitsee ns. huonolla alueella). Onko mielestäsi hyvin vai huonosti?
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:10"]Tuosta 790 eurosta menee suunnilleen tämän verran rahaa:
- ruokakulut noin 200 euroa kuukaudessa
- puhelinlasku noin 10 euroa/kk
- netti 10 euroa
- sähkö 20 euroa
- kotivakuutus 65 euroa/vuosi, kuukautta kohti tulee siis noin 5 euroa
- matkakortti noin 50 euroa/kk
Rahaa jää jäljelle noin 500 euroa, mielestäni ei kovin paljoa.
t. ap
[/quote]
Joo mutta mihin sä käytät sen 500 euroa? Ilmeisesti saat kaiken tarvitsemasi ja vielä 500 päälle, joten hyvinhän sulla on asiat. Voisit vaikka säästää ne viissataset ja mennä matkalle kahdesti vuodessa. Luksuselämää.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:16"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:10"]Tuosta 790 eurosta menee suunnilleen tämän verran rahaa:
- ruokakulut noin 200 euroa kuukaudessa
- puhelinlasku noin 10 euroa/kk
- netti 10 euroa
- sähkö 20 euroa
- kotivakuutus 65 euroa/vuosi, kuukautta kohti tulee siis noin 5 euroa
- matkakortti noin 50 euroa/kk
Rahaa jää jäljelle noin 500 euroa, mielestäni ei kovin paljoa.
t. ap
[/quote]
Joo mutta mihin sä käytät sen 500 euroa? Ilmeisesti saat kaiken tarvitsemasi ja vielä 500 päälle, joten hyvinhän sulla on asiat. Voisit vaikka säästää ne viissataset ja mennä matkalle kahdesti vuodessa. Luksuselämää.
[/quote]
Luksuselämää? Välillä täytyy ostaa vaatteita, uusia kodinkoneita, tavaroita, käydä hammaslääkärissä, ei tosiaan jää joka kuukausi mitään 500 euroa.
t. ap
Mistä saa puhelinlaskun 10€/kk?
Yksin elävälle on varmaan ihan hyvä.
Kädestä suuhun eletään 4hlöä meillä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:53"]Vähän tuo on. Vuokran sekä verojen lisäksi kun tulevat vielä vakuutukset, sähkölasku, ruoka, netti, kulut autosta tai muut matkakulut, vaate/kenkä menot yms. Kyllä tuo käytännössä tarkoittaa elämää köyhyysrajalla. Itse tienaan 150€ enemmän kuussa ja minulla on vielä auto joka on pakollinen töissä käynnin kannalta joten aloittajalle jää enemmän rahaa pakollisten menojen jälkeen kuin itselleni. Käteen jää suunnilleen kuukaudesta riippuen 200-400 euroa sitä "leikkirahaa" josta pitäisi pystyä säästämäänkin. Eihän se mitään jos olisi parikymppinen mutta kun on jo 36 vuotta ja aikuisten maailman mittapuulla persauki.
[/quote]
Tiedätkö sä edes mikä köyhyysraja on? Huh huh kun on suomalaisilla menny pää sekaisin hyvästä elintasosta.
[/quote]
Tiedän, Suomen köyhyysraja tarkoittaa käytännössä yhdellekin ihmiselle että näet nälkää ilman leipäjonoja. Jos olet sillä asteella että joudut keräämään pulloja niin tee joku rikos että pääset linnaan sillä leipää se vain tietää:D Kyllä yksi ihminen tulee jotenkin tuolla 790 eculla toimeen mutta entäs kun tulee aika että pitäisi perustaa perhe? Pienentyneisiin ikäluokkiin suurin selitys on työttömyys ja taloudellinen epävarmuus. Tämä tosiasia mynnettiin jo uutisissakin eikä toisteltu satua uran valinneista akateemisesta naisista koska todellisista yhteiskunnan kipupisteista ei haluta puhua.
Mutta jää 500€/kk silloin kun ei satu mitään yllättävää menoa. Ei niitä vaatteita ja kodinkoneita tarvitse joka vuosi ostaa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:13"]
Mun mielestä tosi vähän! Aplle jää 300 euroa enemmän kuussa kuin on tt-tuen perusosa (yksinasuvalla). Jokainen voi miettiä onko 300 euroa paljon siitä, että tekee kokopäivätyötä.
[/quote]
Ei toimeentulotukea voi, tai ainakaan oman talouden kannalta pitemmän päälle kannata, ajatella minään normaalitilana jota vasten peilataan sitä käydäkö töissä vai ei. Pienemmästä palkasta on paljon lyhyempi matka isompaan palkkaan kuin sieltä sossun luukulta. Vaikka ei edes kokisi tarvitsevansa sitä ylimääräistä 300 euroa kuussa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:24"]
Mutta jää 500€/kk silloin kun ei satu mitään yllättävää menoa. Ei niitä vaatteita ja kodinkoneita tarvitse joka vuosi ostaa.
[/quote]
Ei tarvitse sattua kuin hammassärky ja juurihoito niin yksityisellä puolella lasku on äkkiä 600 €. Ja älä sano että mene kunnalliselle sillä oikeassa elämässä se ei ole ihan niin helppoa. Jos vielä hajoaa joku kodinkone vaikka a 500€ niin taloustesi on kuukausia sekaisin. Pienestä palkasta ei kerätä isoja säästöjä ja silloin olet äkkiä pulassa jos tulee yllättäviä isoja menoja. Eihän tonnin ylimääräinen menoerä ole kaikille iso ongelma mutta pienituloiselle se on katastrofi.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:05"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:27"]
eli minulle käyttöraha tarkoitaa sitä summaa, joka jää kaikkien pakollisten jälkeen käyttöön.
[/quote]
Mihin siis käytät joka kuussa 790 euroa (tai enemmän)? Luettele muutaman kuukauden ostoksesi. Vastaukseksi ei kelpaa osakkeet tai muut sijoitukset. Kiinnostaa tietää, mitä kaikkea sinun mielestäsi pitää ostaa.
[/quote]
pakollisten menojen jälkeen jäävän rahan käytän seuraavasti, säästän pahanpäivän varalle, eli kodinkone tms voi mennä rikki, voin sairastua ja ostelamaan lääkkeitä tms, matkustan kolme kertaa vuodessa ulkomaille, käyn teattereissa, konserteissa, jne
ja missä kohtaa sanoin, että minulle jää 750 e käyttörahaa ? ap sanoi jäävän, jolloin kysyin tuota mitä sanalla käyttöraha tarkoittaa.
eli silloin mielestäni ap jää vähille rahoille, jos tuosta on maksettava pakollisia menoja, kuten ne känny, sähkö, vakuutus, mahdolliset hankinnat, mahdolliset lahja yms ostokset, matkustelu, vaatteet, konsertit, matkaliput töihin, jne jne eli köyhyysrajalla eleleee
[/quote]
Tarkoitin, että tekstistäsi päättelin (ehkä virheellisesti) sinulle jäävän vähintään tuon verran rahaa, koska pidit ap:n tuloja huonona. Yleensä kukaan köyhempi ei pidä toisen tuloja huonona, vaan silloin todetaan, että tuollaisella summalla tekisi vaikka mitä.
Olen edelleen sitä mieltä, että 790 eurolla saa hyvin nuo mainitsemasi asiat joka kuukausi.
Jotenkin kuvaavaa toisaalta, että luettelossasi on epämääräinen "mahdolliset hankinnat". Tuntuu, että tuolla fraasilla yritetään aina osoittaa, että ihmisen pitäisi koko ajan olla ostamassa jotain, johon 790 euroakaan ei voi riittää.
Onhan se aika vähän kun miettii että sossusta saa 460e tekemättä tuntiakaan töitä. Tämän takia itse lopetin työt, ei se 8h päivässä raataminen ole muutaman satkun arvoista.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:12"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:05"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:27"]
eli minulle käyttöraha tarkoitaa sitä summaa, joka jää kaikkien pakollisten jälkeen käyttöön.
[/quote]
Mihin siis käytät joka kuussa 790 euroa (tai enemmän)? Luettele muutaman kuukauden ostoksesi. Vastaukseksi ei kelpaa osakkeet tai muut sijoitukset. Kiinnostaa tietää, mitä kaikkea sinun mielestäsi pitää ostaa.
[/quote]
pakollisten menojen jälkeen jäävän rahan käytän seuraavasti, säästän pahanpäivän varalle, eli kodinkone tms voi mennä rikki, voin sairastua ja ostelamaan lääkkeitä tms, matkustan kolme kertaa vuodessa ulkomaille, käyn teattereissa, konserteissa, jne
ja missä kohtaa sanoin, että minulle jää 750 e käyttörahaa ? ap sanoi jäävän, jolloin kysyin tuota mitä sanalla käyttöraha tarkoittaa.
eli silloin mielestäni ap jää vähille rahoille, jos tuosta on maksettava pakollisia menoja, kuten ne känny, sähkö, vakuutus, mahdolliset hankinnat, mahdolliset lahja yms ostokset, matkustelu, vaatteet, konsertit, matkaliput töihin, jne jne eli köyhyysrajalla eleleee
[/quote]
Voi apua, onko sun mielestä pakollisia menoja konsertit ja matkustelu? Halleluja.
[/quote]
Noilla tuloilla ei matkustella muuta kuin päiväristeilylle Tallinnaan ja vuodessa on varaa käydä parissa kolmessa konsertissa jolleivat liput ole kovin kalliita.
[/quote]
Tuossa kysyttiinkin ovatko ne pakollisia menoja, konsertit ja matkustelut?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:38"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:24"]
[/quote]
Ei tarvitse sattua kuin hammassärky ja juurihoito niin yksityisellä puolella lasku on äkkiä 600 €. Ja älä sano että mene kunnalliselle sillä oikeassa elämässä se ei ole ihan niin helppoa. Jos vielä hajoaa joku kodinkone vaikka a 500€ niin taloustesi on kuukausia sekaisin. Pienestä palkasta ei kerätä isoja säästöjä ja silloin olet äkkiä pulassa jos tulee yllättäviä isoja menoja. Eihän tonnin ylimääräinen menoerä ole kaikille iso ongelma mutta pienituloiselle se on katastrofi.
[/quote]
Tuskinpa joka kuukausi hajoaa kodinkone tai tarvitsee mennä yksityiselle lääkärille. Aina kun tuo 500e jää niin laittaa säästöön, kertyy kyllä äkkiä hyvä summa. Itse maksan alle viidestäsadasta ruuat, puhelin- ja nettilaskut, sähkön ja muut menot. Arvaa mitä mulle jää säästöön. Aivan, eipä jää mitään.
Vähänhän tuo on. Toki sillä pärjää ja kun käyttää rahat järkevästi, tuolla summalla voi ostaa muutakin kuin pakolliset ja saada jotain säästöönkin, mutta pidän silti summaa pienenä. Laskisin, että yksin asuvalla menee karkeasti ainakin 400 euroa kuukaudessa pakollisiin kuluihin, kun huomioi kaikki sellaisetkin, joita ei joka kuukausi tarvitse maksaa, mutta mitkä jossain vaiheessa joutuu maksamaan (lääkärikäynnit, lääkkeitä, polkupyörän huolto, uudet kengät, näöntarkastus, silmälasit, hiustenleikkuu... nämä toki vaihtelee jokaisella, mutta harva oikeasti selviää vuotta ostamalla pelkästään ruokaa ja vessapaperia ;). Joku pärjää vähemmällä, mutta monella menee enemmänkin, jos on enemmän rahaa vaativia tarpeita (jos on esimerkiksi hyvä näkö tai vain vähän korjauksen tarvetta, ei tajuakaan, miten paljon säännöllisiin silmälääkärin tutkimuksiin ja erikoislinsseihin menee).
Alle 200 euroa kuussa jäisi laittaa johonkin ylimääräiseen tai säästöön, mielestäni se on aika vähän. Jos haluaa laittaa satasen säästöön, ei paljon jää esimerkiksi maksullisia harrastuksia, pieniä reissuja ja virkistäytymistä varten.
Sitä paitsi ero sossun elätteihin on pieni.
Näitä vastauksia lukiessa tulee mieleen, että ilmeisesti monien palstalaisten mielestä työnteon tarkoituksena on se, ettei siitä jäisi juuri mitään käteen? Siis ihanko oikeasti moni on sitä mieltä, että muutama satanen sossun elätteihin on iso ero? Että työtä pitäisi tehdä vain siksi, että on työtä. Että työnteosta ei kuulukaan jäädä mitään ylimääräistä?
Tämähän on suhteellista. Itse tulin opiskeluaikoina toimeen PALJON vähemmällä, samoin yksin asuessani juuri valmistuttuani. Nyt olen hyvässä ammatissa ja OMASTA palkastani jää n. 2000€ puhdasta käteen. Siis siitä on jo pois asuntolainan lyhennykset ja kaikki muut pakolliset maksut. Nämä jaetaan aika tasan mieheni kanssa.
Nyt tuntuisi aika vähältä, palkkani on hyvä ja olen onnekas, että voin laittaa myös kulutukseen Suomen kansantalouden hyväksi (toki myös sikaverotuksen myötä:)). Ja jää myös säästöön.
Onko tuo ap sulle riittävästi? Aika yksilöllistä mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 01:33"]Näitä vastauksia lukiessa tulee mieleen, että ilmeisesti monien palstalaisten mielestä työnteon tarkoituksena on se, ettei siitä jäisi juuri mitään käteen? Siis ihanko oikeasti moni on sitä mieltä, että muutama satanen sossun elätteihin on iso ero? Että työtä pitäisi tehdä vain siksi, että on työtä. Että työnteosta ei kuulukaan jäädä mitään ylimääräistä?
[/quote]
Mulla ainakin tällä hetkellä tilanne on se että on tehtävä työtä just sen takia että sitä on. Ei se karenssi houkuttele mikä tulee jos sen työnteon nyt lopettaisi. Vituttaahan se ettei jää enempää rahaa kuin kotona makaaville mutta tämä on nyt tällä hetkellä tilanne. Oman alan töitä haen kyllä koko ajan, olisi huomattavasti parempi palkka.
Se on siis 6000€ vuodessa sitä rahaa muuhun, eli sillä ostetaan ne kodinkoneet, vaatteet ja huvitukset. Minä en ainakaan osta itselleni vaatteita tai kenkiä läheskään joka kuukausi, aikuisella ihmisellä kertyy vaatteitakin vuosien varrella, ei tarvi koko vaatekaappia uusia joka vuosi, joten varmasti 1000-1500 euroa riittää, jos ei osta kalliita merkkituotteita, kengät alle satasella, housut ja paidat n. 30-40€/kpl. Kodinkoneita on siis hella, jääkaappi, pakastin, tiskikone, pyykkikone ja kuivuri, lisäksi pienkodinkoneet, kahvinkeitin, mikro ym. Isot kodinkoneet maksaa n.500€ keskimäärin, ja pienet koneet muutaman kympin, korkeintaan satasen. Kodinkoneet kestää yleensä vähintään 3 vuotta, jotkut jopa yli 10 vuotta, joten ei varmasti kovin kauheasti mene vuodessa niihinkään. Hammaslääkäriin kiireellisenä ei varmaan tarvi montaa kertaa vuodessa mennä jos julkisella käy säännöllisesti muuten.
Varmaan ihan hyvin riittää, jos ei ole kova tekemään heräteostoksina ties mitä tilpehööriä. Ja minä olen sitä mieltä, että luottokortti riittää siihen että jos tulee yllättävä n. 500€ meno, jos ei ole luottotiedot menneet on luottokortti olemassa, juuri näitä yllättäviä menoja varten, eikä ole talous sekaisin.
Mun mielestä tosi vähän! Aplle jää 300 euroa enemmän kuussa kuin on tt-tuen perusosa (yksinasuvalla). Jokainen voi miettiä onko 300 euroa paljon siitä, että tekee kokopäivätyötä.