Olen mormoni, menetänkö jotain elämässäni mielestänne?
Tuli mieleen tuosta "uskovaiset 30+ neitsyet on säälittäviä" ketjusta että kuinkahan säälittävänä ihmiset pitää meidän mormonien elämää kun seksin lisäksi on kielletty myös tupakka, tee, kahvi ja alkoholi. Ja pitää vielä joka sunnuntai käydä kirkossa eikä saa sunnuntaisin tehdä mitä huvittaa vaan pitää pyhittää lepopäivä :D
Olen ollut kirkkoni jäsen pienestä pitäen lukuunottamatta muutaman vuoden "hairahtumista" nuorempana jolloin elin ihan normiluterilaisen elämää baareineen ja miehineen. En koe että minulla olisi nyt elämässäni yhtään vähempää mitään verrattuna tuohon aikaan jolloin en kirkkoni oppien mukaan elänyt. Päinvastoin itseasiassa, koen itseni tällä hetkellä todella onnelliseksi, rauhalliseksi ja tasapainoiseksi :) Seksiä ilman ei tietysti tarvitse olla kun olen naimisissa mutta en usko että olisin kovin paljon onnettomampi vaikka en olisikaan naimisissa, ainakaan seksin puutteen vuoksi.
Minulta on aina välillä kysytty että eikö ole kauheaa kun ei saa juoda tai harrastaa seksiä ennen avioliittoa. Ei se kauheaa ole. Minulle Jumalan käskyjen mukaan eläminen on aina ollut se tapa jolla voin olla kaikkein onnellisin. Eihän sitä hengellistä tunnetta oikein pysty muille selittämään, mutta itse olen sen oppinut tunnistamaan.
Ihmettelen ihmisiä jotka jaksavat sääliä muita jotka elävät erilaisten arvojen mukaan kuin he itse. Vaikka tietysti itsekin väkisin ajattelen monista läheisistäni että he voisivat olla vielä onnellisempia jos tietäisivät ja tuntisivat saman kuin minä ja toivoisin samaa hyvää muille mitä olen itsekin saanut.
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 01:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:48"]
Kristityillä on sentään armo ja yksi taivas, jonne pääsee vaikkei jaksaisi noudattaa yhtikäs mitään oppeja, kunhan uskoo. Vaikka en kristitty olekaan, niin kuulostaa reilummalle.
[/quote]
Vaikka kristittyjen tapa uskoa kuulostaa sinusta hyvältä, se ei valitettavasti auta sinua jos et tee siihen tuttavuutta ihan henkilökohtaisella tasolla. Uskon, että Jumala rakastaa minua ja sinua enemmän kuin ehkä osaamme kuvitellakaan :) Siksi hän tahtoisi, että aivan jokainen ihminen pelastuisi eli ottaisi vastaan hänen anteeksiantonsa ja rakkautensa - sinäkin olet yksi näistä "jokaisesta ihmisestä". En usko, että voit menettää mitään, jos annat itsellesi mahdollisuuden löytää Jumalan armo ja rakkaus; tätä toivon sinulle sydämestäni ja lämpimästi suosittelen oheisia sivuja http://www.healingrooms.fi/?sid=100 http://www.onewaymission.fi/index.php/etusivu/miten-tulla-uskoon
[/quote]
Ei sen tarvitse minua auttaa, koska en vain voi uskoa mihinkään oppirakennelmiin, jota kristinusko, josta puhuin, edustaa.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:46"]
Miten voisi olla yhteydessä teihin? T: Hukassa
[/quote]
Sitä paitsi minäkin usko, että Jumala rakastaa meitä enemmän kuin tahdomme uskoakaan, siksi en uskokaan, että on mitään pelastusta, joka pitää saada. Nämä kaksi lausetta eivät minusta voi sisältää syy ja seuraussuhdetta:
"Uskon, että Jumala rakastaa minua ja sinua enemmän kuin ehkä osaamme kuvitellakaan :) Siksi hän tahtoisi, että aivan jokainen ihminen pelastuisi eli ottaisi vastaan hänen anteeksiantonsa ja rakkautensa." Miksi hän siksi, että rakastaa meitä enemmän kuin osaan kuvitellatahtoisi jotain pelastushommaa?
Mä osaan jo nyt kuvitella, että Jumala rakastaa mua ihan näine ajatuksineni, joita minulla nyt on, ilman mitään pelastusta, joten jos hän oikeasti rakastaa vielä enemmän niin hieno homma. Jään odottamaan tulevaa ihan hyvällä mielellä.
Mitään pelastusta ei tarvita, Jumala rakastaa meitä muutenkin. Muutenhan hänen rakkautensa on ehdolista ja siis pikkusieluista. Silloin evvk.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 01:22"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 01:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:48"]
Kristityillä on sentään armo ja yksi taivas, jonne pääsee vaikkei jaksaisi noudattaa yhtikäs mitään oppeja, kunhan uskoo. Vaikka en kristitty olekaan, niin kuulostaa reilummalle.
[/quote]
Vaikka kristittyjen tapa uskoa kuulostaa sinusta hyvältä, se ei valitettavasti auta sinua jos et tee siihen tuttavuutta ihan henkilökohtaisella tasolla. Uskon, että Jumala rakastaa minua ja sinua enemmän kuin ehkä osaamme kuvitellakaan :) Siksi hän tahtoisi, että aivan jokainen ihminen pelastuisi eli ottaisi vastaan hänen anteeksiantonsa ja rakkautensa - sinäkin olet yksi näistä "jokaisesta ihmisestä". En usko, että voit menettää mitään, jos annat itsellesi mahdollisuuden löytää Jumalan armo ja rakkaus; tätä toivon sinulle sydämestäni ja lämpimästi suosittelen oheisia sivuja http://www.healingrooms.fi/?sid=100 http://www.onewaymission.fi/index.php/etusivu/miten-tulla-uskoon
[/quote]
Ei sen tarvitse minua auttaa, koska en vain voi uskoa mihinkään oppirakennelmiin, jota kristinusko, josta puhuin, edustaa.
[/quote]
Pelkään, että olet heittämässä lapsen pesuveden mukana, koska sekoitat oppijärjestelmät ja henkilökohtaisen suhteen Jumalaan: IHMINEN luo uskonnollisia järjestelmiä, oppirakennelmia ja vaatii suorituksia, mutta Jumala tarjoaa ihmiselle RAKKAUTTAAN ja SUHDETTA, yhteyttä Häneen; rakkauteen ja anteeksiantoon perustuvaa suhdetta :) Jos et ehkä ollut aikaisemmin ymmärtänyt, että kristinusko ei ole pohjimmiltaan oppirakennelma, niin olen iloinen, että sinä ja minä kohtaasimme ja aihe tuli puheeksi :) Vain koska vilpittömästi välitän sinusta, haluan vielä jättää sinulle nämä pienet videot - kaikkea hyvää sinulle, olet ajatuksissani ja rukouksissani http://www.fathersloveletter.com/Finnish/#4 http://vod.tv7.fi/vod2/pelastusrukous/pelastusrukous-002-w.MP4
En voi avata näin yöllä mitään videoita, mutta en ymmärrä, mitä mun ja Jumalan suhteesta sitten puuttuu jos siinä ei ole kristinuskoa?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 01:27"]
Mä osaan jo nyt kuvitella, että Jumala rakastaa mua ihan näine ajatuksineni, joita minulla nyt on, ilman mitään pelastusta, joten jos hän oikeasti rakastaa vielä enemmän niin hieno homma. Jään odottamaan tulevaa ihan hyvällä mielellä.
[/quote]
Jumalan rakkaus = Kristus, anteeksianto ja pelastus :) Jumalan rakkaus LIITTYY johonkin ja se saa aikaan jotakin - se ei vain ole olemassa koskettamatta ihmisiä. Kristillisen ajattelun mukaan Jumala tahtoisi pelastaa ja armahtaa ihmisen juuri rakkautensa takia! Pari lausetta uudesta testamentista käy asian ytimeen: "Juuri siinä Jumalan rakkaus ilmestyi meidän keskuuteemme, että hän lähetti ainoan Poikansa maailmaan, antamaan meille elämän. Siinä on rakkaus -- ei siinä, että me olemme rakastaneet Jumalaa, vaan siinä, että hän on rakastanut meitä ja lähettänyt Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi." (Johanneksen 1. kirjeestä)
Toki Jumala rakastaa sinua joka hetki ja on aina rakastanut, mutta ethän unohda, että Hän ei voi pelastaa sinua jos torjut pelastuksen: ehkä juuri rakkautensa takia Hän KUNNIOITTAA sinun rajojasi ja valitsemisen mahdollisuuttasi eikä siksi pakota sinua tai ketään ottamaan vastaan pelastusta ja anteeksiantoaan. Pelastuminen ei siis ole automaatti! Siksi haluaisin sanoa, että mitä tahansa teetkin, niin älä tietoisesti torju tai hylkää mahdollisuuttasi löytää omakohtainen suhde Jumalaan, joka rakkautensa takia kaipaa sinua ja tahtoisi pelastaa sinutkin... rakkautensa ehkä kaikkein tärkeimpänä osoituksena :) http://www.healingrooms.fi/?sid=100
Mjaa... Mä en ole näitä pelastusihmisiä. Tuskin on niin, että ihmisen pitää hoksata jotenkin pelastua. Jumala saa luvan rakastaa mua vaikkei saakaan pelastaa mua :D Tuholta jonka siis itse muuten aiheuttaa? Vai väitätkö että on Saatana? En usko siihenkään, sori. Oppirakennelma.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 01:45"]
En voi avata näin yöllä mitään videoita, mutta en ymmärrä, mitä mun ja Jumalan suhteesta sitten puuttuu jos siinä ei ole kristinuskoa?
[/quote]
Hieno, suora ja rehellinen kysymys sulla! Mielestäni kristinuskossa ihmisen ja Jumalan välinen suhde/yhteys rakentuu Jumalan aloitteen varaan, eli suomeksi sanottuna Kristus teki rakkautensa tähden suhteen mahdolliseksi: Hän kantoi kaiken sen epätäydellisen ja jopa ns. synnin, joka rehellisesti sanottuna vaivaa meitä ihmisiä ja joka on todellisen yhteyden esteenä täydellisen ja pyhän Jumalan ja epätäydellisen ihmisen välillä. Kristuksen teko on kuin anteeksiannon ja RAKKAUDEN SILTA ihmisen ja Jumalan välillä :) Se on siis valmiina, mutta sen yli on vain kuljettava! Sen voi tehdä yksinkertaisesti ja omin sanoin pyytämällä Jumalaa, Kristusta tulemaan sisimpääsi ja antamaan anteeksi kaiken sen, mikä ehkä omaatuntoakin painaa.
Hän on luvannut tuoda tilalle anteeksiannon, rakkautensa ja puhdistetun omantunnon :) TÄMÄ merkitsee kestävän ja todellisen suhteen/yhteyden syntymistä ihmisen ja Jumalan välille - suhde perustuu silloin jollekin paljon suuremmalle kuin pelkästään ihmisen kokemukseen, ajatukseen tai tunteeseen, niitä luonnollisesti väheksymättä. Selvyyden saamiseksi suosittelen lämpimästi tätä pientä rukousta, jonka löydät linkistä (ei ole video): http://www.healingrooms.fi/?sid=100
Minä pelkään, että menetät pelastuksen. Jumala sen päättää, en minä. Minä uskon, että tuo oppi on harhaoppi. Minä uskon, että meidän ei tule lisätä Raamattuun mitään (Raamattu varoittaa lisäämästä mitään Raamattuun). Jeesus on Jumala ja Jumalan Poika. Hän on tie, totuus ja elämä.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 02:06"]
Mjaa... Mä en ole näitä pelastusihmisiä. Tuskin on niin, että ihmisen pitää hoksata jotenkin pelastua. Jumala saa luvan rakastaa mua vaikkei saakaan pelastaa mua :D Tuholta jonka siis itse muuten aiheuttaa? Vai väitätkö että on Saatana? En usko siihenkään, sori. Oppirakennelma.
[/quote]
Aivan totta! Et olekaan "pelastusihmisiä" ennen kuin Jumalan herättää sisimmässäsi ymmärryksen siitä, että sinulta puuttuu pelastus! Eli todellakin on niin, että Jumala antaa ihmiselle ymmärryksen ja kaipauksen "hoksata pelastua"; juuri siksi pelastus on armoa - se ei ole pohjimmiltaan sinun tai minun ansioita. MUTTA sinä, minä tai kuka tahansa voi tehdä tyhjäksi pelastuksen mahdollisuuden tietoisesti torjumalla sen. Jos ymmärrät, että voisit pelastua, mutta hylkäät sen, saatat olla vakavassa tilanteessa; olet rakkauden ja pelastuksen "oven" edessä, mutta järkeilet olla astumatta sisään - mitä järkeä? Vain ja ainostaan, koska välitän sinusta, tahdon tällä tavalla varoittaa sinua. Jos et missään muussa usko ajatuksiini, niin luota tässä yhdessä asiassa: Et ihan todellisesti tahdo jäädä pelastuksen ulkopuolelle.
Juha Tapio laulaa: "Mitä silmät ei nää, sen sydän ymmärtää." Voisiko sitä antaa sydämensä eli sisimpänsä ymmärtää? Voisiko antaa sydämensä pyytää Jumalan rakkautta ja anteeksiantoa koskemaan myös tätä omaa elämääni? RAKAS tuntematon ystäväni :) Tule ulkopuolelta sisäpuolelle, se on täysin mahdollista. Odotan sinua, ja tuhannesti minua enemmän Jumala odottaa ja kaipaa sinua - ja jos Jumala voi itkeä, niin sydän särkyen Hän itkisi, jos et sallisi Hänen näyttää sinulle rakkauttaan pelastamalla sinut: http://www.healingrooms.fi/?sid=100
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 02:32"]Minä pelkään, että menetät pelastuksen. Jumala sen päättää, en minä. Minä uskon, että tuo oppi on harhaoppi. Minä uskon, että meidän ei tule lisätä Raamattuun mitään (Raamattu varoittaa lisäämästä mitään Raamattuun). Jeesus on Jumala ja Jumalan Poika. Hän on tie, totuus ja elämä.
[/quote]
Raamatussa kielletään lisäämästä ilmestyskirjaan mitään. Ei sitä kirjoittaessa edes ollut mitään raamattua olemassa, oli vain kokoelma ei kirjoituksia jotka myöhemmin koottiin kirjaksi. Jumala ei ole lakannut kutsumasta profeettoja ja antamasta ilmoitusta, muutenhan hän olisi muuttunut eikä olisi muuttumaton.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:56"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:52"]
Mormoneilla on outoja oppeja mm. lasten aj nuorten seksuaalisuuden ja itsetyydytyksen suhteen. Jos et itse ole lapsi tai nuori niin tämä ei sinua kosketa. Jos sinulla on lapsia ja kasvatat heitä MAP - kirkon ohjeiden mukaan niin niin asialla on heidän kannaltaan merkitystä.
http://www.mormonismi.net/artikkelit.shtml#seksi
Syyllistäminen on tehokas tapa hallita ihmisiä.
[/quote]
Ja taas tulee mieleen sanat elämästä vieraantuminen...
[/quote]
Vastaus ei kelvannut? Minun mielestäni MAP - kirkon suurimpia ongelmia on nimenomaan seksuaalisuuteen liittyvä syyllistäminen. Sa,aa esiintyy kristityissä ja jehovalaisissa lahkoissakin mutta mormonit ovat tästä kuuluisia.
Kun autat hädässä olevaa lähimmäistä, olet pelastettu vaikka oletkin mormoni.
Mormoni - aiheesta on palstalla kirjoiteltu ennenkin. Tästä näette, miten aiemmat samanlaiset keskustelut ovat edenneet:
http://www.vauva.fi/haku?q=mormoni
Kouluaikainen paras kaveri lähti lukiosta USA:han Salt Lake Cityyn vaihto-oppilaaksi. Reissulla tarttui kielitaidon lisäksi myös isäntäperheen uskonto eli hänestä tuli mormoni. Itse pidit tuota varsin suurena vahinkona eli lupaavasti alkanut omaehtoinen ajattelu vaihtui auktoriteettiuskoon. Meidän tiemme veivätkin tämän jälkeen eri suuntiin.
Kun vanhemmat mietitte vaihto-oppilasvuotta USA:ssa lapsillenne niin muistakaa tämä: Jos nuorella ei ole uskonasioista keskusteltu ja kohtuullisen vahva oma elämänkatsomus jo tuossa vaiheessa niin voipi tulla yllätyksiä samaan malliin.
Hyvää yötä sinullekin.
Joo, Jumala tai korkeampi tietoisuuteni tai alkulähde, miksi tätä sitten kutsutaankaan on ollut läheisempi minullekin hädän hetkellä, mutta kumma kyllä minä en tarvitse häntä tietääkseni mitä tapahtuu kuoleman jälkeen vaan ihan tässä elämässä vain.
t. eräs vastailijoista