Olen mormoni, menetänkö jotain elämässäni mielestänne?
Tuli mieleen tuosta "uskovaiset 30+ neitsyet on säälittäviä" ketjusta että kuinkahan säälittävänä ihmiset pitää meidän mormonien elämää kun seksin lisäksi on kielletty myös tupakka, tee, kahvi ja alkoholi. Ja pitää vielä joka sunnuntai käydä kirkossa eikä saa sunnuntaisin tehdä mitä huvittaa vaan pitää pyhittää lepopäivä :D
Olen ollut kirkkoni jäsen pienestä pitäen lukuunottamatta muutaman vuoden "hairahtumista" nuorempana jolloin elin ihan normiluterilaisen elämää baareineen ja miehineen. En koe että minulla olisi nyt elämässäni yhtään vähempää mitään verrattuna tuohon aikaan jolloin en kirkkoni oppien mukaan elänyt. Päinvastoin itseasiassa, koen itseni tällä hetkellä todella onnelliseksi, rauhalliseksi ja tasapainoiseksi :) Seksiä ilman ei tietysti tarvitse olla kun olen naimisissa mutta en usko että olisin kovin paljon onnettomampi vaikka en olisikaan naimisissa, ainakaan seksin puutteen vuoksi.
Minulta on aina välillä kysytty että eikö ole kauheaa kun ei saa juoda tai harrastaa seksiä ennen avioliittoa. Ei se kauheaa ole. Minulle Jumalan käskyjen mukaan eläminen on aina ollut se tapa jolla voin olla kaikkein onnellisin. Eihän sitä hengellistä tunnetta oikein pysty muille selittämään, mutta itse olen sen oppinut tunnistamaan.
Ihmettelen ihmisiä jotka jaksavat sääliä muita jotka elävät erilaisten arvojen mukaan kuin he itse. Vaikka tietysti itsekin väkisin ajattelen monista läheisistäni että he voisivat olla vielä onnellisempia jos tietäisivät ja tuntisivat saman kuin minä ja toivoisin samaa hyvää muille mitä olen itsekin saanut.
Kommentit (98)
Onko teilläkin niin, että kaikki ei moormooniuskovat joutuvat kadotukseen? Lähes kaikissa lahkoissa ja separatisti liikeissä tämä ainakin tuntuu olevan päässäääntö... Miten suhtaudut arkiluterilaiseen joka pyrkii elämäsään pitämään ohjenuorana rakkauden kaksoiskäskyä? Uskontoja ja niiden sisällä olevia suuntauksia on niin mahdottomen paljon, että minusta on koomista kun luokitellaan toiset kadotukseen toiset " ikuiseen elämään taivaassa".
Mielestäni ihminen saa uskoa ihan mihin vain kunhan ei vahingoita muita. Lisäksi olen aina kokenut ovelta ovelle yms. Lähetystyön vähintään kiusalliseksi...
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:25"]
Mä en käsitä miten jumalaan uskominen sanelee mitä yksilö saa syödä ja juoda. Ymmärrän että ohjeistetaan miten käyttäydytään muiden kanssa.
[/quote]
Jumala on meidät luonut ja ruumiimme on hengen asuinsija, joskus temppeliksikin kutsuttu. Siksi Jumala odottaa meidän pitävän huolta myös ruumiistamme. Mitään käskyjä ei ole annettu kiusantekomielessä vaan siksi että niistä on ihmisille hyötyä, esim. juuri viisauden sana on siksi että ihmiset voisivat olla terveempiä ja sitä kautta onnellisempia.
t. mormoni, joka menee kohta jo nukkumaan kun ollaan jo sunnuntain puolella ;)
[/quote]
Hyötyä ja hyötyä, kahvi voi auttaa monessa asiassa eikä aina ole paha. Tai joku tee! Eikä syöpä tms teitäkään kaihda, siksi en nyt oikein tajua tuota pointtia. Miksei saa valita sairastuakin, jos ei jaksa vain elellä normien mukaan? Ja miksi kaikki tupakoitsijatkaan ei sairastu? Jumala antaa heille terveyden, heh heh :D
Raamatusta löytyy vastaus kaikkeen, mormoneilla vaan oma 'raamattunsa' lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:32"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:22"]
No kuppi tai kaksi kahvia on kyllä useiden tutkimusten mukaan jopa terveellistä, estää diabetesta. Tai siihen yarvittiin jopa 3-4 kuppia päivässä, pahus (en itse juo niin paljon.) Kaikille kahvi ei sovi, mutta se on jo toinen asia. Siitä voi yleensä ihmiset päättää ihan itse.
[/quote]
No kahvista nyt tulee vähän väliä erilaisia tutkimuksia, toisten mukaan on terveellistä, toisten mukaan haitallistam, riippuen mitä ollaan tutkittu. Luotan siihen että Jumala tietää onko kahvi haitaksi vai hyödyksi :)
t. mormoni
[/quote]
Pää sokeana pensaassa sillä se onnellisuus selittyy. Mutta ei tuosta mitään oikeaa apua mihinkään muuhun ole, kuin siihen, ettei mitään oikeaa ratkottavaa ongelmaa tule.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:18"]
Sanoinkin, miltä vaikutat. En tiedä, oletko oikeasti. Olet niin hieno kermaperse ruokavalioinesi ja jankkaat tuollaista paskaa, että Sinun kirkkosi on maailman ainoan Jumalan kirkko. Minne me muut menemme? Helvettiinkö? Onko kivaa ja inhimillistä ajatella sillälailla?
[/quote]
Ette minnekään helvettiin mene, jos ette nyt ihan täysin tietoisina totuudesta edelleen valitse paholaisen puolta. Sellaisia ihmisiä maan päällä on elänyt vain aika pieni kourallinen. Taivaassa on monta asuinsijaa ja jokainen menee sellaiseen paikkaan jossa on onnellisin, huonoinkin "aste" taivaassa on jotain paljon enemmän kuin nyt osaamme edes kuvitella. Täysin Jumalan kanssa samaan paikkaan voivat kuitenkin päästä vain ne jotka ovat tehneet tarvittavat liitot Jumalan kanssa (ensimmäisenä kaste) ja pitäneet ne. Minä luotan siihen että jokainen voi olla onnellinen kuoltuaan, oli se sitten missä tahansa. Ei ne jotka täälläkään ei ole Jumalasta välittäneet, halua hänen kanssaan kuoleman jälkeenkään olla eikä heitä pakoteta :) Taivaaksi sitä silti itse kutsuisin.
t. mormoni
[/quote]
Jassoo no kiitos sitten vaan kovasti. Nyt lohduttaa hitsisti. Mutta miksi sitten uskoa, jos kaikki on okei muutenkin?
[/quote]
Vastataan nyt vielä tähän ainakin.. Miksi uskoa jos kaikki on okei muutenkin? Ihan hyvä kysymys ja olen kyllä itsekin joskus miettinyt kun on ollut heikko hetki että miksi ponnistella kun ihan hyvän ikuisuuden saisin muutenkin, elämällä vain mukavaa elämää..? Siinä on kuitenkin sellainen pointti että koska olen saanut tuntea sen totuuden minkä tunnen ja koska tiedän mihin minulla on mahdollisuus, sinne kaikkein parhaimpaan paikkaan ja uskon että olisin juuri siellä onnellisin. Että en ehkä olisikaan sitten onnellisempi jossain muualla. Lisäksi uskomme että perheet voivat olla ikuisia jos avioliitto on sinetöity kirkon temppelissä oikealla valtuudella, elämällä uskoni mukaan saan siis myös mahdollisuuden olla aviomieheni kanssa koko aiankaikkisuuden, samoin lasteni (heillä toki omat puolisot silloin). Minulla on myös mahdollisuus edistyä kuoleman jälkeenkin kunnes saavutan kaiken sen mitä Isälläkin on. Se onkin yksi kirkkomme erityispiirteistä muihin Jeesuksesta opettaviin kirkkoihin verrattuna, että uskomme että olemme todella kirjaimellisesti Isä ja Äiti Jumalan lapsia, eli siis jumalia itsekin ja sellaisiksi voimme kasvaa kun taas olemme kuolemattomia sitten joskus. Kuulostaa hullulta tiedän, mutta toisaalta aika ihanalta ja minusta myös loogiselta ja todelta. Olemme siis täällä maan päällä vain käymässä, saamassa fyysisen ruumiin ja oppimassa oikean ja väärän eron :)
t. mormoni
Minuakin kiinnostaa tuo, että miten ne useat irtosuhteetja ryyppääminen (siitä kai oli kyse) on normi eli sääntö tai ohje miten luterilaisen tule elämäänsä viettää?
Jo rippikoulussa puhuttiin sitoutumisen ideaalista, johon kuuluu mm. elämän kestävä avioliitto. ryyppäämistä ja rällästämistäkään ei astettu standardiksi siellä riparilla, vaan päinvastoin: kun Raamattua lukee, niin kyllähän siellä kielletään humaloituminen muuta kuin Pyhästä Hengestä.
Miten ihmeessä olet saanut päähäsi, että ev. lut uskontoon kuuluu pomppia sängystä sänkyyn ja örveltäminen baareissa? Käypä hyvä rouva kysymässä asiaa keneltä tahansa papilta, niin kertovat sinulle, että nuo eivät ole todellakaan mitään luterilaisuuden sääntöjä!
Siis tuosta asenteesta, että pää on pensaassa, on apua siihen asti, että oikea ongelma tulee, tarkoitin. Ei enää sen jälkeen.
46
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:23"]
Itse en pysty ihan täysin noudattamaan tämän viisauden sanaksi kutsutun ohjeen henkeä kun olen jonkin verran riippuvainen karkista ja herkuista. Pyrin tässäkin tietysti tekemään parhaani vaikken täydellinen olekaan ja ehkä edistyn ajan kuluessa ja voin olla vielä terveempi kuin nyt :) t. mormoni
[/quote]
Sanoisin, että mihinkään uskomiseen ei pitäisi liittyä pakonomaisuutta, pelkoja tai liikaa sääntöjä/"lakeja", joista helposti tulee epäterve suorittamisen taakka - eli mielestäni Jumalan RAKKAUS, armollisuus ja Hengen voima antavat turvallisen ja terveen pohjan uskolle :) Silloin ihminen saa tulla yhteyteen Jumalan kanssa ja olla HYVÄKSYTTY Jumalan armon ja rakkauden takia, ja minkään suorittamisen ei tarvitse eikä pitäisi sekoittua siihen, että armo on jumalasuhteen perusta.
Kristinuskon mukaan Kristuksen elämästä alkaen ihmiselle on mahdollista elää ARMON aikaa, koska LAIN aika on historiaa. "Lain välitti Mooses, armon ja totuuden toi Jeesus Kristus." (Johanneksen evankeliumin alusta.) Siksi suosittelenkin lämpimästi niin sinulle, rakas mormoni, kuin muillekin etsimään Jumalan rakkautta ja armollisuutta elämän perustaksi: http://www.fathersloveletter.com/Finnish/#4
[/quote]
Täysin samaa mieltä, tätä kirkossamme usein painotetaan :) Tietysti Raamatussa on myös se pikku kohta jossa sanotaan että usko ilman tekoja on kuollut, siksi pyrimme myös konkreettisesti elämään sellaista elämää kuin Jeesus esimerkillään näytti .
t. mormoni
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:29"]
Mitä Jumala tuumais, jos joisit kupin vihreää teetä?
Utelias
[/quote]
Jaa,a, sanoisi varmaan että oliko pakko? :D Kyllähän sitä mormonitkin elämässään virheitä tekee ja rikkoo joskus myös käskyjä mutta sitä vartenhan meillä on Kristuksen sovitus että voimme tehdä parannuksen ja pyrkiä parempaan jatkossa :)
t. mormoni joka innostui nyt vähän vielä vastailemaan..
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:31"]
Itse en pysty ihan täysin noudattamaan tämän viisauden sanaksi kutsutun ohjeen henkeä kun olen jonkin verran riippuvainen karkista ja herkuista. Pyrin tässäkin tietysti tekemään parhaani vaikken täydellinen olekaan ja ehkä edistyn ajan kuluessa ja voin olla vielä terveempi kuin nyt :) t. mormoni
[/quote]
Sanoisin, että mihinkään uskomiseen ei pitäisi liittyä pakonomaisuutta, pelkoja tai liikaa sääntöjä/"lakeja", joista helposti tulee epäterve suorittamisen taakka - eli mielestäni Jumalan RAKKAUS, armollisuus ja Hengen voima antavat turvallisen ja terveen pohjan uskolle :) Silloin ihminen saa tulla yhteyteen Jumalan kanssa ja olla HYVÄKSYTTY Jumalan armon ja rakkauden takia, ja minkään suorittamisen ei tarvitse eikä pitäisi sekoittua siihen, että armo on jumalasuhteen perusta.
Kristinuskon mukaan Kristuksen elämästä alkaen ihmiselle on mahdollista elää ARMON aikaa, koska LAIN aika on historiaa. "Lain välitti Mooses, armon ja totuuden toi Jeesus Kristus." (Johanneksen evankeliumin alusta.) Siksi suosittelenkin lämpimästi niin sinulle, rakas mormoni, kuin muillekin etsimään Jumalan rakkautta ja armollisuutta elämän perustaksi: http://www.fathersloveletter.com/Finnish/#4
[/quote]
Täysin samaa mieltä, tätä kirkossamme usein painotetaan :) Tietysti Raamatussa on myös se pikku kohta jossa sanotaan että usko ilman tekoja on kuollut, siksi pyrimme myös konkreettisesti elämään sellaista elämää kuin Jeesus esimerkillään näytti .
t. mormoni
[/quote]
Miksi hakea vastauksia muualta kuin raamatusta?
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:38"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:28"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:18"]
Sanoinkin, miltä vaikutat. En tiedä, oletko oikeasti. Olet niin hieno kermaperse ruokavalioinesi ja jankkaat tuollaista paskaa, että Sinun kirkkosi on maailman ainoan Jumalan kirkko. Minne me muut menemme? Helvettiinkö? Onko kivaa ja inhimillistä ajatella sillälailla?
[/quote]
Ette minnekään helvettiin mene, jos ette nyt ihan täysin tietoisina totuudesta edelleen valitse paholaisen puolta. Sellaisia ihmisiä maan päällä on elänyt vain aika pieni kourallinen. Taivaassa on monta asuinsijaa ja jokainen menee sellaiseen paikkaan jossa on onnellisin, huonoinkin "aste" taivaassa on jotain paljon enemmän kuin nyt osaamme edes kuvitella. Täysin Jumalan kanssa samaan paikkaan voivat kuitenkin päästä vain ne jotka ovat tehneet tarvittavat liitot Jumalan kanssa (ensimmäisenä kaste) ja pitäneet ne. Minä luotan siihen että jokainen voi olla onnellinen kuoltuaan, oli se sitten missä tahansa. Ei ne jotka täälläkään ei ole Jumalasta välittäneet, halua hänen kanssaan kuoleman jälkeenkään olla eikä heitä pakoteta :) Taivaaksi sitä silti itse kutsuisin.
t. mormoni
[/quote]
Jassoo no kiitos sitten vaan kovasti. Nyt lohduttaa hitsisti. Mutta miksi sitten uskoa, jos kaikki on okei muutenkin?
[/quote]
Vastataan nyt vielä tähän ainakin.. Miksi uskoa jos kaikki on okei muutenkin? Ihan hyvä kysymys ja olen kyllä itsekin joskus miettinyt kun on ollut heikko hetki että miksi ponnistella kun ihan hyvän ikuisuuden saisin muutenkin, elämällä vain mukavaa elämää..? Siinä on kuitenkin sellainen pointti että koska olen saanut tuntea sen totuuden minkä tunnen ja koska tiedän mihin minulla on mahdollisuus, sinne kaikkein parhaimpaan paikkaan ja uskon että olisin juuri siellä onnellisin. Että en ehkä olisikaan sitten onnellisempi jossain muualla. Lisäksi uskomme että perheet voivat olla ikuisia jos avioliitto on sinetöity kirkon temppelissä oikealla valtuudella, elämällä uskoni mukaan saan siis myös mahdollisuuden olla aviomieheni kanssa koko aiankaikkisuuden, samoin lasteni (heillä toki omat puolisot silloin). Minulla on myös mahdollisuus edistyä kuoleman jälkeenkin kunnes saavutan kaiken sen mitä Isälläkin on. Se onkin yksi kirkkomme erityispiirteistä muihin Jeesuksesta opettaviin kirkkoihin verrattuna, että uskomme että olemme todella kirjaimellisesti Isä ja Äiti Jumalan lapsia, eli siis jumalia itsekin ja sellaisiksi voimme kasvaa kun taas olemme kuolemattomia sitten joskus. Kuulostaa hullulta tiedän, mutta toisaalta aika ihanalta ja minusta myös loogiselta ja todelta. Olemme siis täällä maan päällä vain käymässä, saamassa fyysisen ruumiin ja oppimassa oikean ja väärän eron :)
t. mormoni
[/quote]
Voi hyvänen aika. No, saat mun puolesta uskoa tuohon rauhassa. Kauheaa oppirakennelmaa mun silmiini kyllä, ja vie tosiaan aitoutta elämälle pois näin päällisin puolin katsottuna. Miten tuossa jaksaa jos tulee sellaisia vastoinkäymisiä, ettei jaksakaan noita noudattaa... Voi voi.
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:33"]
Onko jumalalla viimeisin tutkimustieto?
[/quote]
Ei vaan se mitä ei ihmiset ole vielä edes tajunneet ihmetellä. Jumala ei luonut maailmaa minkään taikavoimien avulla vaan ihan niiden voimien avulla mitä maailmankaikkeudessa on ja meidänkin ympärillä koko ajan, ihmiset eivät vain siitä tiedä eivätkä ymmärrä paljon pätkääkään. Jumala on täydellinen ja kaiken tietävä olento, hän osaa luoda elämää ja maailmoja niin eiköhän joku kahvin terveellisyys tai epäterveellisyys ole hänellä tiedossa myös.
t. mormoni
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:40"][quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:31"]
[/quote]
[/quote]
t. mormoni
[/quote]
[/quote]
Vanhentunutta tietoa. Herrahan on laittanut päivityksiä ohjeisiinsa säännöllisen epäsäännöllisesti. Esimerkiksi päivitys, joka on Uudessa Testamentissa, pisti koko homman aika tavalla uusiksi.
Aika hassua, ettei sillä Jumalalla ole mitään oikeaa vasta-argumenttia sille vihreän teen juomiselle.. :D Se nyt vaan ei sovi ja sillä sipuli!
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:43"]
[/quote]
Mä ihmettelen ennemminkin että miksi hakea vastauksia VAIN Raamatusta? Miksi Jumala olisi muuttanut toimintatapojaan ja lakannut kutsumasta profeettoja ja apostoleita? Jeesus itsekin asetti Apostolit johtamaan kirkkoa jälkeensä. Jatkuvan ilmoituksen periaate on tarkoitettu koko ihmiskunnan siunaukseksi, sen avulla ihmiset saivat tietoonsa Juamalan tahdon jo ennen Raamatun kokoamista ja myös sen jälkeen. Raamatussa on toki paljon hyvää Jumalan sanaa myös mutta me tarvitsemme myös nykyaikana Jumalan apua ja ohjausta. Ilmoitusta voi jokainen saada henkilökohtaisesti Pyhän Hengen kautta tai sitten koko kirkkoa koskevissa asioissa profeetan kautta. Ei tarvitse turvautua äänestyksiin tai keskusteluihin kun voimme tietää mitä Jumala meiltä haluaa.
t. mormoni
Kristityillä on sentään armo ja yksi taivas, jonne pääsee vaikkei jaksaisi noudattaa yhtikäs mitään oppeja, kunhan uskoo. Vaikka en kristitty olekaan, niin kuulostaa reilummalle.
Mormoneilla on outoja oppeja mm. lasten aj nuorten seksuaalisuuden ja itsetyydytyksen suhteen. Jos et itse ole lapsi tai nuori niin tämä ei sinua kosketa. Jos sinulla on lapsia ja kasvatat heitä MAP - kirkon ohjeiden mukaan niin niin asialla on heidän kannaltaan merkitystä.
http://www.mormonismi.net/artikkelit.shtml#seksi
Syyllistäminen on tehokas tapa hallita ihmisiä.
Vaikka kristityillä pahempi taas on sitten se helvettipelottelu. Mutta sehän ei uskossaan pysyviä koske, ei ainakaan sitä mun kristittykaveria. Huoli ja hätä on sitten vain meistä ei-uskovista...
58
[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:46"]
Aika hassua, ettei sillä Jumalalla ole mitään oikeaa vasta-argumenttia sille vihreän teen juomiselle.. :D Se nyt vaan ei sovi ja sillä sipuli!
[/quote]
No ei se Jumala nyt mitenkään erikseen perustellut esim. kymmentä käskyäkään vaan antoi ne vain. Pitää luottaa siihen että Jumala tietää paremmin. Pikainen googletus ja wikipedia kertoivat että vihreällä teelläkin voi olla haittansa, en niitä nyt jaksa tähän kopioida kun halukkaat voivat itse ne käydä sieltä katsomassa (englanninkielisestä ainakin).
t. mormoni
Onko jumalalla viimeisin tutkimustieto?