Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen mormoni, menetänkö jotain elämässäni mielestänne?

Vierailija
16.08.2014 |

Tuli mieleen tuosta "uskovaiset 30+ neitsyet on säälittäviä" ketjusta että kuinkahan säälittävänä ihmiset pitää meidän mormonien elämää kun seksin lisäksi on kielletty myös tupakka, tee, kahvi ja alkoholi. Ja pitää vielä joka sunnuntai käydä kirkossa eikä saa sunnuntaisin tehdä mitä huvittaa vaan pitää pyhittää lepopäivä :D

Olen ollut kirkkoni jäsen pienestä pitäen lukuunottamatta muutaman vuoden "hairahtumista" nuorempana jolloin elin ihan normiluterilaisen elämää baareineen ja miehineen. En koe että minulla olisi nyt elämässäni yhtään vähempää mitään verrattuna tuohon aikaan jolloin en kirkkoni oppien mukaan elänyt. Päinvastoin itseasiassa, koen itseni tällä hetkellä todella onnelliseksi, rauhalliseksi ja tasapainoiseksi :) Seksiä ilman ei tietysti tarvitse olla kun olen naimisissa mutta en usko että olisin kovin paljon onnettomampi vaikka en olisikaan naimisissa, ainakaan seksin puutteen vuoksi.

Minulta on aina välillä kysytty että eikö ole kauheaa kun ei saa juoda tai harrastaa seksiä ennen avioliittoa. Ei se kauheaa ole. Minulle Jumalan käskyjen mukaan eläminen on aina ollut se tapa jolla voin olla kaikkein onnellisin. Eihän sitä hengellistä tunnetta oikein pysty muille selittämään, mutta itse olen sen oppinut tunnistamaan.

Ihmettelen ihmisiä jotka jaksavat sääliä muita jotka elävät erilaisten arvojen mukaan kuin he itse. Vaikka tietysti itsekin väkisin ajattelen monista läheisistäni että he voisivat olla vielä onnellisempia jos tietäisivät ja tuntisivat saman kuin minä ja toivoisin samaa hyvää muille mitä olen itsekin saanut.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ :D

Vierailija
22/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herran jumala. Teekin kiellettyä. Oman ajattelun menetät. Kannattai herätä. Oikeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös mormonit ole niitä joilla on taikakalsarit?

Vierailija
24/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:15"]

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:08"]

Vaikutat aika elämästä vieraantuneelta, mutta ei siinä mitään. 

[/quote]

Milläköhän perusteella? :D Kyllä minulla on oman elämänkokemukseni, läheisteni elämänkokemuksien ja lisäksi vielä koulutukseni ja ammattini puolesta suhteellisen laaja käsitys siitä elämän kirjosta mitä täällä voi eri ihmisillä olla. Ymmärrän myös että suurin osa ei usko laillani mutta ei siinäkään mitään. Harmi kun aina välillä törmää niihin ihmisiin jotka ei sitten millään pysty ymmärtämään toisen erilaista uskoa ja elämänkatsomusta, mutta ei kai sillekään mitään voi.

t. mormoni (joka todella on menettänyt joitain ihmissuhteita vain siksi että on tullut ilmi että olen mormoni, ilman että olen sanallakaan uskoani kenellekään esitellyt)

[/quote]

Sanoinkin, miltä vaikutat. En tiedä, oletko oikeasti. Olet niin hieno kermaperse ruokavalioinesi ja jankkaat tuollaista paskaa, että Sinun kirkkosi on maailman ainoan Jumalan kirkko. Minne me muut menemme? Helvettiinkö? Onko kivaa ja inhimillistä ajatella sillälailla?

Vierailija
25/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:02"]

No mitäs pahaa siinä kahvissa sitten on? Mitä Jumalanne sanoo masentuneelle, joka ei jaksa pitää huolta terveydestään?

[/quote]

Kyllähän se nykyisen tiedonkin mukaan jo on haitallista, ainakin liikaa nautittuna.

Masentuneelle Jumala varmaan sanoisi jotain siihen tyyliin että "Rakastan sinua sellaisena kuin olet, olet arvokas ja sinusta välitetään". Ei  Jumala rankaise pelkkien tekojen perusteella vaan sydämen halujen, masentunut on sairas ja tarvitsee vain rakkautta ja lohtua ja toivoa, ei syyllistämistä.

t. mormoni

Vierailija
26/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenkit keksi oman uskonnon, kaiken hyvänhän pitää tulla sieltä, piti sitten luoda oma uskokin, harhaoppia, valitan! Mormonit ihmisinä ok mutta uskossaan harhautuneita.

Vierailija
27/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuppi tai kaksi kahvia on kyllä useiden tutkimusten mukaan jopa terveellistä, estää diabetesta. Tai siihen yarvittiin jopa 3-4 kuppia päivässä, pahus (en itse juo niin paljon.) Kaikille kahvi ei sovi, mutta se on jo toinen asia. Siitä voi yleensä ihmiset päättää ihan itse. 

Vierailija
28/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä miten jumalaan uskominen sanelee mitä yksilö saa syödä ja juoda. Ymmärrän että ohjeistetaan miten käyttäydytään muiden kanssa.

Vierailija
29/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:18"]

Sanoinkin, miltä vaikutat. En tiedä, oletko oikeasti. Olet niin hieno kermaperse ruokavalioinesi ja jankkaat tuollaista paskaa, että Sinun kirkkosi on maailman ainoan Jumalan kirkko. Minne me muut menemme? Helvettiinkö? Onko kivaa ja inhimillistä ajatella sillälailla?

[/quote]

Ette minnekään helvettiin mene, jos ette nyt ihan täysin tietoisina totuudesta edelleen valitse paholaisen puolta. Sellaisia ihmisiä maan päällä on elänyt vain aika pieni kourallinen. Taivaassa on monta asuinsijaa ja jokainen menee sellaiseen paikkaan jossa on onnellisin, huonoinkin "aste" taivaassa on jotain paljon enemmän kuin nyt osaamme edes kuvitella. Täysin Jumalan kanssa samaan paikkaan voivat kuitenkin päästä vain ne jotka ovat tehneet tarvittavat liitot Jumalan kanssa (ensimmäisenä kaste) ja pitäneet ne. Minä luotan siihen että jokainen voi olla onnellinen kuoltuaan, oli se sitten missä tahansa. Ei ne jotka täälläkään ei ole Jumalasta välittäneet, halua hänen kanssaan kuoleman jälkeenkään olla eikä heitä pakoteta :) Taivaaksi sitä silti itse kutsuisin.

t. mormoni

Vierailija
30/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:25"]

Mä en käsitä miten jumalaan uskominen sanelee mitä yksilö saa syödä ja juoda. Ymmärrän että ohjeistetaan miten käyttäydytään muiden kanssa.

[/quote]

Juuri näin. Elämästä vieraantuneet sitten koittaa täyttää kaikkia ihme sääntöjä, vaikka elämänmakuisempaa olisi toimia tilanteen mukaan.

Vierailija
31/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:18"]

[/quote]

Ette minnekään helvettiin mene, jos ette nyt ihan täysin tietoisina totuudesta edelleen valitse paholaisen puolta. Sellaisia ihmisiä maan päällä on elänyt vain aika pieni kourallinen. Taivaassa on monta asuinsijaa ja jokainen menee sellaiseen paikkaan jossa on onnellisin, huonoinkin "aste" taivaassa on jotain paljon enemmän kuin nyt osaamme edes kuvitella. Täysin Jumalan kanssa samaan paikkaan voivat kuitenkin päästä vain ne jotka ovat tehneet tarvittavat liitot Jumalan kanssa (ensimmäisenä kaste) ja pitäneet ne. Minä luotan siihen että jokainen voi olla onnellinen kuoltuaan, oli se sitten missä tahansa. Ei ne jotka täälläkään ei ole Jumalasta välittäneet, halua hänen kanssaan kuoleman jälkeenkään olla eikä heitä pakoteta :) Taivaaksi sitä silti itse kutsuisin.

t. mormoni

[/quote]

Jassoo no kiitos sitten vaan kovasti. Nyt lohduttaa hitsisti. Mutta miksi sitten uskoa, jos kaikki on okei muutenkin?

Vierailija
32/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: mä huomaan tykkääväni ap:sta sillä samalla tavalla kuin pidin niistä joskus aikanaan tuntemistani mormoneista. En jaa hänen uskoaan yhtään, mutta näistä kirjoituksista heijastuu juuri se samanlainen onnellinen usko kuin mikä mun hyvin vajavaisissa mormonikokemuksissani on ennenkin tullut vastaan. Jotenkin positiivisempi nuotti kuin mihin usein muissa uskonhaaroissa törmää.

Vierailija
33/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Jumala tuumais, jos joisit kupin vihreää teetä?

Utelias

Vierailija
34/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, että on normi, että luterilaisten elämään kuuluu monet miehet ja baarit?

Missäs luterilaisten uskonkirjoituksissa näin sanotaan :O

Luterilaisuus on osaksi uskoasiihen, että jokaisella Jeesukseen ja Jumalaan uskovalla on yhteys Jumalaan. Lisäksi luotetaan siihen, että Jumala on luonut järjen, jonka avulla jokainen on oikeutettu tulkitsemaan Raamattua. Siksi ev. lutkirkkoon mahtuu monia erilaisia tapoja uskoa. todellista rakkauttahan on se, että hyväksytään toisenlaisetkin uskomukset ja tavat ja jos ei vielä pysty hyväksymään, niin ainakin pyrkii siihen.

Ev. lutkirkossa ei siis tarvitse rohkaista ihmisiä tutkimaan, että uskooko ihan tasan tarkkaan joka asiasta pilkulleen samalla tavalla kuin joku toinen, koska silloin se olisi pelkästään lakiuskontoa. rakkaudelliseen uskoon liittyy se, että luotetaan (tai ainakin pyritään) siihen, että toinenkin on uskovainen, vaikkakin eri tavalla kuin itse. Ev. lutkirkossa se tutkiminen ja itseajatteleminen on itsestäänselvyys ( paitsi ehkä jossain vl-piireissä)

Vierailija
35/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jumala on meidät luonut ja ruumiimme on hengen asuinsija, joskus temppeliksikin kutsuttu. Siksi Jumala odottaa meidän pitävän huolta myös ruumiistamme. Mitään käskyjä ei ole annettu kiusantekomielessä vaan siksi että niistä on ihmisille hyötyä, esim. juuri viisauden sana on siksi että ihmiset voisivat olla terveempiä ja sitä kautta onnellisempia.

t. mormoni, joka menee kohta jo nukkumaan kun ollaan jo sunnuntain puolella ;)

Vierailija
36/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2014 klo 23:23"]

Itse en pysty ihan täysin noudattamaan tämän viisauden sanaksi kutsutun ohjeen henkeä kun olen jonkin verran riippuvainen karkista ja herkuista. Pyrin tässäkin tietysti tekemään parhaani vaikken täydellinen olekaan ja ehkä edistyn ajan kuluessa ja voin olla vielä terveempi kuin nyt :) t. mormoni

[/quote]

Sanoisin, että mihinkään uskomiseen ei pitäisi liittyä pakonomaisuutta, pelkoja tai liikaa sääntöjä/"lakeja", joista helposti tulee epäterve suorittamisen taakka - eli mielestäni Jumalan RAKKAUS, armollisuus ja Hengen voima antavat turvallisen ja terveen pohjan uskolle :) Silloin ihminen saa tulla yhteyteen Jumalan kanssa ja olla HYVÄKSYTTY Jumalan armon ja rakkauden takia, ja minkään suorittamisen ei tarvitse eikä pitäisi sekoittua siihen, että armo on jumalasuhteen perusta.

Kristinuskon mukaan Kristuksen elämästä alkaen ihmiselle on mahdollista elää ARMON aikaa, koska LAIN aika on historiaa. "Lain välitti Mooses, armon ja totuuden toi Jeesus Kristus." (Johanneksen evankeliumin alusta.) Siksi suosittelenkin lämpimästi niin sinulle, rakas mormoni, kuin muillekin etsimään Jumalan rakkautta ja armollisuutta elämän perustaksi: http://www.fathersloveletter.com/Finnish/#4

Vierailija
37/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:29"]

Ohis: mä huomaan tykkääväni ap:sta sillä samalla tavalla kuin pidin niistä joskus aikanaan tuntemistani mormoneista. En jaa hänen uskoaan yhtään, mutta näistä kirjoituksista heijastuu juuri se samanlainen onnellinen usko kuin mikä mun hyvin vajavaisissa mormonikokemuksissani on ennenkin tullut vastaan. Jotenkin positiivisempi nuotti kuin mihin usein muissa uskonhaaroissa törmää.

[/quote]

Kauankohan pitäis raaputtaa pintaa, että tuo mukava nuotti katoais? Tai kuinka paljon noista opeista on todellista eteenpäin vievää apua elämän kriisesissä? Ehkä on okei, pakostikin vain mietityttää.

Vierailija
38/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2014 klo 00:22"]

No kuppi tai kaksi kahvia on kyllä useiden tutkimusten mukaan jopa terveellistä, estää diabetesta. Tai siihen yarvittiin jopa 3-4 kuppia päivässä, pahus (en itse juo niin paljon.) Kaikille kahvi ei sovi, mutta se on jo toinen asia. Siitä voi yleensä ihmiset päättää ihan itse. 

[/quote]

No kahvista nyt tulee vähän väliä erilaisia tutkimuksia, toisten mukaan on terveellistä, toisten mukaan haitallistam,  riippuen mitä ollaan tutkittu. Luotan siihen että Jumala tietää onko kahvi haitaksi vai hyödyksi :)

t. mormoni

Vierailija
39/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon orkut useamman miehen kanssa, armottoman kännisekoilun, kourallisen bilehileitä, ihanan krapulan, aamu kahvin kera kessun

Vierailija
40/98 |
17.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon orkut useamman miehen kanssa, armottoman kännisekoilun, kourallisen bilehileitä, ihanan krapulan, aamu kahvin kera kessun

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi