Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monilla on se virheellinen käsitys, että rokotus suojaa kanssaihmisiä koronatartunnalta?

Vierailija
02.08.2021 |

Koronarokotuksen ainoa - joskin tietenkin suuri - hyöty on se, että jos koronavirus iskee, rokotettu ei luultavasti sairastu Covid-sairauden vakavaan muotoon. Rokotuksilla ei ole mitään tekemistä viruksen tarttumisen ja leviämisen kanssa, on sitten rokotettu tai ei.

Kommentit (91)

Vierailija
1/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yleensä rokotukset nimenomaan estävät tartunnan ja siten tartuttamisenkin, se on niiden idea.

Nyt on hiukka erilaisesta piikistä kyse.

Vierailija
2/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vääriä käsityksiä tosiaan esiintyy.  Valtakunnan pääsanomalehdessäkin toimittaja kertoo, että harkitaan riskiryhmiä ja rokottamattomia lapsia hoitavien henkilöiden rokottamista näiden hoidokeiden suojelemiseksi.  Eiväthän hoidokit ole mitenkään suojassa, jos heitä itseään ei ole rokotettu.  Hei haloo!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteellisilla luvuilla: jos rokottamaton tartuttaa keskimäärin kaksi muuta niin tarvitaan toimenpiteitä tartuttavuudesta vähentämiseksi. Muuten tulee räjähdysmäinen kasvu.

Jos rokotettu tartuttaisi esimerkiksi vain neljäsosan rokottamattomaan suhteutettuna eli keskimäärin R0 0.5 niin ei tartuttamisesta huolimatta tarvittaisi lisätoimia vaan tauti hiipuisi itsekseen, jos suurin osa rokotettuja.

Eli vaikka rokotettu tartuttaa edelleen niin tauti hiipuu.

Vierailija
4/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitys ei ole virheellinen. Sinä vain toistat virheellistä väittämää, johon rokotevastaiset takertuvat.

Rokote suojaa itseä tartunnalta, ja jos saa tartunnan niin vaikealta sairaudelta. Hyöty voittaa haitan siis nimenomaan yksilötasolla.

Rokote suojaa myös muita: se estävää infektiota ja viruksen erittymistä sekä tarttumista ihmisestä toiseen.

Rokotetut voivat tartuttaa virusta, mutta selvästi vähemmän kuin rokottamattomat uusimpien tutkimusten mukaan.

Hyödyt voittavat siis haitat myös väestötasolla.

Vierailija
5/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista asioistahan on liikkeellä vääriä käsityksiä ja kaikenlaisia huhuja.  Miksi tämä olisi poikkeus.

Vierailija
6/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska yleensä rokotukset nimenomaan estävät tartunnan ja siten tartuttamisenkin, se on niiden idea.

Huuhaata. Lopeta trollaaminen.

Vierailija
7/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotetuissa voi olla viruksen kantajia ja levittäjiä MUTTA SELVÄSTI VÄHEMMÄN KUIN ROKOTTAMATTOMISSA. Lisäksi oireeton kantaja levittää vähemmän kuin oireinen, koska ei yski ja pärski ja niistä. Mahdollinen tautikin on rokotetulla lievempi ja lyhyempi. Siihen se ero perustuu.

Vierailija
8/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsitys ei ole virheellinen. Sinä vain toistat virheellistä väittämää, johon rokotevastaiset takertuvat.

Rokote suojaa itseä tartunnalta, ja jos saa tartunnan niin vaikealta sairaudelta. Hyöty voittaa haitan siis nimenomaan yksilötasolla.

Rokote suojaa myös muita: se estävää infektiota ja viruksen erittymistä sekä tarttumista ihmisestä toiseen.

Rokotetut voivat tartuttaa virusta, mutta selvästi vähemmän kuin rokottamattomat uusimpien tutkimusten mukaan.

Sikäli olet väärässä, että rokotus ei suojaa koronavirukselta.   Olen saanut kaksi rokoteannosta ja olen käsitykseni mukaan säästynyt koronavirukselta ainakin toistaiseksi.  Silti voin osua viruksen tielle vaikka huomenna ja saada koronavirustartunnan.  Rokotukset eivät sitä estä.

Vierailija
9/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös jo maailmalta kantautunut tietoa että rokotetut tartuttaa tehokkaasti virusta ja siksi maskien käyttämistä pitää jatkaa.

Linkki tutkimukseen, kiitos?

Vierailija
10/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on.  Valtiovallan olisi kannattanut heti rokotusten alkaessa selkeästi korostaa sitä, että suojan saa vain rokotettu itse. 

Vierailija
11/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 2 rokote anosta saannut ja silti toimin yhä ohjeistusten mukaisesti.maski siellä missä ohjeistetaan ja käsi desit.käsien pesuhan kotini on rutinia ,jo lapsuudestani.Joten en todella lähde ihmismassoihin ymm.Vaikka niin tekisi jo mieli tanssimaankin .EN ! minun elämässäni on kuitenkin ihmisiä " tutavia " Jotka läähdössä lomalle europaan ja 2 henkilöä ,euroopan ulkopuolelle.Koska ovat rokotettu,uskovat se suojaa heitä yksin.Yritin puhelin sanoa ei suojaa.Kenties suojaa vain pahemalta viiruksen saamiselta,niin ettei joudu teholle hoitoon vaan sairastaa sit kotona? joten en suostu heitä kohtaamaan.Sama en niistä jotka koko korona aika eivät noudataneet ohjeistus ja ovat rokotevastaisia.He eivät ymmärrä minua.Ei tarvitsekaan ymärtää.On ihan heidän asia miten toimivat.En moiti heitä, Sillä asia ei kuulu minulle! Mutta minulla on oikeus toimia ninkuin itse omalla kohdallani parhaaksi koen ja en koe tarvetta tavata heitä!Se oikeus minulla on!Heidän vinoilut naurahdukset ei minua hetkauta. Menen vain ohi ja sanon moi moi .( kirjotus virheeni en lukihäiröisenä näe,suonette anteeksi se)

Vierailija
12/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sikäli olet väärässä, että rokotus ei suojaa koronavirukselta.   Olen saanut kaksi rokoteannosta ja olen käsitykseni mukaan säästynyt koronavirukselta ainakin toistaiseksi.  Silti voin osua viruksen tielle vaikka huomenna ja saada koronavirustartunnan.  Rokotukset eivät sitä estä.

Yhtään mikään rokotus ei suojaa yhtään miltään 100% varmuudella.

Rokotus pienentää todennäköisyyttä, että saat tartunnan.

Eli se suojaa tartunnalta.

Ei täydellisesti, mutta jonkin verran.

Jos saat silti taudin, niin rokotus pienentää todennäköisyyttä, että saat vakavan taudin.

Eli se suojaa vakavalta tautimuodolta.

Ei täydellisestä, mutta erittäin hyvin.

Ei tämän pitäisi olla rakettilääketiedettä.

Vierailija
13/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se on fakta. Aika tyhmän kuvan annat itsestäsi, kun puhut pas*aa. https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…

Mä haluaisin tietää, että miksi (ja millaiset ihmiset) jotkut luulee, että rokote ei suojaa tartunnalta tai siten vähentäisi levittämistä?

Vierailija
14/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotettu on tavallaan vaarallisempi toisille kun tosiaan hän on se joka levittää tietämättään tautia muille! Koska rokotettu ei ole saanut piikin takia oireita juurikaan ollenkaan. Ei tiedä olevansa kantaja. Sitten kuitenkin jotkut rokotetutkin ovat saaneet rajut oireet taudista. Aika hankala yhtälö kaikkinensa.

Vierailija
15/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on.  Valtiovallan olisi kannattanut heti rokotusten alkaessa selkeästi korostaa sitä, että suojan saa vain rokotettu itse. 

Miksi? Se kun on teidän huuhaauskovaisten harha, miksi sitä olisi vahvistettu?

16/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotetuissa voi olla viruksen kantajia ja levittäjiä MUTTA SELVÄSTI VÄHEMMÄN KUIN ROKOTTAMATTOMISSA. Lisäksi oireeton kantaja levittää vähemmän kuin oireinen, koska ei yski ja pärski ja niistä. Mahdollinen tautikin on rokotetulla lievempi ja lyhyempi. Siihen se ero perustuu.

Minä todella ajattelen, että rokotuksesta voisi olla jotain hyötyäkin. Tähän asti koronasta on ollut minulle itselleni haittaa siinä mielessä, että en ole päässyt harrastuksiini, koska uimahallit ovat olleet suljettuina ja museot/näyttelyt kiinni. Ja on  pitänyt pitää maskia kaupoissa, joukkoliikenteessä ym.  Maskin pitäminen on tuskaa, koska sairastan keuhkoahtaumatautia ja hengittäminen on muutenkin työlästä. Olen kuitenkin pitänyt. Nyt toivon, että pääsisin maskista. Minun elinaikaani ei enää voida laskea kymmenissä vuosissa, mutta toivon, että voisin sen loppuajan elää oman mittapuuni mukaan mahdollisimman normaalisti: harrastaen, ilman maskia, ystäviä/sukulaisia tavaten. En tarvitse festareita enkä ravintoloita. En mene tieten tahtoen levittämään (mahdollisesti rokotettunakin kantamaani virusta). Toivon vain, että ne kirjastot, uimahallit ja palvelukeskukset palveluineen saisivat olla auki. Muutenhan voin jäädä sängylleni odottamaan kuolemaa.

Vierailija
17/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole huuhaata. Yleensä rokotukset suojaavat tartunnalta.

Vierailija
18/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotettu on tavallaan vaarallisempi toisille kun tosiaan hän on se joka levittää tietämättään tautia muille! Koska rokotettu ei ole saanut piikin takia oireita juurikaan ollenkaan. Ei tiedä olevansa kantaja. Sitten kuitenkin jotkut rokotetutkin ovat saaneet rajut oireet taudista. Aika hankala yhtälö kaikkinensa.

Rokottamaton oireeton on vaarallinen, ei rokotettu oireeton. Ai miksikö? Siksi, että todennäköisyys siihen oireettomana kantajuuteen on rokotetulla selvästi pienempi.

Vierailija
19/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole huuhaata. Yleensä rokotukset suojaavat tartunnalta.

😅 Kuten tämäkin höhlä.

Vierailija
20/91 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

N57 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä todella ajattelen, että rokotuksesta voisi olla jotain hyötyäkin. Tähän asti koronasta on ollut minulle itselleni haittaa siinä mielessä, että en ole päässyt harrastuksiini, koska uimahallit ovat olleet suljettuina ja museot/näyttelyt kiinni. Ja on  pitänyt pitää maskia kaupoissa, joukkoliikenteessä ym.  Maskin pitäminen on tuskaa, koska sairastan keuhkoahtaumatautia ja hengittäminen on muutenkin työlästä. Olen kuitenkin pitänyt. Nyt toivon, että pääsisin maskista. Minun elinaikaani ei enää voida laskea kymmenissä vuosissa, mutta toivon, että voisin sen loppuajan elää oman mittapuuni mukaan mahdollisimman normaalisti: harrastaen, ilman maskia, ystäviä/sukulaisia tavaten. En tarvitse festareita enkä ravintoloita. En mene tieten tahtoen levittämään (mahdollisesti rokotettunakin kantamaani virusta). Toivon vain, että ne kirjastot, uimahallit ja palvelukeskukset palveluineen saisivat olla auki. Muutenhan voin jäädä sängylleni odottamaan kuolemaa.

Älä pidä maskia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän